Köyhä! Onko hauskaa olla köyhä?
Uudistusten myötä köyhdyt entistä enemmän. Tuntuuko ajatus mukavalta?
Kommentit (63)
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 11:57"]
Aika mielenkiintoinen piirre että jotkut ihmiset joilla ei ole mitään ei koe olevansa köyhiä. Ei ole rahaa eikä varallisuutta.
Miten käy kun tuet leikataan? Millä sitten pärjäätte?
[/quote]
Maailman väestöstä suurin osa elää ilman yhteiskunnan antamia tukia. En tiedä miten siinä onnistuvat, mutta hengissä tuntuvat pysyvän. Ainakin osa.
Itse tulen toimeen varsin pienellä palkallani (brutto selvästi alle kahden tonnin). Jos tämäkin loppuu niin ehkä sitten vaikka esim. huumekaupan tai muun vaihtoehtotalouden puolella löytyisi jotain leiväntynkää.
Ja ainahan sitä voi mennä kadulle kerjäämään. Ainakin siihen asti kunnes kokoomuspomot tulevat ja vievät liiterin taakse pois katukuvaa pilaamasta.
On, taloudellisesti on ihan mukavaa olla köyhä, kiitos kysymästä. :) Ei ole huolta suuresta omaisuudesta, ja voi liikkua vapaasti, kun ei ole riippuvainen mistään materiasta. Minusta on kiva elää säästeliäästi, ja onnistunkin siinä niin hyvin, että tulen toimeen todella pienellä rahalla. Olen ylpeä myös siitä, etten tuhlaa luonnonvaroja omalta osaltani kovin paljoa.
Sinä voit kestoa minulle siitä henkisestä köyhyydestä. Miltä tuntuu? Onko kivaa? :)
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 12:04"]
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 12:00"]
Aika mielenkiintoinen piirre että jotkut ihmiset joilla ei ole mitään ei koe olevansa köyhiä. Ei ole rahaa eikä varallisuutta.
[/quote]
Ei minimitoimeentuloa leikata! Se on nytkin Länsi-Euroopan alhaisimpia. Eli jos on aivan sossun toimeentulotuen varassa, niin kyllä se samalla tasolla pysyy.
Sellaiset köyhät, jotka eivät täytä tätä kriteeriä, niin joutuvat jotain maksamaan kyllä.
[/quote]
Ei kukaan voi vannoa mitä tässä taloustilanteessa tullaan tekemään. Sosiaalimenot on jo nyt liian korkeita ja uusia suita tulee ruokittavaksi. Niitten määrästäkään kukaan ei vielä tiedä.
Eläkeläisiltä leikattiin ja kohta leikataan lisää.
[/quote]
Muiden tosiasioiden yhteydessä kannattaa muistaa että varsinainen toimeentulotuki on vain yhden (1) prosentin luokkaa kaikista sosiaalimenoista. Eli jos toimeentulotuki lopetetaan, niin 99% sosiaalimenoista on vielä jäljellä.
Monellä eläkeläisellä on asiat paljon paremmin kuin työtätekevillä.
On koska pärjään ihan mukavasti ja saan kaiken mitä tarvitsen. Lisäksi saan mielihyvää, kun rikkaat pääsevät maksamaan loisimiseni
Luuk. 6:
19. Ja kaikki kansa tahtoi päästä koskettamaan häntä, koska hänestä lähti voima, joka paransi kaikki.
20. Ja hän nosti silmänsä opetuslastensa puoleen ja sanoi: "Autuaita olette te, köyhät, sillä teidän on Jumalan valtakunta.
21. Autuaita te, jotka nyt isoatte, sillä teidät ravitaan! Autuaita te, jotka nyt itkette, sillä te saatte nauraa!
22. Autuaita olette te, kun ihmiset vihaavat teitä ja erottavat teidät yhteydestään ja herjaavat teitä ja pyyhkivät pois teidän nimenne ikäänkuin jonkin pahan - Ihmisen Pojan tähden.
23. Iloitkaa sinä päivänä, riemuun ratketkaa; sillä katso, teidän palkkanne on suuri taivaassa; sillä näin tekivät heidän isänsä profeetoille.
24. Mutta voi teitä, te rikkaat, sillä te olette jo saaneet lohdutuksenne!
25. Voi teitä, jotka nyt olette kylläiset, sillä teidän on oleva nälkä! Voi teitä, jotka nyt nauratte, sillä te saatte murehtia ja itkeä!
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 12:11"]
On koska pärjään ihan mukavasti ja saan kaiken mitä tarvitsen. Lisäksi saan mielihyvää, kun rikkaat pääsevät maksamaan loisimiseni
[/quote] Miten sinun sitten käy jos tuet leikataan?
Jumalan apua tässä tarvitaan, kyllä!
Nyt rukoillaan että sipilä ilmoittaa että palkat nostetaan, tuet nostetaan, verot poistetaan...
Menkää köyhät töihin ja sassiin. Kukaan järkevä ihminen ei jaksa teidän loputonta valitusta kuinka raha ei riitä. Oikeudenmukaisessa yhteiskunnassa terve köyhä ei saisi senttiäkään avustusta. Teidän avustukset ovat revitty stressaantuneiden työntekijöiden selkänahasta. Tuntuuko se kivalta??
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 11:42"]Uudistusten myötä köyhdyt entistä enemmän. Tuntuuko ajatus mukavalta?
[/quote]
Sairastuin masennukseen, kun olin hyvin toimeentuleva. Nyt olen köyhä, mutta hyvää vauhtia vihdoinkin parantumassa masennuksesta. Niin että kyllä tämä mukavalta tuntuu. :)
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 12:11"]
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 12:04"]
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 12:00"]
[/quote]
Ei minimitoimeentuloa leikata! Se on nytkin Länsi-Euroopan alhaisimpia. Eli jos on aivan sossun toimeentulotuen varassa, niin kyllä se samalla tasolla pysyy.
Sellaiset köyhät, jotka eivät täytä tätä kriteeriä, niin joutuvat jotain maksamaan kyllä.
[/quote]
Ei kukaan voi vannoa mitä tässä taloustilanteessa tullaan tekemään. Sosiaalimenot on jo nyt liian korkeita ja uusia suita tulee ruokittavaksi. Niitten määrästäkään kukaan ei vielä tiedä.
Eläkeläisiltä leikattiin ja kohta leikataan lisää.
[/quote]
Muiden tosiasioiden yhteydessä kannattaa muistaa että varsinainen toimeentulotuki on vain yhden (1) prosentin luokkaa kaikista sosiaalimenoista. Eli jos toimeentulotuki lopetetaan, niin 99% sosiaalimenoista on vielä jäljellä.
Monellä eläkeläisellä on asiat paljon paremmin kuin työtätekevillä.
[/quote] Monella eläkeläisellä asiat on paljon paremmin kun monella työläisellä.
Mutta on niitä köyhiäkin jotka saa pelkän kansaneläkkeen. Heillä ei rahat riitä lääkkeisiin koska lääkekatto pyörii jossakin 6-700 euron tietämillä. Eli edes siihen ei ole rahaa. Onhan se vähän surkeeta sekin.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 12:21"]
Menkää köyhät töihin ja sassiin. Kukaan järkevä ihminen ei jaksa teidän loputonta valitusta kuinka raha ei riitä. Oikeudenmukaisessa yhteiskunnassa terve köyhä ei saisi senttiäkään avustusta. Teidän avustukset ovat revitty stressaantuneiden työntekijöiden selkänahasta. Tuntuuko se kivalta??
[/quote]
Miksi valtio avustaa duunareita? Palkka ei kuuleman mukaan riitä ja ne saa valtiolta avustusta.
Miksi valtio maksaa duunarille sellaisen? Miksi työnantaja ei kanna vastuuta työntekijöistään ja palkka ole sen kokoinen että sillä elää? Mikä tässä on mennyt pieleen?
Matt. 6: 19. Älkää kootko itsellenne aarteita maan päälle, missä koi ja ruoste raiskaa ja missä varkaat murtautuvat sisään ja varastavat.
20. Vaan kootkaa itsellenne aarteita taivaaseen, missä ei koi eikä ruoste raiskaa ja missä eivät varkaat murtaudu sisään eivätkä varasta.
21. Sillä missä sinun aarteesi on, siellä on myös sinun sydämesi.
22. Silmä on ruumiin lamppu. Jos siis silmäsi on terve, niin koko sinun ruumiisi on valaistu.
23. Mutta jos silmäsi on viallinen, niin koko ruumiisi on pimeä. Jos siis se valo, joka sinussa on, on pimeyttä, kuinka suuri onkaan pimeys!
24. Ei kukaan voi palvella kahta herraa; sillä hän on joko tätä vihaava ja toista rakastava, taikka tähän liittyvä ja toista halveksiva. Ette voi palvella Jumalaa ja mammonaa.
Aika mielenkiintoinen piirre että jotkut ihmiset joilla ei ole mitään ei koe olevansa köyhiä. Ei ole rahaa eikä varallisuutta. Miten käy kun tuet leikataan? Millä sitten pärjäätte?
[/quote]
Ostaminen ja kuluttaminen ei ole kaikille niin tärkeää. Uskoisin, että aikuisssa köyhissä on paljonkin niitä, joilla on kodeissaan jo kaikki tarvittavat huonekalut ja vaatteitakin sen verran, että kehtaa ulos ihmisten ilmoille. Asenteesta ja persoonasta riippuu, mikä riittää.
Luen aina hieman ihmeissäni av:lla ketjuja, joissa puhutaan nettikauppaostoksista. Moni kertoo tilanneensa ulkomailta satoja kertoja. Minä en pysty edes kuvittelemaan, mitä ihmeen tavaraa tarvitsisi koko ajan ostella, kun kyseessä näillä ihmisillä ei ole peruselintarvikkeet kuitenkaan. Kaikenlaista roinaa vaan kuskaavat toiselta puolelta maapalloa tänne.
Minä olen aina elänyt melko köyhästi, vaikkei olisi tarvinnut. Jos joku päivä olisin oikeasti köyhä, niin en kovin nopeasti huomaisi mitään eroa, kun en ole tottunut leveämpään elintasoon. Sen tietysti myönnän, että jos suurin osa kuluttaisi yhtä vähän kuin minä, niin moni yritys menisi konkurssiin.
25. Sentähden minä sanon teille: älkää murehtiko hengestänne, mitä söisitte tai mitä joisitte, älkääkä ruumiistanne, mitä päällenne pukisitte. Eikö henki ole enemmän kuin ruoka ja ruumis enemmän kuin vaatteet?
26. Katsokaa taivaan lintuja: eivät ne kylvä eivätkä leikkaa eivätkä kokoa aittoihin, ja teidän taivaallinen Isänne ruokkii ne. Ettekö te ole paljoa suurempiarvoiset kuin ne?
27. Ja kuka teistä voi murehtimisellaan lisätä ikäänsä kyynäränkään vertaa?
28. Ja mitä te murehditte vaatteista? Katselkaa kedon kukkia, kuinka ne kasvavat; eivät ne työtä tee eivätkä kehrää.
29. Kuitenkin minä sanon teille: ei Salomo kaikessa loistossansa ollut niin vaatetettu kuin yksi niistä.
30. Jos siis Jumala näin vaatettaa kedon ruohon, joka tänään kasvaa ja huomenna uuniin heitetään, eikö paljoa ennemmin teitä, te vähäuskoiset?
31. Älkää siis murehtiko sanoen: 'Mitä me syömme?' tahi: 'Mitä me juomme?' tahi: 'Millä me itsemme vaatetamme?'
32. Sillä tätä kaikkea pakanat tavoittelevat. Teidän taivaallinen Isänne kyllä tietää teidän kaikkea tätä tarvitsevan.
33. Vaan etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttansa, niin myös kaikki tämä teille annetaan.
34. Älkää siis murehtiko huomisesta päivästä, sillä huominen päivä pitää murheen itsestään. Riittää kullekin päivälle oma vaivansa."
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 12:32"]
Aika mielenkiintoinen piirre että jotkut ihmiset joilla ei ole mitään ei koe olevansa köyhiä. Ei ole rahaa eikä varallisuutta. Miten käy kun tuet leikataan? Millä sitten pärjäätte?
[/quote]
Ostaminen ja kuluttaminen ei ole kaikille niin tärkeää. Uskoisin, että aikuisssa köyhissä on paljonkin niitä, joilla on kodeissaan jo kaikki tarvittavat huonekalut ja vaatteitakin sen verran, että kehtaa ulos ihmisten ilmoille. Asenteesta ja persoonasta riippuu, mikä riittää.
Luen aina hieman ihmeissäni av:lla ketjuja, joissa puhutaan nettikauppaostoksista. Moni kertoo tilanneensa ulkomailta satoja kertoja. Minä en pysty edes kuvittelemaan, mitä ihmeen tavaraa tarvitsisi koko ajan ostella, kun kyseessä näillä ihmisillä ei ole peruselintarvikkeet kuitenkaan. Kaikenlaista roinaa vaan kuskaavat toiselta puolelta maapalloa tänne.
Minä olen aina elänyt melko köyhästi, vaikkei olisi tarvinnut. Jos joku päivä olisin oikeasti köyhä, niin en kovin nopeasti huomaisi mitään eroa, kun en ole tottunut leveämpään elintasoon. Sen tietysti myönnän, että jos suurin osa kuluttaisi yhtä vähän kuin minä, niin moni yritys menisi konkurssiin.
[/quote] Mutta miten käy kun tuet loppuu? Imetäänkö silloin peukkua?
Pyhä Jumala! Auta, auta meitä lahtareilta!
[/quote]En minä koe olevani köyhä vaikka olen yksinhuoltaja pääkaupunkiseudulla. Kun tukia leikataan, pärjään edelleen palkallani ja fiksuudellani ja luovuudella kuten olen tehnyt tähänkin asti.
Onpas viisaita kysymyksiä. Paljonkohan mahtaa olla ikää..