Kuinka eroon negatiivisuudesta ja kateudesta?
Olen huomannut olevani tosi negatiivinen ihminen ja mieskin aina muistuttaa, kun hyvin usein puheenaiheeni ovat negatiivisia. Minulla ei myöskään ole paljoa kavereita, joten olen nyt kiinnittänyt huomiota omaan käyttäytymiseen ja onhan tuo osittain tottakin. Haluaisin oppia ajattelemaan positiivisemmin, kun tämä jatkuva negatiivisuus on myös aika raskasta henkisesti itsellenikin.
Lisäksi olen kateellinen monille ihmisille. Olen kateellinen esimerkiksi ihmisille, jotka ovat harrastuksessani parempia. Haluaisin päästä tästäkin eroon ja oppia ajattelemaan tätäkin asiaa vähän eri näkökulmasta.
Olisiko vinkkejä tällaiseen itsensä ja oman ajatusmaailman muuttamiseen?
Kommentit (27)
Tosi paljon hyviä neuvoja. Kokeilen näillä vinkeillä ja alan kirjoittaa kiitollisuuspäiväkirjaa ja päiväkirjaa muutenkin. Saisi kirjoitettua näitä asioita ja neuvoja ylös.
Ap
Ei myöskään kannata selata liikaa somea ja varsinkaan uskoa,mitä siellä on. Tosi harva siellä voi tai haluaa kertoa vastoinkäymisistä,voi olla esimerkiksi pomo kaverina. Tai sitten on muuten niin paljon negaa,että jos joku laittaa jonkin hyvän asian,on jo valmiiksi virittäytynyt kateuteen.
Jossain vaiheessa saattaa auttaa myös asioiden laittaminen mittasuhteeseen. En tarkoita kärsimysten vertailua vaan vielä perustavammanlaatuista, ehkä haluat lukea maailmankatsomuksista, eksistentialismista, psykologiasta, fysiikasta, ihan maallikon näkökulmasta. Siis ajatus siitä että on kuitenkin vain yksi ihminen tässä loputtomassa ajanvirrassa tai ajattomuudessa jopa... Ehkä pystyt päästämään irti siitä että ajatuksesta, että olet yhtä kuin egosi.
Sit myös se kenen kanssa viettää aikaa. Yrittääkö esimerkiksi olla tekemisissä ihmisten kanssa,joista oikein näkee etteivät he arvosta? Heidän ei ole pakko mutta pakko ei ole sinunkaan yrittää pyrkiä miellyttämään heitä eli anna olla. On kivojakin ihmisiä joiden ei ole aina pakko sanoa muilla mahdollisimman nasevasti takaisin.
Itsestäni tuli negatiivinen ja katkera traumaattisten kokemusten jälkeen. Vaatii jatkuvaa työtä kääntää ajatukset positiivisiksi ja kiitollisiksi, mutta se työ on pakko tehdä. Toinen vaihtoehto olisi pilata elämänsä negatiivisuudella.
Minulla on auttanut muiden ihmisten elämäkertojen lukeminen. Moni on kärsinyt paljon enemmän kuin minä, mutta selvinnyt silti voittajana. Asenne ratkaisee, hyvin pitkälle.
Tämän asian havannointihan on se ensimmäinen askel pois päin katkeruudesta. Eli olet ikäänkuin tasolla 1.
Elämässä ei voi välttyä muiden pahoilta teoilta, mutta voi aina yrittää selviytyä niistä. Kamalia asioita tapahtuu, eikä se ole sinun vikasi yksinään, mutta vain sinä voit yksin ottaa askeleita eteenpäin ja hoitaa itseäsi kun joku haavoittaa.