Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaista on asua Helsingissä?

Vierailija
28.03.2022 |

Olen muuttamassa Helsinkiin ja kkinnostaisi kovasti kuulla millaista siellä on. Olen ottanut selvää kaikista perusjutuista, mutta en oikein tiedä käytännön elämästä mitään. Mikä tahansa kelpaa:)

Kommentit (130)

Vierailija
81/130 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsinki on sen verran suuri niin pinta-alaltaan kuin väkimäärältäänkin, että sinne mahtuu kovin monenlaista elämää ja monenlaisia maailmoja. Se millaista asuminen siellä tulee olemaan, riippuu siitä missä kaupunginosassa asut, kenen kanssa olet tekemisissä, missä käyt töissä, mitä harrastat, millainen on sosioekonominen tilanteeksi jne.

En malta olla sanomatta, että Helsinki on pinta-alaltaan itse asiassa aika pieni kunta. Suomessa on 308 kuntaa ja suurimmasta pieninmpää Helsinki on sijalla 255.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Suomen_kunnista_pinta-alan_mukaan

On sitten eri asiat onko ne suuret kunnat myös kauttaaltaan asuttuja samoin kuin Helsinki on....

Vierailija
82/130 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luonto on lähellä. On metsiä ja merta. Sopivankokoinen kaupunki, julkisilla pääsee liikkumaan hyvin ja kaupunginosilla on omat luonteensa. Sieltä vaan valitsemaan mieluisa, jollei rahasta ole kiinni.

Puhutko Turusta nyt?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/130 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä kaikki ihmiset on? Täällä on hirveän hiljaista nykyään.

Vierailija
84/130 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso suositus Itä-Helsingille. Vuosaari, Rastila, Puotila, Myllypuro, Mellunmäki kaikki todella kivoja ja edullisia alueita asua. Luonto lähellä, metsät ja meri. Kaikki palvelut itiksestä tai lähempää. Muutin hiljattain idästä kantakaupunkiin, ja kaipaan jo idän rauhaa! Alueen mustamaalaajia ei kannata uskoa. Etenkin nyt kun on paljon katupölyä, rassaa, etten pääse luontoon kaupunkia karkuun kun kaupunki ympäröi joka puolelta - vaikka tästäkin tietysti omalla tavallaan nautin.

Missä asut nyt? Tee ihmeessä reissu Helsinkiin ja tutustu paikkoihin.

Vierailija
85/130 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hki on fattala.

Vierailija
86/130 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä viihdyn. Mulla on hyvä virka ja töihin kävelymatka. Tienaan sen verran hyvin, että on varaa asua isossa asunnossa. Lapsella on hyvät palvelut, kouluun 300m eikä edes tienylityksiä. Harrastusmahdollisuudet loputtomat koko perheellä. Helsinki on ihana siinä, että se on niin monimuotoinen, on merta, saaristoa, metsää ja lehmäpeltoa samalla kun kunnon kaupunkimaista menoa ja asumista. 

Puhutko säkin Turusta nyt?

Vierailija
87/130 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iso suositus Itä-Helsingille. Vuosaari, Rastila, Puotila, Myllypuro, Mellunmäki kaikki todella kivoja ja edullisia alueita asua. Luonto lähellä, metsät ja meri. Kaikki palvelut itiksestä tai lähempää. Muutin hiljattain idästä kantakaupunkiin, ja kaipaan jo idän rauhaa! Alueen mustamaalaajia ei kannata uskoa. Etenkin nyt kun on paljon katupölyä, rassaa, etten pääse luontoon kaupunkia karkuun kun kaupunki ympäröi joka puolelta - vaikka tästäkin tietysti omalla tavallaan nautin.

Itä-Helsingillä on vähän turhan huono maine ja aivan turhaan. Monia kivoja alueita mainittujen lisäksi esim Laajasalo ja Roihuvuori.

Vierailija
88/130 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketjusta taas helppo tunnistaa ne jotka tuskin ovat ikinä edes käyneet Helsingissä. Voisitteko perustaa oman Ypäjä ketjun ja öyhöttää siellä ongelmistanne.

Ypäjällä on rauhallista.

Kansa asuu onnellisina leveästi omissa taloissaan.

Sen voin kertoa edes ypäjällä käymättä.

Mutta hki asuin ja voi mikä pirullinen fattala se on.

Eli levotonta, rauhatonta ja rikollista seutua lähes kokonaan. Tilanne pahenee joka vuosi eli rikollisuus kasvaa.

En suosittele hki muuttoa.

Jos pks on pakkomielle joku bodom tms takametsän luontoalue espoossa voi olla turvallinen. Kerrostalot ja keskustat täysin rauhattomia.

Siksi ihmiset käyttää sanoja slummi, ongelmalähiö, fattala ja räkälä liittyen pks ja varsinkin hki tilanteeseen...

Höpö höpö. T. 50v eri puolella Stadia asunut.

Vierailija
89/130 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niin paljoa ahdista, muualla on niin ankeeta...

Kulttuuritarjonta laaja.

Asuntovalikoima laaja.

Palvelut hyvät.

Lyhyet, leudot talvet.

Ihmisiä laidasta laitaan.

Hyvin viihdyn. Meri on upea elementti ja helppoa piipahtaa vaikka Tallinnassa.

Tosin asuminen on kallista. Mutta asuntojen arvot vaan nousevat päinvastoin kuin maakunnissa.

”Lyhyet, leudot talvet.” LOPETA!

Eri, mutta sano milloin täällä on ollut edes 2 viikkoa putkeen yli -20? Loskaa, jäätä, loskaa tää enimmäkseen on. Pari vuotta sitten saatu lunta koko talvena vaikka Riihimäestä ylempänä oli koko Suomessa.

Vierailija
90/130 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niin paljoa ahdista, muualla on niin ankeeta...

Kulttuuritarjonta laaja.

Asuntovalikoima laaja.

Palvelut hyvät.

Lyhyet, leudot talvet.

Ihmisiä laidasta laitaan.

Hyvin viihdyn. Meri on upea elementti ja helppoa piipahtaa vaikka Tallinnassa.

Tosin asuminen on kallista. Mutta asuntojen arvot vaan nousevat päinvastoin kuin maakunnissa.

”Lyhyet, leudot talvet.” LOPETA!

Eri, mutta sano milloin täällä on ollut edes 2 viikkoa putkeen yli -20? Loskaa, jäätä, loskaa tää enimmäkseen on. Pari vuotta sitten saatu lunta koko talvena vaikka Riihimäestä ylempänä oli koko Suomessa.

Talvi ei ole synonyymi lumelle ja pakkaselle. Talvi on nyt kestänyt jotain 5kk eikä loppua näy.

Vierailija
91/130 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palvelut on sitä että odotat tuntikausia esim.lääkärille pääsyä monikulttuurisessa joukossa.Ja tämä on ihan joka kerta

Vierailija
92/130 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun on asunut pienellä paikkakunnalla toisella puolen Suomea väliaikaisesti reilun vuoden niin osaa arvostaa Helsingin hyviä puolia.

Ajokortittomana julkinen liikenne Helsingissä on loistava. Pääsee ristiin rastiin, toimii yöliikenne ja kun paljon käyttää julkisia niin se on melkein ilmaista vuosikortilla.

Jos jotain tarvitsee niin valikoimaa ja kauppoja löytyy joka lähtöön. Jos jostain paikasta on loppu joku niin aina on joku toinen paikka josta saa tarvittavan.

Hyvät leikkipuistot jossa kesäruokailu, leikkivälineet ja sisätilat vessoineen.

Mahdollisuus viettää päivä miten tykkää, koska kaikkea mahdollista puuhaa löytyy ja osa ihan ilmaiseksi. On Haltian kotieläintila, Linnanmäen ilmaislaitteet lapsille, Keskuspuisto, merenrannat, leffateatterit, museoita ja ravintoloita laidasta laitaan. Kaikenlaisia tapahtumia on koko ajan. Voi kokeilla monenlaista liikunnallista aktiviteettia. Yms puuhaa yllinkyllin.

Ihmiset ovat kutakuinkin suvaitsevaisia, sillä kaikenlaista kulkijaa Helsingissä on totuttu näkemään.

Tietynlainen anonyymi fiilis. Voit asioida arkaluontoisissa asioissa sairaalassa, apteekissa, virastoissa niin ettet todennäköisesti törmää tuttuihin vaan saat hoitaa asiat rauhassa jos niin haluat.

Elinpiiri on laaja. Tai ainakin meillä Helsingissä asuessa se alue missä asuttiin, hoidettiin asioita, puuhasteltiin, harrastettiin, liikuttiin, oltiin tapahtumissa, käytiin esim kaikki Helsingin leikkipuistot läpi (ja osittain myös Espoo ja Vantaa), tai ylipäätään se liikkuminen niin helppoa julkisen liikenteen vuoksi myös Espoo/Helsinki alueella. Nyt täällä pienellä paikkakunnalla ollaan lähes kokoaika 5km säteellä niin tuntuu, että happi meinaa loppua.

Listaa voisi jatkaa loputtomiin, mutta aika ei nyt riitä. Mutta Helsinki on todella laaja kaupunki jossa asuinalueet ovat kuin yö ja päivä, mutta kaikkialla on mielenkiintoista koettavaa ja nähtävää, myös muualla kuin kantakaupungissa.

Itse olen asunut niin keskustassa, lännessä, idässä kuin pohjoisessa ja minulle koko Helsinki on rakas paikka, täynnä elämää ja mahdollisuuksia.

Mitä tulee näihin negatiivisiin puoliin, että on

de e ku ja , ma m uja, ni s te jä niin on niitä muuallakin. Jopa täällä pienellä paikkakunnalla toisella puolen Suomea.

Ja jos valittaa asuntojen hinnoista. Niin olen aina ajatellut sen niin, että se ei ole yksistään se fyysinen asunto mistä maksan Helsingissä vaan se on myös kaikkea sitä palvelua, julkista liikennettä, huvitusta, harrastamista, estetiikkaa yms jota Helsingissä asuvana saan nauttia. Täällä landella maksan asunnosta myös, mutta täällä olekaan noita mitä juuri listasin ja se on masentavaa. Mielummin maksan asunnosta enemmän jotta saan nauttia myös kodin ulkopuolisesta elämästä.

Vierailija
93/130 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

faktat on faktoja kirjoitti:

Palvelut on sitä että odotat tuntikausia esim.lääkärille pääsyä monikulttuurisessa joukossa.Ja tämä on ihan joka kerta

Varaa aika ens kerralla niin ei tarvii päivystyksessä jonottaa.

Vierailija
94/130 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeen negatiivisa kommentteja. Itse olen asunut Helsingissä 30 vuotta. Nuorena köyhänä opiskelijana ja nykyisin vauraana keski-ikäisenä. Koskaan ei ole pelottanut vaikka etenkin nuorena tuli kapakoita koluttua yöt pitkään. En tiedä mikä on vikana ihmisessä, jota tummempi naama lähtökohtaisesti pelottaa. Itse olen iloinen siitä, että kaupungin ravintolatarjonnassa on valinnanvaraa. On vaikka mitä etnistä väriä kreikkalaista, sudanilaista tai vaikkapa uzbekkiläistä. Asua voi Stadissa eri tavoin. Köyhä vuokralla, itse olen aina asunut kantakaupungissa. Nykyisin on iso perheasunto. Lapset leikkivät pihoilla ja leikkipuistoissa. Ei mun lapsuuden kaupungissa mitään leikkipuistoja ollut. Täällä niissä on ohjattua leikkiä ja kesäisin ilmaiset lounaatkin. Kauppaan on 3min matka kotoa, töihin 5min. Autoa ei tarvitse, meilläkin se on vain huvitteluun. En ikinä muuttaisi Suomessa muualle. 

Vierailija
95/130 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kallis asuminen, levoton katukuva, ruuhkaista joka paikassa

Vierailija
96/130 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itä-Helsingillä on vähän turhan huono maine ja aivan turhaan. Monia kivoja alueita mainittujen lisäksi esim Laajasalo ja Roihuvuori.

Nuo kaikki on vaan aivan perseessä, niin miksi tuonne pitäisi erityisesti muualta Suomea muuttaa??? Reittiopas sanoo Roihuvuori-Kluuvi 29min. Ymmärrän jos olet siltä kulmalta lähtöisin, mutta muuten ole kyllä mikään tavottelemisen arvoinen muuttaa muualta Suomea kun huomioidaan asuntojen hinnat. Pendolla pääsee puolessa tunnissa melkosen kauaksi.

Vierailija
97/130 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin Helsingistä Tampereelle ja koen että elämänlaatu on parantunut. Asuminen edullisempaa, rauhallisempaa liikkua kaupungilla, julkisessa liikenteessä turvallisempaa, ihmiset ystävällisempiä.

Vierailija
98/130 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näiden lisäksi Tammisalo, Jollas, Vartiokylä, Marjaniemi jne. Jopa parjatussa Kontulassa on kivoja alueita. On täysin tarkoitushakuista mollata Itä-Helsinkiä mediassa. Ongelmat keskittyvät pienille talokohtaisille alueille.

Vierailija
99/130 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo kaikki on vaan aivan perseessä, niin miksi tuonne pitäisi erityisesti muualta Suomea muuttaa??? Reittiopas sanoo Roihuvuori-Kluuvi 29min. Ymmärrän jos olet siltä kulmalta lähtöisin, mutta muuten ole kyllä mikään tavottelemisen arvoinen muuttaa muualta Suomea kun huomioidaan asuntojen hinnat. Pendolla pääsee puolessa tunnissa melkosen kauaksi.

Näillä alueilla tulee hinnat nousemaan lähivuosina, lisäksi ihan kivoja alueita lapsiperheille. En usko että olisi sinua varten, mutta halukkaita riittää.

Vierailija
100/130 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmeen negatiivisa kommentteja. Itse olen asunut Helsingissä 30 vuotta. Nuorena köyhänä opiskelijana ja nykyisin vauraana keski-ikäisenä. Koskaan ei ole pelottanut vaikka etenkin nuorena tuli kapakoita koluttua yöt pitkään. En tiedä mikä on vikana ihmisessä, jota tummempi naama lähtökohtaisesti pelottaa. Itse olen iloinen siitä, että kaupungin ravintolatarjonnassa on valinnanvaraa. On vaikka mitä etnistä väriä kreikkalaista, sudanilaista tai vaikkapa uzbekkiläistä. Asua voi Stadissa eri tavoin. Köyhä vuokralla, itse olen aina asunut kantakaupungissa. Nykyisin on iso perheasunto. Lapset leikkivät pihoilla ja leikkipuistoissa. Ei mun lapsuuden kaupungissa mitään leikkipuistoja ollut. Täällä niissä on ohjattua leikkiä ja kesäisin ilmaiset lounaatkin. Kauppaan on 3min matka kotoa, töihin 5min. Autoa ei tarvitse, meilläkin se on vain huvitteluun. En ikinä muuttaisi Suomessa muualle. 

Todistit juuri sen, että se kantakaupunki on se juttu. Kaikki nuo ravintolasi ovat kantakaupungissa, et tarvitse autoa, koska asut juurikin kaiken keskellä. Vauraana keski-ikäisenä tulosi ovat tuplaten keskituloiseen verrattuna. Asuntosi myös maksaa pitkälti yli puoli miljoona ja tästä pääsemmekin siihen, että suurella osalla suomalaisista ole mahdollista päästä samaan tilanteeseen. Sanot myös että ei ole pelottanut ja samaan lauseessa mainitset asuneesi koko ajan kantakaupungissa. Käyppä kokeilemassa sitä elämää siellä Kontulan suunnalla iltamyöhään, niin alkaako sitten pelottamaan? Autokin tulee yllättävän tarpeeseen, kun julkisilla menee kaksinkertainen aika.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kahdeksan