Köyhä! Onko hauskaa olla köyhä?
Uudistusten myötä köyhdyt entistä enemmän. Tuntuuko ajatus mukavalta?
Kommentit (63)
On hauskaa! Ensinnäkään uudistukset eivät koske meitä, joten tulotasomme ei tule laskemaan. Jouduin sairaseläkkeelle 6 vuotta sitten, ja voin vilpittömästi sanoa olevani onnellinen. Kun olin töissä ja tienasimme miehen kanssa kohtuullisesti, meillä oli yli 150 000 euroa lainaa. Myimme asunnon, saimme kaikki lainat maksettua ja nyt elän kuin taivaan lintunen: ei ole omaisuutta, mutta ei myöskään lainaa, niin ei ole pakko käydä töissä. Tulojen mukaan meidät määritellään köyhiksi, mutta emme ole niin köyhiä, että saisimme yhteiskunnan tukia. Harrastan paljon, lähes kaikki ilmaisia harrastuksia. Olen kotona kun lapset tulevat koulusta, syömme yhdessä ja vietämme paljon aikaa yhdessä. Kirppareilta vaatteiden ym metsästäminen on hauskaa, ekologista ja järkevää. Käytämme paljon vaihtopalstoja, jossa vaihdan mm pieniä lasten vaatteita siihen, mitä kulloinkin tarvitaan. Faceryhmissä voi vaihtaa vaikka haalarin 10 kiloon sokeria :) Pidän ruoan laittamisesta ja harrastan leivontaa, siinä säästää paljon ja saa maukasta ruokaa. Mies syö pääsääntöisesti eväitä töissä, teen aina niin suuren satsin ruokaa, että miehelle riittää ruokaa evääksi. Me olemme siinä mielessä erilaisia köyhiä, että budjetoin ja ennakoin kaikki laskut ja menot kuukausittain, ja saamme säästöön rahaa näistä pienistä tuloista. Niillä rahoilla ostamme vaikka rikki menneen kodinkoneen tai käytämme rahat matkustamiseen. Kyllä, köyhänä oleminen on hauskaa!
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 11:49"]
Olen pienituloinen, köyhäkin varmaan - mutta tulen toimeen omasta mielestäni kohtuullisesti.
En tupakoi, en käytä alkoholia enkä omista autoa. Sillä säästää jo ison määrän rahaa.
Kun ei ole tuota mammonaakaan tullut kerättyä, niin ei ole huolta siitäkään.
---
Tiedän myös että kansakuntamme on velkaantunut huimasti ja velkojen takaisinmaksukyky heikkenee koko ajan. Huoltosuhde on heikko jo nyt, eikä nykyiset/tulevat pakolaisvirrat sitä paremmaksikaan muuta; ainakaan heti, jos nyt sitten koskaan.
Haluan tulevien sukupolvien pystyvän elämään (itseäni) paremmin, enkä halua rajoittaa heidän toimintavapauttaan ottamalla vielä tästä lisää velkaa heidän nimissään.
[/quote]
Kauniita sanoja persulta ja rikkaat osakkeenomistajat kiittää ja taputtaa karvaisia käsiään, kun ei taaskaan tarvinut ottaa osaa talkoisiin, kun hölmöt persuköyhät vapaaehtoisesti haluavat kiristää jo ennestäänkin kireellä ollutta nyöriään. Kyllä se ökyrikas sua siitä olalle taputtaa, mutta nauraa takanapäin paskasta naurua hölmöydellesi.
Minäkään en polta enkä juo ja tulen palkallani toimeen, mutta mihinkään ylimääräiseen ei ole varaa. Harmi sinällään, kun juuri se ylimääräisen kulutus toisi lisää työpaikkoja palvelusektorille. Optio ja osinkomiljonäärien miljardit kun ei Luxemburgin pankkitilillä ketään työllistä, ei ainakaan kotimaista työvoimaa.
Olen tismalleen samaa mieltä, että velalla ei pidä elää, mutta pidän totaalisena idiotisminä pelkästään keskiluokan ja köyhemmän kansanosan tulojen leikkaamista, koska juuri se saa kotimarkkinat kuseen ja lisää työttömiä Suomeen ja sitä kautta tietysti velanotto kasvaa.
Jos kerran talkoisiin ryhdytään, niin silloin talkoisiin pitää osallistua ihan KAIKKIEN, eikä missään nimessä pelkän köyhemmän kansanosan.
Eli tottakai sen kuuluu mennä niin, että niiltä joilla on eniten, myöskin maksaa eniten. Sellaiset talkoot on köyhänkin helpompi ymmärtää.
Se on oikeestaan aika jännää. Oon saanut nähdä mielenkiintoisen puolen elämästä. Tänään sit heräsin puheluun, töitä olis tarjolla.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 12:34"] Mutta miten käy kun tuet loppuu? Imetäänkö silloin peukkua?
[/quote]
Ei lopu kaikki tuet. Voiko joku tosissaan kuvitella, että yhtäkkiä täällä ei maksettaisi mitään tukia? Oletko muissakin asioissa yhtä vainoharhainen?
Joku siellä sössöttää noista kaikkien tukien lakkauttamisesta, miten voidaan ottaa paljon pakolaisia ja lopettaa kaikki tuet?
Miten tässä kävikään niin että köyhä luulee olevansa rikas? Kuka sellaista iskosti päähän?
Aika outo ajatusmaailma, eikö vain?
Tiedämme kuin haavottuvaisia ollaan. Jos ei pankkikortti toimi ruokaostos jää kassalle. Jos ei kortilla ole tarpeeksi saldoa emme myöskään pysty sillä maksamaan. Jos ei valtio tue työttömiä ja työläisiä niin silloin kortilla ei ole saldoa.
Ihan helevetin hauskaa, suosittelen!
Entä jos tuet puolitetaan. Tuletteko silloin toimeen?
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 12:56"]
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 12:34"] Mutta miten käy kun tuet loppuu? Imetäänkö silloin peukkua?
[/quote]
Ei lopu kaikki tuet. Voiko joku tosissaan kuvitella, että yhtäkkiä täällä ei maksettaisi mitään tukia? Oletko muissakin asioissa yhtä vainoharhainen?
[/quote]
ööö hallitus suunnittelee paljon uudistuksia ja muutoksia. Etkö sinä ole kuullut siitä. Jos nämä hyväksytään sitten leikataan lisää ja tiedät ehkä mihin ryhmään se osuu
Ei se tässä konkurssissa enää tunnu..
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 12:57"]
Joku siellä sössöttää noista kaikkien tukien lakkauttamisesta, miten voidaan ottaa paljon pakolaisia ja lopettaa kaikki tuet?
[/quote] Pakolaisia koskee eri säännöt
Mä elän reilusti köyhyysrajan alapuolella, mutta koska asun yksin, ei ole kalliita harrastuksia ja olen aika pieniruokainen, jää mulla rahaa yli jopa sijoitettavaksi. En myöskään halua parisuhdetta, lapsia, omakotitaloa, autoa, koiraa, kesämökkiä ja mitä näitä keskiluokkaisia haaveita nyt on, eli todennäköisesti menoni eivät tule tulevaisuudessakaan kasvamaan.
Että joo, kaikki on suhteellista. Tällä köyhällä on aika hauskaa. Suurimmalle osalle pienituloisista on kuitenkin oikeasti rankkaa.
Köyhä olen tulojeni perusteella, mutta on minulla silti hauskaakin. Oikeastaan minulla on hauskoja hetkiä jokaisena päivänä. Rahat ovat tähän asti riittäneet, säästöönkin on jotain jäänyt. En koe, että olisin jäänyt mistään elintärkeästä paitsi. Matkustella ja mässäillä kerkeää taas sitten joskus kun raha-asiat ovat paremmassa tolassa. Pienituloisena sitä osaa arvostaa asioita paljon enemmän. Miten paljon voikaan ilahtua siitä, että löytää kirpputorilta ihanan vaatteen parilla eurolla. Tiedän myös, että
pahimmassa tilanteessa saisin apua läheisiltä. Leikkaukset eivät siis siinä mielessä pelota tai ahdista, kun on jo tottunut pärjäämään vähällä.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 13:07"]
ööö hallitus suunnittelee paljon uudistuksia ja muutoksia. Etkö sinä ole kuullut siitä. Jos nämä hyväksytään sitten leikataan lisää ja tiedät ehkä mihin ryhmään se osuu
[/quote]
ööö mitä sinä haluat kuulla? Harmittaako sinua kovasti, jos jollain köyhällä ei menekään niin surkeasti kuin haluaisit? Luuletko, että jos kaikki köyhät kuorossa itkisivät kohtaloaan tässä ketjussa, niin leikkauksia ei tehtäisi?
Enpä usko, että kukaan köyhä noita kuritustoimenpitäisi toivoo, mutta eihän toivomisillaan muutenkaan ole mitään merkitystä. Eikö siis ole hyvä, jos ainakin osa heistä kokee elämisen iloa kaikesta huolimatta?
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 11:42"]
Uudistusten myötä köyhdyt entistä enemmän. Tuntuuko ajatus mukavalta?
[/quote]
Ei,olisihan elämä hauskempaa jos ei tarvitsi pohtia maksanko laskuja vai ostanko ruokaa.Sellainen riittävä toimeentulo olisi kiva,jos saisin akuankkapalkan sijasta keskivertopalkkaa olisi elämä huomattavasti hauskempaa.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 13:04"]
Entä jos tuet puolitetaan. Tuletteko silloin toimeen?
[/quote]
Ihminen tulee yllättävän vähällä toimeen,jos on pakko.Kun muutin omaan kotiin,sain niin pienet tuet että vuokran jälkeen jäi 100 € kuussa elämiseen(asumistuki ja opintotuki).Jotenkin onnistuin pysymään hengissä silä rahalla,ravinto tosin oli aika yksipuolista.
Ei ehkä hauskaa,mutta tuo jännitystä elämään kun ei yhtään tiedä meneekö katto alta,kun ei saa maksettua vuokraa tai kärsiikö aliravitsemuksesta kun ei saa ostettua kunnollista ruoakaa.Odotan innolla tukien laskemista,ties vaikka pääsisin asumaan pahvilaatikkoon ja etsimään ruokani roskiksista.
Kun tuet eivät enää riitä elämiseen tulevat viidakon lait taas voimaan. Tukia maksetaan lähtökohtaisesti yhteiskuntarauhan takaamiseksi. Tukijärjestelmän romahtaessa hyvin toimeentulevat ovat sen jälkeen avointa riistaa. Jos nälkä on ja ruokaa ja rahaa ei ole niin aina voi murtautua rikkaan kotiin, vetää tämä rikas kilon paloina vessasta alas ja alkaa pikkuhiljaa poistaa irtaimistoa.
Ihminen on lopuksi aika haavoittuvainen. Raha tarvitaan elämiseen. Jos rahan saanti loppuu on ihminen aika kusessa.