Helmimasujen painonnousu... hirveä herkkuputki päällä..
Mites muilla on paino noussut? Nyt on 20+3 ja paino noussut alusta tähän sellaiset 4 kiloa, eli ei hirveästi. Mutta alussa painoa tippui pahoinvoinnin seurauksena. Nyt tuntuu, että on herkkujen suhteen pohjaton maha, vaikkakin sitten on ihan ähky olo... Tuntuu, että suurten kotiruoka-annosten lisäksi päivisin menee pullaa, jätskiä ja karkkiakin. Miten tätä himoa voisi hillitä`?? Tätä menoa tulee rutkasti liikakiloja! Alkupaino oli 73 kg/167 cm (eli ei mikään hentoinen..)
Kommentit (23)
halusin vain kertoa, et samoin on asiat mulla. eli alkupaino jo normaalia isompi, nyt tullut se 4 kiloa ; ) ihan ok mun mielestä, jos sais pidettyä itsensä kurissa jatkossa. luulen, et haaveeksi jää. kerkiää sitä kai taas laihdutella sitten myöhemmin, en saa itsestäni irti kuitenkaan vahtia syömisiäni... tsemppiä!
vko 21
meillä neuvola ei ole mikään kauhea painonkyttääjä ja sanoikin heti aluksi, että vertaa sitten aina siihen ensimmäiseen neuvolassa mitattuun painoon, joka siis minulla on viikolta 10. Tämä ensinnäkin siksi, että naisilla on tapana " valehdella" lähtöpainonsa todellista alemmas ja koska koti- ja neuvolavaaoissa on eroa niin tarkkuudessa kuin kalibraatiossakin.
Ekaan neuvolapainoon verrattuna olen kerännyt 3-4 kiloa ja nyt siis 21+3. Jos taas vertaan kotiva´alla niin keväisiin raskautta edeltäneisiin painoihin on tullut viitisen kiloa lisää. Lähtöpaino mulla oli pituus - 110 cm eli ihan normaalilukemissa. Reippaat 10 kiloa olen ihan valmiskin ottamaan vastaan raskauden myötä, mutta en paljon enempää kun polvissa on kulumavikaa jo valmiiksi. Toisaalta sekä äitini että siskoni ovat laihtuneet nopeasti imettäessään ja olleetkin ekan lapsen jälkeen hoikempia kuin koskaan. Toivossa on siis hyvä elää...
Mulla on myös tässä raskaudessa paino noussut nopeampaa tahtiin kuin esikoista odottaessa. Neuvolassa 21+1 oli paino noussut lähes 500g/vko. Lähtöpaino oli tosin alempi kuin eka raskaudessa. Täällä otetaan kilot vastaan, niin kauan kun se on hyväksi... :) Nyt painoa on tullut n. 5kg.
KJ25 & Helmiäinen 21+6
ja painoa on tullut jo hurjat 6 lisää!
Alussa tuli kyllä syötyä hyvin, sillä pahoinvointi olis muuten iskenyt.
Masu on jo mulla tosi iso, ihan niinkuin esikoistakin odottaessa, joten siihen olen tottunut.
Lähtöpaino oli 64 ja olen 169cm pitkä, joten ihan ok. Nyt siis painoa 70 ja luulen, että kyllä sitä loppuun asti yhteensä n. 15 liikakiloa kertyy. Esikoisesta tuli 16kg, jotka kyllä helposti tippuivat.
karoli ja masuasukki 19+6
Ois munkin paino noussut noin vähän! Täällä on siis painoa tullut nyt n.12kg verrattuna siihen mitä paino oli ennen raskautta. Eli mitat olivat tuolloin 162/68, tosin tuokin paino oli jo ennemmin noususuhdateessa. Eli olen joku reilu vuosi sitten painanut jotain 64 kiloa (tehokkaan laihdutuksen jälkeen). Mutta sitten tapasin mieheni ja tässä sitä sitten ollaan. Kovasti odotan, että lapsi syntyy ja saisi taas alkaa karistaa kiloja reilummin. Nyt kun voi vaan yrittää katsoa mitä syö, muttei sitten paljoa muuta..
Painonnousu on ollut neuvolassa jatkuvasti +/-800g/vko, joka huolettaa myös itseäni. Miksi paino nousee niin paljon vaikka tässä raskaudessa olen vahtinut niin paljon enemmän syömisiäni kuin esikoista odottaessa, josta tuli yhteensä 15kg lisäpainoa raskausaikana?
Aloitin tässä jo raskausdiabetikon ruokailuohjeiden noudattamisen, jottei tuo paino enää nousisi niin nopeasti. Ja huolettaahan toki myös suuri riski tuohon diabetekseen.
Ainoa, mistä voin olla onnellinen on, ettei tuo paino ole juurikaan kasaantunut muualle kuin vatsaan ja rintoihin pääasiassa. Toki muutkin paikat hieman pyöristyneet, muttei aivan älyttömästi.. Ehkäpä näin on sitten helpompi saada ne kilot poiskin!:)
-frog2 ja rv21+4
Mun tekee myöskin ihan jatkuvasti mieli pullia, kakkuja, karkkia ja varsinkin suklaata =) Myöskin kaikki muu ruoka ja leivät ihanilla päällysillä kelpaa siis toisin sanoen voisin vaan pelkästään syödä! Nyt vielä kun on lasten kanssa kotona ja niille on laitettava parin tunnin välein ruokaa niin jotenkin sitä tulee syötyä itsekin jatkuvasti.
Tähän saakka kiloja neuvolan punnituksissa ei ole tullut kuin 2 kg lisää, mutta minun mielestäni tällä viikolla on tullut kiloja taas pari lisää, joten seuraavassa neuvolassa 4 viikonpäästä on varmastikin jo roimasti lisäkiloja saatu kasaan.
Ensimmäisessä raskaudessa kiloja tuli ihan kiitettävästi melkein 30 kg lähtöpaino oli silloin 60 kg ja päädyttiin tuonne 87 kg ja siihen vielä lisäksi 2 vko kilot, joita ei enää yliaikaiskontrolleissa punnittu. Toisessa raskaudessa kiloja tuli vähän vähemmän vaikka samoihin lukemiin kuin ensimmäisessä päädyttiin jälleen kerran , mutta toisaalta silloin lähtöpaino olikin 69 kg ja nyt sitten lähtöpaino oli 67 kg, joten saas nähdä meneekö jälleen tuonne 90 kg tienoille. En ota stressiä asiasta, mutta toisaalta olisi helpompi jos nyt jo vähän pystyisi hillitsemään tuota syömistä, ei olisi niin kova urakka synnytyksen jälkeen.
t.kolomonen rv 19+3 *jännittää huomista ultraa*
Oon jostain ymmärtänyt että painon pitäisikin nousta raskauden aikana tietyn verran, muistaako kukaan paljonko se on? Mulla painoa tullut nyt 1,5kg lähtöpainoon joka multa punnittiin rv 8:lla.
Viime raskauden aikana paino pääsi tippumaan odotusaikana 6 kiloa jonka jälkeen laitokselle jäi vielä viitisen kiloa, eli näin sen ei kai pitäisi mennä. (synnytyksen jälkeen olin hoikimmillani sitten peruskouluiän..)
Jatkuvasti tarkkaillaan onko vauvalla kaikki kunnossa ja popsin kaikenmaailman raudat ja vitamiinit ja kyllä, syön kuin hevonen. :/
Mua nyt vain jäi vaivaamaan se, paljonko sitä painoa pitikään tulla/olisi suotavaa? Kertokaapa joku jos tietää! :)
hennuli + masuasukki rv 22
Minulla oli viime neuvolassa (rv 19) tullut 5 kiloa verrattuna tilanteeseen ennen raskautta. Ei se ehkä kuulosta kovin pahalata, mutta kun kahdessa edeltävässä raskaudessa on painoa tullut kokonaisuudessaan 8 ja 7 kiloa, niin itse olen ollut hiukan " kauhuissani" painon noususta.
Toisaalta niin kuin joku viittasi, itselläni paino on molemmilla kerroilla imetyksen myötä painunut alemmaksi kuin ennen raskautta, joten varsinaista ylipainoa en pelkää. Lähinnä pelkään omaa jaksamista ja terveyttä raskausaikana jos kiloja oikein kerttyy (paino ei saisi sairauden takia paljoa nousta). Sekä sitä että lapsi kasvaisi vatsassa liian isoksi (edeltäjä ovat olleet vähän vajaa 4 kg).
Mielestäni en ole edes hirveästi herkutellut. Ja nyt olen huomannut että normaaleja ruoka-annoksia on pitänyt pienentää, kun muuten tulee inhottava ähky tunne ja röyhtäyttää. Silti olen ruokaa sisääni saanut ahdettua. Joudun kyllä syömään edelleen parin tunnin välein ettei tule huono olo, tästä se painonnousu varmaan johtuu.
piti sanomani vielä että, mulla vaikka imetin molempia lähes vuoden, ei paino kyllä imetyksen takia tippunut lainkaan (tai sitten paino ei pudonnut muuten ollenkaan), mutta mun kohdalla ei kyllä ole pätenyt muutkaan imetykseen liittyvät ihmeet, kuten menkkojen puuttuminen täysimettäessä tms. (menkat alkoinvat 6 vko synnytyksestä).
Moikkelis...
Mulla tuo paino on noussut 1kg tähän mennessä ja terkka jo rupes kyselee et pihistelenkö syömisessä(!?) Tosiasiassa on tullut syötyä ihan hirveesti mut on kaiken näköistä pihanlaitto puuhaa ollut koko syksyn niin on sitten vissiin kulutuskin kohdallaan. Lähtö paino oli vähän yläkanttiin joten ei ole itseäni haitannut vaikkei oo vielä noussut. Nyt ollut parinviikon ajan kamalaa suklaan syömistä...tarvii vissiin alkaa sitä rajoittamaan ettei tuu ihan sokerivedessä uiva vauveli ;O)
calmus 21+5
Herkkuja tulee syötyä liian paljon kulutukseen nähden. Lähtö paino oli 59kg/163 ja nyt tänään neuvolassa 63kg, eli 4 kg tullut lisää. Viimisen kuukauden aikana painoa tullut reilu 500g per viikko, ja nyt kun vielä pitää vaan leipäillä, painon nousu varmasti kiihtyy. Täällä kelpaa kaikki ruoka ja herkut, suklaa ja pullat on ollu viime päivinä kova sana. Tietääkö kukaan mikä on ns. normaali painon nousu koko raskauden aikana? Mun mieliteko on paahdettu ruisleipä jonka päälle on laitettu juustoa ja tomaattia, nami..
T. oona+pömppis 22+6
Minulla tilanne on aikalailla päinvastoin. Pahoinvoinnin ja oksentelun takia lähti 8kg, takaisin oli edellisviikon neuvolaan mennessä tullut 900g. Täti ei ollut kovinkaan huolissaan, mutta sanoi kyllä, että painon olisi pakko alkaa nyt nousta, kun puoliväli on ohitettu. Ankara oksentelu sotki myös veriarvot ja toi mukanaan anemian. Nyt kun olen alkanut syödä rautaa, huomaan, että ruokahalukin alkaa pikkuhiljaa lisääntyä.
*M* ja Tuuti 21+4
paino tippui aluks ehkä kilon verran lähtöpainosta, sit tuli takaisin, ja on nyt jämähtänyt siihen. Painan siis edelleen ihan saman verran ku ennen raskauttakin (170cm/60kg).
Ruokavalio on sinänsä muuttunut, että saan alas pienempiä annoksia ku ennen ja lihaa ym. " raskasta" en kauheasti pysty syömään. Mutta makeiden (munkit, suklaa jne.) syöminen on kyllä lisääntynyt huimasti...ennen raskautta söin niitä ihan hillitysti, mutta nyt herkuttelu on riistäytynyt ihan käsistä.
Paino ei siis ole noussut, mutta vauva on kasvanut viikkoihin nähden hyvinkin joten koitan olla ressaamatta. Eiköhän ne kilot pian ala karttua!
Makkara 21+2
hei!
Mulla tullut kuutisen kiloa lähtöpainoon, joka on tismalleen saman verran kuin esikoista odottaessa oli näillä viikoilla...
Raskausdiabetesepäily on päällä ja ruokavalio keventyi pari viikkoa sitten, joten eiköhän tässä painonnousu tyrehdy :-)
-Timbe (viikoissa sekaisin, mutta LA 9.2.)
Kirjoittelin tästä painoasiasta jo omaan ketjuumme, mutta laitetaan nyt tännekin. Eli painoa on tullut tähän mennessä n. 3 kg. Lähtömitat olivat 75/187 ja nyt siis paino huitelee siinä vähän alle 78 kg.
Herkkuja ei tee normaalia enempää mieli, mutta hedelmiä söisin vaikka kuinka. Muutenkin ruoka maistuu hyvin, kuten aina. :)
Jolanda + koukkis rv 20+4
Tällä hetkellä jotain -600g lähtöpainosta, viikkoja 21+4. Karkkia tekee hirveästi mieli...
Lähtöpainoa oli 7kg enemmän kuin esikoista aloin odottaa.... ja tuohon päälle on tullut jo jotain 10kg
En edes uskalla kuvitella vaa' an lukemia, kun loman jälkeen taas neuvolaan menen.... toivottavasti ei heilahda käsky sokerirasitukseen....
Esikoista odottaessa kiloja tuli 22 !!!!
Kedelig rv 19+5
Mikä on hieman vähemmän kuin esikoista odottaessa, mutta alkuraskauden pahoinvointi vei välillä pari kiloa. Lämpimästä ruuasta en tunnu saavan tarpeekseni edes santsilautasestakaan, ja hedelmiä+leipää menee kanssa runsaasti. Pullaa ja karkkia " normaalisti" ja jätskiä tai jugurtteja/rahkoja/jälkiruokia tms. ei tee mieli ollenkaan.
Ruokaa meni tuossa rv12-15 ihan älyttömästi (painoa oli tullut 700g/vko), mutta kyllä se taisi mennä kaikki mahaan ja tisseihin. Nyt herkkunälkä on rauhoittunut. Maha on toka kierroksella näillä viikoilla isompi kuin esikoisesta.
Esikoisesta kilot läksi nopeesti ja itsestään imetyksen mukana, enemmän meni kuin tuli, joten en ole huolissani raskauskiloista nytkään.
Sissi 19+6
Minulle on tullut + 635 gr/per viikko, joka tuntui tosi paljolta. Terkkari sanoi että on normaalia.
Kohdun kasvukäyrä ihan siellä ylärajalla...ja maha sen kokoinen.