Opettajan sijaisuuksia tehneet
Olen ekan vuoden luokanopeopiskelija ja olen tehnyt jo perusopinnot eli mulla on tosi paljon vapaata. Oon ajatellu liittyä sijaislistaan, koska mulla olisi hyvin aikaa niitä sijaisuuksia tehdä. Millaista se sijaisuuksien teko käytännössä on? Aamulla tietenkin mennään kouluun, mutta onko siellä joku kertomassa mihin luokkaan pitää mennä? Jättääkö ope yleensä ohjeet sijaisille? Jos ei jätä, niin mistä tietää mitä opettaa? Jäättekö myös välitunneiksi valmistelemaan seuraavaa tuntia? Kaikki kokemukset ja vinkit ovat tervetulleita :)
Kommentit (6)
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 20:17"]No just, uskokoon kuka haluaa. Ekan vuoden opiskelija, eli vajaat pari viikkoa opiskellut ja perusopinnot valmiina.
Jatka satuilua keskenäs.
[/quote]
Ootko koskaan kuullut avoimesta yliopistosta? :D
Varmasti rehtori tai apulaisrehtori tai kuka nyt hoitaakaan sijaisuuksia, neuvoo sut aamulla oikeaan luokkaan. Riippuu paljon opettajasta ja poissaolon syystä, onko ohjeita jätetty. Esim. jos open lapsi on yöllä sairastunut ja sut hälytetään sinne aamulla, niin tuskin on kauheesti ohjeita valmiina. Toki ope voi ne lähettää esim. reksille s-postilla. Jos taas sijaisuus on sovittu etukäteen, jonkun koulutuksen vuoksi, niin ope on varmasti jättänyt hyvät ohjeet. Jos ei ole ohjeita, niin voi kysyä oppilailta missä mennään tai sitten vaan soveltaa. Jos on rinnakkaisluokkaa, niin sen opelta voi varmaan myös kysyä neuvoa.
Kannattaa miettiä etukäteen joku kiva kuvistyö, jonka voi soveltaa mille luokka-asteelle tahansa. Usein nimittäin kuvistuntien ohjeistus saattaa olla "saat päättää itse mitä teette" :) Jos et jo ole Facebookin ryhmässä "Alakoulun aarreaitta", niin suosittelen. Sieltä saa hyviä vinkkejä :)
Kiitoksia asiallisista vastauksista :) Täytyykin katsoi toi fb-ryhmä!
Mä teen aineenopettajan sijaisuuksia. Tosi paljon vaihtelee millaiset ohjeet on jätetty. Jos on joku suunniteltu meno opettajalla, on yleensä hyvät ohjeet mitä pitää opettaa ja kirjat valmiiksi jätetty opettajan työpöydälle yms. Jos taas on joku tosi yllättävä meno, ei välttämättä ole ollenkaan ohjeita, kirjojakaan ei aina löydy mistään, pitää kysyä oppilailta missä mennään. Oppilaslistan saatan saada tai sitten en. Tietokoneelle saattaa saada tunnukset tai sitten ei. Hyvää harjoittelua sijaisuuksien tekeminen joka tapauksessa on. Kun tosi rohkeasti kysyt neuvoja toisilta opettajilta, homma sujuu ihan kohtalaisesti.
No just, uskokoon kuka haluaa. Ekan vuoden opiskelija, eli vajaat pari viikkoa opiskellut ja perusopinnot valmiina.
Jatka satuilua keskenäs.