voi ei, hoitsut eivät voi syödä työaikana!
Eiköhän tästäkin lakko saada aikaseksi? Ihme etuus muutenkin kun itse en henkilökohtaisesti edes tiennyt, että tämmösiä töitä edes on. Siellä se tehy nyt itkee... Tervetuloa tavallisten duunareitten elämään.
Kommentit (90)
Näitä ketjuja kun lukee niin yksi asia on pikkuhiljaa tulla aika selväksi.
Kyllä se on aivan turhaa syyttää pelkästään hallitusta siitä että tällä maalla menee huonosti. Suurin osa kansalaisista on läpeensä katkeria toisillensa. Kellään ei saa mennä paremmin kun itsellä ja jos menee niin se on varmasti tehnyt jotain väärää sen ansaitakseen(ei suinkaan tehnyt viisaita valintoja elämässään). Kytätään toisia ihmisiä kaiken aikaa ihan vaan sen takia että voitaisiin tuntea olevamme parempia ihmisiä kun se naapurin Reijo.
Yrittäjät on ahneita paskoja jos sattuvat menestymään ja jos eivät niin nauretaan räkäisesti päälle. Opettajilla on liian pitkät lomat. ei ne kyllä muutenkaan osaa työtänsä. Sairaanhoitajat on itsekkäitä tiuskivia ihmisperseitä(mutta annas olla kun itse tarvitaan apua) Poliisit on kusipäitä, koska kyllä minun kuuluu saada ajaa ylinopeutta katsastamattomalla autolla. Ja annappas olla jos olet itseäsi kouluttanut lukion tai amiksen jälkeen. Sillon et mistään oikeasta elämästä mitään tiedä.
Ihan tosissaan ihmiset täällä naureskelee sille että, hoitajat(joilla on jo valmiiksi raskas työ) menettäisivät jonkun edun. Se nyt vaan on niin että maailmassa on ns välttämättömiä töitä. Poliisit, palomiehet, hoitajat, ja lääkärit mm lukeutuu näihin ammatteihin joiden edustajat kuuluisivat saada kaiken mahdollisen avun mikä heidän työtään helpottaa.
Tämän maan on pilannut kitisevät, kateelliset ja katkerat kansalaiset, jotka ei salli onnea ja vaurautta kun oman napansa ympärille.
Olen töissä vanhainkodissa ja meillä on lähi- ja perushoitajilla työaikaan sisältyvä 20 minuutin ruokatauko, sekä kahvitauko aamu- ja iltapäivällä. Meillä ehtii ihan kivasti yleensä pitää ruokatauot, joskus joutuu tosin keskeyttämään syömisen. Aamupäivän kahvitauonkin ehtii hyvin pitää ja iltapäivällä hörppäistään kahvit yleensä raportin yhteydessä. Minusta se että saa rauhassa syödä ja juoda kahvinsa, on tärkeää työssäjaksamisen kannalta, oli työ mikä hyvänsä. Jos oikeasti painaa 8 tunnin päivää ja siihen matkat päälle, niin ei kukaan jaksa syömättä. Tauoilla myös yleensä höpötellään ihan muita kuin työasioita, joten rankatkin jutut mitä mm. hoitajan työssä näkee, niin unohtuvat hetkeksi.
Eikös tämä omalla ajalla syönti muutos koske vain niitä, jotka tekevät pääsääntöisesti vain päivätyötä? Terkkarit, hammashoitajat, fysioterapeutit ym.
Kyllä ja suurimmassa osassa sairaaloita tuo muutos on tullut jo aikapäiviä sitten.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 11:43"]
Eikös tämä omalla ajalla syönti muutos koske vain niitä, jotka tekevät pääsääntöisesti vain päivätyötä? Terkkarit, hammashoitajat, fysioterapeutit ym.
[/quote]
Kyllä, nimenomaan.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 10:01"]No eipä sitä syömään oo kerenny aiemminkaan, joten eipä tuossa muutosta tulisi.
[/quote]
Päin vastoin: nyt sulle rulee ihan lakisääteinen ruokatauko, joka ei ole sun työaikaa. Et ole siis tuona aikana töissä, joten työnantaja ei voi myöskään edellyttää sulta töiden tekemistä.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 11:04"]Täällä tietämättömät jälleen kerran huutelee.
Ei se ruokatauko ikinä voi tulla vuodeosastoille palkattomaksi omaksi ajaksi, sillä vastuu potilaista täytyy säilyä koko ajan sellaisella hoitajalla, joka tuntee ja tietää potilaan. Itse työskentelen keskussairaalassa kirurgisella vuodeosastolla, vastaan työvuoroni ajan potilaideni hyvinvoinnista. Myös ruokataukoni ajan. Oman ammattitaitoni turvin arvioin, milloin voin käydä syömässä ja täytyykö minun käydä kesken syömiseni tarkastamassa jonkun tai joidenkin potilaideni vointia. Jos potilaalle tapahtuu jotain sillä aikaa, kun olen pois potilashuoneesta (toisessa potilashuoneessa, syömässä tai missä vain, ei sen väliä), vastuu on minulla kuitenkin koko ajan. Ja siitä vastuusta maksetaan palkka.
Ja jos joku sanoo, että työkaveri voi ottaa toisenkin potilaista vastuun toisen ruokatauon ajaksi, niin ei voi. Tosen potilaita ei tunneta, raportit luetaan vain omista potilaista. Vastuu on aina sillä hoitajalla, joka potilasta hoitaa. Vai haluaisitko itse ottaa vastataksesi potilaasta, jonka sairauksia/allergioita/liikkumiskykyä tai -rajoituksia/lääkitystä/hoitosuunnitelmaa et tunne? Et tiedä, onko kyseessä muistisairas, et tiedä, voiko potilaalle antaa juomista, et tiedä, saako hän kääntyä kyljelleen tai nostaa päätään, et tiedä hänestä mitään, mikä ei päälle päin näy. Minä en ainakaan suostu sellaista vastuuta ottamaan, vastaan kyllä omistani ja minulle tutuista potilaista.
T. sairaanhoitaja, joka tekee vuorotyötä ja jolta siis ei olla ottamassakaan pois oikeutta ruokailla työaikana (jolloin hän on koko ajan valmiudessa tehdä työtään).
[/quote]
Etkö sä oo koskaan vapaalla, jos kerran vastuuta potilaasta ei voi siirtää koskaan kenellekään toiselle? Älä naurata, on osastopäällikön (tai kuka teillä nyt työvuoroista päätääkään) ongelma huolehtia riittävä miehitys myös taukojen ajaksi.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 10:20"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 10:14"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 10:10"]Täytyy toivoa, että sairaalassa ei satu mitään klo 11.30 - 12.00 välisenä aikana, kun hoitajat poistuu sieltä muualle syömään. Palkattomalla ruokatauolla kun ei tarvitse olla työnantajan käytettävissä eikä työpaikalla. Siinä voi hieman päivystyksessä hirvittää, kun elvytysporukka lähtee pizzalle ja jättää väen odottelemaan. Tähän asti on syöty, kun on ehditty, nyt ruokatunti laitetaan työvuorolistaan eikä siitä jousteta, Paitsi että ei tuo koske sairaalassa osastotyössä työskenteleviä vaan terveydenhoitajia, fysioterapeutteja jne. [/quote] Ei tullut mieleen ettei se tapahtuis porrastetusti... Näin se toimii myös muillakin aloilla jossa tarvitaan työntekijöitä koko ajan.
[/quote]
Usko pois, jos se porrastetustikaan onnistuisi, olishan tuokin etu poistettu meiltä aikapäiviä sitten. Miten talon ainoa sairaanhoitaja esim. pystyy poistumaan työpaikaltaan iltavuorossa. Miten osaston ainut perushoitaja yövuorossa? Hoitajat poistuvat syömään kesken leikkauksen(ja vielä järjelliseen aikaan ei klo14.00) kun ei niitä porrastajia vaan ole. tai no palkataan lisää, sehän sitä säästöä tuo?
[/quote]
Sehän luo työpaikkoja kun täytyy palkata lisää henkilöitä. Ja siitäkin te jaksatte valittaa...
Herää jo 71, kello on pian 12.00 ja sä vielä nukut.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 11:49"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 11:04"]Täällä tietämättömät jälleen kerran huutelee. Ei se ruokatauko ikinä voi tulla vuodeosastoille palkattomaksi omaksi ajaksi, sillä vastuu potilaista täytyy säilyä koko ajan sellaisella hoitajalla, joka tuntee ja tietää potilaan. Itse työskentelen keskussairaalassa kirurgisella vuodeosastolla, vastaan työvuoroni ajan potilaideni hyvinvoinnista. Myös ruokataukoni ajan. Oman ammattitaitoni turvin arvioin, milloin voin käydä syömässä ja täytyykö minun käydä kesken syömiseni tarkastamassa jonkun tai joidenkin potilaideni vointia. Jos potilaalle tapahtuu jotain sillä aikaa, kun olen pois potilashuoneesta (toisessa potilashuoneessa, syömässä tai missä vain, ei sen väliä), vastuu on minulla kuitenkin koko ajan. Ja siitä vastuusta maksetaan palkka. Ja jos joku sanoo, että työkaveri voi ottaa toisenkin potilaista vastuun toisen ruokatauon ajaksi, niin ei voi. Tosen potilaita ei tunneta, raportit luetaan vain omista potilaista. Vastuu on aina sillä hoitajalla, joka potilasta hoitaa. Vai haluaisitko itse ottaa vastataksesi potilaasta, jonka sairauksia/allergioita/liikkumiskykyä tai -rajoituksia/lääkitystä/hoitosuunnitelmaa et tunne? Et tiedä, onko kyseessä muistisairas, et tiedä, voiko potilaalle antaa juomista, et tiedä, saako hän kääntyä kyljelleen tai nostaa päätään, et tiedä hänestä mitään, mikä ei päälle päin näy. Minä en ainakaan suostu sellaista vastuuta ottamaan, vastaan kyllä omistani ja minulle tutuista potilaista. T. sairaanhoitaja, joka tekee vuorotyötä ja jolta siis ei olla ottamassakaan pois oikeutta ruokailla työaikana (jolloin hän on koko ajan valmiudessa tehdä työtään). [/quote] Etkö sä oo koskaan vapaalla, jos kerran vastuuta potilaasta ei voi siirtää koskaan kenellekään toiselle? Älä naurata, on osastopäällikön (tai kuka teillä nyt työvuoroista päätääkään) ongelma huolehtia riittävä miehitys myös taukojen ajaksi.
[/quote]
No ei voi tietää, jos ei kukaan selitä, joten selitetään.
Toki vastuu potilaista siirtyy työvuorosta toiselle. Se tapahtuu siirtymäajalla, jota raportin lukemiseksi sanotaan. Esim. aamulla aamuvuoro alkaa klo 7, jolloin luetaan raportti omista potilasta, tutustutaan potilaiden potilasasiakirjoihin. Tämän perusteella tiedetään, millaisista potilaista on kyse. Potilaita on aamuvuorossa hoidettavana 4-6. Yövuorolainen vastaa potilaistaan klo 7:15 saakka, jolloin yövuoro päättyy ja aamuvuorolainen ottaa vastuun. Tuon 15 minuutin aikana ehtii juuri ja juuri tutustua näihin omiin potilaisiin, ei todellakaan osaston muihin potilaisiin. Paikkakartalta näen, että minkänimisiä potilaita osastolla on ja minkä erikoisalan potilaita ovat, muuta en.
Osastonhoitaja on esimies ja vastuussa toiminnan järjestämisestä, ei potilaista. Eli esimies vastaa siitä, että jokaisella potilaalla on hoitaja, joka vastaa tästä työvuoronsa ajan.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 11:52"]
Sehän luo työpaikkoja kun täytyy palkata lisää henkilöitä. Ja siitäkin te jaksatte valittaa...
[/quote]
:D :D :D
Ihanan naiivi näkemys :D Että ihan lisää työntekijöitä palkataan! Kyllä huomaa, ettet tiedä hoitoalasta yhtään mitään.
Tosin suomalainen on varmaan niin katkera, että korottaa vaikka veroprosenttiaan, saadakseen palkattua lisää hoitajia, että tuo 20 minuuttia saataisiin hoitajilta pois.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 10:10"]Täytyy toivoa, että sairaalassa ei satu mitään klo 11.30 - 12.00 välisenä aikana, kun hoitajat poistuu sieltä muualle syömään. Palkattomalla ruokatauolla kun ei tarvitse olla työnantajan käytettävissä eikä työpaikalla. Siinä voi hieman päivystyksessä hirvittää, kun elvytysporukka lähtee pizzalle ja jättää väen odottelemaan. Tähän asti on syöty, kun on ehditty, nyt ruokatunti laitetaan työvuorolistaan eikä siitä jousteta,
Paitsi että ei tuo koske sairaalassa osastotyössä työskenteleviä vaan terveydenhoitajia, fysioterapeutteja jne.
[/quote]
Onko vessissä tai tessissä muka määräys, että ruokatauko on kaikkien pidettävä samaan aikaan. Itse en ole sellaista tekstiä nähnyt.
kiva jos hoitajille annetaan ruokatauko. Se on pakko määritellä, koska muuten he eivät ehdi syömään. Eli ruokatauolle lähdetään oli mikä tahansa kesken tai jonot odottamassa. Lisää odottamista potilaille. En ole hoitoalalla enää. Joten oma lehmä ei ole ojassa. Mutta ennen hoitajat hotkaisi jotain suuhiunsa, miten työt antoi myöden. Eli laitettiin potilaat kaiken edelle.
Asiaton aloitus ap. Täysin asiaton.
No ei ne asiat vaan toimi sillä tavalla, että tiettyjen ammattiryhmien pitäisi saada kaikki etuudet ja jos joku muu haluaa samaa, niin johan on kateellinen kitisijä. Ja on melkoisen ylimielistä yleensäkin kuvitella, että vain mainitsemasi kaltaiset ovat tarpeellisia yhteiskunnalle. Kun voi, voi maijaseni, ei se yhteiskunta pyöri ilman toimistorottia, siivoojia ja muitakaan tuiki tarpeellisia "kitiseviä, kateellisia". Ja miksi ei jokaisella ole oikeus haluta samanlaisia etuuksia omassa työssään, kun jollain toisella on. Esim. niitä pitkiä lomia? Enemmän kyse tasavertaisuudesta kuin kateudesta.. Kannattaa nousta sieltä itsekyhäämältä jalustalta pikkasen alemmas..
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 11:39"]
Näitä ketjuja kun lukee niin yksi asia on pikkuhiljaa tulla aika selväksi.
Kyllä se on aivan turhaa syyttää pelkästään hallitusta siitä että tällä maalla menee huonosti. Suurin osa kansalaisista on läpeensä katkeria toisillensa. Kellään ei saa mennä paremmin kun itsellä ja jos menee niin se on varmasti tehnyt jotain väärää sen ansaitakseen(ei suinkaan tehnyt viisaita valintoja elämässään). Kytätään toisia ihmisiä kaiken aikaa ihan vaan sen takia että voitaisiin tuntea olevamme parempia ihmisiä kun se naapurin Reijo.
Yrittäjät on ahneita paskoja jos sattuvat menestymään ja jos eivät niin nauretaan räkäisesti päälle. Opettajilla on liian pitkät lomat. ei ne kyllä muutenkaan osaa työtänsä. Sairaanhoitajat on itsekkäitä tiuskivia ihmisperseitä(mutta annas olla kun itse tarvitaan apua) Poliisit on kusipäitä, koska kyllä minun kuuluu saada ajaa ylinopeutta katsastamattomalla autolla. Ja annappas olla jos olet itseäsi kouluttanut lukion tai amiksen jälkeen. Sillon et mistään oikeasta elämästä mitään tiedä.
Ihan tosissaan ihmiset täällä naureskelee sille että, hoitajat(joilla on jo valmiiksi raskas työ) menettäisivät jonkun edun. Se nyt vaan on niin että maailmassa on ns välttämättömiä töitä. Poliisit, palomiehet, hoitajat, ja lääkärit mm lukeutuu näihin ammatteihin joiden edustajat kuuluisivat saada kaiken mahdollisen avun mikä heidän työtään helpottaa.
Tämän maan on pilannut kitisevät, kateelliset ja katkerat kansalaiset, jotka ei salli onnea ja vaurautta kun oman napansa ympärille.
[/quote]
Älkää vastailko enää tähän viestiketjuun. Tässä provoilevat joko typerät tai sitten sellaiseksi heittäytyvät ihmiset. Eihän tämä koko ruokatauon palkattomuus koske meitä osastoilla työskenteleviä. Rauha vaan kaikille, tehdään työmme rauhassa ja huolehditaan jokainen omista asioistamme (ja edunvalvonnastamme).
Turha on yrittää selittää ihmisille, joilla ei kapasiteetti riitä :D
Mitähän kaikkea sitä onkaan joutunut tekemään tuon 20min ruokatauon aikana. Joku tuossa kysyi miten kaupassa pnnistuu.. Kaupassa klo.11-12 on aika rauhallista aikaa, toisin kuin vuodeosastoilla. Potilaat täytyy ensin saada syötettyä. Silloin, kun oma ruokatauko alkaa moni vanhus on väsynyt istumiseen ja haluaa sänkyyn tai vessaan. Dementoitunut mummo voi huutaa niin, että sitä todellakin menee auttamaan vaikkei hänellä hätää olisi. Olen syönyt elämässäni niin monet kylmät ruuat, että 30min ruokatauko olisi luksusta. Kuitenkin se olisi todellakin tehtävä porrastetustu. Kun tekee fyysisesti raskasta työtä ja aamupalan on syönyt kotona klo.06.00 niin aika tiukille vetäisi odottaa omaa taukoa, jos se olisi vaikka klo.13.00. Tai 14.00
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 11:47"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 10:01"]No eipä sitä syömään oo kerenny aiemminkaan, joten eipä tuossa muutosta tulisi.
[/quote]
Päin vastoin: nyt sulle rulee ihan lakisääteinen ruokatauko, joka ei ole sun työaikaa. Et ole siis tuona aikana töissä, joten työnantaja ei voi myöskään edellyttää sulta töiden tekemistä.
[/quote]
Juuri näin. Voit käyttää puolituntisesi ihan parhaaksi katsomallasi tavalla. Itse aion poistua työpaikalta syömään rauhassa muualle, niin ei työasiat häiritse. Voi piipahtaa vaikka pikku kävelyllä tuulettamassa päätä, kenties kaupoissa...
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 11:30"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 10:09"]Niin no, ei me olla syöty enää vuosiin työajalla... Päinvastoin, tehty se palkaton puolituntinenkin töitä. Muutkin voisivat tehdä ilmaista työtä puoli tuntia päivittäin, nousisi Suomi kohisten. Syödä ehtii sitten kotonakin. [/quote] Älä kerro tarinoita. Paskaa jauhatte sen kun kerkeette. 50% potilaista ja 50% muista työntekijöistä. Sitten vaan kahvitaukoa jokaiseen väliin ja muuten vaan lorvailua jokaisen potilaan välillä, joka "kuuluu" ilmeisesti kaikkien vähän vanhempien hoitajien "etuuksiin". Tärkein ominaisuus hoitajilla on p-jauhamisen lisäksi jatkuva kyrpiintynyt asenne. Noilla kahdella asialle olet jo ilmankin hoitajan tutkintoa 5-vaille valmis hoitaja. Palkkaakin voi valittaa. Sehän ei ollut kenelläkään tiedossa, ennen kun se suuntautuminen valittiin...
[/quote]
Kun nillitys on näin katkeraa, se menettää tehonsa.