Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En saa toimeentulotukea riittämään

Vierailija
27.03.2022 |

Minulla on vaikeita mielenterveysongelmia. Kuntoutustukea en saa joten olen työtön, välillä olen sairaspäivärahalla. Koko aikuisikäni olen elänyt tt-tuella.

Nyt kaikki on kallistunut enkä meinaa saada enää rahoja riittämään ruokaan ja välttämättömään. Ainoa harrastus piti lopettaa. Voin todella huonosti. Mitään voimavaroja ei ole. Ei ole tuttuja/ystäviä. Olen syrjäytynyt.

Ps. En käytä päihteitä, en pelaa, en meikkaa, ei ole maksukanavia, ei ole lemmikkiä (enkä pystyis lemmikistä huolehtimaan). En tiedä miten selviän kun loppukuusta ei ole aina ruokaa tarpeeksi.

Kommentit (303)

Vierailija
281/303 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä mahtaa olla sinun painosi jos ei 500€ kuussa riitä elämiseen?

Eihän tuo ole pelkkään ruokaan!

Siitä maksetaan kaikki: kengät, imuri, puh, netti, pesukone, ruoka, hygienia, vaatteet, parturi...

Oletko va.jaa

Hiukset voi leikata itse, vaatteet ostaa kirpparilta ja ei kai nyt pesukonetta kovin usein tarvitse hankkia. Tuollaisiin isompiin hankintoihin voi käsittääkseni muutenkin saada täydentävää. Kyllä ruuan jälkeen jäävä 250€ noihin pitäisi riittää.

Joo hiukset voi varmaan leikata itse, jos on joku siilitukka. En ole tuo, jolle vastasit enkä ap, mutta pakko kommentoida tätä. En ainakaan itse osaisi leikata omia hiuksiani - tai siis toki ne katkaistua saisin, mutta lopputulos olisi luultavasti todella epäsiisti ja epätasainen. Ja kyllä, vaatteita voi ostaa kirpparilta sikäli kun sieltä löytää, mutta eivät nekään ihan ilmaisia ole. Esim. hintoja UFFilta: Talvitakki 20 eur, kesätakki 5 eur, kengät 15-20 eur, paita 5 eur, farkut 15 eur, hame 5 eur. Sukat ja alusvaatteet täytyy ostaa käytännössä uutena.

Tuon toisen kirjoittajan esimerkit olivat vähän hassuja juuri pesukoneesimerkin vuoksi. Usein ihmiset, jotka eivät joudu miettimään rahan riittämistä, eivät edes tule ajatelleeksi, mihin kaikkeen sitä kuluu, ja sen vuoksi esimerkkeinä tulee heiteltyä vähän mitä sattuu. Mutta oli hän silti oikeassa siinä, ettei pelkkien ruokakulujen mukaan voi katsoa sitä, mihin ja miten paljon rahaa kuluu. PK-seudulla asuvalle maksaa HSL:n kausilippu, lisäksi yleensä ihmisillä on jokin nettiliittymä ja puhelinliittymä. Esim. itselläni puhelinliittymä on n. 20 eur ja nettiliittymä niinkin halpa kuin 10 eur, koska on taloyhtiön netti - mutta ennen taloyhtiön nettiä se oli kalliimpi. HSL:n ja netin ja puhelimen kulut ovat jo itselläni miltei satasen. Lisäksi voisi kuvitella, että pienituloisellakin menisi rahaa hygieniatuotteisiin ja muihin kodintarvikkeisiin, joita aina välillä joutuu ostamaan, sellaisiin kuin leivinpaperit, pyykkiaineet, astianpesuaineet, siivoustuotteet, jne.

Vierailija
282/303 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikuinen puheenaihe tällä palstalla, että miten pienellä rahalla voi syödä terveellisesti. Satasella tuskin pystyy, mutta 150-200 eurolla mielestäni yksi ihminen syö jo ihan kohtuuhyvin kohtuuterveellistä ruokaa.

Ihmisillä ei yleisesti ottaen mene ruokaan paljon rahaa sen ruoan terveellisyyden vuoksi vaan päin vastoin. Ostetaan valtavasti epäterveellistä ja täysin tarpeetonta ruokaa. Sen verran, mitä ihmisten ostoksia kassalla olen havainnoinut, niin valtavasti erilaisia leipiä, leikkeleitä, maustettuja jogurtteja, tuoremehuja, limsoja, muroja, myslejä, välipalapatukoita....ja sitten niitä eineksiä. Minä ostan näistä ainoastaan leipää ja sitäkin harvoin.

Kaikkiin ruokiin ei myöskään tarvitse valtavasti lisukkeita, kastikkeita, lukuisia yrttejä jne., vähemmälläkin saa aikaan ihan terveellistä, maukasta ruokaa. Toki voi välillä satsata enemmänkin, mutta sitä ei tarvitse tehdä päivittäin. Niin sitä rahaakaan ei älyttömästi kulu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/303 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan matkakortti n. 50e/kk, puhelin 10-15e, netti 20e. Ap

Vierailija
284/303 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä mahtaa olla sinun painosi jos ei 500€ kuussa riitä elämiseen?

Eihän tuo ole pelkkään ruokaan!

Siitä maksetaan kaikki: kengät, imuri, puh, netti, pesukone, ruoka, hygienia, vaatteet, parturi...

Oletko va.jaa

Hiukset voi leikata itse, vaatteet ostaa kirpparilta ja ei kai nyt pesukonetta kovin usein tarvitse hankkia. Tuollaisiin isompiin hankintoihin voi käsittääkseni muutenkin saada täydentävää. Kyllä ruuan jälkeen jäävä 250€ noihin pitäisi riittää.

Ei todellaakn löydä vaatteita kirpparilta jos ei omista "normaalia kroppaa" Esim. itse olen yli 183 cm pitkä, en ole koskaan löytänyt kirpparilta puseroa missä tarpeeksi pitkät hihat 

Vierailija
285/303 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhyydessä eläminen on traumaattista eikä ihminen pysty paineen ja stressin alla tekemään aina hyviä päätöksiä.

On paljon helpompaa säästää ruokalaskusta, kun ei ole aivan pakko tehdä niin. Melkoinen paradoksi, eikö? Totta silti.

Vierailija
286/303 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin sun rahat sitten menee? Onko kohtuullinen vuokra, joka huomioidaan kokonaan toimeentuotuessa? Onko jotain pikavippejä tai osamaksuja tai muita velkoja mitä makselet takaisin?

Toimeentulotuen perusosasta on laskennallisesti noin puolet ravintomenoja varten, eli noin 250. Loput muita menoja varten, kuten puhelinlasku, nettilasku, ei-reseptilääkkeet, vaatteet, kengät, pesuaineet ja hygieniatuotteet, kodin kalusteet, imuri yms. Kenkiä ja imureita ja vaatteita ei joka kuussa tarvitse ostaa, ei ainakaan kaikkia kerralla.

Oletko ikinä katsonut tiliotteilta että mihin rahat ihan konkreettisesti menee?

t. sossu

Mulla menee ruokaa n.350-400e nykyisin. Ruoka on kallistunut paljon. Lisäksi on joskus muita menoja, jotka mainitsin.

Jessus mitä summia. Mulla menee yksinasuvana 200-250€/kk vaikka tienaan niin paljon ettei tarvitse katsella hintoja kaupassa.

No entäs lounaat ja ravintolaruoat, HM?

En tiedä mitä HM tarkoittaa? Mutta lounaat on ruokaa myös ja kuuluu tuohon summaan. Aika usein lounas on jokin keitto, teen isomman satsin kerralla ja pakastan annoksina. Ravintolassa ei ole tullut korona-aikana käytyä. 

Vierailija
287/303 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Pystyt varmaan laskemaan rahasi ja laittamaan jotakin pöperöä. Osta nakkipaketin 1.30 e ja pakaste peruna-keitto kasvikset 1.50 e. Tee niistä keitto, jota voit syödä kolme päivää. Alle euron päivä. Osaat vastailla tännekkin, selviät varmaan päivästä toiseen.

Vierailija
288/303 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mee töihin... Siellä ne mt - ongelmat unohtuu!

Vierailija
289/303 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä. Aloin prostitoimaan, koska rahaa ei riittänyt ruokaan.

Vierailija
290/303 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota yhteyttä sosiaalipäivystykseen tai aikuissosiaalityöntekijään, kumman nyt pikemmin tavoitat. Siten pääset ainakin alkuun rahaongelman selvittämisessä. Myös diakoniatyöntekijä voi auttaa.

Muuten ihan hyvä vinkki, mutta sosiaalipäivystys ei tee aikuisen ihmisen rahattomuudelle sunnuntaina klo 15.53 yhtään mitään. Kehotetaan palaamaan asiaan arkena ja soittamaan siihen yksikköön, mikä nyt uusia asiakkaita missäkin kunnassa ottaa. 

Äly hoi! Kai nyt jokainen tajuaa, ettei asialle VÄLITTÖMÄSTI voi mitään tehdä. 

Ei sosiaaliPÄIVYSTYS tee tuollaiselle asialle milloinkaan mitään, vaan juurikin aikuissosiaalityö. Päivystys on päivystys, eihän terveydenhuollon päivystykseenkään mennä kertomaan, että e-pilleriresepti pitäisi lähiaikoina uusia, jos päivystyksen "nyt pikemmin tavoittaa" kuin terveyskeskuksen. 

Ei tässä ollut väitettykään, että sosiaalipäivystys rahaongelmille jotain tekisi, mutta APUA voisi saada ainakin siinä muodossa, että ohjauksen oikeaan osoitteeseen hakemaan apua. Aloittajan varsinainen ongelma ei ole pelkkä rahan puute vaan se, että hän kertoo A) syövänsä liikaa ja B) kärsivänsä kovasti, jos joutuu olemaan syömättä. Ehkä hänellä on joku ruokaan liittyvä mielenterveysongelma, joka ei ole ratkaistavissa rahalla.

Vierailija
291/303 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyynel.

Vierailija
292/303 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin auttaa sinua, mutta sinun pitää rehellisesti kertoa minulle kaikki tulosi ja menosi. Siis sentin tarkkuudella. 

Toimeentulotuki ei riitä kenellekkään, jos ostaa vain eineksiä. 

Vierailija
293/303 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mee töihin... Siellä ne mt - ongelmat unohtuu!

Sanopa mihin?  Mihin niistä työpaikoista, joihin on haettu ja saatu vastaus "tällä kertaa valinta ei osunut sinuun"?  Unohtuuko ongelmat, jos menen sinne aulaan istumaan?

Vierailija
294/303 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin auttaa sinua, mutta sinun pitää rehellisesti kertoa minulle kaikki tulosi ja menosi. Siis sentin tarkkuudella. 

Et sinä oikeasti voi auttaa, vaan päsmäröit vain hajalle sen yhden kuun budjetin, se on nähty täällä niin monta kertaa.  Niin kuin köyhä ei osaisi laskea tuloja ja menoja, vaan kun viivan alle jää liian vähän tuloja, vaikka kuinka suunnittelet ja pihistät.  Esim. jossakin kuussa sairastuu ja joutuu ostamaan lääkkeitä, toisessa hajoaa kenkä, kolmannessa kahvinkeitin.  Hyvässä lykyssä mitään näistä ei osu kohdalle, tai sitten ne osuu vielä samassa kuussa.  Niitä ei pysty ennakoimaan ja säästöstä ei pysty ottamaan, kun kaikki on mennyt, eikä olle riittänytkään.  

Vierailija
295/303 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sinä oikeasti voi auttaa, vaan päsmäröit vain hajalle sen yhden kuun budjetin, se on nähty täällä niin monta kertaa.  Niin kuin köyhä ei osaisi laskea tuloja ja menoja, vaan kun viivan alle jää liian vähän tuloja, vaikka kuinka suunnittelet ja pihistät.  Esim. jossakin kuussa sairastuu ja joutuu ostamaan lääkkeitä, toisessa hajoaa kenkä, kolmannessa kahvinkeitin.  Hyvässä lykyssä mitään näistä ei osu kohdalle, tai sitten ne osuu vielä samassa kuussa.  Niitä ei pysty ennakoimaan ja säästöstä ei pysty ottamaan, kun kaikki on mennyt, eikä olle riittänytkään.  

Toimeentulotuki korvaa lääkkeet. 

Ja noita kuun budjetteja tulisi tehdä joka kuukausi ja noudattaa. Mutta moni ei taas halua niitä noudattaa ja sitten harmitellaan, kun ei ole rahaa. 

Mitä muutakaan tässä tilanteessa voi? Budjetti ja siinä pysyminen ovat ainoat asiat millä AP voi auttaa tilannettaan. Toimeentulotuki on sitä mitä se on, ei se tule nousemaan tai muuttumaan. 

Vierailija
296/303 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja itse on ketjussa kertonut, että hänellä menee 10€ päivässä ruokaan. Sinustako tuo on hyvä köyhän ihmisen päiväbudjetti? Yhtään ei apua taloudenhallintaan mielestäsi tuossa vaiheessa tarvitse?

Vierailija
297/303 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuki korvaa lääkkeet. 

Ja noita kuun budjetteja tulisi tehdä joka kuukausi ja noudattaa. Mutta moni ei taas halua niitä noudattaa ja sitten harmitellaan, kun ei ole rahaa. 

Mitä muutakaan tässä tilanteessa voi? Budjetti ja siinä pysyminen ovat ainoat asiat millä AP voi auttaa tilannettaan. Toimeentulotuki on sitä mitä se on, ei se tule nousemaan tai muuttumaan. 

1) Kaikki köyhät eivät saa toimeentulotukea.

2) Tt-tuki maksaa vain reseptilääkkeet, ei muita.

Vierailija
298/303 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuuko ap siis pk-seudulla?

Voin tulla vaikka heti huomenna auttamaan ihan käytännön asioissa, jos budjetointi- ja muut vinkit ei tunnu nappaavan. Voin leipoa vaikka sämpylöitä pakkasen (jos pakastinlokero löytyy) täyteen, siivota, kuunnella ja rohkaista.

En ole itsekään lainkaan varakas, olen osa-aikatöissä, mutta tulen ihan hyvin toimeen, sillä kuluni ovat pienet ja käytän rahaa järkevästi. Korjaan kaiken, mikä on vain korjattavissa, käytän tuoteet niiden elinkaaren loppuun asti, ostan kasviksia ja hedelmiä silloin, kun ne ovat edullisimmillaan (satokaudet).

Tyydyn aika vähään; tuntematta kuitenkaan, että olisin jäänyt jostain paitsi.

Vierailija
299/303 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja itse on ketjussa kertonut, että hänellä menee 10€ päivässä ruokaan. Sinustako tuo on hyvä köyhän ihmisen päiväbudjetti? Yhtään ei apua taloudenhallintaan mielestäsi tuossa vaiheessa tarvitse?

70 euroa viikossa ruokaan on oikeasti aika paljon. Jos moni perheellinen saa tiukassa tilanteessa sataselle viikon ruuat koko perheelle, niin ap:n rahat riittäisivät paljon pitempään, kun opettelisi itse laittamaan ruokaa. Esimerkiksi riisipuuron ainekset eivät monta euroa maksa, reilun kahvikupillisen puuroriisiä ja litran maitoa. Kahdella eurolla saa niin suuren annoksen, että yksi ihminen ei sitä kerralla syö. Jämistä voi tehdä karjalanpiirakoita, kun ostaa pussillisen ruisjauhoja. Herkuksi saa riisifruttia, on laittaa kermavaahtoa (65snt/2dl, josta riittää muuhunkin) , pikkuisen vaniljasokeria ja marjoja tai hilloa. Paljonko se purkillinen kaupan riisifruttia maksaakaan? Tai jos oikein hurjaksi heittäytyy, voi tehdä vaikka maksalaatikkoa, kunhan löytää jauhettua maksaa.

Vierailija
300/303 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaaehtoinen7 kirjoitti:

Asuuko ap siis pk-seudulla?

Voin tulla vaikka heti huomenna auttamaan ihan käytännön asioissa, jos budjetointi- ja muut vinkit ei tunnu nappaavan. Voin leipoa vaikka sämpylöitä pakkasen (jos pakastinlokero löytyy) täyteen, siivota, kuunnella ja rohkaista.

En ole itsekään lainkaan varakas, olen osa-aikatöissä, mutta tulen ihan hyvin toimeen, sillä kuluni ovat pienet ja käytän rahaa järkevästi. Korjaan kaiken, mikä on vain korjattavissa, käytän tuoteet niiden elinkaaren loppuun asti, ostan kasviksia ja hedelmiä silloin, kun ne ovat edullisimmillaan (satokaudet).

Tyydyn aika vähään; tuntematta kuitenkaan, että olisin jäänyt jostain paitsi.

Missäpäin Suomea ap asuikaan?

Tarjoukseni on edelleen voimassa.

Ja tällainen ehkä kynnystä madaltava asia, että olen itsekin kamppaillut mielenterveysongelmien kanssa nuorena ja uudelleen aikuisiällä, joten tiedän, miten ison ponnistelun takana edes sängystä nouseminen voi pahimmillaan olla, ruoan lämmittämisestä puhumattakaan..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi seitsemän