Olen Mensan jäsen, eli älykäs - miksi se ärsyttää sinua?
Kommentit (39)
Miksi sinä luulet, että sinun Mensan jäsenyytesi liikuttaisi minua millään tavoin? Sehän on kiva sulle, jos se on sinulle tärkeää.
Jos ap:n kaltaisia ihmisiä olisi oikeasti olemassa niin nämä eivät ehkä tiedostaisi ettei se ole se Mensan jäsenyys joka ärsyttää.
Ihan kiva, että osaat päätellä, mikä palikka kuuluu mihinkin. Tunneälyä sinulle ei ole valitettavasti suotu. Se on elämässä vähintään yhtä tärkeää kuin palikkatesti.
Täytyy sanoa, että enemmän minua ärsyttää se, että nimeni ei ole Markku. Koska silloin voisin kuulua Markku-liittoon ja tavata muita Markkuja kokoontumisissa. Mensa lienee sitten joku korvike tälle.
Tykkään niistä testeistä. minusta on mukavaa oivaltaa äkkiä jotan. Mieheni kanssa lekiitään tekemällä niitä netissä. Hänen perheessään on useita 6 ällän ylioppilasta Ovat sitten dipl.inssejä ja lääkäreitä. Jos koko nuoruus menee nenä kirjassa voi olla ettei se sosiaalisuus nuorena ole paras ominaisuus. Hän on kyllä ihan kaikessa hyvä ja tykätty. Liian monta asiaa työn alla. Tiedän jonkun joka ei osannut valita opiskelun suuntaa kun joka paikkaan olisi päässyt. Ryhtyi jossin vaiheessa totaalikieltäytyjäksi, perheensä ja kaverien kauhuksi. Siihen aikaan siitä joutui vankilaan. . En muista valmistuiko lopulta juristiksi. Eli lyhyen elämän. Liian helppo käännyttää radikaaliksi.
Meitsimandoliinori on kans mansen jäsen. Meitsiläisen äö osamäärälukuarvo on täys kybä!
T: Turo
Ärsyyntynyt kirjoitti:
Kaverini kuuluu Mensaan ja olin kerran hänen bileissään, joissa oli useita muitakin Mensan jäseniä. Harvoin olen nähnyt yhtä monta sosiaalisesti lahjatonta ihmistä samalla kertaa.
Mensan jäsenillä soisi olevan älyn lisäksi myös sosiaalisia kykyjä. Niiden puute siis ärsyttää.
Oletko alan asiantuntija vai miten olet pätevä arvioimaan muiden ihmisten sosiaalista lahjakkuutta?
Ei ärsytä lainkaan, olen älykäs itsekin. Toivon, että kadehtimisen sijaan tyhmät käyttäisivät siihen kuluvan ajan ja energian oman älynsä kasvattamiseen. Lukeminen ja opiskelu on ihan kaikkien saatavilla.
Aloittajalle tiedoksi, että älykkyyttä ei voida mitata luotettavasti, koska ei edes ole olemassa yleisesti hyväksyttyä älykkyyden määritelmää. Onnistunut mittausprosessi vaatii yleisesti hyväksytyn ja toimivan älykkyyden määritelmän.
Älykyystestit ennustavat keskimäärin vain 25%:sti, ts. 75%:sti ne eivät ennusta mitään. Mainittakoon vertailun vuoksi, että maailman tarkin teoria eli kvanttisähködynamiikka ennustaa 100,0000000000000 %:n tarkkuudella.
Älykkyys on myös suhteelisuudentajua. Eli ymmärtää mikä toimii ja mikä ei.
Mensalaiset ovat kuin vegaaneja: siitä pitää kertoa vaikka puheenaihe ei sivuttaisi koko asiaa.
Ei se minua ärsytä, muttä vähän kyllä ihmettelen, että mitä koet saavasi mensan jåsenyydestä. Meinaan minusta se oli aivan sietämättömän tylsää, enkä sitten viitsinyt sitä parin kympin jäsenmaksua enää toista kertaa maksaa. Olen ehkä älykäs, mutta en ollut kiinnostunut älyykkyydestä, joten…
En usko, että voit olla Mensan jäsen, jos älysi ei riitä ymmärtämään sitä, että ärsytys on vain sinun omaa mielikuvitustasi. Vaikka eihän älykkyys suojaa psyykkisiltä sairauksilta, joihin moiset harhat voivat liittyä.
Mihin sinä käytät Mensa-älykkyyttäsi?
Oletko menestynyt opiskelussa ja työelämässä?
Ratkaisetko pikku pulmia tai riittävätkö rahkeesi isompien hankkeiden ratkaisuissa?
Oletko onnistunut rikastumaan tai edes rakastumaan?
Minua ei ole koskaan ärsyttänyt yhdenkään ihmisen Mensa-jäsenyys.
Ja tiedoksi, että edes Mensa itse ei väitä käyttämänsä standardoidun älykkyystestin mittaavaan "kokonaisälykkyyttä". Mensan testi mittaa vain niitä asioita, mitä se väittääkin mittaavansa.
"Älykkyydessä" on käytännössä kyse aivojen prosessointitehosta, ja älykkyyserot ovat eroja aivojen prosessointitehossa. Sanomattakin on selvää, että ihmisaivoissa tapahtuu paljon muutakin kuin matemaattis-loogista prosessointia. Eikä matemaattis-looginen prosessointikaan tapahdu muusta prosessoinnista (esim. emotionaalisesta) irrallaan - tai edes muista kehon toiminnoista irrallaan. Ihmiskehossa kärjistäen "kaikki vaikuttaa kaikkeen", kuten neurotieteissäkin on vakuuttavasti osoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Minua ei ole koskaan ärsyttänyt yhdenkään ihmisen Mensa-jäsenyys.
Ja tiedoksi, että edes Mensa itse ei väitä käyttämänsä standardoidun älykkyystestin mittaavaan "kokonaisälykkyyttä". Mensan testi mittaa vain niitä asioita, mitä se väittääkin mittaavansa.
"Älykkyydessä" on käytännössä kyse aivojen prosessointitehosta, ja älykkyyserot ovat eroja aivojen prosessointitehossa. Sanomattakin on selvää, että ihmisaivoissa tapahtuu paljon muutakin kuin matemaattis-loogista prosessointia. Eikä matemaattis-looginen prosessointikaan tapahdu muusta prosessoinnista (esim. emotionaalisesta) irrallaan - tai edes muista kehon toiminnoista irrallaan. Ihmiskehossa kärjistäen "kaikki vaikuttaa kaikkeen", kuten neurotieteissäkin on vakuuttavasti osoitettu.
Älykkyystestit mittaavat vain analyyttista ajattelua eli aivojen vasemman puoliskon käyttöä. Älykyyystesti ei testaa lainkaan luovaa ajattelua eli aivojen oikean puoliskon käyttöä.
Älykkyystestin tulokset kasvavat esim. peruskoulutuksen myötä. Mikä vähentää testien luotettavuutta a priori testinä.
Olen samaa mieltä siitä, että korkea IQ näyttäisi olevan liitoksissa ajatuksen nopeuden kanssa. Korkea testiäly ilmenee usein käytännössä tekemisen nopeutena.
Älykkyystestin luotettavuus on todella alhainen yksiköillä, jotka ovat a priori kaksikätisiä eli synnynnäisesti ovat sekä analyyttisesti että luovasti ajattelevia yksilöitä. Kaksikätiset muodostavat potentiaalisten nerojen joukon.
Todellisten nerojen kohdalla IQ-testit epäonnistuvat lähes poikkeuksetta.
Olen tehnyt mensan testit ja ihan kiva että pääsisin reippaasti sisään. En kuitenkaan viitsinyt.