Onkohan 26 päivää sitten avattu turkkilainen jogurtti syötävää?
Isossa ämpärissä olevaa, Lidlin (jos jollain on kokemusta just siitä) Jogurtissa on vielä sellainen juttu, että se oli alunperin ostaessa 1.3. vahingossa tunnin lämpimässä, mutta kuulemma sellainen ei haittaa hapanmaitotuotteiden kohdalla. Tosin en tiedä haittaako näin pitkällä aikavälillä? Jos jogurttia ei uskalla enää syödä, niin uskaltaisko siitä leipoa rieskoja, joita paistetaan 7 min?
Netistä löytyy hyvin erilaista tietoa turkkilaisen jogurtin säilyvyydestä. Osassa lähteistä sanotaan että säilyy 3 viikkoa avattuna, osassa että vain 4 päivää. Mikä lie sitten oikeassa.
Kommentit (27)
Haista, maista. Hapanmaitotuotteet ei helpolla pilaannu.
Luultavasti. Tuskinpa on haihtunut purkki tyhjäksi.
En käyttäisi. Kaada pois ja osta seuraavalla kerralla pienempi pakkaus.
Eikö työllisyyden takia olisi viisaampaa ostaa Suomessa tehtyjä tuotteita ja antaa rahansa Suomeen jos kuitenkin tukirahoja nostelette.
Rahat Suomeen kirjoitti:
Eikö työllisyyden takia olisi viisaampaa ostaa Suomessa tehtyjä tuotteita ja antaa rahansa Suomeen jos kuitenkin tukirahoja nostelette.
En nosta tukirahoja. Olen yrittäjä, jolla kyllä menee taloudellisesti huonosti.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Haista, maista. Hapanmaitotuotteet ei helpolla pilaannu.
Juuri näin
Ja noihin tulee kyllä sit helposti home, kun on pilalla. Itse oon vähän turhan tarkka, mieheni taas ei ja hän on välillä parin viikon jälkeenkin tehnyt dippiä avatusta jugurtista. itse aina viiden päivän jälkeen käytän johonkin kypsennettyyn, esim. suolaiseen piirakkaan.
Leivontaan käyttäisin, jos ei näkyvää hometta tms. Tai riippuu myös siitä, mikä on parasta ennen päivä, eli kuinka vanhaa on ollut ostaessa.
Vierailija kirjoitti:
En käyttäisi. Kaada pois ja osta seuraavalla kerralla pienempi pakkaus.
Pienempi pakkaus on kyllä varmaan hyvä idea. Vain 2dl tuli tuotakin syötyä. Tuntuu että ihan äskenhän sen ostin, mutta kuiteista kun katson niin melkein kuukausi sitten. Yleensä oon saanut syötyä koko ämpärin, mutta näköjään on ollut kiireinen kuukausi.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Leivontaan käyttäisin, jos ei näkyvää hometta tms. Tai riippuu myös siitä, mikä on parasta ennen päivä, eli kuinka vanhaa on ollut ostaessa.
Just tänään näyttää olevan parasta ennen päiväys.
-ap
Kuori enimmät homeet pois jos et ilkeä muuten syödä. Se erottunut liemi kannattaa myös kaataa pois.
Ei kun ääntä kohti vaan. Ei se haittaa, jos on pikkaisen pinnalta homeessa.
Homeet vaan veke ja naamariin.
Ei oikeesti.. 26 päivää avattuna ollut on kyllä suurella todennäköisyydellä pilalla ja ihan se aistinvaraisen arvioinninkin pitäisi sanoa jotain.
Taidat olla se sama kokki, joka kyselee kanojen paistosta, ja kasviskeiton lajista?
Oletko juuri muuttanut äitin luota omaan kotiin?
Vierailija kirjoitti:
Ei kun ääntä kohti vaan. Ei se haittaa, jos on pikkaisen pinnalta homeessa.
Homeet vaan veke ja naamariin.
Ei oikeesti.. 26 päivää avattuna ollut on kyllä suurella todennäköisyydellä pilalla ja ihan se aistinvaraisen arvioinninkin pitäisi sanoa jotain.
Taidat olla se sama kokki, joka kyselee kanojen paistosta, ja kasviskeiton lajista?
Oletko juuri muuttanut äitin luota omaan kotiin?
En ole kokki ja äidin luota muutin pois kun lukion menin eli 24 vuotta sitten.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Parasta ennen tarkoittaa avaamatonta tuotetta.
Mietipäs nyt itsekin ihan pikkaisen näitä asioita.
Esim. suolistösyövät on kasvussa ja yksi syy niihin on pilaantuneiden tuotteiden syönti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Parasta ennen tarkoittaa avaamatonta tuotetta.
Mietipäs nyt itsekin ihan pikkaisen näitä asioita.
Sinä itse joutaisit miettimään ja ennen kaikkea lukemaan paremmin. En ole väittänyt että ajattelisin tuon säilyvän parasta ennen päiväykseen. Kommentoija vain kysyi sitä, koska sillä vaikutti olevan vaikutusta vaikkei itse päivämäärä enää suoraan pädekään.
Yleisestikin kysyn asiaan siksi että ihmiset heittää kuulemma liian helposti ruokaa roskiin. Kyllä minäkin nuorempana. Nuorempana olisin automaattisesti laittanut tuon jogurtin roskiin. Nuorempana laiton myös esimerkiksi rahkat roskiin heti kun parasta ennen päiväys oli mennyt, vaikka niitä voi oikeasti syödä ainakin 10 päivää sen jälkeen. Nuorempana ajattelin myös kanamunien olevan pilaantuneita kun päiväys on mennyt, vaikka oikeasti ne säilyy vielä kuukauden sen päälle jne. Ikä opettaa.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Maistoin nyt tuota ja maistuu yllättäen ihan hyvälle. Hieman on jääkaapin makua ja lievästi happamuutta enemmän kuin normaalisti, mutta muuten ihan hyvää. Taidan ainakin leipomiseen käyttää, vaikka tuntuu että vois syödä kyllä muutenkin vielä.
-ap
Etkä tee. Mikä ihmeen pakkomielle ihmisillä on syödä pilaantunutta ruokaa? Ympäristöteko on myös ennakoida ja ostaa vähemmän ruokaa.
Oi voi.
Minuä käytän noita jukurttiämpäreitä niinkin, että parasta ennen- päiväys on mennyt ohi ennen kuin edes avaan sitä purkkia.
Ja käytän, kunnes jukurtti loppuu tai menee homeeseen. Menipä sitten viikko tai kaksi kuukautta.
Vierailija kirjoitti:
Oi voi.
Minuä käytän noita jukurttiämpäreitä niinkin, että parasta ennen- päiväys on mennyt ohi ennen kuin edes avaan sitä purkkia.
Ja käytän, kunnes jukurtti loppuu tai menee homeeseen. Menipä sitten viikko tai kaksi kuukautta.
Vau. Kyllä mä sitten uskallan käyttää. Kokemuksen kauttahan sitä oppii. Palaan raportoimaan huomenna, että tuliko ripuli vai ei.
-ap
En käyttäis