KL: Näin paljon 40-50 vuotiaat diplomi-insinöörit tulevat saamaan eläkettä
Jutussa kerrotaan, että seuraavan eläkeuudistuksen valmistelu alkaa jo tällä vuosikymmenellä.
Mitä uudistuksessa tulisi tehdä? Pidentää työuria, leikata eläkkeitä, asettaa eläkekatto, lisätä työntekijä/työnantajamaksuja vai jotain muuta?
Itse olen maksanut eläkemaksuja jo yli 40 vuotta, joskin eläke alkanut kertymään vasta 23 ikävuoden jälkeen.
En kyllä hyväksyisi sellaista mallia missä asetetaan joku eläkekatto tai leikataan tulevia eläkkeitä vielä lisää.
Selkä ruvella on maksettu isoja eläkemaksuja ja hyvin ansaittu noin 6.000 euron eläke olisi tulossa.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 47 v.
- eläke kerti vasta 23 v. jälkeen olin vakitöisdä jo aiemmin
- eläkeikää on nostettu 63 v. -> 68 v
- työtahti on kiristynyt
- palkankorotuksista saa vaan haaveilla
- eläkeputki on poistettu
- eläkekertymää on leikattuNyt eläke tulee olemaan hädin tuskin 50% työtulosta. Reiluako?
Ikäluokkasi eläke tulee vastaamaan 40% työtulosta. Suuret ikäluokat nyhtivät 60%.
Eikö tämä riipu siitä, kuinka monta työvuotta kertyy? Siis jotain 1,5 %/vuosi.
Jep, 40 vuoden työura, niin eläke on 60% palkasta.
Siis koko työuran aikaisesta palkkakertymästä, joka on ihan eri kuin se palkka mitä saat, kun jäät eläkkeelle. Sen lisäksi sitä leikataan vielä elinajan odotekertoimella.
Tuo elinajan odotekerroin on itse pääperkeleen keksintöä!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 47 v.
- eläke kerti vasta 23 v. jälkeen olin vakitöisdä jo aiemmin
- eläkeikää on nostettu 63 v. -> 68 v
- työtahti on kiristynyt
- palkankorotuksista saa vaan haaveilla
- eläkeputki on poistettu
- eläkekertymää on leikattuNyt eläke tulee olemaan hädin tuskin 50% työtulosta. Reiluako?
Ikäluokkasi eläke tulee vastaamaan 40% työtulosta. Suuret ikäluokat nyhtivät 60%.
Eikö tämä riipu siitä, kuinka monta työvuotta kertyy? Siis jotain 1,5 %/vuosi.
Jep, 40 vuoden työura, niin eläke on 60% palkasta.
Siis koko työuran aikaisesta palkkakertymästä, joka on ihan eri kuin se palkka mitä saat, kun jäät eläkkeelle. Sen lisäksi sitä leikataan vielä elinajan odotekertoimella.
Niinpä. Jos kykenen töihin tuohon eläkeikään asti, niin kertymä on peräti 43 vuotta * 1,5 % = 64,5 % palkasta. Mutta palkka esim. 90-luvulla osa-aikaisena siivoojana ei todellakaan ollut hääppöinen ja vain murto-osa nykyisestä. Jos pysyn nykyisissä ansioissa eläkkeelle asti, niin summa on käytännössä n. 45 % nykyisestä palkasta.
Mitä sinä tuolla kaikella rahalla teet, kun ilmeisen hyvin olet jo työuran aikana pystynyt keräämään varallisuutta. Koetko, että välttämättä tarvitset noin suuren eläkkeen?
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinä tuolla kaikella rahalla teet, kun ilmeisen hyvin olet jo työuran aikana pystynyt keräämään varallisuutta. Koetko, että välttämättä tarvitset noin suuren eläkkeen?
En todellakaan välttämättä tarvitse, mutta olen sen yli 40 vuoden aikana maksanut yhdessä työnantajieni kanssa ja siten se minulle täysin oikeutetusti kokonaisuudessaan kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan välttämättä tarvitse, mutta olen sen yli 40 vuoden aikana maksanut yhdessä työnantajieni kanssa ja siten se minulle täysin oikeutetusti kokonaisuudessaan kuuluu.
Näinhän se tavallaan on, mutta todellisuudessa olemme vain maksaneet nyt eläkkeellä olevien eläkkeitä. Ei ne rahat ole itselle minnekään kertyneet. Sama juttu itsellä, että pitäisi aikanaan olla ihan kohtuullinen eläke tiedossa, mutta en kyllä uskalla yhtään luottaa, että mitä sieltä sitten saa. Ajattelin säästää kaiken varalta ja ajatuksena se, että yli 68-vuotiaana en enää kovin paljon rahaa tarvitse kuukaudessa.
Olen elänyt elämäni niin, että nuorena tullut kaikki oleellinen tehtyä ja nähtyä. Jos jotain ylimääräistä sattuu olemaan niin annan lapsille, jotta voisivat tehdä samoin halutessaan.
Eli onko tuo 6000e siis tyypillinen tuleva eläkesumma neli-viisikymppiselle DI:lle? Minusta ihan kohtuullinen eläke, kyllä sillä pitäisi pärjätä kun ei ole enää työssäkäynnistä aiheutuvia kuluja.
Joo 6000 e on diplomi-insinöörien keskimääräinen eläke.
Minäkin 47v mutta ei ole elämä sujunut hyvin, pienipalkkaisissa pätkätöissä olen ollut, kerran on ollut vakituinenkin työ, mutta siltikään ei ole tosiaan rahalla päässyt koskaan mälläämään. Työttömyyttäkin ollut välillä, lomautuksia, jne. paskasilppua, joten eläke ei varmasti tule olemaan kovinkaan kummoinen, jos sinne asti edes elää.
Vierailija kirjoitti:
No ei ole, vajaa 4 tuhatta, mutta sekin on hyvin. Ap haluaa vaan kehuskella tulevalla omalla suurella eläkkeellään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan joku eläkekatto tulee. Eihän me periaatteessa ole itselle mitään eläkettä tienattu vaan meidän rahoilla on maksettu nyt eläkkeellä olevien eläkkeet. Ei taida nuorempien määrä ja sitä mukaa palkat riittää meidän eläkkeiden maksuun. Täytynee yrittää itselle kerätä säästöjä sille ajalle, kun ei voi enää töitä tehdä.
Jos katto tulee, pitää liikaa maksetut eläkemaksut palauttaa korkoineen sellaiselle työntekijälle, jonka eläkettä tuo katto leikkaisi.
Korkokantana voisi käyttää vaikka ulosotossa käytettävää 7% vuotuista korkoa.
Miksi ne pitäisi palauttaa työntekijälle. Työnantaja maksaa eläkemaksut, ihan samalla tavalla kuin sotu, vakuutukset ja muut palkan sivukulut.
Ja vastaavasti työntekijän palkasta perittävä eläkevak. maksu on tulonsiirto työnantajalle, jolla aikanaan pienennettiin työantajan palkan sivukuluja.
Ja vastaavasti palkansaaja saa sen verotuksessaan vähennyksenä eli maksaa vähemmän veroa, eikä se myöskään kerrytä työntekijän eläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Eli onko tuo 6000e siis tyypillinen tuleva eläkesumma neli-viisikymppiselle DI:lle? Minusta ihan kohtuullinen eläke, kyllä sillä pitäisi pärjätä kun ei ole enää työssäkäynnistä aiheutuvia kuluja.
No ei todellakaan ole, monella ei edes palkka ole tuolla tasolla saati sitten eläke.
Vierailija kirjoitti:
Yli 5000€/kk eläkkeitä saa naisista 0.4% ja miehistä n. 2% ja ap. on yksi heistä.
Suomalaisten keskieläke on n. 1700€/kk brutto, naisilla pari sataa pienempi.
https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kaikki-elakk…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei eläkettä tarvi kuin työttömyystuen verran + asumistuki. Loput saisi säästää itse jos tykkää törssätä eläkkeellä. Eläkemaksut ja eläkkeet leikkuriin.
Eläkekattoa ja eläkkeiden leikkaamista kannattavat kaikki erilaisten tukien varassa elävät, jotka tulevat aikanaan saamaan takuueläkettä.
Katkeria ja kateellisia he vain ovat.
Sitä kannattavat ihmiset, jotka osaavat laskea, sijoittaa indeksirahastoihin ja jotka ymmärtävät, että eläkeyhtiöiden 2% tuotto eläkemaksuille on surkea.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Suurin osa dipl.insseistä työskentee raksalla työnjohtajana tai julkisella sektorilla ja palkka 3200-6000€/kk
Dipl.inssin eläke tulee olemaan sama kuin tavan kuolevaisella eli 1700-2600€.
6000€ eläke vaatisi 45v työuran ja palkka pitäisi olla koko työuran ajalta n. 12.000-15.000€/kk ja kun huomioidaan ensimmäisen parin vuosikymmenien palkkataso puhutaan muutamasta tuhannesta kuukausi palkasta.
Ja myös dipl.inssit ovat olleet paljon työttöminä laman aikana, eivätkä koskaan ole olleet kovin hyvin työllistettyjä, ihan samalla tavalla kuin arkkitehdit.
Jotain tolkkua keskusteluun. On taas peräkammarin Jorma herännyt päiväuniltaan.
Eli insinööreille kaikki ja köyhille ei mitään. Selvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Suurin osa dipl.insseistä työskentee raksalla työnjohtajana tai julkisella sektorilla ja palkka 3200-6000€/kk
6000€ eläke vaatisi 45v työuran ja palkka pitäisi olla koko työuran ajalta n. 12.000-15.000€/kk ja kun huomioidaan ensimmäisen parin vuosikymmenien palkkataso puhutaan muutamasta tuhannesta kuukausi palkasta.
Ja myös dipl.inssit ovat olleet paljon työttöminä laman aikana, eivätkä koskaan ole olleet kovin hyvin työllistettyjä, ihan samalla tavalla kuin arkkitehdit.Jotain tolkkua keskusteluun. On taas peräkammarin Jorma herännyt päiväuniltaan.
No ei noi sunkaan laskut ihan pidä paikkaansa, mutta tuossa artikkelissa eläketurvakeskus oli laskenut, että tuon ikäiset DI:t tulevat mediaanitulojen mukaan saamaan aikanaan eläkettä 3.800 - 3.900 euroa/kk.
Ja sittenkö heräsit ap.?
"Diplomi-insinöörin mediaanipalkka vakituisessa työsuhteessa oli vuoden 2021 lokakuussa 5225 euroa kuukaudessa ja keskiarvopalkka 5687 euroa kuukaudessa. Vuoden 2021 aikana valmistuneiden diplomi-insinöörien vastaavat palkkaluvut olivat 3720 ja 3770 euroa."
Ja 80-90-luvulla taisi kaikki inssit olla työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja myös dipl.inssit ovat olleet paljon työttöminä laman aikana, eivätkä koskaan ole olleet kovin hyvin työllistettyjä, ihan samalla tavalla kuin arkkitehdit.Jotain tolkkua keskusteluun. On taas peräkammarin Jorma herännyt päiväuniltaan.
No ei noi sunkaan laskut ihan pidä paikkaansa, mutta tuossa artikkelissa eläketurvakeskus oli laskenut, että tuon ikäiset DI:t tulevat mediaanitulojen mukaan saamaan aikanaan eläkettä 3.800 - 3.900 euroa/kk.
Se kuitenkin vaatii yhtäjaksoisen 46v työuran ja palkkatason. Ensimmäisinä vuosina inssin palkat eivät ole kummoiset, jos nyt ylipäätään töitä on. Esim. kunta sektorilla alle 3000€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkekatto on ainoa ratkaisu tähän.
Ekäkemaksukatto sitten myös? Jo nyt hyvätuloiset maksavat enemmän kuin saavat, ja pienituloiset maksavat vähemmän kuin saavat.
Kummasti ne eläkemaksut aina unohtuu Kokoomuslaisilta kun itkevät hyvätuloisten ansiotuloverotuksesta. Mutta kun puhutaan eläkkeistä, heti ollaan korostamassa kuinka ahkerasti maksetaan eläkemaksuja.
Fakta on että suurituloisilla kovat tuloverotus, koska saavat suurimman osan siitä takaisin eläkkeenä.