Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ns. Golden child, miten näet narsistiperheesi?

Vierailija
11.09.2015 |

Pitävätkö sisaruksesi perhettäsi sairaana mutta itse pidät sitä normaalina? Oletko kokenut täydellisen romahduksen? Mitä ylipäänsä ajattelit perheestäsi lapsena ja miten ajattelutapasi on muuttunut aikuisena?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä muutkin saavat kommentoida jos tuntee jonkun golden childin.

Vierailija
2/26 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro lisää, mikä se on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 17:28"]

Kerro lisää, mikä se on?

[/quote]

Narsistiperheissä lapsilla on tietyt roolit. Syntipukki on se johon projisoidaan kaikki epäonnistuminen ja muu paha eli häntä syytetään kaikesta mikä menee pieleen. Golden child on taas sellainen joka ei voi tehdä mitään väärin. Jos esim. syntipukki saa koulussa hyvän arvosanan, häntä rangaistaan esim. haukkumalla hikariksi. Jos golden child saa huonon arvosanan hänen tekemisiään selitellään tyyliin, että oli liian vaikea koe ja blaa blaa. Jos perheessä on kolmas lapsi, niin hänen roolinsa on olla näkymätön lapsi ja hän ei saa juuri minkäänlaista huomiota. 

Vierailija
4/26 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on narsistiperhe?

Vierailija
5/26 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 17:51"][quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 17:28"]

Kerro lisää, mikä se on?

[/quote]

Narsistiperheissä lapsilla on tietyt roolit. Syntipukki on se johon projisoidaan kaikki epäonnistuminen ja muu paha eli häntä syytetään kaikesta mikä menee pieleen. Golden child on taas sellainen joka ei voi tehdä mitään väärin. Jos esim. syntipukki saa koulussa hyvän arvosanan, häntä rangaistaan esim. haukkumalla hikariksi. Jos golden child saa huonon arvosanan hänen tekemisiään selitellään tyyliin, että oli liian vaikea koe ja blaa blaa. Jos perheessä on kolmas lapsi, niin hänen roolinsa on olla näkymätön lapsi ja hän ei saa juuri minkäänlaista huomiota. 
[/quote]

mitä jos on vaikka seittemän lasta.

Vierailija
6/26 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljeni on golden child. Hän näkee perheemme mukavana, mutta toisinaan ärsyttävänä (vanhemmat ovat melko suojeluvaisia hänen kanssaan). Hän on aika nuori eikä vielä ymmärrä mitä perheessämme tapahtuu.

Toinen veljeni on syntipukki. Hän on koko ajan napit vastakkain vanhempien kanssa. Vanhemmat ovat kohtuuttomankin tiukkoja hänelle. 

Minä esikoinen olen näkymätön ainakin nykyään. Olen todella etäinen vanhempiini, minua kuritettiin fyysisesti pienenä enkä koskaan oppinut luottamaan vanhempiini. Nykyään tulemme kuitenkin toimeen. Muutin omaan asuntoon kun aloitin lukion, ja se helpotti kun pääsin pois riitojen täyttämästä kodistamme. Sääli on kyllä molempia veljiä ja kissaa. 

Vierailija
7/26 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen veli on golden child. Ei tee mitään väärin. Vanhemmat pönkittää ja palkitsee sitä. Äiti saa kohtauksen jos veljeä vähänkin kritisoi. Itkee yms. On niin hieno poika ja parempi kuin muut.
Oikeasti veljellä on noussut kusi päähän. Syystä jota kukaan ei tiedä.

Vierailija
8/26 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 18:10"]

Miehen veli on golden child. Ei tee mitään väärin. Vanhemmat pönkittää ja palkitsee sitä. Äiti saa kohtauksen jos veljeä vähänkin kritisoi. Itkee yms. On niin hieno poika ja parempi kuin muut. Oikeasti veljellä on noussut kusi päähän. Syystä jota kukaan ei tiedä.

[/quote]

Eikö miehen veli itse tajua tätä kuviota? 

Vierailija
9/26 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä minä, että mieheni olemme näitä kultalapsia. Tunnistamme kyllä ilmiön. Olemme kuitenkin ajoittain turhautuneita sisarustemme ja vanehmpiemme kissanhännän vetoon ja valtapeleihin. Jotenkin koen, että valtapelit loppuisivat, jos edes nuorempi sukupolvi itse vetäytyisi niistä. Lisäksi aina ihmettelemme kuinka (traumatisoituneiden) muiden sisarusten elämä voi olla niin vaikeaa. Syöksymistä katastrofista toiseen. Pyrimme tukemaan heitä. Sovittelemme myös vanhempien ja sisarten välejä.

Oma elämämme on helppoa, olemme surfanneet elämän myötäaallolla lapsuudesta hyvään ja onnelliseen avioliittoon, sekä oman perheen elämään (jossa saamme tukea myös isovanhemmilta välien toimiessa).

Vierailija
10/26 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraan sivusta kun "ystävä" toimii juuri noin äitinä. Projisoi kaiken negan esikoiskaksosiinsa, nuorin iltatähti on puolijumala.

Vierailija
11/26 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysykääpä välillä tunteeko kukaan näinä omituisina aikoina ihmistä joka EI OLE narsisti!

Vierailija
12/26 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 18:10"]

Miehen veli on golden child. Ei tee mitään väärin. Vanhemmat pönkittää ja palkitsee sitä. Äiti saa kohtauksen jos veljeä vähänkin kritisoi. Itkee yms. On niin hieno poika ja parempi kuin muut. Oikeasti veljellä on noussut kusi päähän. Syystä jota kukaan ei tiedä.

[/quote]

Olette ilmeisesti kaikki aikuisia. Millä tavoin teille syntyy tarvetta kritisoida veljeä? Onko hän jonkinlainen täystuho alkoholisti? Vai onko teillä jäänyt irtautumine kodista kesken?

Vierailija
13/26 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 18:37"]

Seuraan sivusta kun "ystävä" toimii juuri noin äitinä. Projisoi kaiken negan esikoiskaksosiinsa, nuorin iltatähti on puolijumala.

[/quote]

Mitä tapahtuisi jos kysyisit ystävältäsi, että huomaako hän miten hän kohtelee lapsiaan?

Vierailija
14/26 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh heh. Luuletko että " kultamuschukka" tajuaa asetelmaa? No ei. Ihmettelee korkeintaan kun muu maailma ei pompi, kuten pitäisi. Höhlä kysymys. Ja jos tunnistaakin, niin vastaako tähän, ei, ettei tarttis .. ?!?!!

Vierailija
15/26 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja mies ollaan molemmat niitä syntipukkeja, molemmst esikoisisa. Molempien sisarukset niitä, jotka ei tee mitään koskaan väärin. Nyt jo aikuisina on roolit onneksi hiukan tasaantuneet. 

Vierailija
16/26 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 19:53"]

Heh heh. Luuletko että " kultamuschukka" tajuaa asetelmaa? No ei. Ihmettelee korkeintaan kun muu maailma ei pompi, kuten pitäisi. Höhlä kysymys. Ja jos tunnistaakin, niin vastaako tähän, ei, ettei tarttis .. ?!?!!

[/quote]

Jotkut tajuaa. 

Vierailija
17/26 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten näin monilla on narsistiperhe? Itse en ainakaan mitään tämmösiä tunnista omasta perheestä. Enkä kyllä kavereiden tai tuttavienkaan.

Vierailija
18/26 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 20:11"]

Miten näin monilla on narsistiperhe? Itse en ainakaan mitään tämmösiä tunnista omasta perheestä. Enkä kyllä kavereiden tai tuttavienkaan.

[/quote]

Täällä käy viikottain jotain 500 000 ihmistä (en tosin tiedä miten tämä määrä on laskettu) mutta jos narsisteja olisi yksi prosentti, niin ei tämän ketjun otsikon tarvitse lukea kuin muutaman sata ihmistä.

Vierailija
19/26 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
20/26 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni on golden child ja mitä vanhemmiksi tulemme alan uskoa, että hän on myös narsisti. Olen alkanut uskoa, että narsismi helposti periytyy näille kultamussukoille.