Minä tulen hoitamaan lapsenlapsia mielellään mutta omilla ehdoillani.
Eli jos lapseni haluavat tuoda lapsensa meille hoitoon niin se sopii. Ainoastaan sillä ehdolla että hoidan heidät ihan niin kuin itse katson parhaaksi. En tule noudattamaan mitään ihme dieettejä (ellei perustu terveydellisiin seikkoihin) tai muita erikoisuuksia ellei se sitten satu sopimaan omiin tapoihini.
Jos tämä ei sovi niin sitten tavataan vaan vanhempien läsnäollessa jotka saavat itse huolehtia erikoisuuksistaan. Esim jos lapsi tai miniä/vävy alkaisi väittää että en saa tarjota pullaa lapsille niin se on voi voi. Tai että heidän lapset saa pelata kännyllä kaiken päivää, ei onnistu mummolassa. Toivon tosin että olen onnistunut omat 6 lasta kasvattamaan maalaisjärkisiksi mutta miniöistä/vävyistä ei aina tiedä.
Kommentit (28)
Ihan uteliaisuudesta: miten suhtautuisit, jos lapsesi päättäisivät kasvattaa omat lapsensa tyystin eri tavalla, kuin millä sinä olet omasi kasvattanut?
Jos luetaan vaikeimmat ääritapaukset pois, tuntuu, että haluat pitää ns. ohjat käsissäsi. Esim. lapsen ruokavalio on "ihmedieettejä", ja että sopeutuminen on nimenomaan teidän suuntaanne teidän tapoihinne, ei toisinpäin.
Ehkä muutenkin on parempi ensin odottaa, mitä tuleman mitää, ja rakentaa siihen vasta omat periaatteensa. Joustamattomuus harvoin kehittää ihmissuhteita. :)
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 15:05"][quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 15:01"][quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 14:58"]Muista sitten että lapsesi hoitavat sinua joskus omilla ehdoillaan.
[/quote]ja valitsevat sulle sen vanhainkotipaikan...
[/quote]
Enköhän osaa ihan itse valita oman paikkani. Ja jos on sen verran pitkällä dementia etten osaa niin mitä väliä sillä sitten edes on.
En usko että tästä "asenteestani" tulee mitään ongelmaa, korkeintaan jos joku miniä tai vävy koittaa pistää vastaan. Huomaa että täällä on taas palsta täynnä näitä "minä minä" ihmisiä joiden mielestä isovanhempien on toteutettava kaikki toiveet mitä keksivät esittää. Ja ilmaista lastenhoitoapua pitäisi silti saada.
[/quote]eihän sun pidä olla ilmainen hoitoautomaatti. Tee oma aikataulusi. Itse ainakin keskittyisin siihen, että kun on todellinen tarve hoitoon esim työesteet ja harrastuksiin kuljetus.
Jos oma äitini olisi tuollainen, en IKINÄ veisi lapsiani hänelle hoitoon.
Sinulla on oikeus toimia niin kuin haluat, se on selvä. Tuo sun "hyökkäys on paras puolustus" -asenne tuntuu vain aika raskaalta elämäntavalta.
Minä en ole koskaan sanellut, miten lapsiani pitäisi isovanhemmilla hoitaa. Tosin ovat olleet hoidossa vain pari kertaa vuuodessa eli joustoa on löytynyt puolin ja toisin. Kukaan ei yrittänyt tuputtaa lapselleni raasteita 2 kk:n ikäisenä eli siinä kunnioitettiin nykypäivän tapoja eikä yritetty vääntää väkisin niitä omia. Ehdotuksia ja neuvoja sain, isoa osaa en noudattanut eikä kukaan vetänyt hernettä nenäänsä. Kun lapsi söi normaalia ruokaa, tuli mukaan ne herkut ja toivoin kyllä, että karkkia ei työnnettäisi nassuun eikä työnnettykään alle 3-vuotiaalle mutta muuta makeaa kyllä tarjottiin. Joskus mies vähän ärähti kun lapsi veteli keksejä kuin liukuhihnalta, mutta todettiin vain keskenämme että pieni tauko tekee nyt hyvää kaikille osapuolille. Ei tarvinnut opastaa tai sormi pystyssä vaatia vaan ihan vain totesimme, että nyt ei ole hoitotarvetta.
Nuorten vanhempien vikana on tämä tolkuton kontrollintarve. Joka asiassa pitää tehdä MINUN tavallani tai muuten... Ei haluta eikä jakseta huomioida muiden tapoja tai muita perheitä. Juuri kuuntelin posket punottaen miten eräs nuori äiti selosti mitä kaikkea hänen 2-vuotiaansa saa syödä päiväkodissa ja mitä taas ei. Oli jo kielen päällä, että parasta hoitaa itse tai palkata se yksityinen hoitaja kun on noin hemmetin vaikeaa.
Tottakai perhe saa noudattaa tiettyjä tapoja ja ruokavalioita mutta sitten on varmasti syytä varmistaa, että hoitavat tahot ovat halukkaita noudattamaan samoja asioita. Mikään pakkohan sitä lasta ei ole hoitoon laittaa enkä ymmärrä sitäkään ajatusta että jos ei tehdä niin kuin minä sanon, niin välit on poikki lopullisesti. Ei se lastenhoitaminen ole mitään rakettitiedettä ja terve lapsi ei kuole yhteen keksiin. Tottakai jos joku tahallaan ei noudata esim. lapsen ruokavaliota tai vaarantaa lapsen terveyden, on pakko tehdä radikaaleja päätöksiä mutta muuten en oikein ymmärrä tuota MINUN lapset, MINUN tapa - ideologiaa. Lapset hyötyvät erilaisista ympäristöistä, ihmisistä ja tavoista ympärillään. Tuollaisen kontrollifriikin vanhemman kasvattama lapsi on pelokas, joustamaton ja epäluuloinen kaikkea uutta kohtaan.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 15:05"]
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 15:01"][quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 14:58"]Muista sitten että lapsesi hoitavat sinua joskus omilla ehdoillaan. [/quote]ja valitsevat sulle sen vanhainkotipaikan... [/quote] Enköhän osaa ihan itse valita oman paikkani. Ja jos on sen verran pitkällä dementia etten osaa niin mitä väliä sillä sitten edes on. En usko että tästä "asenteestani" tulee mitään ongelmaa, korkeintaan jos joku miniä tai vävy koittaa pistää vastaan. Huomaa että täällä on taas palsta täynnä näitä "minä minä" ihmisiä joiden mielestä isovanhempien on toteutettava kaikki toiveet mitä keksivät esittää. Ja ilmaista lastenhoitoapua pitäisi silti saada.
[/quote]
Eli muiden omat näkemykset ovat "minäminä"-näkemyksiä, mutta sun omat näkemykset eivät ole? Tämä voi ehkä hämmästyttää sua suuresti, mutta on myös olemassa ihmisiä, jotka kunnioittavat toisten näkemyksiä ja suostuvat kompromisseihin, puolin ja toisin.
Tuollaisella asenteella, joka sinulla on, tulee kyllä helposti riitoja omien lasten kanssa.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 14:47"]
jos lapsi tai miniä/vävy alkaisi väittää että en saa tarjota pullaa lapsille niin se on voi voi.
[/quote]
Siis et kunnioita sen vertaa lapsen vanhempia, että voisit edes olla tarjoamatta pullaa? Jos vanhempien mielestä pulla ei kuulu terveelliseen ruokavalioon, sun on ihan pakko sitä siitä huolimatta tuputtaa? Miksi? Kuulostaa siltä, että haluat edelleen pompottaa omia lapsiasi ja tehdä niille selväksi, että sä olet pomo ja sun ei tarvitse kunnioittaa ketään muuta.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 15:04"]Miten te tarkat vanhemmat ratkaisette asian, jos mummolla on kolme lastenlasta yhtaikaa hoidossaan kolmesta eri perheestä? Muistaako hän sääntöjen viidakossa, miten se nyt kunkin kohdalla meni?
[/quote]ei kai kukaan mummo ota kolmea hoitoon yhtäaikaa!!