Sorellan tapaus (BB) hyvä esimerkki ihmisten raadollisuudesta
On käsittämätöntä, että aikuiset ihmiset sulkevat jonkun ihmisen täysin ryhmänsä ulkopuolelle. Kaarlokin sanoi Sorellan lähdettyä, että mehän syötiin se melkein elävältä eli hän itsekin myönsi törkeän käytöksen. Surullisinta on se, että oikeassakin elämässä aikuiset usein käyttäytyvät samalla tavalla. Esimerkiksi työpaikalla saatetaan uusi tulokas jättää aivan oman onnensa nojaan tai jättää henkisesti ryhmän ulkopuoliseksi. Usein tällainen ulkopuolelle jättäminen tapahtuu juuri pienein elkin ja teoin eli sitä ei ole ulkopuolisten helppo heti havaita.
En väitä, että olisin tykännyt kaikista Sorellan teoista ja piirteistä, mutta mielestäni aikuisten ihmisten täytyy silti osata käyttäytyä fiksummin ja yrittää tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa.
Kommentit (22)
Vierailija:
Kun eihän se oikeasti tehnyt siellä mitään pahaa, jos ihan rehellisiä ollaan. Varmasti itse ihmettelee, miksi häntä niin paljon vihataan. Mut kai joukkoviha luo yhteenkuuluvuutta muiden keskuudessa, vrt. esim. pomon haukkuminen työpaikoilla tai vaikka skinien aatteet.
Yksi aikalailla kolahtanut esimerkki oli tämä " sipuli ja punainen liha" episodi, heti kun Sorella lähti niin käytiin keskustelua ruokavuoroista ja siitä että vaikka ruoka valmistetaan pareittain niin silti otetaan huomioon se mistä kukakin pitää. Miksi Sorellan toiveet olivat niin vaikeita toteuttaa? Aikuisten ihmisten pitäisi todellakin pystyä tekemään kompromisseja ja mietin miksi ihmeessä se onnistuu esim. tuossa ruoka-asiassa muiden kanssa mutta ei Sorellan? Kieltämättä välillä tuo Sorellan ruualla ronklaaminen sai jo huvittavia piirteitä (se valkosipulien ronkkiminen riisin joukosta) mutta toisaalta kuten Sorella itsekin sanoi niin olisi riittänyt että kokkaavat olisivat sanoneet haluavansa valkosipulia ruokaan ja Sorellalle olisi riittänyt riisi ja tonnikala...
Samanlaisia juttuja löytyy työelämästä ja muistakin ihmis-suhteista paljon.
Kuten eräs ihminen joka ryyppää kaiketpäivät, käyttää huumeita ja nai kaikkea mikä liikkuu ja lapset katsovat sitä menoa päivittäin sanoi, että ei halua sorellaa lastensa opettajaksi koska se on niin moraaliton... Ihmiset on kaksinaamaisia. Olisi varmaan kaikilla niin erinomaisilla peiliinkatsomisen paikka.
Jos ei osaa sosiaalista kanssakäymistä yhteisöön osuvin säännöin, ei ihme jos ei oteta " omaksi" .
imattu " ikäväksi ihmiseksi" .
BB-tekstareissa oli musta kerran hieno viesti, että se on sitä sydämen viisautta, että pyrkii tulemaan toimeen kaikkien kanssa. Ainakin aikuisella se taito pitäisi olla, mutta Jenni ja Kaarlo näyttävät jääneen tuossa suhteessa ala-asteikäisen tasolle.
kaarlo oli samaa mieltä kun suunnittelivat juhlatarjoilua.
Miksi koko porukan pitää kärsiä, jos yksi on nirso? Tai sitten muiden passata yhtä?
Ja kuten se psykologi sunnuntaina sanoi, Sorella oli aivan väärä lähestymistapa, ei yhtään tunnustellut ilmaa.
Työpaikkakiusaaminen on väärin, mutta mielestäni tämä on eri asia.
Jenni nimenomaan sanoi yhdessä koosteessa " mä en ymmärrä kun tänne otetaan noita erikoisruokavaliolla olevia." viitaten sorellaan. Luihu akka se jenni joka lähtee seuraavassa äänestyksessä jonka asukkaat saa päättää.
kin aatteellista ja mikä ei.
Muutenkin Sorellan ruokailusta nousi isompi haloo kuin olisi todennäköisesti tapahtunut, jos perusnegatiivista asennetta häntä kohtaan ei olisi noussut. Sellaisessa tilanteessa yksilö helposti haluaakin korostaa " uhriuttaan" , eräänlaisena viimeisenä oljenkortena saada tarvitsemaansa empatiaa. Sorellan tapauksessa unohdetaan helposti, että hän todennäköisesti kärsi melko vaikeista stressioireista, jotka muilla ei olleet vastaavia, koska tulivat taloon yhdessä, ikään kuin tasavertaisina jo lähtökohtaisesti.
Monen muun sipulikammo olisi vain aiheuttanut huvitusta ja ongelma olisi selvitetty kuin aikuiset.
" Kiitos ap fiksusta viestistä. Työpaikkakiusaamisen merkit olivat tapaus-Sorellassa kovin selvät. Hänen oli mahdoton saada toisten hyväksyntää, kun hänet oli joidenkin taholta jo le
imattu " ikäväksi ihmiseksi"
Kyllä Sorella oli itse täysin syyllinen omaan tilanteeseen. Heti taloon tultuaan veti perskännit ja kuten tiedämme, Mika joutui yksin ottamaan vastuun tästä tapauksesta vaikka se oli yhtä paljon Sorellan vika.
Tämän jälkeen Sorella romahti henkisesti. Itkeskeli suunnilleen koko loppuajan ja kitisi aivan naurettavista asioista. Yksi itkun syy oli mm., että häntä ei kutsuttu lempinimellä. Sitten vielä tuo käsittämätön ruokatapaus, jossa Sorella natisi kuin pikkukakara, että ei voi syödä tätä kun se sipuli " tuntuu oudolta suussa" ! Lopuksi vielä mainitsi, että hänelle olisi loistavasti käynyt ruoksi esim. tonnikala... Mikä esti avaamasta tonnikalapurkkia itse?
Aivan uskomaton tapaus! Hän on kokonaan itse syypää tilanteeseensa.
palaa takaisin todelliseen elämään, please.
Seksuaalinen hyväksikäyttö ei ole uhrin vika, toivottavasti tiedostat tämän itsekin ja opetat myös lapsillesi sen, että jokaisella on oikeus itse päättää omasta kehostaan.
Ettet sitten myöhemmässä elämässä istu poikasi tukena oikeudenkäynnissä kun tämä on syyllistynyt rikokseen, koska ei kotona saanut oikeaa kasvatusta.
Mikä helvetin seksuaalinen hyväksikäyttö? Eihän Mika ottanut Sorellalta edes housuja pois (vaikka joissain lehdissä näin annettiin ymmärtää).
Joten palaa kuule itse todelliseen elämään.
Jo on hurskastelua, että Sorella oli humalassa heti taloon tultuaan. Kaikki muutkin olivat kännissä samana iltana. Mitä tulee siihen Mika-tapaukseen, niin tapaus oli harmillinen kaikkien osapuolten kannalta. Kyllä normaali ihminen masentuukin, jos joutuu osapuoleksi kyseiseen tapahtumaan (oli syy kenen tahansa) ja lisäksi muut asukkaat kohtelevat kelvottomasti.
Älä esitä " faktoja" asiasta josta et mitään tiedä. Mika otti housut pois ja kosketteli selvästi sammunutta Sorellaa joka sanoi " älä, en mä halua" ja " anna mun nukkua" ja poliisi ja yleinen syyttäjä katsoivat aiheelliseksi ottaa asian esitutkintaan. Sorella siis on seksuaalisen hyväksikäytön tai sen yrityksen uhri eikä hän ole tässä itse syypää.
" Oliko Sorella ainut humaltunut kyseisenä iltana?"
Ei, väitinkö jossain niin?
Vierailija:
Älä esitä " faktoja" asiasta josta et mitään tiedä. Mika otti housut pois ja kosketteli selvästi sammunutta Sorellaa joka sanoi " älä, en mä halua" ja " anna mun nukkua" ja poliisi ja yleinen syyttäjä katsoivat aiheelliseksi ottaa asian esitutkintaan. Sorella siis on seksuaalisen hyväksikäytön tai sen yrityksen uhri eikä hän ole tässä itse syypää.
Miten niin en mitään tiedä. Tiedän sen mitä 24/7:ssa näin, eikä tuossa tapahtunut mitään seksuaalista hyväksikäyttöä.
Olisi ollut eri asia jos Mika olisi vienyt väkisin Sorellan sänkyyn ja riisunut vaatteet mutta näin ei todellakaan ollut. Sorella ja Mika suutelivat moneen kertaan illan aikana kaikkien muidenkin nähden ja menivät lopuksi sänkyyn yhteisestä päätöksestä. Tässä ei todellakaan tapahtunut mitään rikosta vaan koko juttu sai aivan naurettavat mittasuhteet.
Nämä on just näitä järjettömiä mielipiteitä. Sorella ei saa käyttäytyä kuten muut, koska on sorella. Sorella pistetään ulkopuolelle ja evätään oikeus olla oma itsensä koska on sorella....
Kun eihän se oikeasti tehnyt siellä mitään pahaa, jos ihan rehellisiä ollaan. Varmasti itse ihmettelee, miksi häntä niin paljon vihataan. Mut kai joukkoviha luo yhteenkuuluvuutta muiden keskuudessa, vrt. esim. pomon haukkuminen työpaikoilla tai vaikka skinien aatteet.