Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

voi ei, hoitsut eivät voi syödä työaikana!

Vierailija
15.09.2015 |

Eiköhän tästäkin lakko saada aikaseksi? Ihme etuus muutenkin kun itse en henkilökohtaisesti edes tiennyt, että tämmösiä töitä edes on. Siellä se tehy nyt itkee... Tervetuloa tavallisten duunareitten elämään.

Kommentit (90)

Vierailija
41/90 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Osalle säädetään Kv-Tes:ssä oikeus pikaiseen ruokailuun työaikana ja usein se on todellakin pikaista, jos ehtii ollenkaan, työpaikalta ei saa poistua! Huomatkaa nyt, että, kun ruokailuaika ei ole työaikaa, niin työntekijällä on oikeus poistua työpaikalta ruokailemaan ja työnantajan täytyy järjestää aika, jolloin työpaikalta saa poistua - se on sitten työnantajajan homma huolehtia, erttä hommat hoituu silläkin aikaa!

[/quote]

Missä se sanotaan, että työpaikalta saa poistua, jos ruokatauko ei kuulu työaikaan?"

Se on kirjoitettu Suomen lakiin ja työehtosopimukseen. Jos henkilön ruokatauko (20 min.) sisältyy työaikaan, niin henkilö ei saa poistua työpaikalta. Eikä siinä edes ehtisi lounastamaan, vaan syödään pelkät eväät.

Ruokatunti 30min.-1h ei sisälly työaikaan, jolloin työntekijä voi vapaasti poistua työpaikalta ja lounastaa valitsemassaan paikassa. Yleensä 30 min. ehtiikin jo syödä lounaan.

Vierailija
42/90 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 10:37"]Toimistorotta olen ja ruokapaussi on 0,5 tiimaa joka päivä. Ja sitä ei voi pitää 11-11.30 tai tasan muunakaan aikana just sitä puolta tuntia. Vaan syön jossain välissä. Mikä ongelma on hoitsuilla?
[/quote]

Sinun työajassasi on huomioitu tämä. Jos toimistorotan työaika on 36t 15 min., kuten minulla, niin joka päivä teen lisäksi 30 min., eli käytännössä olen työpaikalla 36t 15 min. plus 2 t 30 min. Yhteensä alle 39 tuntia. Hoitajilla taas on työaika 38 t 15 min!!! Eli he joutuisivat tekemään töitä melkein 41 tuntia. Etkö tajua, että palkka ei nouse ja työhön sidoksissa oleva aika säilyy. En minäkään työpaikalta toimistosta poistu, mutta joskus haen kaupasta evästä siihen toimistolle ruokiksella. Ei se hoitsuille olisi mahdollista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/90 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo nyt on ollut käytäntöä (pidemmän aikaa jo) että jotkut muut ammattiryhmät samassa työpaikassa hoitajien kanssa ovat pitäneet ruokataukonsa 30 min päivässä palkattomana. 

Vierailija
44/90 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 10:10"]

Täytyy toivoa, että sairaalassa ei satu mitään klo 11.30 - 12.00 välisenä aikana, kun hoitajat poistuu sieltä muualle syömään. Palkattomalla ruokatauolla kun ei tarvitse olla työnantajan käytettävissä eikä työpaikalla. Siinä voi hieman päivystyksessä hirvittää, kun elvytysporukka lähtee pizzalle ja jättää väen odottelemaan. Tähän asti on syöty, kun on ehditty, nyt ruokatunti laitetaan työvuorolistaan eikä siitä jousteta,

Paitsi että ei tuo koske sairaalassa osastotyössä työskenteleviä vaan terveydenhoitajia, fysioterapeutteja jne.

[/quote]

Ai että kaikki samaan aikaan syömään? Okei. Muissa työpaikoissa, jossa myös palkaton ruokatauko, syömisvuoroja vuorotellaan...

Vierailija
45/90 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin on, en tajua, miksi tästä nyt vasta möly nousee?

Vierailija
46/90 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 10:14"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 10:10"]Täytyy toivoa, että sairaalassa ei satu mitään klo 11.30 - 12.00 välisenä aikana, kun hoitajat poistuu sieltä muualle syömään. Palkattomalla ruokatauolla kun ei tarvitse olla työnantajan käytettävissä eikä työpaikalla. Siinä voi hieman päivystyksessä hirvittää, kun elvytysporukka lähtee pizzalle ja jättää väen odottelemaan. Tähän asti on syöty, kun on ehditty, nyt ruokatunti laitetaan työvuorolistaan eikä siitä jousteta, Paitsi että ei tuo koske sairaalassa osastotyössä työskenteleviä vaan terveydenhoitajia, fysioterapeutteja jne. [/quote] Ei tullut mieleen ettei se tapahtuis porrastetusti... Näin se toimii myös muillakin aloilla jossa tarvitaan työntekijöitä koko ajan.

[/quote]

Tietty se on porrastetusti. Mutta kun se porrastuskaan ei takaa sitä, että siellä on väkeä riittävästi. Päivällä onnoin tunnin verran aikaa, jolloin tehdään todella vain minimi, koska töissä on kerrallaan 50% tarvittavasta määrästä. Jos polille tuodaan 5 kolaripotilasta, ei niille löydy apua, koska puolet hoitajista on syömässä eikä ole velvollisia palaamaan töihin kesken palkattoman tauon.

Vierailija
47/90 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin? Olen työpaikalla käytännössä 8-16, johon sisältyy puolen tunnin ruokapaussi. "Joudun" tekemään viikossa 40 tuntia, vaikka työaika ei ole 40 tuntia. Tarkalleen ottaen minun työaika on päivässä 7,5 tuntia, mutta joudun olemaan siellä kuitenkin 8-16 eli 40 tuntia viikossa. Minun työpaikalta ei ole mahdollista kipaista mihinkään kaupalle ruokapaussilla. Mutta en ole tätä kokenut koskaan ongelmaksi.

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 10:52"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 10:37"]Toimistorotta olen ja ruokapaussi on 0,5 tiimaa joka päivä. Ja sitä ei voi pitää 11-11.30 tai tasan muunakaan aikana just sitä puolta tuntia. Vaan syön jossain välissä. Mikä ongelma on hoitsuilla? [/quote] Sinun työajassasi on huomioitu tämä. Jos toimistorotan työaika on 36t 15 min., kuten minulla, niin joka päivä teen lisäksi 30 min., eli käytännössä olen työpaikalla 36t 15 min. plus 2 t 30 min. Yhteensä alle 39 tuntia. Hoitajilla taas on työaika 38 t 15 min!!! Eli he joutuisivat tekemään töitä melkein 41 tuntia. Etkö tajua, että palkka ei nouse ja työhön sidoksissa oleva aika säilyy. En minäkään työpaikalta toimistosta poistu, mutta joskus haen kaupasta evästä siihen toimistolle ruokiksella. Ei se hoitsuille olisi mahdollista.

[/quote]

Vierailija
48/90 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 10:33"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 10:31"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 10:13"]

Osalle säädetään Kv-Tes:ssä oikeus pikaiseen ruokailuun työaikana ja usein se on todellakin pikaista, jos ehtii ollenkaan, työpaikalta ei saa poistua! Huomatkaa nyt, että, kun ruokailuaika ei ole työaikaa, niin työntekijällä on oikeus poistua työpaikalta ruokailemaan ja työnantajan täytyy järjestää aika, jolloin työpaikalta saa poistua - se on sitten työnantajajan homma huolehtia, erttä hommat hoituu silläkin aikaa!

[/quote]

Missä se sanotaan, että työpaikalta saa poistua, jos ruokatauko ei kuulu työaikaan?

[/quote]

Tessissä. Se on hoitajan omaa aikaa, ei työnantajan.

[/quote]

Ja laissa.

Vierailija
49/90 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 10:42"]

Sairaalanpiha näyttää olevan aina täynnä tupakoivia sairaanhoitajia, että kyllä sitä aikaa näyttää olevan riittämiin. Vaikka syömiseen..

[/quote]

Tätä minäkin olen ihmetellyt. Mutta vanhana tupakoitsijana voin tunnustaa : siihen löytyi aina aikaa.

Vierailija
50/90 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä tietämättömät jälleen kerran huutelee.

Ei se ruokatauko ikinä voi tulla vuodeosastoille palkattomaksi omaksi ajaksi, sillä vastuu potilaista täytyy säilyä koko ajan sellaisella hoitajalla, joka tuntee ja tietää potilaan. Itse työskentelen keskussairaalassa kirurgisella vuodeosastolla, vastaan työvuoroni ajan potilaideni hyvinvoinnista. Myös ruokataukoni ajan. Oman ammattitaitoni turvin arvioin, milloin voin käydä syömässä ja täytyykö minun käydä kesken syömiseni tarkastamassa jonkun tai joidenkin potilaideni vointia. Jos potilaalle tapahtuu jotain sillä aikaa, kun olen pois potilashuoneesta (toisessa potilashuoneessa, syömässä tai missä vain, ei sen väliä), vastuu on minulla kuitenkin koko ajan. Ja siitä vastuusta maksetaan palkka.

Ja jos joku sanoo, että työkaveri voi ottaa toisenkin potilaista vastuun toisen ruokatauon ajaksi, niin ei voi. Tosen potilaita ei tunneta, raportit luetaan vain omista potilaista. Vastuu on aina sillä hoitajalla, joka potilasta hoitaa. Vai haluaisitko itse ottaa vastataksesi potilaasta, jonka sairauksia/allergioita/liikkumiskykyä tai -rajoituksia/lääkitystä/hoitosuunnitelmaa et tunne? Et tiedä, onko kyseessä muistisairas, et tiedä, voiko potilaalle antaa juomista, et tiedä, saako hän kääntyä kyljelleen tai nostaa päätään, et tiedä hänestä mitään, mikä ei päälle päin näy. Minä en ainakaan suostu sellaista vastuuta ottamaan, vastaan kyllä omistani ja minulle tutuista potilaista.

T. sairaanhoitaja, joka tekee vuorotyötä ja jolta siis ei olla ottamassakaan pois oikeutta ruokailla työaikana (jolloin hän on koko ajan valmiudessa tehdä työtään).

Vierailija
51/90 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmäpolille taisitte olla menossa, jos pihan näitte olevan täynnä tupakoivia hoitajia?

Vierailija
52/90 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 10:36"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 10:10"]

Täytyy toivoa, että sairaalassa ei satu mitään klo 11.30 - 12.00 välisenä aikana, kun hoitajat poistuu sieltä muualle syömään. Palkattomalla ruokatauolla kun ei tarvitse olla työnantajan käytettävissä eikä työpaikalla. Siinä voi hieman päivystyksessä hirvittää, kun elvytysporukka lähtee pizzalle ja jättää väen odottelemaan. Tähän asti on syöty, kun on ehditty, nyt ruokatunti laitetaan työvuorolistaan eikä siitä jousteta,

Paitsi että ei tuo koske sairaalassa osastotyössä työskenteleviä vaan terveydenhoitajia, fysioterapeutteja jne.

[/quote]

Aika hölmö kommentti - ei missään muuallakaan poistuta ruokatauolle, niin , että talo tyhjenee vaan ihan vuorotellen - aina on joku puikoissa.

[/quote]

Sinulla ei taida olla ihmeemmin käsitystä hoitotyöstä? Jos polilla on töissä 2 yksikköä eli ideana on se, että samaan aikaan voidaan hoitaa kahta akuuttia potilasta, niin toisen tiimin ruokailu tarkoittaa sitä, että hoidetaan vain 1. Toinen saa odotella elvytystä. Tähän asti väki on jättänyt voileivät sivuun ja tullut elvyttämään samantien, mutta kun on se ruokatauko, ei sieltä tarvitse palata vaan saa syödä rauhassa. Samaan aikaan ei-niin-akuutilla polilla sama tilanne eli puolet porukasta syömässä muualla, eivät pääse sieltä avuksi, koska on omat potilaat hoidettavana.

Aina siellä on joku puikoissa, mutta esimerkiksi elvytystilanteessa yksi ei voi korvata kahta, vaikka miten olisi ruokatunti.

Vierailija
53/90 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon nämä tyypit luulee henkilökuntaa yleisesti olevan esim. hoitokodissa, päiväkodissa, vanhainkodissa jne.? Jos vaikka päiväkodissa joka ryhmästä yksi lähtee syömään kerrallaan, niin homma toimii vajaalla miehityksellä 1,5-2 tuntia päivässä. Kun olin päiväkodissa töissä, en syönyt valvonta-aterioita, vaan omat eväät, kun lapset nukkui/lepäsi ruuan jälkeen. Tämä mahdollisti sen, että minä olin täysipainoisesti auttamassa lapsia ruokailussa ja toisaalta pystyin itse syömään karppaamalla.
Kun taas olin sosiaaliohjaajana vanhusten parissa, ei mitään mahiksia syödä edes niitä eväitä loppuun. Aina joku soittokello soi ja piti päästä vessaan, vaihtaa asentoa, kysyä kymmenettä kertaa, missä on tai milloin syödään. Raporttiaika oli se aika päivästä, kun sai istua puoli tuntia paikallaan. Siinä tuli juotua hyvät kahvit.

Vierailija
54/90 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konttorirotat eivät ymmärrä ettei mikään porrastus toimi hoitotyössä. Hyvä huudella kun ei taas tiedä miten homma pyörii.

Vierailija
55/90 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 11:00"]Niin? Olen työpaikalla käytännössä 8-16, johon sisältyy puolen tunnin ruokapaussi. "Joudun" tekemään viikossa 40 tuntia, vaikka työaika ei ole 40 tuntia. Tarkalleen ottaen minun työaika on päivässä 7,5 tuntia, mutta joudun olemaan siellä kuitenkin 8-16 eli 40 tuntia viikossa. Minun työpaikalta ei ole mahdollista kipaista mihinkään kaupalle ruokapaussilla. Mutta en ole tätä kokenut koskaan ongelmaksi.

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 10:52"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 10:37"]Toimistorotta olen ja ruokapaussi on 0,5 tiimaa joka päivä. Ja sitä ei voi pitää 11-11.30 tai tasan muunakaan aikana just sitä puolta tuntia. Vaan syön jossain välissä. Mikä ongelma on hoitsuilla? [/quote] Sinun työajassasi on huomioitu tämä. Jos toimistorotan työaika on 36t 15 min., kuten minulla, niin joka päivä teen lisäksi 30 min., eli käytännössä olen työpaikalla 36t 15 min. plus 2 t 30 min. Yhteensä alle 39 tuntia. Hoitajilla taas on työaika 38 t 15 min!!! Eli he joutuisivat tekemään töitä melkein 41 tuntia. Etkö tajua, että palkka ei nouse ja työhön sidoksissa oleva aika säilyy. En minäkään työpaikalta toimistosta poistu, mutta joskus haen kaupasta evästä siihen toimistolle ruokiksella. Ei se hoitsuille olisi mahdollista.

[/quote]
[/quote]

No älä puhu höpöjä! Sinulla on lakiin perustuva oikeus syödä ruokasi ja poistua työpaikalta, jos työpäivä keskeytyy puoleksi tunniksi!

Vierailija
56/90 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 11:01"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 10:42"]

Sairaalanpiha näyttää olevan aina täynnä tupakoivia sairaanhoitajia, että kyllä sitä aikaa näyttää olevan riittämiin. Vaikka syömiseen..

[/quote]

Tätä minäkin olen ihmetellyt. Mutta vanhana tupakoitsijana voin tunnustaa : siihen löytyi aina aikaa.
[/quote]

Missä muka ? Savutonta on melkein oka paikassa. Hus, Helsingin kaupunki
yms. savuttomia.

Vierailija
57/90 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 10:33"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 10:31"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 10:13"]

Osalle säädetään Kv-Tes:ssä oikeus pikaiseen ruokailuun työaikana ja usein se on todellakin pikaista, jos ehtii ollenkaan, työpaikalta ei saa poistua! Huomatkaa nyt, että, kun ruokailuaika ei ole työaikaa, niin työntekijällä on oikeus poistua työpaikalta ruokailemaan ja työnantajan täytyy järjestää aika, jolloin työpaikalta saa poistua - se on sitten työnantajajan homma huolehtia, erttä hommat hoituu silläkin aikaa!

[/quote]

Missä se sanotaan, että työpaikalta saa poistua, jos ruokatauko ei kuulu työaikaan?

[/quote]

Tessissä. Se on hoitajan omaa aikaa, ei työnantajan.

[/quote]

Ai jaa, hoitajilla on tuollainen. No kiva heille.

Vierailija
58/90 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sovinistiporvarisikojen salaliitto. Saadaan naiset laihdutettua normaalimittoihin.

Vierailija
59/90 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 10:09"]Niin no, ei me olla syöty enää vuosiin työajalla... Päinvastoin, tehty se palkaton puolituntinenkin töitä. Muutkin voisivat tehdä ilmaista työtä puoli tuntia päivittäin, nousisi Suomi kohisten. Syödä ehtii sitten kotonakin.
[/quote]
Älä kerro tarinoita. Paskaa jauhatte sen kun kerkeette. 50% potilaista ja 50% muista työntekijöistä. Sitten vaan kahvitaukoa jokaiseen väliin ja muuten vaan lorvailua jokaisen potilaan välillä, joka "kuuluu" ilmeisesti kaikkien vähän vanhempien hoitajien "etuuksiin".

Tärkein ominaisuus hoitajilla on p-jauhamisen lisäksi jatkuva kyrpiintynyt asenne. Noilla kahdella asialle olet jo ilmankin hoitajan tutkintoa 5-vaille valmis hoitaja.

Palkkaakin voi valittaa. Sehän ei ollut kenelläkään tiedossa, ennen kun se suuntautuminen valittiin...

Vierailija
60/90 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin? Olen työpaikalla käytännössä 8-16, johon sisältyy puolen tunnin ruokapaussi. "Joudun" tekemään viikossa 40 tuntia, vaikka työaika ei ole 40 tuntia. Tarkalleen ottaen minun työaika on päivässä 7,5 tuntia, mutta joudun olemaan siellä kuitenkin 8-16 eli 40 tuntia viikossa. Minun työpaikalta ei ole mahdollista kipaista mihinkään kaupalle ruokapaussilla. Mutta en ole tätä kokenut koskaan ongelmaksi. [quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 10:52"] [quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 10:37

"]Toimistorotta olen ja ruokapaussi on 0,5 tiimaa joka päivä. Ja sitä ei voi pitää 11-11.30 tai tasan muunakaan aikana just sitä puolta tuntia. Vaan syön jossain välissä. Mikä ongelma on hoitsuilla? [/quote] Sinun työajassasi on huomioitu tämä. Jos toimistorotan työaika on 36t 15 min., kuten minulla, niin joka päivä teen lisäksi 30 min., eli käytännössä olen työpaikalla 36t 15 min. plus 2 t 30 min. Yhteensä alle 39 tuntia. Hoitajilla taas on työaika 38 t 15 min!!! Eli he joutuisivat tekemään töitä melkein 41 tuntia. Etkö tajua, että palkka ei nouse ja työhön sidoksissa oleva aika säilyy. En minäkään työpaikalta toimistosta poistu, mutta joskus haen kaupasta evästä siihen toimistolle ruokiksella. Ei se hoitsuille olisi mahdollista. [/quote] [/quote]

No älä puhu höpöjä! Sinulla on lakiin perustuva oikeus syödä ruokasi ja poistua työpaikalta, jos työpäivä keskeytyy puoleksi tunniksi!"

Ruokatauon pituus ei ole työntekijän päätettävissä, vaan siitä päättää työnantaja ja se oikeus on kirjoitettu työlainsäädäntöön ja työehtosopimuksiin. Ja jotkut työnantajat antavat työntekijöille 20 min. ruokatauon, jossa ehtii syödä eväät, mutta ei lounastaa, ihan tuotannollisista syistä esim. sairaalat, tehtaat jne. jotka vaativat työntekijän läsnäoloa koko työvuoron.

Ja samassa työpaikassa, voi olla useampi käytäntö esim. sairaalassa, hallinnon puolella työntekijät ovat ruokatunnilla 30-40 min. mutta hoitajat pitävät vain ruokatauon, joka on 20min. eivätkä voi poistua työpaikalta ja syövät eväänsä.

Ja miten kukaan kuvittelee 20 min. poistuttavan työpaikalta ja syövän siinä ajassa vielä lounaan, kun ainakin itselleni se tekee tiukkaa 30 min. vaikka on lyhyt matka ruokailuun, vaikka onkin eri talossa.