Riita lukion ekaluokkalaisen kanssa risteilystä.
Minä äitinä päästäisin tyttäreni 16,5 v, luokkansa kansa risteilylle, isänsä taas ei. Isänsä perustelut: siellä on vain tarkoitus ryypätä ja vanhat irstaat äijät kyttää, ketä juopunutta voisi käyttää hyväkseen.
Tytär ei tietääkseni ole ryypiskellyt tähänkään mennessä, nytkö sitten ottaisi heti sikalärvit? Osa hänen kavereistaan kuuelmma juo, osa ei. Uskoisin, että hän olisi näiden selvien kavereidensa kanssa. On ikäistään vanhemman oloinen ja tosi fiksu tyttö. Tykkää lukemisesta, soittaa kitaraa (on yksityisope), harrastaa telinevoimistelua ja yläasteen päästötotarin ka 9,2. Kävi tutustumassa vaihtarina Saksassa Muncheniin viikon verran ja sieltä oli kaveri meillä vkon. On matkustellut paljon ulkomailla.
Tytär haluaisi mennä pitkälti sen takia, että olisi kiva olla kavereiden kanssa keskenään pidemmänkin aikaa kuin normisti ja haluaisi tosi paljon nähdä Tukholmaa. Ei ole käynyt siellä aiemmin.
Mitä olette mieltä?
Kommentit (26)
Mä olen isän puolella. Ei todellakaan tuon ikäinen lähtis laivalle kattomaan sitä touhua. Miten edes pääsee ilman valvovaa aikuista?
Ja lehmät lensi, että tyttäresi on selvänä "selvien" kavereiden kanssa :'D tuota käytti moni tuttu pari vuotta sitten. Kaikki siellä ovat naamat.
T. Abi
Ja laivalle tarvitaan tietty määrä aikuisia valvojiksi kun risteilylle lähtee alaikäisiä. T. 4
Menette sinä tai isänsä valvojaksi. Niistä on aina pulaa. Sinne meitäkin on pyydetty valvomaan. Sitten pääsee matkaan ja viinasta tuskin on pelkoa.
Ne on niitä reissuja, joita voi muistella kolmekymppisenä. Antakaa nuorenne olla nuoria. Olette tekin joskus ollut.
Anna mennä risteilylle. Viime vuonna ylioppilaaksi valmistuneena voin sanoa, että nuo risteilyt on sellasia lukion menoja joita muistellaan pitkään :) pahalta maailmalta suojeleminen ei kuitenkaan enää oo niin paljoo teidän vanhempien vallassa kun on tyttö sen ikänen, jos ootte aiemmin voinu luottaa niin luottakaa mieluummin kuin epäilkää jollon samalla rankaisisitte perusteettomasti.
Oli Saksassa viikon, mut nyt ei pääse parin yön risteilylle.. Mikä ei täsmää?
Mä päästin omani, kertoi juoneensa yhden siiderin. Olen sanonut, että luotan kunnes luottamus petetään. Meillä samanoloinen tyttö kuin teillä ka 9,5. Tutusti moniin uusiin kavereihin risteilyllä, ei tuntenut kuin muutama aloittaessaan lukion toisessa kaupungissa. Päästän myös tänä syksynä kakkosten risteilylle. Risteilyllä viime syksynä n.70 oppilasta, eli päästi sitten muutama muukin.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 19:17"]Ne on niitä reissuja, joita voi muistella kolmekymppisenä. Antakaa nuorenne olla nuoria. Olette tekin joskus ollut.
[/quote]
No ei noista retkistä paljon muistoja jää tai ne vähätkin haluaisi unohtaa
Antakaa mennä. Mitään sellaista siellä laivalla ei voi kuitenkaan tehdä, mitä ei voisi tehdä päivänvalossa omilla kotikulmillannekaan. Turha luoda sellaista tilannetta nuorelle, jossa kirjaimellisesti kaikki muut saavat tehdä yhdessä jotain hauskaa ja yksi jää ulkopuolelle vanhempien irrationaalisten pelkojen vuoksi.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 19:18"]
Mä päästin omani, kertoi juoneensa yhden siiderin. Olen sanonut, että luotan kunnes luottamus petetään. Meillä samanoloinen tyttö kuin teillä ka 9,5. Tutusti moniin uusiin kavereihin risteilyllä, ei tuntenut kuin muutama aloittaessaan lukion toisessa kaupungissa. Päästän myös tänä syksynä kakkosten risteilylle. Risteilyllä viime syksynä n.70 oppilasta, eli päästi sitten muutama muukin.
[/quote]
Kuinka moni ei päästänyt?
Päästin viime vuonna,enää en päästä. Koulusta tuli turha poissaolo ja vanhemmat lukiolaiset ostivat juomia.
Mä antaisin myös mennä. Meidän ekaluokkalainen on myös saman tyylinen tunnollinen kuin ap:n tyttö. Ei ole ollut mitään syytä olla luottamatta, kun on aina käyttäytynyt fiksusti eikä ole jäänyt kiinni mistään. Kertoo aina kaikki menonsa ja kavereiden juomiset ja mistä ovat juomansa saaneet.
En tietysti voisi olla täysin varma, etteikö joisi risteilyllä, mutta kaikelta ei voi loputtomiin suojellakaan. Itse olen vetänyt paljon nuorempana ja lukion risteilyilläkin ollut. Hauskaa oli.
Luultavasti joisi kyllä alkoholia, mutta olen sitä mieltä että silti tyttö pitäisi päästää. Tulee hyviä muistoja ja etenkin lukion ykkösellä kavereiden kanssa tuollaiset matkat on tosi tärkeitä. Risteilyllä jätti käymättä oikeastaan vaan ne ihmiset joilla ei muutenkaan ollut kavereita.
T. Viime kevään ylioppilas
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 19:28"]Mä antaisin myös mennä. Meidän ekaluokkalainen on myös saman tyylinen tunnollinen kuin ap:n tyttö. Ei ole ollut mitään syytä olla luottamatta, kun on aina käyttäytynyt fiksusti eikä ole jäänyt kiinni mistään. Kertoo aina kaikki menonsa ja kavereiden juomiset ja mistä ovat juomansa saaneet.
En tietysti voisi olla täysin varma, etteikö joisi risteilyllä, mutta kaikelta ei voi loputtomiin suojellakaan. Itse olen vetänyt paljon nuorempana ja lukion risteilyilläkin ollut. Hauskaa oli.
[/quote]
Minä olin kanssa kiltti tyttö ja soitin viulua ja keskiarvo jotain satamiljoonaa. Silti olin todella naamat ja ihme etten putkaan joutunut.
Muistojani, kun olin kerran yhtenä valvojana laivalla 9. luokan oppilaiden luokkaretkellä. Samalla matkalla oli pari opettajaa sekä useita vanhempia. Oppilaita oli noin 25.
Heti laivaan päästyämme useampikin oppilas kävi kysymässä minulta (!), että hakisinko heille alkoholia. Yksi näistä oppilaista oli rehtorin poika. En hakenut. Illan aikana löydettiin muutama humaltunut, jotka passitettiin hyttiinsä ja heidän hyttien ulkopuolelle valvojat valvomaan. Pari kiltimpää poikaa itkeskeli jäätyään kiinni ja vakuuttelivat, että joivat ainoastaan pari keskiolutta - no, samalla kertoivat muidenkin tietämiensä juopottelijoiden nimet. Onneksi, sillä yksi näistä juopottelijoista oli aika huonosa kunnossa ja oli diabeetikko.
Luokan tytöt löysivät useitakin ihailijoita itselleen. Parista tyttöjen hytistä löytyi tuntemattomia nuoria miehiä, jotka passitettiin pois. Samalla pyysin itselleni yhden avaimen jokaisesta sellaisesta hytistä, jossa oli ollut ulkopuolisia ja kerroin tulevani käymään illan / yön aikana katsomassa, että keitä hytistä löytyy.
Yön aikana yksi pojista hävisi. Etsintöjen jälkeen löytyi löytyi pelaamasta peliautomaatilla. Asustuksena hänellä oli tyylikkäästi pikkutakki, mutta jalassaan bokserit.
Ainakin oma käsitys on, että nämä risteilyt ovat nimenomaan juopottelua varten. Ap:n kannattaa tosiaan ilmoittautua vapaaehtoiseksi valvojaksi, sillä heitä kyllä tarvitaan.
Ehdottomasti päästä sinne risteilylle. Oma äitini kielsi minulta kaiken ja siitähän se valehtelu sitten itsellä alkoi. Milloin olin kaverilla yötä tai seuran leirillä, vaikka oikeasti olin änkyräkännissä ja nukuin milloin missäkin kun en voinut kotiin mennä kerta olin sanonut olevani kaverini luona. Kerran nukuin koko yön ulkona pusikossa kun en muualle päässyt. Olin silloin 16. Jos lapsesi rehellisesti kertoo mihin on menossa niin todella hieno juttu. Luota häneen ja anna mennä.
Ei alaikäiset pääse risteilylle paitsi aikuisen huoltajan kanssa.