Tohtori Kiminkinen ja kilpirauhaspulma
Luin vihdoin Kiminkinen haastattelun kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Ja valitettavasti olen samaa mieltä.
Lähipiirini pari keski-ikäistä henkilöä (naista) ovat kärttäneet jo useamman vuoden eri lääkäreiltä kilpitauhaslääkitystä. Syy: väsymys, uneliaisuus, ylipainon kertyminen ym."klassiset" oireet.
Kummankin TSH ja T4-V arvot ovat OK ja TPOAb ja TyglAb myös. Silti kummatkin ovat nähneet aiheelliseksi kiertää yksityisillä ja työterveyshuollon lääkäreillä.
Rehellisesti sanottuna kumpikin on aiheuttanut ylipainosta itse-toinen syömällä suhteellisen paljon rasvalla kyllästettyä ruokaa (ns.terveellistä,jossa on paljon juustoa,kermaa, voita ym) sekä juomalla alkoholia enemmän kuin kohtuullisesti. Toinen henkilö puolestaan tissuttelee alkoholia päivittäin ja ruokavaliossa olisi myös petrattavaa. Kumpikaan ei liiku luonnostaan kunnolla-tuntuu,että se on kummallekin pakollinen paha laihdutuskuurin yhteydessä.
Samaan aikaan oma äitini liikkuu ilolla aktiivisesti, syö ja nukkuu riittävästi. Arvot loistavat kaikin puolin. 50-vuotta täytettyään painoa tullut pari kiloa lisää 163cm|56kg, mutta pitää sitä vaihdevuosien juttuna.
Harmittaa,että samalla kuin näitä trendien mukaan sairastavia on enenevissä määrin. Oikeita kilpirauhaspotilaita on toki maassamme, en kiellä tai väheksyi heitä millään tavalla.
Toivoisin, että ihmiset kiinnittäisivät huomiota pyhään kolminaisuuteen: Ruokaan, Liikkumiseen ja Lepoon. Kun syö terveellisesti ja esim hyötyliikkuu riittävästi, niin jaksaa tehdä muutakin ja nukkuu yönsäkin kunnolla.
Kommentit (60)
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 13:39"]
Olin liikkuva ja terve normaalipainoinen työurallamenestyjä. Nyt väsynyt raakki. Ja tuttavapiirissä kaksi muutakin. Kahdella häiriö alkoi liikatoiminnan kautta. Yhdellä kilpirauhastulehduksesta. Yhdellä ei paino ole noussut, yhdellä vähän ja yhdellä parikymmentä kiloa.
[/quote] Liikatoiminta ei yleensä edes nosta painoa.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 13:39"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 13:39"]
Olin liikkuva ja terve normaalipainoinen työurallamenestyjä. Nyt väsynyt raakki. Ja tuttavapiirissä kaksi muutakin. Kahdella häiriö alkoi liikatoiminnan kautta. Yhdellä kilpirauhastulehduksesta. Yhdellä ei paino ole noussut, yhdellä vähän ja yhdellä parikymmentä kiloa.
[/quote]
Liikatoiminta monesti hoidetaan aiheuttamalla krooninen vajaatoiminta.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 13:46"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 13:39"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 13:39"] Olin liikkuva ja terve normaalipainoinen työurallamenestyjä. Nyt väsynyt raakki. Ja tuttavapiirissä kaksi muutakin. Kahdella häiriö alkoi liikatoiminnan kautta. Yhdellä kilpirauhastulehduksesta. Yhdellä ei paino ole noussut, yhdellä vähän ja yhdellä parikymmentä kiloa. [/quote] Liikatoiminta ei yleensä edes nosta painoa. [/quote] Liikatoiminta monesti hoidetaan aiheuttamalla krooninen vajaatoiminta.
[/quote] Ja päinvastoin, onneksi.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 12:58"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 12:51"]Olen saanut kunnian asioida samassa terveyskeskuksessa missä Kiminkinen on töissä ja kukaan ei arvosta häntä. Kyseinen lääkäri on kaikkea muuta kuin pätevä ja hänen ohjelmaansa katsotaan ja naureskellaan kuinka tekopyhä hän siinä on ja esittää vaan. Todellisuudessa ei edes tutki potilaitaan, vaan pärstäkertoimen mukaan päättää kuka ansaitsee hoitoa ja kuka ei. Tämä periaate onkin johtanut useaan karmeaan lopputulokseen... Lisäksi miettisin pariin otteeseen, uskonko jonkun yleislääkärin mielipidettä sairaudesta, mihin vaaditaan erikoislääkärin osaaminen jotta edes hoitotasapaino saavutetaan. Suomessa on myös ihan käsittämättömät viitearvot kilpirauhasen mittauksessa. Labrasta riippuen TSH on vielä normaali, mikäli se on alle 5. Ruotsissa saman yläraja on 2,5 ja Jenkeissä 2. En väitä, että jokainen väsynyt ylipainoinen sairastaa vajaatoimintaa, mutta tuo asia olisi hyvä pitää mielessä ennen kuin lähtee arvostelemaan. Vajaatoimintaan liittyy myös "piilevä" vajaatoiminta, missä hormonia kyllä tuotetaan vaikka muille jakaa, mutta sen muunto ei toimi ja keho ei sitä näinollen pysty käyttämään. Suomessa olisi paljon parannettavaa kilpirauhasvaivojen hoidossa. Jo pelkästään lääkehoito pitäisi muuttaa ja hyväksyä, että jotkut potilaat tarvitsevat muutakin kuin pelkkää keinotekoista tyroksiinia ja tehdä eläinperäisten tyroksiinivalmisteiden saaminen helpommaksi ja Kela-korvauksen piiriin. Miksi ihmisiä pidetään väkisin huonosti hoidettuina ja kuluttamassa yhteiskunnan varoja, kun heitä voisi lääkitä kerralla oikein ja parantaa terveyttä? [/quote] Millä kemiallisella tavalla kemiallisesti valmistettu tyroksiini eroaa eläinperäistä tyroksiinista?
[/quote]
Ainakin siten, että siinä on mukana T3-hormonia, jota ei Thyroxin sisällä sekä myös muut kilpirauhasen (joskin vähäisessä määrin) tuottamat hormonit. T3-hormonin antama apu on ollut monille potilaille ehdoton oman voinnin kannalta. Toki sitäkin saa synteettisenä, mutta miksi jotkut voivat silti paremmin eläinperäisellä on tieteessä arvoitus.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 12:19"]Kiminkisen juttuja ei kannata todesta ottaa.
[/quote]
Miksei?
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 12:25"]
Samaa mieltä 5 kanssa. Luin, että kilpirauhashormonin liikasaannissa rasitetaankin sitten sydäntä ja aiheutetaan osteoporoosia sekä voi saada muita haittavaikutuksia.
[/quote]
No miehen tyroksiinipurkissa lukee liikakäytöstä, että voi aiheuttaa jopa koomaa.
Puhutaan siinä kohtaa tietty varmasti jo isosta liika-annoksesta, mutta ei ole selvästikään mikään pikkujuttu saada liikaa tyroksinia kehoonsa.
Ja meillä tosiaan miehellä kilpparin vajaatoiminta. Ei olisi muuten varmaan edes tajuttu sellaista testata, ellei lapsettomuustutkimuksissa olisi muiden ohella otettu ja olikin sitten yllätykseksi arvot koholla. Ei niitä oireita silloin tajunnut, ajattelin itsekin miehen vain nukkuvan liian vähän ja olevan hieman laiska tekemään esim. kotitöitä (kuten monet miehet). Mitään rajua painonnousua tosin ei ollut, normaalipainossa pysyi koko ajan.
Lääkityksen aloittamisen jälkeen huomasi eron, mies piristyi silmissä ja jaksaminen kasvoi. Hiuksetkin alkoivat kuukausien saatossa tuuheutua.
Ja odotellaan nyt lasta syntyväksi loppuvuodesta, pienestä oli sitten sekin kiinni (jos nyt ylipäätään johtui tuosta, eikä vaan ollut sattuman kauppaa).
[/quote]
Liikatoiminta yleensä laskee painoa. Itselläkin lähti viisi kiloa ja sitten aloin syödä kuin hevonen, koska muuten en jaksanut mitään ja painonlasku pysähtyi. Mutta kun liikatoiminta hoidetaan tai ainakin hoidettiin aiemmin radiojodilla tai leikkauksella, on sen seurauksena loppuelämän tarve tyroksiinilääkitykselle eikä lääke toimi oman rauhasen tavoin ja muutenkin annostelun tasapaino vaihtelee elämäntilanteiden mukaan.
Käykö Kiminkinen oikeesti jollain kotikäynneillä mummeleiden luona?
Taitaa olla huonot palkat lääkäreillä kun Tapsalla ei ole kuin se yksi oranssi t-paita.
Minulla taas on muuten selkeät oireet ( aivosumu, väsymys, palelu) mutta en ole lihonut. Ja kun arvotkin ovat normaalit.. :/
Noh, näillä mennään.
Voi olla, että hän on oikeassa, mutta en pidä hänen rempseästä tyylistään tuoda asioita esille. Herkkä nainen kaipaisi lääkäriltä vähän enemmän hienotunteisuutta. Vastaanotollaan en ole koskaan ollut, mutta median kautta saan sellaisen vaikutelman, että en ole varma, tulisinko kuulluksi hänen vastaanotollaan.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 16:07"]
Joku täällä sanoi, että ei sitä syntyessä saa. Meidän tutulle syntyi äsken vauva jolla oli syntyessä kilpirauhasen vajaatoiminta ja jatkuva lääkitys jatkossa.
[/quote] Sanoin että yleensä! Onkin ainoa tauti joka kaikilta vastasyntyneiltä mitataan.
Epäilin itse kilpirauhasen vajaatoimintaa oireiden perusteella jo parikymppisenä. Vastahakoisesti antoivat testit. Labroissa TSH 14, sain lääkityksen (0,1 mg aamuisin), enkä tavannut lääkäriä asian tiimoilta kertaakaan. Ei ole ikinä edes alkuvaiheessa kutsuttu labraan kontrolleihin, vaikka arvoja pitäisi seurata. Itse olen huolehtinut vuositarkastuksiin hakeutumisesta. Erittäin huonoissa kantimissa on osaaminen tässä yleistyvässä sairaudessa, ja luulosairaiden takia meitä oikeasti sairaita ei oteta vakavasti. En enää edes halua soittaa terveyskeskukseen missään muissakaan asioissa, kun ovat suoraan sanottuna itkettäneet ilkeällä asenteellaan minua jo monesti.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:52"]
Epäilin itse kilpirauhasen vajaatoimintaa oireiden perusteella jo parikymppisenä. Vastahakoisesti antoivat testit. Labroissa TSH 14, sain lääkityksen (0,1 mg aamuisin), enkä tavannut lääkäriä asian tiimoilta kertaakaan. Ei ole ikinä edes alkuvaiheessa kutsuttu labraan kontrolleihin, vaikka arvoja pitäisi seurata. Itse olen huolehtinut vuositarkastuksiin hakeutumisesta. Erittäin huonoissa kantimissa on osaaminen tässä yleistyvässä sairaudessa, ja luulosairaiden takia meitä oikeasti sairaita ei oteta vakavasti. En enää edes halua soittaa terveyskeskukseen missään muissakaan asioissa, kun ovat suoraan sanottuna itkettäneet ilkeällä asenteellaan minua jo monesti.
[/quote] Onko sulla vielä toi sama annostus? Kuulostaa vähäiseltä. Itsellä 2x0,1mg viitenä päivänä, kahtena päivänä yksi.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 16:00"]
[/quote] Onko sulla vielä toi sama annostus? Kuulostaa vähäiseltä. Itsellä 2x0,1mg viitenä päivänä, kahtena päivänä yksi.
[/quote]
On yhä sama annostus. Arvot oli TSH 1,2 ja T4V 20 viimeksi (tänä vuonna).
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 16:00"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:52"]
[/quote]
Tuo on aivan henkilöstä kiinni. Minulla 1,25, vaikka rauhanen poistettu.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 16:03"]
[/quote]
[/quote] Ai, aika hyvin sitten laskenut. Aloitin itse yhdellä kun TSH oli 6,8.
Joku täällä sanoi, että ei sitä syntyessä saa. Meidän tutulle syntyi äsken vauva jolla oli syntyessä kilpirauhasen vajaatoiminta ja jatkuva lääkitys jatkossa.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 16:04"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 16:03"]
[/quote]
[/quote] Ai, aika hyvin sitten laskenut. Aloitin itse yhdellä kun TSH oli 6,8.
[/quote]
Kilppari on helppo hoidettava, jos arvot "vakiintuu" ja oikea annos löytyy :) Olo parani muutamassa viikossa huomattavasti alkutilanteesta ja on sen jälkeen samalla annostuksella pysynyt hyvänä. Sympatiat niille, joilla ei arvot asetu ja annosta joudutaan säätämään jatkuvasti.