Opettajien vaihtuvuus
Opettajan kun ei tarvitse pelätä sitä, että kesäloma menee, niin onko opettajien kynnys vaihtaa työpaikkaa keskimääräistä matalampi? Joo tiedän että sijainen ei saa palkkaa kesältä, mutta saa siitä ansiosidonnaista ja silti saa pitää sen loman. Monilla aloilla se on sitten taas vuosi ilman mitään lomia, jos vaihtaa työnantajaa niin itselläni ainakin kynnys lähteä kasvaa, vaikkei työpaikassa niin viihtyisikään.
Kommentit (13)
Saa siitä ansiosidonnaista?
Karenssi 16pv jne…
Luuletko että niitä virkoja on joka oksalla? Ja kun työ on sama ja palkka sama, niin miksi vaihtamaan? Yleensähän uutta duunia etsitään urakehityksen ja paremman palkan toivossa. Useimmat opettajat ovat samassa koulussa kymmeniä vuosia.
Jos sun lapsesi luokalla/koulussa vaihtuu usein opettaja, se johtuu siitä että siihen palkataan vaan määräaikaisia sijaisia. Useimmat vaihtavat sitten viran perässä sinne, mistä sellaisen saavat.
Jos opettajasijainen saa kesältä työttömyyskorvausta ja kesäloman, voithan sinäkin tehdä samoin, ottaa aina 9-10 kk työpestin ja olla ansiosidonnaisella lomalla sen jälkeen. Aika moni meistä vaan haluaisi vakityöpaikan.
Ei ansiosidonnainen työttömyyskorvaus ole mikään opettajien etuus. Kyllä se kuuluu ihan kaikille aloille tietyn työssäolon ja ammatiliittoon kuulumisen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Jos opettajasijainen saa kesältä työttömyyskorvausta ja kesäloman, voithan sinäkin tehdä samoin, ottaa aina 9-10 kk työpestin ja olla ansiosidonnaisella lomalla sen jälkeen. Aika moni meistä vaan haluaisi vakityöpaikan.
En voi. Olen alalla, jossa saa heti vakkarin.
Vierailija kirjoitti:
Ei ansiosidonnainen työttömyyskorvaus ole mikään opettajien etuus. Kyllä se kuuluu ihan kaikille aloille tietyn työssäolon ja ammatiliittoon kuulumisen jälkeen.
Tämä ei varmaankaan ollut kenellekään epäselvää, eikä koko aloituksen pointti. Jännä että pisatulokset laskee, jos opella itselläänkään ei ole luetun ymmärtäminen kunnossa.
Kysyttiin, että onko työpaikan vaihtamiseen matalampi kynnys, kun ei tarvitse pelätä että MENETTÄÄ kesälomansa. *rumpujen pärinää* Kukaan ei vastannut esitettyyn kysymykseen, vaan jotain ihan muuta viisastelua. 😂
Vierailija kirjoitti:
Kysyttiin, että onko työpaikan vaihtamiseen matalampi kynnys, kun ei tarvitse pelätä että MENETTÄÄ kesälomansa. *rumpujen pärinää* Kukaan ei vastannut esitettyyn kysymykseen, vaan jotain ihan muuta viisastelua. 😂
Vastattiinpas, sulla vaan ei ole sisälukutaitoa.
Terveisiä Porvooseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei varmaankaan ollut kenellekään epäselvää, eikä koko aloituksen pointti. Jännä että pisatulokset laskee, jos opella itselläänkään ei ole luetun ymmärtäminen kunnossa.
No ei ole sitten minullakaan, vaikka akateeminen koulutus onkin. Olen ymmärtänyt, että täällä keskusteluissa voi kommentoida kaikkea muutakin kuin vain aloituksessa yhtä siinä olevaa kysymystä
Kyllä syy työpaikan vaihtamiseen voi olla myös se, että ei esim viihdy työyhteisössä tai haluaa opettaa vaikka yläkoulussa alakoulun sijaan. Ei kaikki löydä heti sellaista paikkaa missä viihtyy ja mitä esim johdetaan hyvin. Itse olen ollut määräaikaisena nyt kuudessa eri koulussa ja osasta näistä en edes olisi halunnut vakivirkaa. Nyt sellaisen sain, ja elokuusta alkaen ei tarvitse enää miettiä kesän työttömyyttä. Tosin koulu on minulle ennestään tuntematon eli sika säkissä.
Vierailija kirjoitti:
Sulle on vastattu moneen kertaan, että ei ole. Ilmeisesti on muotoiltu liian monimutkaisesti eli selitetty, miksi ei ole.
Elämässä on aivan helvetisti muitakin asioita kuin kesäloma. Opettajalla työpaikan vaihtamisen kynnystä nostavat ihan muut asiat kuten se, että miksi nähdä se vaiva ja esimerkiksi luoda kerralla suhteet satoihin uusiin ihmisiin, kun ei ole kuitenkaan tulossa parempaa asemaa tai palkkaa.
Kuinka monta kertaa olet ollut työttömänä opena kesän? Minä olen joutunut silti hakemaan osa-aikaista työtä muutamaksi kuukaudeksi toiselta puolelta Suomea, vaikka olin jo kirjoittanut työsopparin. Taisin saada karenssia päälle, koska posti oli hukannut jonkun työtarjouksen, johon en ollut tajunnut hakea. Eiköhän syy ole puhtaasti se, ettei saa vakivirkaa tai oikeasti ole muodollista kelpoisuutta, jolloin sijaisuudet menevät toisille. Kuka myöskään jää roikkumaan määräaikaisiin työsuhteisiin, kun virat ja kesäloman palkat menevät toisille hakijoille, jotka tulevat talon ulkopuolelle ja tutulle ja turvalliselle tarjotaan taas sitä määräaikaista työpaikkaa. Luokkaan, oppilaiden vanhempiin ja tiimiin ei voi vaikuttaa ja kun valinnanvaraa löytyy miksipä sitä ei vaihtaisi parempaan.