Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KL: Näin paljon 40-50 vuotiaat diplomi-insinöörit tulevat saamaan eläkettä

Vierailija
29.03.2022 |

Jutussa kerrotaan, että seuraavan eläkeuudistuksen valmistelu alkaa jo tällä vuosikymmenellä.
Mitä uudistuksessa tulisi tehdä? Pidentää työuria, leikata eläkkeitä, asettaa eläkekatto, lisätä työntekijä/työnantajamaksuja vai jotain muuta?
Itse olen maksanut eläkemaksuja jo yli 40 vuotta, joskin eläke alkanut kertymään vasta 23 ikävuoden jälkeen.
En kyllä hyväksyisi sellaista mallia missä asetetaan joku eläkekatto tai leikataan tulevia eläkkeitä vielä lisää.
Selkä ruvella on maksettu isoja eläkemaksuja ja hyvin ansaittu noin 6.000 euron eläke olisi tulossa.

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei tarvitse eläkettä yli 2000e/kk.

Vierailija
42/50 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan! tämänhetkinen eläkesysteemi on läpimätä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeellä ei ole työmatkakuluja, ei tarvitse syödä työpaikkalounaita, vapaa-ajalla voi kiertää ostamassa tarjoustuotteita ja tehdä edullista ruokaa. Liikuntaan saa eläkeläisalennuksia. Ei ole lapsia enää elätettävänä. Mihin eläkeläinen tarvitsee niin paljon rahaa?

Vierailija
44/50 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

persu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkekatto on ainoa ratkaisu tähän.

Ekäkemaksukatto sitten myös? Jo nyt hyvätuloiset maksavat enemmän kuin saavat, ja pienituloiset maksavat vähemmän kuin saavat.

Kummasti ne eläkemaksut aina unohtuu Kokoomuslaisilta kun itkevät hyvätuloisten ansiotuloverotuksesta. Mutta kun puhutaan eläkkeistä, heti ollaan korostamassa kuinka ahkerasti maksetaan eläkemaksuja.

Fakta on että suurituloisilla kovat tuloverotus, koska saavat suurimman osan siitä takaisin eläkkeenä.

No eivät saa.

Vierailija
45/50 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

70-luvulla syntyneiden ehtoja on heikennetty eniten.

Olen 46-vuotias tuplamaisterimies, töissä it-alalla. Eläkettä kertynyt muistaakseni jotain 300 e, maksimissaan.

Mitä tuplamaisterius tähän liittyy muuten kuin, että todennäköisesti vaikuttaa pienentävästi eläkkeeseesi.

Et ilmeisesti ole koskaan kuullut hoettavan mantraa "koulutus kannattaa"? Eipä ole toistaiseksi kannattanut oikeastaan millään mittarilla.

Olisi pitänyt parikymppisenä vain jatkaa muusikkona ja unohtaa totaaliselta pakkopullalta maistuvat varmuudenvuoksiopiskelut. Siitä olisi ollut enemmän hyötyä ja iloa kaikille osapuolille - todennäköisesti olisin myös tuottanut enemmän verotuloja työurani aikana.

Vierailija
46/50 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei eläkettä tarvi kuin työttömyystuen verran + asumistuki. Loput saisi säästää itse jos tykkää törssätä eläkkeellä. Eläkemaksut ja eläkkeet leikkuriin.

Eläkekattoa ja eläkkeiden leikkaamista kannattavat kaikki erilaisten tukien varassa elävät, jotka tulevat aikanaan saamaan takuueläkettä.

Katkeria ja kateellisia he vain ovat.

Ei pidä paikkaansa. Eläkekattoja kannattavat nimenomaan nuoret työssäkäyvät, joiden koko elämä uhkaa romuttua liian isojen eläkemaksujen takia. Vaikka lopettaisimme kaikki muut sosiaaliturvat, emme silti saa maksettua tulevaisuuden jättieläkkeitä.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006705079.html

Suosittelen jokaista lukemaan kyseisen artikkelin. Siitä näkee kuinka valtavasti enemmän eläkkeet vievät verrattuna koko muuhun sosiaaliturvaan, koulutukseen ja sairaanhoitoon, ja kuinka ne tulevat yhä vain kasvavaan.

2040-luvulla meillä on enää kaksi työikäistä yhtä eläkeläistä kohden (2070-luvulla enää 1,5). Siihen vielä lapset ja koko muu yhteiskunnan pyöritys päälle, tyhmemmänkin eläkeläisen pitäisi ymmärtää että verot eivät riitä ja yhtälö on mahdoton. Ne eläkerahastotkaan eivät riitä kuin muutamaksi vuodeksi jos pääomaa aletaan syödä, eläkkeitä maksetaan niin valtavasti.

Valitettavasti tämä pyramidihuijaus on nyt sortumassa, siinä ei itkut auta markkinoilla ja vikinät siitä kuinka minä olen maksanut sitä ja tätä ja minulla on oikeus. Tulevaisuudessa meille ei ole ilmaista korkeakoulutusta, ilmaista sairaanhoitoa, infastruktuuria ei hoideta yhtä hyvin, sosiaaliturva on lähes olematon ja SILTI meidän tulee leikata myös eläkejärjestelmästä.

Vierailija
47/50 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen on oman onnensa seppä, tulevaisuuden Suomessa entistäkin enemmän. Hyvästi hyvinvointivaltio.

Vierailija
48/50 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ansaittuja eläkkeitä ei saa leikata, se on päivän selvää. Jo raamatussakin sanotaan, että älä varasta tai vie toisen omaa. Talous asiat pitää osata ratkaista niin, ettei himoita toisen rahoja.

Laittakaa vain ne yritysten tulot verolle. Esim. UPM:llä on niin monimutkainen järjestely verojen kiertämiseen, ettei sitä kukaan osaa tutkia. Näitä riittää ja maksavat vielä veronsa muualle, vaikka saastuttavat Suomen.

Moni yrittäjiäkin kiertää veroja, omien sanojensa mukaan. Jos kaikki maksaisivat verot samassa suhteessa, ei meillä olisi pulaa rahasta.

Samu Haber on positiivinen poikkeus, hän maksaa kaikista tulostaan verot Suomeen.

Vierailija
49/50 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä olin tulossa sanomaan. Se on eläke. Senttiäkään en halua maksaa rikkaiden eläkkeitä.

Vierailija
50/50 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä eläkeläisenä olen sitä mieltä, että alle 5 tonnin eläkkeellä on vaikeaa tulla toimeen! Täytyy vaan muista, että alle 5 tonnia se on kakskin tonnia!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yhdeksän