Faceen lasten kuvia laittavat, ovat idiootteja.
Olen vela ja silti mielestäni on aivan älytöntä miten paljon ihmiset jakavat faceen ja blogeihin lastensa kuvia ja tietoja. Ei vanhemmat omista lastensa yksityisyyttä. Oikeesti, kun lapset kasvavat, voivat luokkakaverit lukea mitä vaan tietoja kavereistaan ja löytää vaikka mitä (nolojakin kuvia).. luuletteko että lapsesi haluaisivat aikusena, että kuvia on netissä? Mitä itse tykkäisit, jos oma lapsuutesi/menneisyytesi löytyisi kaikille nähtäväksi. Oikeesti vanhemmat miettikää!!! Ja varmaan saan huutoja ekana, miten velat ei mistään mitään tiedä.. MAALAISJÄRKI KÄYTTÖÖN!
Kommentit (53)
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 12:42"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 12:36"]Noo... eivät nekään ehkä ihan välkyimmästä päästä ole, jotka laittavat subjektin ja predikaatin väliin pilkun. :) [/quote] Ootko lomautettu äikänope, jolla on tylsää? :D
[/quote]
En oo, ihan tavallinen kansalainen. Mutta käsitykseni ihmisten kirjoitustaidoista kyllä koki aikamoisen kolauksen, kun osuin tänne palstalle. Tällainen muori-ikäinen ei syntynyt diginatiiviksi, joten olin siis elänyt kuplassa. Luin vain kirjallisuutta ja niin kutsuttuja laatulehtiä, enkä tajunnut, miten ns. kansan syvät rivit kohtelevat rakasta äidinkieltämme.
Joo, tämä on hiekanjyvän kokoinen murhe maailman todellisten ongelmien rinnalla, mutta musta tuntuu kuin lyötäisiin puukolla vatsaan, kun näen subjektin ja predikaatin välissä pilkun.
terv. Pilkun*******, no niin, te tiedätte... :D
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 13:16"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 13:14"][quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 13:11"] Jotka laittavat niitä kuvia odottavat kommentteja täpinöissään "ihana lapsi", kaunis lapsi", " voi kun suloisia".... Tajutkaa. [/quote] Minälaitan siksi että sukulaisetkin näkisivät lasta edes jollain tavalla, monet meistä kun asuvat eri maissa eikä välttämättä nähdä vuosikausiin. [/quote] Kaikelle kansalle koska kaikki haluavat katsoa/seurata juuri meidän ihania lapsia ja haluan saada kehuja.
[/quote]
En, lapsen kuvat on rajattu näkymään vain osalle FB-kavereista. Profiilini ei ole muutenkaan julkinen, mutta lapsen kuvat on rajattu näkymään vielä pienemmälle porukalle.
Itse katson ihan mielelläni läheisten satunnaisia lapsikuvia. Itse laitoin viimeksi toukokuussa (näkyi kävelemässä metsässä, kuvasta ei edes tunnista), kuva jossa kasvot näkyvät on laitettu viimeksi helmikuussa.
FBssahan voi piilottaa esim. jonkun päivitykset jos niitä ei halua nähdä. Eli jos joku lähettää mielestäsi liikaa lapsikuvia / politiikkaa / tyhmiä vitsejä, ei tyypin juttuja tarvitse katsoa.
Olen ap:n kanssa samaa mieltä.
Omista lapsistani olen laittanut heidän luvallaan muutaman kuvan, tyyliin rippijuhlat. Muuta en laita.
Ja vaikka sille omalle äidille se kuolaava Jamppeli on maailman suloisin, niistä 500:sta FB-kaverista samaa mieltä on ehkä neljä, muita evvk nähdä sen ipanan päivän ohjelmaa. Niille neljälle voi lähettää kuvia vaikka s-postilla tai whatsupissa.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 13:11"]
Jotka laittavat niitä kuvia odottavat kommentteja täpinöissään "ihana lapsi", kaunis lapsi", " voi kun suloisia".... Tajutkaa.
[/quote]
Sukulaiseni lähetti hormonihuuruissaan minulle joululahjaksi teetetyn kalenterin jossa oli kuukausienkuvina kuvia hänen lapsestaan. Siis ihan oikeastiko joku luulee, että pidän seinälläni jotain kalenteria jossa on kuvia jonkun toisen rumasta kakarasta? Varsinkin kun olen vela.
^ Mä olen isoäiti-ikäinen vela ja tykkään kovasti siitä, että sukulaiset lähettävät mulle kuvia lapsistaan. Noita lapsikalentereitakin olen saanut, ja pidän seinällä ihan jokaista. Rakastan lapsia ja viihdyn heidän seurassaan, omia vain en halunnut.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 13:02"]Mä en laita lapseni kuvia fb, mutta whatsupissa jaan tärkeille kavereille. Kerran mummo oli laittanut kuvan lapsestani facebookkiin, vaikka tein hyvin selväksi, etten halua kuvia julkisesti. Suututtaa vieläkin paljon, vaikka poistikin.. Mietin juuri päästänkö lastani kaverinsa synttäreille, koska vanhemmat varmasti ottavat kuvia ja laittavat faceen juhlista. (Aina ovat niin tehneet).. on kuitenkin aika epäreilua olla päästämättä juhliinkaan.. Miksi ihmiset eivät mieti toistenkaan yksityisyyttä??
[/quote]
Et oo tosissasi! Mietit päästätkö synntäreille! Jos kuule vain sanoisit et "hei älkää laittako mun lapsesta kuvaa faseen". Pääsee lapsikin juhlimaan. Aivoja ja suuta voi toisinaan käyttää!
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 13:35"]
^ Mä olen isoäiti-ikäinen vela ja tykkään kovasti siitä, että sukulaiset lähettävät mulle kuvia lapsistaan. Noita lapsikalentereitakin olen saanut, ja pidän seinällä ihan jokaista. Rakastan lapsia ja viihdyn heidän seurassaan, omia vain en halunnut.
[/quote]
Ei kai tässä ole kysymys siitä pelkästään tykkääkö joku niitä kuvia katsella, vaan siitä tykkääkö lapsi isompana siitä, kuinka häntä on somessa jaettu. Jokainen lapsi istuu potalla hauskan näköisenä, jokainen vauva näyttää hauskalta, jokainen lapsi sotkee ne soseet naamalleen ja päähänsä sekä pissaa housuunsa, mutta haluaako teini-ikäinen sitten oikeasti, että näitä kuvia on jaossa somessa..?
Tämän voi siis tulkita myös niin että julkisuudessa olevat lapset ovat ikään kuin pelinsä pelanneet ja heidän kohtalonsa on olla kaikkien omaisuutta eli ei haittaa vaikka kaikki näkee. Onko näillä julkkislapsilla mitään oikeutta olla näkymättömiä kuten taviksilla? Jos taviksen kuva on netissä niin automaattisesti vanhemmat ovat ajattelemattomia ja lapsen elämä suunnilleen pilalla..
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 13:44"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 13:35"]
[/quote]
Ei kai tässä ole kysymys siitä pelkästään tykkääkö joku niitä kuvia katsella, vaan siitä tykkääkö lapsi isompana siitä, kuinka häntä on somessa jaettu. Jokainen lapsi istuu potalla hauskan näköisenä, jokainen vauva näyttää hauskalta, jokainen lapsi sotkee ne soseet naamalleen ja päähänsä sekä pissaa housuunsa, mutta haluaako teini-ikäinen sitten oikeasti, että näitä kuvia on jaossa somessa..?
[/quote]
Kukaan tutuistani joilla on lapsia ei ole laittanut tuollaisia kuvia nettiin, yleensä kuvat ovat sellaisia missä lapsi vaikka syöttää ruohoa lampaalle. Suurin osa ei edes montaa kuvaa vuodessa laita.
Mutta onhan sitä aina otettu kuvia. Ennen somea otettiin kameroilla ja monessa paikassa, synttäreillä ja sukulaisten luona. Se ei varmaan häirinnyt ketään? Ei kukaan kuitenkaan varmaan rajoittanut keltään valokuva albumin katselua? En määkään ehkä julkiseksi laittaisi lapseni kuvia, mutta on niitä muutamia fb:ssä, kaverit näkee. Mutta nehän on vaan kuvia, jotenki tuntuis hurjalta kasvattaa lapsi pelkäämään niin paljon nettiä ettei uskaltaisi yhtään kuvaa sinne laittaa. Mieluummin ollaan olemassa, myös somessa.
Moni puolustautuu sanomalla, että kuvat näkee vain kaverit. Jep, jep. Minkä Internetiin laitat, se on siellä aina ja kaikkien saatavilla (eri asia sitten, ketkä kaikki osaavat niitä etsiä, mutta siltikin näin).
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 14:16"]
Moni puolustautuu sanomalla, että kuvat näkee vain kaverit. Jep, jep. Minkä Internetiin laitat, se on siellä aina ja kaikkien saatavilla (eri asia sitten, ketkä kaikki osaavat niitä etsiä, mutta siltikin näin).
[/quote]
Ja todennäköisyys sille että ongelmaksi muodostuu kuva jossa lapsi näkyy puolentoista sentin korkuisena hahmona pulkkamäessä on...
Ihan tiedoksenne, kun laitatte kuvan facebookiin, facebook omistaa kuvan sen jälkeen ja voi käyttää sitä täysin mielivaltaisesti. Kannattaa lukea käyttöehdot.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 14:20"]Ihan tiedoksenne, kun laitatte kuvan facebookiin, facebook omistaa kuvan sen jälkeen ja voi käyttää sitä täysin mielivaltaisesti. Kannattaa lukea käyttöehdot.
[/quote] et varmaan lukenut ketjua. Joka huimat 2 sivua pitkä.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 13:17"]
Pahoin pelkään, että ne miljoonat lasten kuvat eivät kiinnosta juuri ketään. Sen takia niitä ei tarvitsisi jaella niin hanakasti. Isovanhemmille korkeintaan, siellä riittää aitoja faneja.
[/quote]
Sulla on siellä sellainen nappula, josta voit estää tietyn käyttäjän julkaisujen näkymisen.
Mulla näkyy kaikki kuvat vain kavereille, myös ne lapsen kuvat. Ovat normaaleja kuvia, ei mitään alastonkuvia tai muita, joita lapsi voisi tulevaisuudessa hävetä.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 14:05"]
Mutta onhan sitä aina otettu kuvia. Ennen somea otettiin kameroilla ja monessa paikassa, synttäreillä ja sukulaisten luona. Se ei varmaan häirinnyt ketään? Ei kukaan kuitenkaan varmaan rajoittanut keltään valokuva albumin katselua? En määkään ehkä julkiseksi laittaisi lapseni kuvia, mutta on niitä muutamia fb:ssä, kaverit näkee. Mutta nehän on vaan kuvia, jotenki tuntuis hurjalta kasvattaa lapsi pelkäämään niin paljon nettiä ettei uskaltaisi yhtään kuvaa sinne laittaa. Mieluummin ollaan olemassa, myös somessa.
[/quote]
Ensiksi, niitä kuvia ei saanut siitä albumista mukaansa, eikä sitä albumia säilytetty olohuoneen pöydällä.
Toiseksi, en ole koskaan uskaltanut yhtään omaa kuvaani nettiin laittaa, eikä siitä ole minkäänlaista ongelmaa tullut.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 14:38"][quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 14:05"]
[/quote]
Ensiksi, niitä kuvia ei saanut siitä albumista mukaansa, eikä sitä albumia säilytetty olohuoneen pöydällä.
Toiseksi, en ole koskaan uskaltanut yhtään omaa kuvaani nettiin laittaa, eikä siitä ole minkäänlaista ongelmaa tullut.
[/quote]uskallat kuitenkin muitten kuvia katsoa? Kyllähän nykyaikana voi vaikka tehdä kuvan jostakin ilman että sitä oikeasti olisi otettu. Pitäisi varmaan kadulla kävellä silmät kiinni ettei vaan nää ketään? Alkaa iteki käyttämään huivia ettei vaan kukaan nää. Poistaa itsensä yhteiskunnasta ettei vaan kukaan osaa käyttää sua tai sun nimeä sua vastaan? Onhan olemassa samannäköisiä ihmisiä, aattelepa tavallaan saatat olla vaikka julkkis toisella puolella maailmaa tai vaikka kaupunkia. Eikö sen pitäis olla iloinen asia olla olemassa??
Nää on yleensä niitä vaate-esittelyitä ja itsensä laittamista ylempiarvoiseksi mitä itte oon saanut seinälleni. Ei tyydytä ihan vähään ja nöyränä oleminen on hyvin kaukana.