Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Missä vaiheessa pitäisi puuttua vai pitäisikö? Kaveri juo alkoa päivisin

Vierailija
15.09.2015 |

kotona, kun lapset ovat koulussa. Virallisesti hän "opiskelee", mutta on myöntänyt mulle jo kuukausia sitten, että käytännössä vaan tissuttelee kotona päivät ja surffaa netissä. Ilmeisesti on masentunut myös. Lapset (11 ja 13v) tulevat kyllä hoidetuksi, ja äiti on tosi rakastava hellä, joten en tosiaan mitään lasu-ilmoitusta ole tekemässä, pelottaa vaan seurata sivusta kun tilanne tuntuu menevän jatkuvasti pahemmaksi. :( Mut ei taida oikein voida mitään tehdä, paitsi yrittää puhua, jotta itse tajuaisi tilanteensa "vaarallisuuden"?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä en puuttuisi kuin korkeintaan pyytämällä äitiä esim lenkille, leffaan, tmv muuhun "virikkeeseen" kuin siihen alkoholiin. Jos lapset kerran tulee hoidetuksi kuten sanoit (ja aika isojakin nuo lapset jo on), en tosiaan mitään ilmoituksia alkais tekemään, pahimmillaan sellainen voi johtaa jo valmiiksi masentuneen äidin pahempaan jamaan. Maailmassa on aika paljon pahempaakin kuin päivisin tissutteleva, rakastava äiti. Mutta ihana toki että välität.

Vierailija
2/17 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei missään vaiheessa, kun nuo lapsetkin on jo noin isoja että osaavat itsekin valittaa jos homma menee liialliseksi, ja tosiaan kun itsekin sanot että lapset tulee hoidetuksi. 

Kyllä aikuisella ihmisellä on oikeus myös tissutella jos niin haluaa. Itsellänikin on ollut elämänvaihe jossa olin alkoholin suurkuluttaja ja tissuttelija, eikä se nyt niin kauheaa ole. Enkä minä ainakaan olisi mitään ulkopuolisia asiaan puuttujia olisi hyväksynyt, välit olisin semmoiseen pannut poikki heti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit ilmaista asiallisesti ja ystävällisesti huolesi. Jos loukkaantuu, niin kertoo sen, ettei itsekään hyväksy juomistaan. 

Mikä tämä opiskelu on? Onko hänellä kuitenkin opiskelupaikka, mutta ei edisty opinnoissaan. Kannusta tässä tapauksessa opiskelemaan ja maalaa hyvä tulevaisuudenkuva. 

On ilmeisesti yh, koska kai lasten isä puuttuisi asiaan?

Vierailija
4/17 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tuo kyllä mun mielestä ole asia mikä
pitäis jättää hoitamatta. Mahdollinen masennus + alkoholin pävittäinen käyttö ei kuulosta miltään ihan hälläväliä-huolelta. Näihin asioihin pitää puuttua ennen kuin on liian myöhäistä. Lastensuojeluilmoituksesta en tiedä, mutta ystäväsi olisi kyllä hyvä jutella tilanteestaan jollekkin.

Vierailija
5/17 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 jatkaa: jos juttelet asiasta ystäväsi kanssa, muista ettet ole syyllistävä!

Vierailija
6/17 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 09:47"]

Voit ilmaista asiallisesti ja ystävällisesti huolesi. Jos loukkaantuu, niin kertoo sen, ettei itsekään hyväksy juomistaan. 

Mikä tämä opiskelu on? Onko hänellä kuitenkin opiskelupaikka, mutta ei edisty opinnoissaan. Kannusta tässä tapauksessa opiskelemaan ja maalaa hyvä tulevaisuudenkuva. 

On ilmeisesti yh, koska kai lasten isä puuttuisi asiaan?

[/quote]

Opiskelu = gradun tekeminen. Jota on "tehnyt" jo yli vuoden... Ja kyllä, on yh. ap

Vierailija
7/17 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä puutu. Ei kuulu sinulle.

Vierailija
8/17 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole sinun asiasi. Voi olla että ystävyys päättyy siihen. Osoita muuten tukea, äläkä ala moralisoimaan tai varsinkaan puhumaan paskaa selän takana. Siinä menee välit äkkiä poikki.

Vierailija
9/17 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja asia kuuluu sinulle.. niin, miten? Voi että inhoan kaltaisiasi kyyliä. Hoida vaan omat asiasi ja anna toisten hoitaa omansa. Ymmärrän puuttumisen, jos (pienet) lapset on vaarassa, en muuten.

Vierailija
10/17 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 09:59"]Ei ole sinun asiasi. Voi olla että ystävyys päättyy siihen. Osoita muuten tukea, äläkä ala moralisoimaan tai varsinkaan puhumaan paskaa selän takana. Siinä menee välit äkkiä poikki.
[/quote]

Näin on käynyt ystäväpiirissäni. En ollut osallisena, mutta pitkä ystävyys tosiaan päättyi. Sääli.

Vierailija
11/17 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä suuttuu ja loukkaantuu, jos puutut, mutta loppupeleissä kiittää. Ei oo tervettä juoda päivisin. On hyvä, että välität. Lapset kärsii saletisti, vaikka eivät sitä tunnustaisi.

Vierailija
12/17 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulu se sulle, on sääntö tää.

Älä puutu, vaan kutsu mukaviin harrastuksiin mukaan, eräretkelle, samoilemaan, kahvilaan, soutelemaan jne.

Jos alat puuttumaan asiaan, voi tosiaan olla sit entinen ystävyys.

Vierailija
13/17 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin lastensuojeluilmoituksen ja kertoisin asiasta myös äidille. Tärkeintä on lasten hyvinvointi. Jos äiti on niin tyhmä että loukkaantuu, niin sillehän ei mitään voi. Lasu ei ole kuitenkaan yhtä kuin huostaanotto. Kyllä päihderiippuvuus pitää saada katkaistua, jos on lapsia kuvioissa. Ilmoittaisithan varmasti narkkaristakin. Alkoholi on vaarallisempi päihde kuin monet huumeet. Lapsille ei ole hyvä kasvaa päihdemyönteisessä ympäristössä.

Vierailija
14/17 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskity vaan omiin asioihin.

Vierailija
15/17 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vittu mä vihaan moralisteja, jotka tunkee nenänsä toisten asioihin. Yleensä alkoholistien lapsia, jotka purkaa sit traumaansa näin. Nämä lapset voi hyvin, eli none of yours.

Vierailija
16/17 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 10:11"]Tekisin lastensuojeluilmoituksen ja kertoisin asiasta myös äidille. Tärkeintä on lasten hyvinvointi. Jos äiti on niin tyhmä että loukkaantuu, niin sillehän ei mitään voi. Lasu ei ole kuitenkaan yhtä kuin huostaanotto. Kyllä päihderiippuvuus pitää saada katkaistua, jos on lapsia kuvioissa. Ilmoittaisithan varmasti narkkaristakin. Alkoholi on vaarallisempi päihde kuin monet huumeet. Lapsille ei ole hyvä kasvaa päihdemyönteisessä ympäristössä.
[/quote]

Et oo tosissas.

Vierailija
17/17 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juominen voi olla este gradun valmistumiselle ja työelämään pääsylle. Lapset kärsii siitä aina.Omat vanhempani ramppasivat baarissa kun olin 12.Se huoletti vaikka eivät olleet minulle ilkeitä.
Toisaalta toisen asioihin puuttuminen voi katkaista ystävyyden.Kukaan ei halua kyylää niskaansa vaikka tietäisi että tämä oikeassa.