Mitä ulkoiluvermeitä päiväkotiin tarvitaan? Auttakaa untuvikkoa!
Lapsi on menossa kesän jälkeen päiväkotiin ja haluan aloittaa jo nyt keräilemään käytettynä kaikenlaista tarviketta. Mulla ei ole mitään käryä, mitä sade- tai kurajuttuja tai muuta hifimpää tarvitaan. Auttakaa naista mäessä! Meillä on nyt välikausikengät ja talvikengät kummatkin goretexiä. Sitten on tekninen softshell-haalari sekä talvihaalari. Mitä muuta on hyvä olla? Millaisia tumppuja ja juuri nuo kurajutut, laitetaanko joku kurahaalari toisen haalarin päälle vai miten? Tähän mennessä ollaan pärjätty tuolla jo olemassa olevalla setillä mutta oletan, että kaikkeen keliin pitää olla hyvät varusteet päiväkodissa.
Kommentit (27)
Siis kyselen täällä siksi, kun esim. Torissa on noita sadevarusteita, kurahaalareita - takkeja ja - housuja on joka lähtöön eikä mulla ole mitään haisua, mikä on tarpeellista ja mikä on hifistelyä. Siksi kyselen kokeneemmilta.
Vierailija kirjoitti:
Siis kyselen täällä siksi, kun esim. Torissa on noita sadevarusteita, kurahaalareita - takkeja ja - housuja on joka lähtöön eikä mulla ole mitään haisua, mikä on tarpeellista ja mikä on hifistelyä. Siksi kyselen kokeneemmilta.
Tarpeellinen on sellainen, millä lapsesi pärjää ulkoillessa oli hän sitten kotona tai päikyssä. Päikkyä varten erikseen et tarvitse mitään lisävarusteita. Tai korkeintaan luistamattomalla pohjalla olevat sisätossut. Niitä harvempi käyttää kotona.
Vierailija kirjoitti:
Pääsääntönä on se, että keväällä ja syksyllä sateettoman kelin ulkoiluun puetaan muiden vaatteiden päälle kurahousut (korkeat, joissa henkselit) sekä lapaset ja kurarukkset (vuorittomat). Sadetakki lisänä silloin jos sataa.
Minkä ikäinen lapsi? Varusteita hankkiessa kannattaa huomioida, että se sinun lapsesi on elokuussa jonkin verran isompi kuin nyt, mutta et vielä tiedä, kuinka paljon isompi. Mitä nuoremmasta lapsesta on kyse, sitä suuremmalla todennäköisyydellä tällä hetkellä sopivat vaatteet ovat loppukesästä jo aivan liian pieniä.
Eli ihan kamalasti ei kannata sitä varustetta ihan vielä hommata.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ollut kuravaatteita, en ole kertaakaan niitä kokenut tarpeelliseksi. Hyvin on pitänyt nuo tekniset haalarit vettä mutta emme olekaan olleet kaatosateessa ulkoilemassa puistossa emmekä montaa tuntia jos maa on ihan umpimärkä. Uskon siis, että ovat tarpeen päiväkodissa, kun ulkona ollaan pitkiä aikoja säässä kuin säässä.
Ei päiväkodissakaan kaatosateella ulkoilla. Eikä muutenkaan ihan joka säässä. Sateisina päivinä joko lyhennetään ulkoiluaikaa tai ollaan kokonaan sisällä. Riippuu paljonko sataa. Myös oikein kovilla pakkasilla voi mennä koko päivä sisällä.
Vierailija kirjoitti:
We on varmaan se suurin/ainoa ero aiempiin kotiulkoiluihinnne, että lapsen pitää opetella kuriksien pukemiset, jos ei aiemmin ole ollenkaan käyttänyt.
Ihan samat varusteet käy kuin kotona. Eli säänmukaiset ulkovaatteet, ne kuravarusteet ja yksi tai kaksi vaihtovaatekertaa. Tossuja ei kaikissa päiväkodeissa käytetä, joten ei kannata hankkia välttämättä etukäteen. Kesäksi aurinkorasvaa ja juomapullo.