Päiväkodit, joissa ulkoillaan "säässä kuin säässä." Mielipiteitä?
Minua on alkanut ärsyttää lapsen päiväkodissa se periaatte, että oli keli IHAN mikä tahansa, ulkona ollaan. Lapset viedään aina aamulla suoraan puistoon ja ip haetaan sieltä. Vain jos ei lasten turvallisuus vaarannu kelin takia (esim. kova ukkosmyrsky), tarhassa ollaan ulkona. Kaverin lapsi taas on pk:ssa, jossa käytetään harkintaa sen suhteen, milloin ollaan ulkona, ts. ikävimmillä keleillä ei olla, vaan sen sijaan puuhataan jotain mukavaa sisätiloissa. Lapset myös viedään aamulla sisään päiväkotiin, jossa voivat syödä aamiaisen jos haluavat. Ulos mennään vasta vähän klo 9 jälkeen. Tämä siis alle 3v ryhmässä. Mielipiteitä tästä "pakkoulkoilusta"? En olisi etukäteen uskonut, että tämä asia alkaa häiritä näin paljon ajan kanssa. Harmittaa lapsen takia, kun joutuu sateellakin värjöttelemään pihalla...
Kommentit (62)
Ei ole huonoa säätä, on vain huonoja varusteita.
1,5v tyttöni kanssa ulkoillaan joka päivä 4h säällä kuin säällä. Koskaan ei kylmä eikä kuuma saati märkä.
Tietysti ollaan ulkona. Niinhän sitä ulkoillaan kotonakin säästä riippumatta. Käydään kovalla pakkasellakin ainakin pikkunen happihyppely tekemässä. Se on pukeutumis asia. Ei sää ole este ulkoiluun.
Miksi valitat, kun itse olette lapsenne halunneet yksityiseen päiväkotiin?
Me ulkoillaan kotonakin lasten kanssa joka päivä säällä kuin säällä. Ei lapset osaa karsastaa mitään säätä, sade voi olla jopa hauskempaa kuin aurinkoinen sää.
Mitäs helvettiä valitat jos oot lapses ite laittanu sinne yksityisee ulkoilupäiväkotiin.... nää on just näit porvoolaisia teinivanhempia. Sit valitat et kallis vielä, nii eipä ole Helsingissä samat hinnat ku Porvoossa.
Mun 1,5-vuotiaani sattuu rakastamaan sateessaKIN leikkimistä... Mikäs sen hauskempaa kuin vesilätäköt ja isompien muodostamat purorakennelmat pk:n pihalle ja saa ihan luvan kanssa vaikka kieriä kurassa.
Itsekin yritän vapaapäivinä sadekeleillä muuttaa laiskaa asennettani ja pukeutua riittävän hyvin ja ottaa mallia lapsen riemusta!
Meillä oli aiemmin käytössä tuo, että ulos menossa käytettiin harkintaa ja muutettiin suunnitelmia esim. sateen takia.
Mutta sitten alkoi tämä show, kun n. puolet vanhemmista oli niitä jotka aina vaatimalla vaativat että "Kai te nyt sitten olette menossa ulos vaikka sataakin??" ja osa taas vihaisesti ohjeisti ettei sitten missään nimessä ulos tällä kelillä. Tehtiin mitä tahansa niin aina tuli haukut jommalta kummalta puoliskolta.
Nyt ulkoillaan säällä kuin säällä. Vähemmän napinaa ja hankalia vanhempia. Tosin osa jättää edelleen tahallaan ulkovaatteet tuomatta, koska eivät haluaisi että lapsi ulkoilee sateella.
Ulkoilu säällä kuin säällä on yliarvostettu juttu. Itse en vienyt koskaan lapsiani helteellä ulos. Missä välissä muuten luetaan tai harjoitellaan kädentaitoja ym. muita tärkeitä asioita, jos koko ajan ollaan ulkona? Ei ulkoilu ole ainut tärkeä asia lasten elämässä.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 12:55"]Tyhmää ulkoilla sateessa.Flunssa tullut lapselleni useasti, vaikka Reimatecin haalari ja päällä.kurapuku.. Kerrankin löysin istumasta vesilammikosta. Juu, keuhkoputkentulehdus siitä tuli. Lahkeesta vettä sisään.
[/quote]
Ei sateesta sairastu.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 12:20"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 12:20"]
Höh, ootko tosissasi? Toivon todella, ettet ole.
[/quote]
Kyllä valitettavasti olen! Ja kyseessä on tosiaan kallis yksityinen pk Helsingissä... Ap
[/quote]
A:lampi?
Milloinkas ehtii sitten leikkiä sisäleikkejä? Eikö ne ole yhtä tärkeitä kuin ulkoilu?
Hoitakaa lapsenne kotona jos ei kelpaa.
tervettä maalaisjärkeä saa toki käyttää. Jos ulkona kova pakkanen, myrsky, kova ukkonen tai oikeasti ihan jäätävä rankkasade, niin en kyllä haluaisi lasteni olevan ulkona. Johan se on vaarallistakin olla ulkona jossain ukkosmyrskyssä.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 12:20"]
[/quote]
Kyllä valitettavasti olen! Ja kyseessä on tosiaan kallis yksityinen pk Helsingissä... Ap
Ihan ok silloin, jos lapsella olisi kunnon varusteet. Mutta harvallapa sitä tuon ikäiselle nopeasti kasvalle lapselle on varaa tarjota laadukkaat sadetta ja tuulta pitävät sekä leikinkestävät vaatteet ja jalkineet.
Missä ne lapset syövät aamupalansa? Leikkipuistossako?
Kyllä sieltä tunkkaisesta sisäilmasta on todellakin hyvä päästä pois, kun päiväkotipäivä voi olla sen yhdeksänkin tuntia.
Ulkotilat myös mahdollistavat liikkuvammille lapsille toteutttaa tarvettaan. Ei tule heti seinä vastaan, kun juoksee, hyppii ja kiipeilee.
Eli kantani on, että ulos vain sässä kuin säässä. Ei se sää lapselle kynnyskysymys ole, vaan laiskoille hoitajille, jotka eivät halua kuravaatteita pukea ja seistä itse sateessa.
Meidän lasten kunnallisessa päiväkodissa kaikilla lapsilla on sadevaatteet. Se on päiväkodin edellytys. Jos lapsella ei ole varusteita niin se on vanhemman vika, jos lapsi sairastuu.