Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisikö narsisti-isälle vain antaa anteeksi vaikka ei ole edes pyytänyt

Vierailija
13.09.2015 |

Isäni on narsisti (tulis pitkä juttu jos kertoisin tarkemmin). Äitini on ollut ja on hänen alistettunaan eikä ole koskaan pitänyt minun puoliani.

Nyt aikuisena minun pitäisi jaksaa pitää heihin yhteyttä ja matkustaa lomilla muutama sata kilometriä heitä katsomaan. Lasteni takia olen jaksanutkin mutta nyt kun odotan kolmatta, olen lopullisen kyllästynyt siihen että ihmiset jotka ovat tehneet minusta melkein ihmisraunion, yhä vaikuttavat elämääni negatiivisesti. Äiti lepertelee mutten usko sanaakaan häneltä. En jaksa heitä enää, mutta mitä ihmettä voin tehdä.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse antaa anteeksi eikä  tarvitse olla tekemisissä. Itse en aikuisiällä tavannut isääni vuosiin eikä  hän myöskään koskaan nähnyt lapsenlapsiaan.

Vierailija
2/15 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot että nyt et jaksa raskauden, synnytyksen ja lasten takia matkustaa pitkälle. Heidän vuoronsa matkustaa sinun luoksesi. Jos ei isällesi sovi matkustaa (narsisitilleei ehkä sovi) niin voi voi. Ja miksi sinun pitäisi aina olla se joka pitää yhteyttä? Toimii ne puhelimet toiseenkin suuntaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, olet aikuinen. Sinulla on periaatteessa oikeus päättää kehen pidät yhteyttä. Jos muodollistenkin suhteiden ylläpito vaatii liikaa jaksamista sinulta niin valinta lienee paras tehdä. Voimia! Itse koen vastaavassa tilanteessa raskaaksi sen että yleensä oletetaan että isovanhemmat ovat ratkaisevan positiivinen asia pikkulapsiperheen elämässä. Ja vitut... Ei jaksaisi aina selitellä että miten ja miksi.

Vierailija
4/15 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt katkaisen välit, niin olen taas se sama riidanhaluinen hankala kakara joka olen aina ollut heidän silmissään. Ja jaksan jauhaa vanhoja asioita. Tuota mieltä on esim siskoni jonka ei ole tarvinnut samalla tavalla kärsiä koska on ollut suosikkiasemassa

Ap

Vierailija
5/15 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi kannattaa antaa itsesi vuoksi mutta välit voi katkaista jos heidän näkeminen aiheuttaa vain huonoa oloa. Parasta olisi jos asian voisi ratkaisa mutta oman isäni kanssa tilanne on mahdoton. Tsemppiä!

Vierailija
6/15 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse annoin lopulta - olla. Olen hyväksynyt (vaikeasti tosin), että isäni on täyspaska. Olen yrittänyt ja yrittänyt, mutta ei siitä tule mitään. Lisäksi, kun pää on jatkuvasti alkoholissa ei normaali kommunikointi suju. Siis ei minulla, vaan hänellä... Olen siis isätön, mutta kai minä pärjään. Onhan tässä totuteltu vuoooosien ajan. Isäni on myös narsisti ja raivoaltis.

Vierailija
7/15 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 13:12"]

Jos nyt katkaisen välit, niin olen taas se sama riidanhaluinen hankala kakara joka olen aina ollut heidän silmissään. Ja jaksan jauhaa vanhoja asioita. Tuota mieltä on esim siskoni jonka ei ole tarvinnut samalla tavalla kärsiä koska on ollut suosikkiasemassa Ap

[/quote]

Niin se on se mikä pitää hyväksyä jos välit katkaisee? Annat heille kaksi vaihtoehtoa joko menette terapiaan tai välit poikki? Vai halusitko vain valittaa tilanteesta jota et halua ratkaista, sekin on ihan ok

Vierailija
8/15 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna anteeksi niin vapautat itsesi. Elä omaa elämääsi. Puhu psykiatrille siitä että on tuska menettää oma isä tai äiti jos käytös on hankalaa..

Vierailija
9/15 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten lapsilleni aina sanon, anteeksi annetaan oman itsensä vuoksi eikä toisten. Se vapauttaa katkeruudesta ja vihasta. Anteeksi antaminen on kuitenkin eri asia kuin hyvät välitä. Minusta sinun kannattaisi asettaa rajat siitä, miten sinua saa kohdella. Jos vanhempasi ja sisaresi eivät kunnioita näitä rajoja, vähennät kanssakäymisen minimiin. Ei välejä tarvitse välttämättä kokonaan katkaista mutta älä erikseen hakeudukaan heidän seuraansa. Jos taas tuntuu, että yhteydenpidon minimointi ei paranna oloasi riittävästi, voit myös katkaista välit. Narsisti ei muutu vaikka hänelle sanoisi mitä, joten isäsi suhtautuminen tulee luultavasti aina olemaan sellaista kuin se on ollut tähänkin asti, äidillesi ja sisarellesi voit suoraan sanoa, että isäsi saa sinut voimaan huonosti ja nyt on tullut aika suojella itseäsi siltä. He joko ymmärtävät tai sitten ovat tyhmiä eivätkä ymmärrä. 

Vierailija
10/15 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä isä joka on narsisti ja hieman ärsyttää kun kaikki käyttää sitä sanaa, juopot harvemmin ovat narsisteja, ap tarinaa en voi tietää mutta osa näistä kommentoijista, oikeasti ikinä edes narsistia nähnyt..

Vierailija
11/15 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä voit tehdä? Olla tapaamatta. Ei se mikään velvollisuus ole.

Vierailija
12/15 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoja ajatuksia kuin seiskalla. Anteeksi ei pidä antaa sille, joka ei sitä (aidosti) pyydä. Mutta omalta puoleltaan kannattaa "antaa anteeksi", vaikka itse pidän parempana seiskan ilmausta "antaa olla".

Mieheni heivasi isänsä elämästään jo jokin aika sitten, ja se helpotti hänen elämäänsä enemmän kuin osattiin odottaakaan. Luulen, että tärkeintä siinä oli se, että mieheni antoi itselleen luvan olla yrittämättäkään auttaa isäänsä - tätä hän oli pienestä pojasta asti tehnyt...

Vierailija
13/15 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

To forgive is to set a prisoner free and to notice, that yhe prisoner was yourself. 

Eli pitää. Itsesi takia. Anteeksiantaminen ei kuitenkaan tarkoita hyväksymistä tai aktiivista yhteydenpitoa. Se tarkoittaa hyväksymistä: toteat, että ok, näin tapahtui, mutta nyt katsotaan eteenpäin. 

Isäsi ei tule koskaan pyyrämään sinulta anteeksi. Eikä äitikään, ennenkuin tajuaa oman tilanteensa.

Vierailija
14/15 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 13:12"]

Jos nyt katkaisen välit, niin olen taas se sama riidanhaluinen hankala kakara joka olen aina ollut heidän silmissään. Ja jaksan jauhaa vanhoja asioita. Tuota mieltä on esim siskoni jonka ei ole tarvinnut samalla tavalla kärsiä koska on ollut suosikkiasemassa Ap

[/quote]

Sillä ei oikeasti ole mitään väliä  mitä se isäsi tai siskosi sinusta ajattelee eikä sinun pidä antaa liikaa painoarvoa asialle. Maailmassa on kuitenkin monta miljardia ihmisä jotka luultavasti ajattelevat sinusta eri lailla kuin siskosi. Ennemmin kannattaa keskittyä ihmisiin jotka hyväksyvät sinut sellaisena kuin olet ja tukevat sinua. Aikuisiällä on ihan luvallista ja suotavaakin valita seuraansa ihmisiä jotka eivät koko ajan arvostele ja masenna. Näin olen itse tehnyt ja huomannut sen vaikuttavan positiivisesti aivan kaikkeen.

Vierailija
15/15 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 13:19"]Itsellä isä joka on narsisti ja hieman ärsyttää kun kaikki käyttää sitä sanaa, juopot harvemmin ovat narsisteja, ap tarinaa en voi tietää mutta osa näistä kommentoijista, oikeasti ikinä edes narsistia nähnyt..
[/quote]

Isäni ei ole alkoholia nähtemme juurikaan käyttänyt. Olisikin helpompi hyväksyä (ehkä) kaikki loukkaukset ja viiltävät sanat ja ivalliset naurut jos hän olisi ollut kännissä. Mutta ei. Kiitos kommenteista! Todella tärkeitä ja se jo lohduttaa ettei ole yksin asian kanssa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yhdeksän