Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tohtori Kiminkinen ja kilpirauhaspulma

Vierailija
15.09.2015 |

Luin vihdoin Kiminkinen haastattelun kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Ja valitettavasti olen samaa mieltä.

Lähipiirini pari keski-ikäistä henkilöä (naista) ovat kärttäneet jo useamman vuoden eri lääkäreiltä kilpitauhaslääkitystä. Syy: väsymys, uneliaisuus, ylipainon kertyminen ym."klassiset" oireet.

Kummankin TSH ja T4-V arvot ovat OK ja TPOAb ja TyglAb myös. Silti kummatkin ovat nähneet aiheelliseksi kiertää yksityisillä ja työterveyshuollon lääkäreillä.

Rehellisesti sanottuna kumpikin on aiheuttanut ylipainosta itse-toinen syömällä suhteellisen paljon rasvalla kyllästettyä ruokaa (ns.terveellistä,jossa on paljon juustoa,kermaa, voita ym) sekä juomalla alkoholia enemmän kuin kohtuullisesti. Toinen henkilö puolestaan tissuttelee alkoholia päivittäin ja ruokavaliossa olisi myös petrattavaa. Kumpikaan ei liiku luonnostaan kunnolla-tuntuu,että se on kummallekin pakollinen paha laihdutuskuurin yhteydessä.

Samaan aikaan oma äitini liikkuu ilolla aktiivisesti, syö ja nukkuu riittävästi. Arvot loistavat kaikin puolin. 50-vuotta täytettyään painoa tullut pari kiloa lisää 163cm|56kg, mutta pitää sitä vaihdevuosien juttuna.

Harmittaa,että samalla kuin näitä trendien mukaan sairastavia on enenevissä määrin. Oikeita kilpirauhaspotilaita on toki maassamme, en kiellä tai väheksyi heitä millään tavalla.

Toivoisin, että ihmiset kiinnittäisivät huomiota pyhään kolminaisuuteen: Ruokaan, Liikkumiseen ja Lepoon. Kun syö terveellisesti ja esim hyötyliikkuu riittävästi, niin jaksaa tehdä muutakin ja nukkuu yönsäkin kunnolla.

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutku se on niin vaikeeta :D On vaan helpompi syyttää geenejä ku ittee ;)

Vierailija
2/60 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni Kiminkinen totesi, että D-vitamiinin ja seleenin napsiminen vat myös lähtöisin muotivillityksestä. Entäs jos lääkefirmat ovatkin ainoita jotka hyötyvät? Kuluttajaa viedään niinkuin pässiä narussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiminkisen juttuja ei kannata todesta ottaa.

Vierailija
4/60 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 12:19"]Kiminkisen juttuja ei kannata todesta ottaa.
[/quote]

Tarkoitatko että kun jokaiselle väsyneelle ylipainoiselle pistää kilpirauhaslääkitykden, ongelma on ratkaistu?

Vierailija
5/60 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa ap:n esimerkin naisista näkemättä niitä arvoja. Itse kun sairastuin hypeotyreoosiin, niin tajusin kilpirauhasarvojen olleen ongelmani jo teinistä vaikka arvot ovatkin olleet viitteissä.

Vierailija
6/60 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä 5 kanssa. Luin, että kilpirauhashormonin liikasaannissa rasitetaankin sitten sydäntä ja aiheutetaan osteoporoosia sekä voi saada muita haittavaikutuksia.

Vierailija
7/60 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä muuta kuin, että toivon kaikkien hoitoa tarvitsevien tulevan hoidetuiksi. Mulla rauhanen poistettu, joten saan hoitoa. Mutta uskottavuuden vuoksi se on aina mainittava erikseen. Joten säälin potilaita, joilla ei ole vastaavaa evidenssiä.

Vierailija
8/60 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti veemäinen tilanne. Itse sairastuin 10v sitten vajaatoimintaan ja TSH oli 10 hutkeilla. Ei onneksi tarvinnut todistella mitään.

Vierailija
9/60 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 12:25"]Samaa mieltä 5 kanssa. Luin, että kilpirauhashormonin liikasaannissa rasitetaankin sitten sydäntä ja aiheutetaan osteoporoosia sekä voi saada muita haittavaikutuksia.
[/quote]

Järkikin sanoo, että myös liikatoiminta on sairaus, joka tulee hoitaa. Tai ehkä ei sano, kun itsekin yritin aikanaan ehdottaa lääkärille, että odotetaan arvojen palautumista itsekseen. Silloin kilpirauhasesta ei puhuttu vielä julkisuudessa mitään. Selitti sitten kuin lapselle, että ei se itsestään parane ja kuolema korjaa ennenaikaisesti jos ei sille mitään tee. Sydän kestää tietyn määrän rasitusta kuin auton moottori ja sit se on käytetty loppuun.

Vierailija
10/60 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheiselläni on todettu verikokein vakava kilpirauhasen vajaatoiminta. Hän käyttää lääkitystä ja sairaus on aika hyvin kurissa, tosin vähän väliä pitää tarkistaa verikokein, että lääkitys on oikein annostettu, koska hän tarvitsee aika usein annoksen lisäämistä. Kuuluuko hänkin siis muotihöpinän piiriin?

Vierailija
11/60 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiminkinen on omituinen höpöttäjä

Vierailija
12/60 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 12:26"]En tiedä muuta kuin, että toivon kaikkien hoitoa tarvitsevien tulevan hoidetuiksi. Mulla rauhanen poistettu, joten saan hoitoa. Mutta uskottavuuden vuoksi se on aina mainittava erikseen. Joten säälin potilaita, joilla ei ole vastaavaa evidenssiä.
[/quote]

Ehdottomasti oikeiden kilpirauhaspotilaiden pitää saada hoitoa. En kiellä millään tavalla.

Pointtini koko jutussa oli se, että ne joilla ei ole kilpirauhasongelmaa niin vetävät turhan löyhästi johtopäätöksiä. Olen muuten nähnyt myös nuoruus kuvia kyseisistä naisista ja ovat olleet nuoruudessaan ihan hoikkia. Ap

Vierailija
13/60 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 12:21"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 12:19"]Kiminkisen juttuja ei kannata todesta ottaa. [/quote] Tarkoitatko että kun jokaiselle väsyneelle ylipainoiselle pistää kilpirauhaslääkitykden, ongelma on ratkaistu?

[/quote]

En

Vierailija
14/60 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 12:28"]Läheiselläni on todettu verikokein vakava kilpirauhasen vajaatoiminta. Hän käyttää lääkitystä ja sairaus on aika hyvin kurissa, tosin vähän väliä pitää tarkistaa verikokein, että lääkitys on oikein annostettu, koska hän tarvitsee aika usein annoksen lisäämistä. Kuuluuko hänkin siis muotihöpinän piiriin?
[/quote]

Oletko lukenut sitä juttua? Kiminkinen ei väitä, että kenelläkään ei todellisuudessa ole häiriöitä kilpirauhasen toiminnassa, vaan että sillä ei voi selittää joka ikisen oireita. Olen samaa mieltä siitä, että aika harva taitaa olla niitä jotka lääkitystä tarvitsee, suurin osa selittää elintapojaan ja laiskuuttaan itse diagnisoidulla häiriöllä

Vierailija
15/60 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 12:28"]Läheiselläni on todettu verikokein vakava kilpirauhasen vajaatoiminta. Hän käyttää lääkitystä ja sairaus on aika hyvin kurissa, tosin vähän väliä pitää tarkistaa verikokein, että lääkitys on oikein annostettu, koska hän tarvitsee aika usein annoksen lisäämistä. Kuuluuko hänkin siis muotihöpinän piiriin?
[/quote]
Luetteko niinkuin piru raamattua näitä ajoituksia? Kyllähän aloituksesta käy ilmi,ettei väheksytä tai kielletä oikeiden kilpirauhaspotilaiden vaivaa.

Vierailija
16/60 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollu kilpirauhaslääkitys nyt 8 vuotta. Lääkitystä aloitettaessa arvot olivat viitearvoissa mutta tsh ylärajan lährllä ja t4v alarajan lähellä. Olin kuolemanväsynyt.

Lääkityksen myötä arvot ovat kääntyneet toisinpäin. Tsh lähellä alarajaa ja t4v lähellä ylärajaa. Vireystaso on merkittävästi parempi noilla arvoilla!

Että se on ihan tosiasia että vaikka lukemat ois viitearvoissa niin se ei meinaa sitä etteikö lääkityksestä ois hyötyä.

Vierailija
17/60 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 12:32"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 12:26"]En tiedä muuta kuin, että toivon kaikkien hoitoa tarvitsevien tulevan hoidetuiksi. Mulla rauhanen poistettu, joten saan hoitoa. Mutta uskottavuuden vuoksi se on aina mainittava erikseen. Joten säälin potilaita, joilla ei ole vastaavaa evidenssiä. [/quote] Ehdottomasti oikeiden kilpirauhaspotilaiden pitää saada hoitoa. En kiellä millään tavalla. Pointtini koko jutussa oli se, että ne joilla ei ole kilpirauhasongelmaa niin vetävät turhan löyhästi johtopäätöksiä. Olen muuten nähnyt myös nuoruus kuvia kyseisistä naisista ja ovat olleet nuoruudessaan ihan hoikkia. Ap

[/quote] Ei sitä kilpirauhashäiriöö yleensä syntymässä saadakkaan.

Vierailija
18/60 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 12:21"]Vaikea sanoa ap:n esimerkin naisista näkemättä niitä arvoja. Itse kun sairastuin hypeotyreoosiin, niin tajusin kilpirauhasarvojen olleen ongelmani jo teinistä vaikka arvot ovatkin olleet viitteissä.
[/quote]
Mitkä arvot?

Vierailija
19/60 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On syy missä tahansa niin huolestuttavaa on se, mikä sitå tolkutonta väsymistä aiheuttaa. Teollinen ravinto? Sisäilmä? Istumatyö?

Vierailija
20/60 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 12:31"]

Kiminkinen on omituinen höpöttäjä

[/quote]

Niin on. Yritin kerran katsoa hänen tv-ohjelmaansa, mutta kymmenen minuuttia sisään tajusin, että tämähän on vastenmielinen heppu, joka yrittää päällepäsmäröidä potilaansa. En ihmettelisi, jos hänen potilaansa olisivat sairaampia lääkärin "hoidon" jälkeen kuin ennen sitä. En ymmärrä tätä Kiminkisen palvontaa.