Tiedostatko oman tyhmyytesi ja ajattelusi rajallisuuden?
Todennäköisesti olet melko tyhmä. Mistä huomaat sen? Vai pidätkö itseäsi älykkäänä?
Kommentit (51)
Tuskailen oman tyhmyyteni kanssa useinkin. Toisaalta välillä taas mietin, että jos olisin aivan umpityhmä, tuskin tuskailisin tämän ja monen muun asian kanssa niin paljon. Elämä olisi ehkä helpompaa, itse olisin helpompi.
[/quote][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 11:32"]Älykkyysosamääräni on mensan mukaan 159. Joo olen hyvinkin älykäs tietyissä asioissa mutta esimerkiksi sosiaalinen älykkyyteni taitaa hipoa ainakin välillä nollaa... Eipä sillä korkealla äo:lla paljoa kannata retostella...
[/quote]
In your dreams... Teit testin vuosia sitten? Suurin osa todella älykkäistä on myös "sosiaalisesti älykkäitä". Heittomerkit siksi, ettei kyseistä termiä ole edes virallisesti olemassa. Mikä ongelma sulla on, kun jatkuvasti vähättelet älykkyyttä ja älykkäitä ihmisiä? Anna kun arvaan: sait testissä oikeasti 98 pistettä, vaikka pidit itseäsi todella älykkäänä.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 17:13"]Mitä tarkoitat älykkyydellä? Äo testit ei mielestäni ole mitään luotettavia testausmenetelmiä. Älykkyyttä on monenlaista. Itse koen olevani ihan keskiverto esimerkiksi arkisissa loogista päättelykykyä vaativissa hommissa. Mutta matemaattisesti en ole älykäs ja se ei oikeastaan minua edes kiinnosta. Tosin jos koen olevani jossain asiassa tyhmä niin alkaa hävettää, vaikka ei sillä sinänsä mitään merkitystä ole mitä muut minusta ajattelee. Sitäkään ei voida ainakaan vielä todistaa mitenkään että ihminen käyttää vain 10% aivokapasiteetistaan.
[/quote]
Älyykkystestit ovat itseasiassa luotettavin ja paras menetelmä älykkyyden testaamiseen, niillä testataan yleisälyykkyyttä. Tämä on tieteen näkökulma, henkilökohtaisesti saat mutuilla mitä huvittaa.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 17:23"][/quote][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 11:32"]Älykkyysosamääräni on mensan mukaan 159. Joo olen hyvinkin älykäs tietyissä asioissa mutta esimerkiksi sosiaalinen älykkyyteni taitaa hipoa ainakin välillä nollaa... Eipä sillä korkealla äo:lla paljoa kannata retostella...
[/quote]
In your dreams... Teit testin vuosia sitten? Suurin osa todella älykkäistä on myös "sosiaalisesti älykkäitä". Heittomerkit siksi, ettei kyseistä termiä ole edes virallisesti olemassa. Mikä ongelma sulla on, kun jatkuvasti vähättelet älykkyyttä ja älykkäitä ihmisiä? Anna kun arvaan: sait testissä oikeasti 98 pistettä, vaikka pidit itseäsi todella älykkäänä.
[/quote]
No, älä viitsi, brysselin Jussia ei saa kiusata tällä palstalla.
Mielestäni älykkyys/tyhmyys vertailut ovat hyvinkin hedelmättömiä.
Tärkeintä olisi, että ihmiset oppisivat kohtaamaan toisensa yrittämättä sijoittaa toisia joihinkin lokeroihin. Älykkyydestä on mielekästä keskustella kun tehdään koulutussuunnitelmia tai haetaan jotain tietynlaista taidon osaajaa, tietyn tyyppistä älykkyyttä.
Olen opettajana joutunut usein huomaamaan, että älykkyyttä (siis sellaista kouluälykkyyttä, jota meidän yhteiskuntamme arvostaa työmarkkinoilla) voidaan aina kehittää. 'Tyhmyyden' taustalla on usein neurologisia ja/tai psyykkisiä ongelmia, kodin painostava/vähättelevä yms kulttuuri, huono ravinto, stressi, liian vähäinen lepo ja/tai motivaation puute (ja mitä nyt vielä; tietty kehittymättömyys joka korjaantuu ajan myötä, hormoonit jne.). Usein jo pelkästään muuttamalla tapaa, jolla ongelmia lähestytään, tai auttamalla alkuun ajattelemaan eri vinkkeleistä, ja tukemalla luottamusta omiin ongelmanratkaisun kykyihin, saadaan lapset ja nuoret käyttämään kapasiteettejaan luovemmin...
En ole koskaan vielä tavannut oikeasti tyhmää ihmistä. Olen tavannut ihmisiä joilla on hyvinkin suppea näkemys maailmasta, mutta siinä omassa ympäristössään he saattavat olla hyvinkin teräviä. Ja kyllä minäkin nimittelen joitakin ihmisiä mielessäni tyhmiksi, mutta useimmiten kyse on silloin kommunikaatio-ongelmista, psykologisista taustavaikuttajista tai muusta vastaavasta.
Tiedostan. Erityisesti tunnen itseni tyhmäksi, kun en osaa ratkaista matemaattisia yhtälöitä.
Niin eli siis puhuit "yleisälykkyydestä" (mitä lie sekin sitten on), sitä vähän yritin hakea että minkälaisesta älykkyydestä nyt puhutaan. Näissä testeissä ei esimerkiksi pysty esimerkiksi testaamaan sosiaalista älykkyyttä. Näin ihan "mutuilemalla". Ihmisethän on erehtyväisiä, on sitä aikoinaan kuviteltu että maapallo on litteä jne. Uskoisin että ihmisten "yleisälykkyys" on muutenkin kehittyvää.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 10:54"]
Jos en jotain ymmärrä tai tajua, lohduttaudun sillä ettei moni muukaan ymmärtäisi. Äo:ni on tutkitusti korkeampi kuin 99% väestöstä.
[/quote]
ja mitäs toi nyt oikein tarkoittaa?
Erakot ovat sosiaalisesti älykkäitä. Tietävät, että kyseessä on suuri puhallus, joten miksi vaivautua?
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 17:01"]
Tiedostan, ja se harmittaa suuresti. Joskus vielä kuvittelin olevani ihan perusfiksu, mutta tämä harha on ävistynyt. Täälläkin on paljon keskusteluja, joista en aina ota mitään tolkkua. Pärjään keskustellen paremmin kuin kirjoittamalla. Miksi?
[/quote]
Tieto on eri asia, kuin älykkyys. Voit aivan hyvin olla perusfiksu, vaikket kaikkia aiheita tuntisikaan.