Harmittaa, etten alkanut teiniäidiksi
Olen aina halunnut lapsia ja 15-vuotiaana olisi ollut mahdollisuus saada lapsi, mutta lähipiirin painostuksesta en sitten lasta hankkinut vielä. Sanottiin, että menee nuoruus pilalle ja elämä hukkaan. Nyt olen 20 v, edelleen saman miehen kanssa ja edelleen haluaisin lapsen, mutta eipä tärppää enää. Lisäksi tuntuu, että nuoruus meni hukkaan joka tapauksessa. Mitään erikoista ei tapahtunut, en sekoillut enkä myöskään kokenut mitään nuoruuden huumaa. Olen katkera.
Kommentit (12)
Jos et ole yhtään kypsynyt 15 -vuotiaasta niin tee yhteiskunnalle palvelus äläkä hanki niitä lapsia vieläkään.
No onpas ilkeä vastaanotto. Miksi? Olisin hyvä ja perheelleni omistautunut äiti. t. AP
Jep, itse sain (vahingossa) ekan lapseni 17 vuotiaana enkä kadu päivääkään. Nyt 25v ja toinenkin lapsi kerennyt siunaantua :)
Kun sanot että eipä tärppää enää, niin kuinka kauan olette yrittäneet? Teillä on nimittäin runsaasti aikaa yrittää luomuna / hakeutua myöhemmin lapsettomuuhoitoihin / adoptoida.
Ajattelin juuri itse, että olisin ollut hyvä äiti 16-17 -vuotiaana. Olin vakituisessa parisuhteessa ja halusimme lapsia. Jotenkin jos olisin ryhtynyt siihen silloin, kaikki olisi mennyt luonnostaan. Sen sijaan erosimme myöhemmin, ehdin maistaa nuoruuden vapautta välissä ja tulin 20-vuotiaana yksinhuoltajaksi. No, en tietenkään voi TIETÄÄ olisiko kaikki mennyt hyvin, jos olisin tehnyt toisin, mutta tämmöinen ajatus mielessäni oli tänään.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 16:48"]
No onpas ilkeä vastaanotto. Miksi? Olisin hyvä ja perheelleni omistautunut äiti. t. AP
[/quote]
On se aika kummallista että et vielä 20 -vuotiaanakaan ymmärrää miksi sukulaisesi eivät halunneet sinun saavan lasta 15 vuotiaana. 15 vuotias on lapsi vielä, lainkin silmissä.
Jos ei tärppää 20-vuotiaana, niin ei olisi tärpännyt 15-vuotiaanakaan. Mikä teillä on nyt syy siihen, ettet meinaa hedelmöittyä? Oletteko käyneet tutkimuksissa? Kauanko olette yrittäneet?
Sun viesti kuulostaa lievästi masentuneen ihmisen tekstiltä, joten jos sulla on enemmänkin tuollaista ajattelua, että näet asiat tosi lopullisina (en saa ikinä lasta), syyttelet muita (on muiden vika että en saa nyt lasta) ja koet itsesi katkeraksi, niin hakeudu jonnekin keskustelemaan näistä tunteistasi.
Kiitos rakentavista vastauksista. Ollaan noin vuosi sitten jätetty ehkäisy pois. Lääkärissä eivät ole tutkineet, koska ollaan vielä nuoria ja meillä on hyvin aikaa kuulemma. Apua katkeruuteen ja muuhun on vaikea hakea, koska kukaan ei tämän ikäisenä tunnu ottavan vakavasti. Sukulaiset varsinkin tuomitsevat aika rankasti. Mies kannustaa ja sanoo, ettei ole kiire, vaikka minulla kova hinku äidiksi onkin yhä. AP
[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 16:57"]
Kiitos rakentavista vastauksista. Ollaan noin vuosi sitten jätetty ehkäisy pois. Lääkärissä eivät ole tutkineet, koska ollaan vielä nuoria ja meillä on hyvin aikaa kuulemma. Apua katkeruuteen ja muuhun on vaikea hakea, koska kukaan ei tämän ikäisenä tunnu ottavan vakavasti. Sukulaiset varsinkin tuomitsevat aika rankasti. Mies kannustaa ja sanoo, ettei ole kiire, vaikka minulla kova hinku äidiksi onkin yhä. AP
[/quote]
Vuosi yrittämistä on AIVAN NORMAALIA eikä tosiaan edes lääkärissä tutkita, ennen kuin on reippasti yli vuosi yritetty. Jos sulla on noin "kaikki mulle heti" -asenne niin ihan oikeasti, ehkä on hyvä että ei ole vielä tärpännyt. Kärsivällisyyttä on hyvä opetella ennen lasten hankintaa.
Onnea loppuelämääsi jos jo 20-vuotiaana olet katkera kuin vanha ämmä.