Mistä etuuksista olet valmis luopumaan?
Kommentit (54)
Lomaraha on ns. siirrettyä palkkaa, eli työnantaja sai siirtää palkanmaksua kesän yli. Näin ei kesäajaksi Palkatulle kausityövoimalle tarvinnut maksaa samaa palkkaa kuin pidempään olleille.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 21:06"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 21:00"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 20:58"]
Lomarahoista. Sairaan lapsen hoidosta riittäisi 80 % palkka, kuitenkin ilman ensimmäisen päivän karenssia. Omista sairaslomista ei pitäisi tippua Kelan päivärahoille jo yhdeksän päivän kuluttua. Karenssipäivä on ok.
Helatorstain ja loppiaisen palkallisuudesta voi luopua. Julkisella sektorilla lomien maksimimäärä voisi olla 35 päivää. Sunnuntailisät voisi puolittaa, mutta lauantaista pitäisi vastaavasti saada yhtä paljon palkkaa.
Omalla kohdallani suostuisin myös palkattomiin talkoovapaisiin, esim. pari viikkoa vuodessa. Hoito- ja opetusalalle ne eivät sopisi. Olen kuntapuolella töissä 8-16.
[/quote]
Miksi omasta sairastumisesta sinun mielestäsi pitää tullaa kovempi rangaistus kuin lapsen sairastumisesta?
[/quote]
En ole aikaisempi kommentoija, mutta nykyäänkään ei ole lakiin kirjattu, että sairaan lapsen hoidosta saisi palkallisen vapaapäivän. Vapaapäivän kyllä. On siis työpaikkoja, joissa se on jo nykyään palkatonta.
Jos omasta sairaudesta ei saa palkkaa, tulee helposti tartuttamaan työkaverit. Lapsen sairauden kohdalla tätä ei tapahdu, koska olet itse terve. Voisi olla, että useampi miettisi vaihtoehtoisia lapsenhoitojärjestelyjä.
[/quote]
Aiempina vuoina ollut paljon puhetta siitä, että myös miesten pitäisi pitää perhevapaita ja hoitaa sairaita lapsia. Edelleen on naisia enemmän matalapalkka aloilla, joten jos lasten sairauden takia poistetaan palkasta pidetään huoli että se pienempi palkkainen on kaikki lapsen sairaslomat kotona. Jos näin tehtäisiin loppuisi myös meillä lasten sairaslomien jakaminen (tuloerot isot).
Lapsilisät voi puolittaa ja kolmen lapsen jälkeen seuraavilta lakkauttaa. Lessu pääministeri ei toki tuollaista päätä.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 21:12"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 21:08"]
En mistään, miksi minun pitäisi maksaa yrityspomojen sössimiset? Minä olen kyllä kuluttanut ihan kiitettävästi, ostanut suomalaista ja matkistanut Kreikassa, molemmat maat on hoidettu. Maksakoot ne jotka tämän taloustilanteen ovat sössineetkin, minun parin tonni palkkani ei tätä maata kaada, olen palkkani ansainnut.
Minusta jokainen yli 50 000 tiienaava voisi alentaa palkkansa 50 000, vielä tienaisi tuplaten sen kuin minä ja ihnan kohtuullista elämää minäkin elän, niukkaa mutta omilla tuloillani, jos joudun palkastani tinkimään voi olla että en omillani tule toimeen.
[/quote]
Huom: palkan alennus vähentää valtion ja kunnan verotuloja
Huom2: kuka tekisi vaativaa ja stressaavaa työtä, jossa pitkistä päivistä ei makseta mitään ylityökorvauksia, vaan kohtuullisen iso kk-palkka korvaa sitä? moni varmasti vaihtaisi kahdeksan tunnin työpäiviin, jos palkkakaan ei korvaisi menetettyä vapaa-aikaa
[/quote]
Verojen aletamiseenhan hallituksen leikkaukset palkoista johtavat, kuvittelin että tässä on tarkoitus tukea surkeaa teollisuutta ja työnantajia?
Eihän hallituskaan valtion asioista välitä, kilpailukyvystä puhutaan kokoajan, millä valtiot kilpailevat, minkä maan asukkailla on kurjimmat olot, kunhan yritykset voivat hyvin?
Kotoutustuesta ja harkinnanvaraisesta toimeentulotuesta.
Tiukka on rahallisesti nytkin, joten vaikeaa tulla olemaan luopuminen etuuksista...
Jos on pakko jotain valita niin...
- Subjektiivinen päivähoito-oikeus kokonaan pois ja päiväkotipaikka vain työssäkäyville/opiskeleville TAI lääkärintodistuksella vanhemman sairauden takia. Meillä on kaikki lapset hoidettu kotona, jos vanhempi on ollut kotona, joten ei muuttaisi meillä mitään.
- Voin ottaa ekan saikkupäivän palkattomana, olen harvoin kipeä ja kun olen niin on huono omatunto siitä, että olen töistä pois. Tää on vähän kurja leikkaus, mutta olisin valmis siihen silti.
- Mielestäni kulttuurista kuten oopperataloista, taidemuseoista, kansallisbaleteista sekä kotiseutumuseoista jne. voisi karsia. Myös kirjastoista esim. lyhentämällä aukioloaikoja ja ostamalla sinne vähemmän uutuuksia jne. Harventamalla kirjastoauton kulkua yms. :( Monelle on varmaan ikävä asia, mutta mielestäni kulttuuri on kohde, josta tiukan paikan tullen täytyykin leikata. Se on vähän sellaista "ylimääräistä kivaa" kuitenkin.
Kunhan ne vain koskee kaikkia, myöskin kansanedustajia
Vero- ja tulovirroista ulkomaille koska vaan.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 20:49"]
Lomarahoista. En ole koskaan tajunnut sitä, että kesälomalla, jolloin en edes ole töissä, saan lähes tuplapalkan.
Olisin myös valmis luopumaan palkallisista pyhäpäivistä.
t. insinööri
[/quote]
Sama, t. toinen insinööri. Tosin jo nykyisin vaihdan lomarahat vapaaksi, vaikka nytkin on vielä 8 päivää pitämättä. Pienessä yrityksessä molemmat voittavat, koska se on iso raha suunnittelualalla, missä pääasiassa kaikki tulot tulevat tuntityöstä, muutama kiinteähintainen projekti vain silloin tällöin. Pärjään ilman noita vapaita. Ylityökorvauksia ei tunneta, tehdään vaan sisään jos on kiireempi ja otetaan pois sitten kun ehtii. Eikä minulla ole iso palkka, vaan se on suosituspalkkataulukon alapäästä.
Kirjaston myöhästymismaksuja voi korottaa. Valittajat voi opetella palauttamaan ajoissa.
Helatorstaihan oli välillä lauantaisin, eikö kukaan enää muista? Samoin kuin loppiainen oli. Kyllä sillon pärjättiin ihan hyvin ilman paria arkipyhävapaata. Nyt olisi aika tehdä sama, niin oikestaan ei muuta tarvittaisikaan, kun kaikki olisivat samalla viivalla. Vappu on kanssa ihan turha kommunistijuhla. Sen voisi jättää teekkareille ja me muut mennä töihin. Juhannusaatto on myös aika turha (juopottelu)vapaapäivä, ei tätä muualla maailmassa taideta ymmärtää. Tällä palstalla muuten jotkut eivät edes tienneet kesällä, että juhannusaatto on yleinen palkallinen vapaa. Nämä turhat neljä vapaapäivää kun lopetetaan kaikilta, tarvitaanko enää paljon muuta? No kansanedustajista olisin valmis luopumaan, puolesta heistä. Ei noita päiviä tarvitse palkattomaksi muuttaa, vaan työpäiviksi ja se on siinä.
Minä en aikuisten äitinä ja suht. terveenä kuulu kovinkaan monien tukien pariin, joten niistä on vaikea sanoa. Työterveyshuoltoon ei meillä lääkäri tai sairaanhoito kuulu. Olen aika terve, joten voisin varmaan käydä yksityiselläkin sen minkä tarvitsen ja viime kesänä kävinkin tulehduksen vuoksi, kun tk:ssa ei ollut aikoja ja oli akuutti tilanne.
Minä voisin sanoa paljonkin, mistä joku muu voi luopua, mutta itsellä on aika vähän mistä luopua, tai no matkakuluvähennykset kai pieneenekin, pärjään kyllä vaikka en saa niin isoja veronpalautuksia kuin nyt saan.
Jos joku keksii, mitä luopumista perusterveellä aikuisten lasten äidillä olisi, niin kertokaa. Teiden kunnosta en ole valmis luopumaan. Uimahallista voin maksaa kyllä vaikka kympin kerta, mutta jos olisi todellisten kustannusten mukaan, jäisi käymättä. Nyt on kai jotain 7 euroa meillä päin kertahinta, nousi ihan vasta enkä kesäaikaan ole käynyt, joten en tarkkaan osaa sanoa. Viimeksi oli 6,70.
Tulisin toimeen paljon pienemmällä määrällä (joku kaksinumeroinen luku) edustajiani Arkadianmäellä.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 21:38"]Tiukka on rahallisesti nytkin, joten vaikeaa tulla olemaan luopuminen etuuksista...
Jos on pakko jotain valita niin...
- Subjektiivinen päivähoito-oikeus kokonaan pois ja päiväkotipaikka vain työssäkäyville/opiskeleville TAI lääkärintodistuksella vanhemman sairauden takia. Meillä on kaikki lapset hoidettu kotona, jos vanhempi on ollut kotona, joten ei muuttaisi meillä mitään.
- Voin ottaa ekan saikkupäivän palkattomana, olen harvoin kipeä ja kun olen niin on huono omatunto siitä, että olen töistä pois. Tää on vähän kurja leikkaus, mutta olisin valmis siihen silti.
- Mielestäni kulttuurista kuten oopperataloista, taidemuseoista, kansallisbaleteista sekä kotiseutumuseoista jne. voisi karsia. Myös kirjastoista esim. lyhentämällä aukioloaikoja ja ostamalla sinne vähemmän uutuuksia jne. Harventamalla kirjastoauton kulkua yms. :( Monelle on varmaan ikävä asia, mutta mielestäni kulttuuri on kohde, josta tiukan paikan tullen täytyykin leikata. Se on vähän sellaista "ylimääräistä kivaa" kuitenkin.
[/quote]
Moni pienituloinen opiskelija ja keikkatyöntekijä (toki moni muukin) saa kulutusrahansa työskentelemällä tapahtumissa ja niiden oheistoiminnoissa (hotellit yms). Siten kulttuuriavustukset valuu takaisin käyttöön kohtuullisen mukavasti. On valtiontalouden etu että eläkeläiset yms käyttää rahojaan Suomessa kotimaisiin palveluihin jota kulttuuri on.
En usko että tätä maata auttaa eteenpäin työttömät muusikot, tarjoilijat ja taiteen tuottajat.
Hei kyllähän te voitte noista jo nyt luopua!!Valtiolle saa lahjoittaa ihan milloin vain!!Joten mitä jos aloittaisitte tänään:)