Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alaikäiselle pankkitunnukset tai mobiilivarmenne sähköistä tunnistautumista varten - miten voi olla näin vaikeaa?

Vierailija
30.03.2022 |

Lapsi 12-v. ja koronatodistus pitäisi saada pdf-muodossa kännykkään. Todistus ei näy vanhemmille omakannassa. Pannitunnuksia ei ole ja mobiilivarmenteen aktivointi edellyttää...niiinpä tietenkin...pankkitunuksia! Argh!
Miten tämä yhtälö ratkaistaan?

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole amerikantiedettä hankkia lapselle niitä pankkitunnuksia.

Ei se kuule ihan nopeastikaan käy. Etenkin jos lapsella ei ole voimassaolevaa passia tms.

Mihin sitä koronapassia tarvitaan? No, jos haluaa matkustaa ulkomaille. Sinne on aika vaikea lähteä ilman voimassa olevaan passia tai henkilökorttia.

Ehkä mutta pikapassin saa jopa helpommin kuin lapselle pankkitunnukset. Sinne pankkiinkin pitää nykyään varata aika.

Vierailija
22/54 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se kuule ihan nopeastikaan käy. Etenkin jos lapsella ei ole voimassaolevaa passia tms.

Jos lapsella ei ole voimassa olevaan passia tai henkilökorttia hän ei saa sitä koronapassiakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. matkalla se paperiversio on todella huono vaihtoehto kännykästä näytettävään pdf:ään verrattuna. Tuskin itsekään kaivelisitte joka kerta jotain rypistynyttä lappua esiin.

Skannerista tai kamerasta koskaan kuullut?

Vierailija
24/54 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lähinnä ihmettelen, että miksi 12-vuotiaalla ei ole pankkitunnuksia. Meillä on kaikille lapsille hommattu ne heti kun on voitu. 

Vierailija
25/54 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsella ei ole voimassa olevaan passia tai henkilökorttia hän ei saa sitä koronapassiakaan.

Kyllä saa kunhan huoltajan tunnistaa.

Vierailija
26/54 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä lähinnä ihmettelen, että miksi 12-vuotiaalla ei ole pankkitunnuksia. Meillä on kaikille lapsille hommattu ne heti kun on voitu. 

Minä taas ihmettelen mihin 12 v niitä on tarvinnut...

Ekan kerran tuli meidän 17-vuotiaalle tarvetta juuri koronapassin vuoksi.

Vierailija
27/54 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin teidän lapset niitä käyttää?

Vierailija
28/54 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä muuten voi olla vaikeaa! Meidän tapauksessamme tuntuu mahdottomalta saada nuorelle automaattikortti. Vaikka ollaan jo kerran aiemmin käyty verkkopankkitunnuksia varten tunnistautumassa konttorilla, vaatii 'uusi tuote uuden käynnin'. Mukana pitää olla voimassaoleva kuvallinen henkilötodistus. Passi meni vanhaksi maaliskuussa, ja nuoren passia uusittaessa pitää jälleen kerran mennä vanhemman kanssa paikan päälle. Hakemus on jätetty netissä, mutta konttorille saa varattua aikoja vasta heinäkuussa. Ja tämä vasta henkilötodistusta varten, sen jälkeen alkaa ajanvarausrumba pankissa...

Vierailija
29/54 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos todistus on matkaa varten niin kannattaa hakea yksityiseltä testiasemalta jolloin se tulee suojatun sähköpostin liitteenä ilmoittamaansa sähköpostiin n 30 minuutissa.

Vierailija
30/54 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen, mihin 12-vuotias muka pankkitunnuksia tarvitsee. Noihin liittyy suuri riski väärinkäytöstä ja huijauksista. Olen itse 38-vuotias, enkä ole koskaan omistanut pankkitunnuksia. Pankin työntekijäkin sanoi, että ei kannata ottaa, jos on pärjännyt tähänkin asti ilman. Ilmainen sähköpostiosoitteeni muuttuu toukokuussa maksulliseksi. Uutta sähköpostiakaan en ajatellut tuon ilmaisen sulkeutumisen jälkeen hankkia vaan ajattelin pärjätä sitten kokonaan ilman.

Vierailija
31/54 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. matkalla se paperiversio on todella huono vaihtoehto kännykästä näytettävään pdf:ään verrattuna. Tuskin itsekään kaivelisitte joka kerta jotain rypistynyttä lappua esiin.

Päinvastoin helpottaa, kun edes osa todistuksista on paperilla, eikä kaikki siellä jossain kännykän uumenissa. Laitteeseen voi sitäpaitsi aina tulla häiriö, akku loppua tms.

Vierailija
32/54 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä mieluummin sen lapun kaivan esiin kuin puhelimen. 

Vierailija
33/54 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki on suhteellista näemmä.

eipä tossa tarvi kuin hakeutua

naperon kanssa pankkiin,

ja iskeä nimeä paperiin.

huoltajien ja naperon

nimet paperiin ja tili..

s-pankissa kesti n. tunti

hoitaa 2 tiliä auki alaikäselle.

Vierailija
34/54 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin teidän lapset niitä käyttää?

Tarkistavat mm. että onko tilillä rahaa, tekevät tilisiirtoja (jos esim. ostavat jotain), maksavat Steamissa, käyvät Kannassa katsomassa reseptinsä jne... mitä nyt pankkitunnuksilla ja pankkitilillä&maksukortilla tehdään. 

Vierailija
35/54 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, pankkitunnukset ei vaadi käyntiä pankissa mutta se että juniori voi käyttää niitä henkilöllisyytensä todistamiseen, vaikkapa omakannassa, niin se vaatii käynnin ja voimassa olevan passin. (Passi on vahvin todistus henkilöllisyydestä)

Käynti tulee teillekin jossain vaiheessa ajankohtaiseksi.

Vierailija
36/54 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla pitää sitten olla voimassa olevat henkilötodistukset kun hakee lapselle pankkitunnukset.

Meillä meni puoli vuotta että sai kaiken hoidettua (ensin pitkä odottely poliisiasemalle).

Hae koronapassi terveyskeskuksesta, niin me tehtiin.

Mies teki ihan valtakirjan pankkitunnuksilla pankkiin ja riitti, kun vain minä olin lapsen kanssa paikalla.

Joo mutta sulla ja lapsella varmaan oli passi tms? Ajokortti ei käy. Meillä tuhraantui kuukausia siinä kun ei saanut aikaa poliisiasemalle.

Kyllähän tuo on omaa järjetöntä typeryyttä, ettei tämmöiset asiat ole koko ajan kunnossa. Passia tarvitaan vaan silloin tällöin reissaamiseen, mutta esim henkilökortti olisi hyvä olla kaikilla jo ajoissa.

Eletään 2022 vuotta ja yhä jengi itkee, että ajokortti ei käy. Ei ole koskaan käynytkään, että miksi sitä yhä juntit tarjoaa, kun henkilöllisyystodistusta pyydetään?!

Anteeksi tyhmyytenne vituttaa mua aivan käsittämättömällä tavalla.

Vierailija
37/54 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi en kaivaisi? Samassa taskussa se on kuin puhelinkin, mitä väliä kumman sieltä kaivaa esille - särönäyttöisen puhelimen vai ryppyisen paperin? 

Kyllä minäkin ottaisin matkalle myös paperiversion messiin ja päällystäisin kontaktimuovilla ensin, molemmin puolin. Sitäpaitsi onhan jokaisella aina yleensä jonkinlainen henkilökortti mukana joten paperisen todistuksen ei välttämättä tarvitse olla kuin pelkkä QR-koodi.

Ei tuo noin vaikeaa ole senhän takaa jo perustuslakikin, eli pankkitunnukset eivät saa olla minkäänlainen este todistuksen saamiselle, kysy terveyskeskuksesta, lääkäriltä tai paikasta jossa rokotus on annettu.

Vierailija
38/54 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö OmaKannassa ole, jos en väärin muista, mahdollisuus asioida toisen puolesta?

Älä tee asiasta liian vaikeaa koska se ei sitä ole, samalla vaivalla olisit jo koronatodistuksen saanut kun kyselet neuvoja täällä ja saat yhtä monta eri vastausta kun on vastaajaakin.

Käytä maalaisjärkeä sillä selviää tämäkin asia nopeasti.

Vierailija
39/54 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla pitää sitten olla voimassa olevat henkilötodistukset kun hakee lapselle pankkitunnukset.

Meillä meni puoli vuotta että sai kaiken hoidettua (ensin pitkä odottely poliisiasemalle).

Hae koronapassi terveyskeskuksesta, niin me tehtiin.

Mies teki ihan valtakirjan pankkitunnuksilla pankkiin ja riitti, kun vain minä olin lapsen kanssa paikalla.

Joo mutta sulla ja lapsella varmaan oli passi tms? Ajokortti ei käy. Meillä tuhraantui kuukausia siinä kun ei saanut aikaa poliisiasemalle.

Kyllähän tuo on omaa järjetöntä typeryyttä, ettei tämmöiset asiat ole koko ajan kunnossa. Passia tarvitaan vaan silloin tällöin reissaamiseen, mutta esim henkilökortti olisi hyvä olla kaikilla jo ajoissa.

Eletään 2022 vuotta ja yhä jengi itkee, että ajokortti ei käy. Ei ole koskaan käynytkään, että miksi sitä yhä juntit tarjoaa, kun henkilöllisyystodistusta pyydetään?!

Anteeksi tyhmyytenne vituttaa mua aivan käsittämättömällä tavalla.

Näin on ja tämä mielipiteeni on yleisesti, että vielä tänäkään päivänä suomalainen ei usko että ilman passia pääsee vaikka minne ulkomaille ja ajokortti, sen käymisestä mihinkin tarkoitukseen todistuksena, niin siitäkään ei ole kuin harvalla hajua, mutta passin kanssa kansa on eniten hakoteillä, tämä oli minun mielipide ja tarkoitin yleisesti. Ei tarvitse ottaa hernettä nenään.

Vierailija
40/54 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö OmaKannassa ole, jos en väärin muista, mahdollisuus asioida toisen puolesta?

Älä tee asiasta liian vaikeaa koska se ei sitä ole, samalla vaivalla olisit jo koronatodistuksen saanut kun kyselet neuvoja täällä ja saat yhtä monta eri vastausta kun on vastaajaakin.

Käytä maalaisjärkeä sillä selviää tämäkin asia nopeasti.

Ei voi, ainakaan minä en näe 16 v lapsesta mitään tietoja omakannassa.

Vaadittiin käynti pankissa pankkitunnusten saamiseen. Niiden tulo kesti kuitenkin. Jos olisi kiire matkaa varten, koronatodistus pitäisi hakea printtinä jostain terveysasemalta tai käydä yksityisellä testissä. Paperilta voi ottaa kuvan kännykkään sitten myös.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kolme