Miksi kaikissa suomalaisissa lastenelokuvissa päähenkilö on poika?
Olenko ainoa, vai tuntuuko muistakin että lähes kaikissa suomalaisissa lastenelokuvissa päähenkilö on poika? Risto Räppääjä, Pertsa ja Kilu, Vinski ja näkymättömyyspulveri ja tämä uusi Henkka ja kivimutka.. Yksi suomalainen lastenelokuva, joka tulee mieleen, jossa päähenkilö on tyttö on heinähattu ja vilttitossu.
Kommentit (124)
Osaisiko joku kertoa miksi 1941-1944 oli niin vähän miespuoleisia yliopisto-opiskelijoita? Miksei nuorille miehille annettu opiskelumahdollisuuksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun pointti vain on, että ei niitä suomalaisia uusia lastenelokuvia joissa päähenkilö on tyttö taideta nostaa kovin paljoa esille? Telkkarissa ja muissa mainoskanavissa pyörii vain näiden uusien elokuvien mainokset, joissa päähenkilö on poika. Eikö kukaan ole kiinnittänyt tähän huomiota?
Ei tämä asia minulle ongelma ole, kiinnitin siihen vain huomiota:)
ap
Olet väärässä. Täälläkin on lueteltu useita, esim. Heinähattu ja Vilttitossu -elokuvat.
Ei en ole väärässä enkä oikeassa. Ei nyt ollut tarkoitus etsiä vastausta kysymykselle olenko tämän suhteen oikeassa vai väärässä, vaan herättää keskustelua asian tiimoilta. Heinähatun ja vilttitossun mainitsin jo aloituksessa. Kerroin vain oman huomioni täällä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneli ja Anneli, viimeisin elokuva 2018
Heinähattu, Vilttitossu ja Rubenssin veljekset vuodelta 2017
Supermarsu 2, tulossa 2022. Ekaosa vuodelta 2018
Puluboin ja Ponin elokuva vuodelta 2018
Ei nuo nyt niin vanhoja ole. Korona-aikana leffatuotanto ollut aika hiljaista muutenkin. Viimeisin Risto Räppääjä-elokuva vuodelta 2020. Pertsa ja Kilun ensi-illan piti olla 2020, mutta siirtyi 2021.
No ei, mutta lähes kaikki uudet 2020 luvun elokuvat, joita telkkarissa mainostetaan, on sellaisia joissa päähenkilö on poika. Vuodesta 2017 on kuitenkin jo viisi vuotta?
ap
Sanna Marin aloitti pääministerinä 2019 loppuvuodesta.
Suomessa tehdään vähän lastenelokuvia, mutta tyttöjä on pääosissa kyllä monissa. Esimerkiksi 2020 ensi-illan sai kaksi kotimaista lastenelokuvaa, joista toinen oli Heinähattu ja Vilttitossu -elokuva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luetelkaapa sitten niitä 2020 luvun suomalaisia lastenelokuvia, joissa päähenkilö on tyttö, kerta niitä on niin paljon?
ap
Aika vähän on korona-aikana kotimaisia lastenelokuvia valmistunut.
onhan noita.. pertsa ja kilu, henkka ja kivimutka, vinski ja näkymättömyyspulveri, supermarsu 2, risto räppääjä ja väärä vincent
Vierailija kirjoitti:
Mun pointti vain on, että ei niitä suomalaisia uusia lastenelokuvia joissa päähenkilö on tyttö taideta nostaa kovin paljoa esille? Telkkarissa ja muissa mainoskanavissa pyörii vain näiden uusien elokuvien mainokset, joissa päähenkilö on poika. Eikö kukaan ole kiinnittänyt tähän huomiota?
ap
Mainoksissa pyörii ne elokuvat, jotka ovat nyt tai ovat tulossa levitykseen. Finnkinolla näyttäisi pyörivät suomalaisia lastenelokuvia juuri nyt kaksi eli Henkka ja kivimutka ja Vinski. Jep, näitäisi olevan pojat päähenkilönä.
Tytöt, tytöt, tytöt on enemmän nuorten elokuva. Jos otetaan tuo mukaan niin tämä vähän tasoittuu.
Vierailija kirjoitti:
Hei kaikki nyt oikeasti, jotka hyökkää ap:n kimppuun. Täällä yksi joka kiinnittänyt samaan asiaan huomiota, vaikkei sen nyt mikään ongelma tai elämää haittaava asia ole. Ihan mielenkiinnosta olen vain miettinyt että miksi näin on?
Pari kertaa sattunut tulemaan peräjälkeen poika pääosassa. Onpa ihme! Mitäs jos nyt tulee pari tyttö pääosaa peräkkäin? Mites asia rajataan, että päästään uhriutumaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Olet väärässä. Täälläkin on lueteltu useita, esim. Heinähattu ja Vilttitossu -elokuvat.
Ei en ole väärässä enkä oikeassa. Ei nyt ollut tarkoitus etsiä vastausta kysymykselle olenko tämän suhteen oikeassa vai väärässä, vaan herättää keskustelua asian tiimoilta. Heinähatun ja vilttitossun mainitsin jo aloituksessa. Kerroin vain oman huomioni täällä.
ap
Onko sulla tilastotietoa aiheesta? Itse katson ensi-iltaelokuvien listaa enkä havaitse tuollaista eroa.
Vierailija kirjoitti:
Hei kaikki nyt oikeasti, jotka hyökkää ap:n kimppuun. Täällä yksi joka kiinnittänyt samaan asiaan huomiota, vaikkei sen nyt mikään ongelma tai elämää haittaava asia ole. Ihan mielenkiinnosta olen vain miettinyt että miksi näin on?
Viimeisen 10 vuoden aikana julkaistu lukuisia lasten elokuvia, joissa pääosassa tyttö/tyttöjä tai poika/poikia. Tässä kohtaa ei siis minusta ja varmaan monesta muusta ole mitään ongelmaa. Mitä tv-kanavat sitten viime aikoina ovat mainostaneet on tv-kanavien käsissä.
Nimestään huolimatta Ella ja kaverit -leffoissa ei ole tyttö pääosassa. Mm. luokan Pate on paljon näkyvämpi hahmo.
Vierailija kirjoitti:
Hyökkää kimppuun? Ai niin, feminstien kanssa ei saanut olla eri mieltä.
Onhan esimerkiksi Heinähattu ja Vilttitossu, jossa päähenkilöt on poikia.
Vierailija kirjoitti:
Nimestään huolimatta Ella ja kaverit -leffoissa ei ole tyttö pääosassa. Mm. luokan Pate on paljon näkyvämpi hahmo.
Ella on kuitenkin pääosassa. Vastaavalla logiikalla Risto Räppääjä -elokuvissa ei ole poikaa pääosassa.
LUKEKAA KAIKKI TÄMÄ:
Ei tämä asia ole minulle ongelma enkä halua uhriutua tai etsiä tästä ongelmaa ihan väkisin. Niinkuin sanoin, MINUSTA TUNTUU siltä, että JUURI NYT on enemmän lastenelokuvia, joissa päähenkilönä on poika. Ei minulla mitään tilastotietoja asiasta ole, se oli vain huomio ja kyselin tuntuuko jostain muustakin siltä. Minulle on ihan se ja sama onko elokuvan päähenkilö tyttö, poika vai muunsukupuolinen.
ap
Tytöt, tytöt, tytöt pääosan esittäjät ovat syntyneet 90-luvun puolella.
Mielenkiintoinen kysymys. Johtuuko se siitä, että tytöt kyllä katsovat elokuvia joissa poika on päähenkilö, mutta pojat eivät sellaista missä se on tyttö.
Mutta osallistuin myös juuri erääseen tuottajille tarkoitettuun palaveriin, missä kerrottiin, että suomalaisessa tuotannossa juuri laadukkaista lastenelokuvakäsikirjoituksista on tällä hetkellä yksi suurin pula tarjonnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ella on kuitenkin pääosassa. Vastaavalla logiikalla Risto Räppääjä -elokuvissa ei ole poikaa pääosassa.
No kun Ella ei ole pääosassa. Ei sillä ole juuri vuorosanojakaan. Nimi tulee kirjoista, joissa Ella on jonkin sortin kertojaääni. Leffat keskittyy poikiin.
Vierailija kirjoitti:
LUKEKAA KAIKKI TÄMÄ:
Ei tämä asia ole minulle ongelma enkä halua uhriutua tai etsiä tästä ongelmaa ihan väkisin. Niinkuin sanoin, MINUSTA TUNTUU siltä, että JUURI NYT on enemmän lastenelokuvia, joissa päähenkilönä on poika. Ei minulla mitään tilastotietoja asiasta ole, se oli vain huomio ja kyselin tuntuuko jostain muustakin siltä. Minulle on ihan se ja sama onko elokuvan päähenkilö tyttö, poika vai muunsukupuolinen.
ap
Eli jos nyt pyörivästä kahdesta elokuvasta molemmissa on poikia, se on ongelma. Mutta jos toisena hetkenä on toisinpäin, se ei ilmeisesti ole.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen kysymys. Johtuuko se siitä, että tytöt kyllä katsovat elokuvia joissa poika on päähenkilö, mutta pojat eivät sellaista missä se on tyttö.
Mutta osallistuin myös juuri erääseen tuottajille tarkoitettuun palaveriin, missä kerrottiin, että suomalaisessa tuotannossa juuri laadukkaista lastenelokuvakäsikirjoituksista on tällä hetkellä yksi suurin pula tarjonnassa.
Omassa lähipiirissä olen tämän ilmiön kyllä huomannut.
Odotus on valmistunut ja tulossa teattereihin lähellä sinua.