Tohtori Kiminkinen ja kilpirauhaspulma
Luin vihdoin Kiminkinen haastattelun kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Ja valitettavasti olen samaa mieltä.
Lähipiirini pari keski-ikäistä henkilöä (naista) ovat kärttäneet jo useamman vuoden eri lääkäreiltä kilpitauhaslääkitystä. Syy: väsymys, uneliaisuus, ylipainon kertyminen ym."klassiset" oireet.
Kummankin TSH ja T4-V arvot ovat OK ja TPOAb ja TyglAb myös. Silti kummatkin ovat nähneet aiheelliseksi kiertää yksityisillä ja työterveyshuollon lääkäreillä.
Rehellisesti sanottuna kumpikin on aiheuttanut ylipainosta itse-toinen syömällä suhteellisen paljon rasvalla kyllästettyä ruokaa (ns.terveellistä,jossa on paljon juustoa,kermaa, voita ym) sekä juomalla alkoholia enemmän kuin kohtuullisesti. Toinen henkilö puolestaan tissuttelee alkoholia päivittäin ja ruokavaliossa olisi myös petrattavaa. Kumpikaan ei liiku luonnostaan kunnolla-tuntuu,että se on kummallekin pakollinen paha laihdutuskuurin yhteydessä.
Samaan aikaan oma äitini liikkuu ilolla aktiivisesti, syö ja nukkuu riittävästi. Arvot loistavat kaikin puolin. 50-vuotta täytettyään painoa tullut pari kiloa lisää 163cm|56kg, mutta pitää sitä vaihdevuosien juttuna.
Harmittaa,että samalla kuin näitä trendien mukaan sairastavia on enenevissä määrin. Oikeita kilpirauhaspotilaita on toki maassamme, en kiellä tai väheksyi heitä millään tavalla.
Toivoisin, että ihmiset kiinnittäisivät huomiota pyhään kolminaisuuteen: Ruokaan, Liikkumiseen ja Lepoon. Kun syö terveellisesti ja esim hyötyliikkuu riittävästi, niin jaksaa tehdä muutakin ja nukkuu yönsäkin kunnolla.
Kommentit (60)
Olen saanut kunnian asioida samassa terveyskeskuksessa missä Kiminkinen on töissä ja kukaan ei arvosta häntä. Kyseinen lääkäri on kaikkea muuta kuin pätevä ja hänen ohjelmaansa katsotaan ja naureskellaan kuinka tekopyhä hän siinä on ja esittää vaan. Todellisuudessa ei edes tutki potilaitaan, vaan pärstäkertoimen mukaan päättää kuka ansaitsee hoitoa ja kuka ei. Tämä periaate onkin johtanut useaan karmeaan lopputulokseen...
Lisäksi miettisin pariin otteeseen, uskonko jonkun yleislääkärin mielipidettä sairaudesta, mihin vaaditaan erikoislääkärin osaaminen jotta edes hoitotasapaino saavutetaan.
Suomessa on myös ihan käsittämättömät viitearvot kilpirauhasen mittauksessa. Labrasta riippuen TSH on vielä normaali, mikäli se on alle 5. Ruotsissa saman yläraja on 2,5 ja Jenkeissä 2. En väitä, että jokainen väsynyt ylipainoinen sairastaa vajaatoimintaa, mutta tuo asia olisi hyvä pitää mielessä ennen kuin lähtee arvostelemaan. Vajaatoimintaan liittyy myös "piilevä" vajaatoiminta, missä hormonia kyllä tuotetaan vaikka muille jakaa, mutta sen muunto ei toimi ja keho ei sitä näinollen pysty käyttämään.
Suomessa olisi paljon parannettavaa kilpirauhasvaivojen hoidossa. Jo pelkästään lääkehoito pitäisi muuttaa ja hyväksyä, että jotkut potilaat tarvitsevat muutakin kuin pelkkää keinotekoista tyroksiinia ja tehdä eläinperäisten tyroksiinivalmisteiden saaminen helpommaksi ja Kela-korvauksen piiriin. Miksi ihmisiä pidetään väkisin huonosti hoidettuina ja kuluttamassa yhteiskunnan varoja, kun heitä voisi lääkitä kerralla oikein ja parantaa terveyttä?
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 12:43"]On syy missä tahansa niin huolestuttavaa on se, mikä sitå tolkutonta väsymistä aiheuttaa. Teollinen ravinto? Sisäilmä? Istumatyö?
[/quote]
No eikö sille sitten voisi tehdä jotain? Mä syön lounaan työpaikkaruokalassa ja voin vaikuttaa, miten sen koostaan.
Hyötyliikun työmatkat pyörällä-yhteen suuntaan 9 km ja teen itse ruokaa kotona koko perheelle (pariksi päiväksi kerrallaan). Vaikeaa?
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 12:42"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 12:21"]Vaikea sanoa ap:n esimerkin naisista näkemättä niitä arvoja. Itse kun sairastuin hypeotyreoosiin, niin tajusin kilpirauhasarvojen olleen ongelmani jo teinistä vaikka arvot ovatkin olleet viitteissä. [/quote] Mitkä arvot?
[/quote] TSH ja T4V
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 12:51"]Olen saanut kunnian asioida samassa terveyskeskuksessa missä Kiminkinen on töissä ja kukaan ei arvosta häntä. Kyseinen lääkäri on kaikkea muuta kuin pätevä ja hänen ohjelmaansa katsotaan ja naureskellaan kuinka tekopyhä hän siinä on ja esittää vaan. Todellisuudessa ei edes tutki potilaitaan, vaan pärstäkertoimen mukaan päättää kuka ansaitsee hoitoa ja kuka ei. Tämä periaate onkin johtanut useaan karmeaan lopputulokseen...
Lisäksi miettisin pariin otteeseen, uskonko jonkun yleislääkärin mielipidettä sairaudesta, mihin vaaditaan erikoislääkärin osaaminen jotta edes hoitotasapaino saavutetaan.
Suomessa on myös ihan käsittämättömät viitearvot kilpirauhasen mittauksessa. Labrasta riippuen TSH on vielä normaali, mikäli se on alle 5. Ruotsissa saman yläraja on 2,5 ja Jenkeissä 2. En väitä, että jokainen väsynyt ylipainoinen sairastaa vajaatoimintaa, mutta tuo asia olisi hyvä pitää mielessä ennen kuin lähtee arvostelemaan. Vajaatoimintaan liittyy myös "piilevä" vajaatoiminta, missä hormonia kyllä tuotetaan vaikka muille jakaa, mutta sen muunto ei toimi ja keho ei sitä näinollen pysty käyttämään.
Suomessa olisi paljon parannettavaa kilpirauhasvaivojen hoidossa. Jo pelkästään lääkehoito pitäisi muuttaa ja hyväksyä, että jotkut potilaat tarvitsevat muutakin kuin pelkkää keinotekoista tyroksiinia ja tehdä eläinperäisten tyroksiinivalmisteiden saaminen helpommaksi ja Kela-korvauksen piiriin. Miksi ihmisiä pidetään väkisin huonosti hoidettuina ja kuluttamassa yhteiskunnan varoja, kun heitä voisi lääkitä kerralla oikein ja parantaa terveyttä?
[/quote]
Millä kemiallisella tavalla kemiallisesti valmistettu tyroksiini eroaa eläinperäistä tyroksiinista?
Eilen oli telkkarissa Studio55-ohjelmassa haastateltavana professori just kilpirauhasongelmista. Hänen mukaansa kilpirauhasen vajaatoiminta on alidiagnosoitu vaiva ja lääkityksen voi vallan hyvin antaa kokeeksi puoleksi vuodeksi. Kyllä minä mieluummin uskon alan erikoislääkäriä kuin terveyskeskuslääkäriä oli kyse mistä tahansa sairaudesta.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 12:47"]
Unohdin mainita,että yhdellä alle 30-vuotiaalla tutulla diagnosoitiin kilpirauhasen vajaatoiminta ja hänen elämänsä muuttui kunnolla ja hyvä niin.
[/quote] Mulla ei =( . Ja vajis todettu 44-vuotiaana, puhkesi 40v. t: 6
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 13:01"]
Eilen oli telkkarissa Studio55-ohjelmassa haastateltavana professori just kilpirauhasongelmista. Hänen mukaansa kilpirauhasen vajaatoiminta on alidiagnosoitu vaiva ja lääkityksen voi vallan hyvin antaa kokeeksi puoleksi vuodeksi. Kyllä minä mieluummin uskon alan erikoislääkäriä kuin terveyskeskuslääkäriä oli kyse mistä tahansa sairaudesta.
[/quote] Niinpä, koska nyt on jo todettu, että ne viitearvot ei kerro mitään. Siksi kritisoinkin ap:n tapaa lytätä tuttavansa tietämättä arvoista ja oireista mitään.
Valitettavasti se että arvot ovat viitearvojen välissä, ei tarkoita sitä etteikö oireita olisi. Ihmiset kun on erilaisia ja kilpirauhassairauksia hoidetaan yksilöllisesti. Minulla lääkitys on ollut 16-vuotiaasta asti. Nyt vajaa 40-vuotiaana yksi arvoista on hitusen viitearvon ulkopuolella mutta koska minule ei mitään oireita ole ja voin hyvin, voin jatkaa samalla lääkemäärällä.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 12:58"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 12:51"]Olen saanut kunnian asioida samassa terveyskeskuksessa missä Kiminkinen on töissä ja kukaan ei arvosta häntä. Kyseinen lääkäri on kaikkea muuta kuin pätevä ja hänen ohjelmaansa katsotaan ja naureskellaan kuinka tekopyhä hän siinä on ja esittää vaan. Todellisuudessa ei edes tutki potilaitaan, vaan pärstäkertoimen mukaan päättää kuka ansaitsee hoitoa ja kuka ei. Tämä periaate onkin johtanut useaan karmeaan lopputulokseen... Lisäksi miettisin pariin otteeseen, uskonko jonkun yleislääkärin mielipidettä sairaudesta, mihin vaaditaan erikoislääkärin osaaminen jotta edes hoitotasapaino saavutetaan. Suomessa on myös ihan käsittämättömät viitearvot kilpirauhasen mittauksessa. Labrasta riippuen TSH on vielä normaali, mikäli se on alle 5. Ruotsissa saman yläraja on 2,5 ja Jenkeissä 2. En väitä, että jokainen väsynyt ylipainoinen sairastaa vajaatoimintaa, mutta tuo asia olisi hyvä pitää mielessä ennen kuin lähtee arvostelemaan. Vajaatoimintaan liittyy myös "piilevä" vajaatoiminta, missä hormonia kyllä tuotetaan vaikka muille jakaa, mutta sen muunto ei toimi ja keho ei sitä näinollen pysty käyttämään. Suomessa olisi paljon parannettavaa kilpirauhasvaivojen hoidossa. Jo pelkästään lääkehoito pitäisi muuttaa ja hyväksyä, että jotkut potilaat tarvitsevat muutakin kuin pelkkää keinotekoista tyroksiinia ja tehdä eläinperäisten tyroksiinivalmisteiden saaminen helpommaksi ja Kela-korvauksen piiriin. Miksi ihmisiä pidetään väkisin huonosti hoidettuina ja kuluttamassa yhteiskunnan varoja, kun heitä voisi lääkitä kerralla oikein ja parantaa terveyttä? [/quote] Millä kemiallisella tavalla kemiallisesti valmistettu tyroksiini eroaa eläinperäistä tyroksiinista?
[/quote] Eläinperäisessä on kaikki hormonit joita kilpirauhanen normaalisti tuottaa, synteettisessä vain kaksi. t: ohis
Eli siitä vaan napsimaan tyroksiinia.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 12:51"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 12:43"]On syy missä tahansa niin huolestuttavaa on se, mikä sitå tolkutonta väsymistä aiheuttaa. Teollinen ravinto? Sisäilmä? Istumatyö? [/quote] No eikö sille sitten voisi tehdä jotain? Mä syön lounaan työpaikkaruokalassa ja voin vaikuttaa, miten sen koostaan. Hyötyliikun työmatkat pyörällä-yhteen suuntaan 9 km ja teen itse ruokaa kotona koko perheelle (pariksi päiväksi kerrallaan). Vaikeaa?
[/quote] Argh!
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 13:07"]
[/quote] Kokeilu pienellä annoksella ei vahingoita ketään.
Jaa-a, kaksipiippuinen juttu! Itsellä on ollut ensin liikatoimintaa (alle 30-vuotiaana) joka jossain vaiheessa kääntyi vajaatoiminnaksi, mutta onnekseni tulikin sitten kilpirauhasen tulehdus (jota lääkärit eivät voineet ohittaa) ja sitten sainkin lääkkeet ja alkoi hidas paraneminen (joka vieläkin kesken). Olenkin nyt keski-ikäinen ja sairaus kuuluu nimenomaan minun ikäiselleni, joten voidaanhan sitä tietty syyttää ihmistä itseänsä tästä painon kerääntymisestä, tai sitten ei! Tämä on hormoneista johtuvaa ja vaikuttaa ihmiseen siten ihan kokonaisvaltaisesti, että nämä tietäjät palstalla voisivat sitten lähettää minulle parantumisohjeita, kiitos! (minä kun en tätä itse kamalan hyvin osaa näköjään hoitaa).
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 12:37"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 12:28"]Läheiselläni on todettu verikokein vakava kilpirauhasen vajaatoiminta. Hän käyttää lääkitystä ja sairaus on aika hyvin kurissa, tosin vähän väliä pitää tarkistaa verikokein, että lääkitys on oikein annostettu, koska hän tarvitsee aika usein annoksen lisäämistä. Kuuluuko hänkin siis muotihöpinän piiriin? [/quote] Luetteko niinkuin piru raamattua näitä ajoituksia? Kyllähän aloituksesta käy ilmi,ettei väheksytä tai kielletä oikeiden kilpirauhaspotilaiden vaivaa.
[/quote]No sepä nyt ei oleekaan niin itsestäänselvää, kun olen syystä tai toisesta joutunut kertomaan eri tahoile että mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta niin pelottavan usein on kysytty: "Lääkärin diagnosoima?" No eiku itse omalla FM-tutkinnollani kuvittelen diagnooseja tekeväni.
Käytännössä tuota vähättelyä saa kuulla myös ihan oikeasti lääkäriltä diagnoosin saaneet, ei pelkästään valelääkärin potilaat. Tässäpä taas yksi sairaus mitä saa hävetä, kohta luultavasti saa samaa kohtelua kuin monet masennuspotilaat: "Kyllä kaikilla on välillä vähän rankempaa mutta ei sitä pidä jäädä märehtimään." Ja surullista kyllä, moni kilpirauhaspotilas on joutunut ottamaan niskoilleen aiheettomasti myös masennusdiagnoosin kun veriarvot eivät juuri koettaotettaessa olleet riittävät vajaatoimintaan. Ne arvot kun heittelevät, yhdellä kokeella ei todisteta kuin yhden hetken tilanne. Yhtään näistä vale-kilpirauhaspotilaista en onnekseni ole tavannut, kun ei ole tapana sairauksista puhella. En siis tiedä missä mittakaavassa näitä muka-vajaatoimintaisia tuolla kulkee valittamassa.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 13:07"]
[/quote]Ei niitä kaupassa myydä kuin karkkia, lääkäriltä saa tarvittaessa reseptin. Tarpeen määrittelee ammattilainen, ei potilas. Kannattaa selvittää haittavaikutukset, mitä väärinannosteltuna voivat aiheuttaa.
Epäilemättä luulosairaita on jonkin verran, mutta kyllä tuo lääkärikin vähän yksinkertaiselta vaikuttaa.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 13:17"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 12:37"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 12:28"]Läheiselläni on todettu verikokein vakava kilpirauhasen vajaatoiminta. Hän käyttää lääkitystä ja sairaus on aika hyvin kurissa, tosin vähän väliä pitää tarkistaa verikokein, että lääkitys on oikein annostettu, koska hän tarvitsee aika usein annoksen lisäämistä. Kuuluuko hänkin siis muotihöpinän piiriin? [/quote] Luetteko niinkuin piru raamattua näitä ajoituksia? Kyllähän aloituksesta käy ilmi,ettei väheksytä tai kielletä oikeiden kilpirauhaspotilaiden vaivaa.
[/quote]No sepä nyt ei oleekaan niin itsestäänselvää, kun olen syystä tai toisesta joutunut kertomaan eri tahoile että mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta niin pelottavan usein on kysytty: "Lääkärin diagnosoima?" No eiku itse omalla FM-tutkinnollani kuvittelen diagnooseja tekeväni.
Käytännössä tuota vähättelyä saa kuulla myös ihan oikeasti lääkäriltä diagnoosin saaneet, ei pelkästään valelääkärin potilaat. Tässäpä taas yksi sairaus mitä saa hävetä, kohta luultavasti saa samaa kohtelua kuin monet masennuspotilaat: "Kyllä kaikilla on välillä vähän rankempaa mutta ei sitä pidä jäädä märehtimään." Ja surullista kyllä, moni kilpirauhaspotilas on joutunut ottamaan niskoilleen aiheettomasti myös masennusdiagnoosin kun veriarvot eivät juuri koettaotettaessa olleet riittävät vajaatoimintaan. Ne arvot kun heittelevät, yhdellä kokeella ei todisteta kuin yhden hetken tilanne. Yhtään näistä vale-kilpirauhaspotilaista en onnekseni ole tavannut, kun ei ole tapana sairauksista puhella. En siis tiedä missä mittakaavassa näitä muka-vajaatoimintaisia tuolla kulkee valittamassa. [/quote]
Masennusdiagnoosi on melko helppoa tarjota ihmiselle, jonka oireille ei lääkärin mielestä löydy perusteita. Sukulaiselleni diagnosoitiin masennus joka myöhemmin osoittautui varhain alkavaksi muistisairaudeksi. Mitään tutkimuksia ei tehty ennenkuin muistioireet alkoivat olla niin selkeitä, että lääkärikin tajusi.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 12:51"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 12:43"]On syy missä tahansa niin huolestuttavaa on se, mikä sitå tolkutonta väsymistä aiheuttaa. Teollinen ravinto? Sisäilmä? Istumatyö?
[/quote]
No eikö sille sitten voisi tehdä jotain? Mä syön lounaan työpaikkaruokalassa ja voin vaikuttaa, miten sen koostaan.
Hyötyliikun työmatkat pyörällä-yhteen suuntaan 9 km ja teen itse ruokaa kotona koko perheelle (pariksi päiväksi kerrallaan). Vaikeaa?
[/quote]
Siis tarkoitin sitä, kun siitä huolimatta sairastutaan.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 13:27"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 12:51"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 12:43"]On syy missä tahansa niin huolestuttavaa on se, mikä sitå tolkutonta väsymistä aiheuttaa. Teollinen ravinto? Sisäilmä? Istumatyö? [/quote] No eikö sille sitten voisi tehdä jotain? Mä syön lounaan työpaikkaruokalassa ja voin vaikuttaa, miten sen koostaan. Hyötyliikun työmatkat pyörällä-yhteen suuntaan 9 km ja teen itse ruokaa kotona koko perheelle (pariksi päiväksi kerrallaan). Vaikeaa? [/quote] Siis tarkoitin sitä, kun siitä huolimatta sairastutaan.
[/quote] Ei kilpirauhashäiriöihin vaikuteta liikunnalla tai ruokavaliolla. Luuleeko joku oikeasti niin?
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 12:38"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 12:32"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 12:26"]En tiedä muuta kuin, että toivon kaikkien hoitoa tarvitsevien tulevan hoidetuiksi. Mulla rauhanen poistettu, joten saan hoitoa. Mutta uskottavuuden vuoksi se on aina mainittava erikseen. Joten säälin potilaita, joilla ei ole vastaavaa evidenssiä. [/quote] Ehdottomasti oikeiden kilpirauhaspotilaiden pitää saada hoitoa. En kiellä millään tavalla. Pointtini koko jutussa oli se, että ne joilla ei ole kilpirauhasongelmaa niin vetävät turhan löyhästi johtopäätöksiä. Olen muuten nähnyt myös nuoruus kuvia kyseisistä naisista ja ovat olleet nuoruudessaan ihan hoikkia. Ap
[/quote] Ei sitä kilpirauhashäiriöö yleensä syntymässä saadakkaan.
[/quote]
Ei saakaan, mutta kyseiset naiset ovat näyttäneet vielä 35-40-vuotiaina normaalipainoisilta. Ylipainoa on kummallekin kertynyt pikkuhiljaa vuosien saatossa. Ei yhtäkkisesti. Unohdin mainita,että yhdellä alle 30-vuotiaalla tutulla diagnosoitiin kilpirauhasen vajaatoiminta ja hänen elämänsä muuttui kunnolla ja hyvä niin.