Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka paljon pitää opiskella, jos DI haluaisi matemaattisten aineiden opettajaksi?

Vierailija
27.03.2022 |

Mietin, että jos muuttaisi sitten eläkevirkaan johonkin pikkukuntaan, jossa hyvät mökkeily/ulkoilu/retkeily yms. harrastusmahdollisuudet ja kävisi kunnan pikkukoulussa opettamassa matikkaa ja fysiikkaa.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

DI ammatti ja tutkinto on sekä coolimpi ja rahakkaampi kuin ope.

Eli älä missään nimessä vaihda.

Korkeintaan jos opinnot kestää.max 1 kk.

Vierailija
22/30 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ammatillisella puolella pääset DI-tutkinnolla opettamaan pakollisia matikan ja fysiikan ja kemian kursseja, kun teet pedagogiset. Se on noin vuoden projekti.

Itse olen DI ja opetan tietotekniikkaa amiksessa. Mutta siis minulla olisi laillisesti kelpoisuus myös mafyke-opettajaksi.

Hetkinen, ei YTO-matikkan/fysiikkan/kemian lehtoriksi pääse pelkällä DI-tutkinnolla ja opeopinnoilla. Pitää olla aineopintoja noista mafyke-aineista. Toki opettaa saa, mutta mafyke-opettajan virkaa ei saa.

Itse olen tekniikan puolen amisope ja DI. Opeopinnot tehty. Opetan omalla alalla joskus matikkaa ja säännöllisesti tietotekniikkaa. Mutta mafyke-lehtoriksi en ole pätevä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Opettajan pedagogiset opinnot 60op

- Matematiikan perus- ja aineopinnot 60op

- Fysiikan perus- ja aineopinnot 60op

Lisäksi jos töihin pikkukunnalle meinaat, niin suotavaa on, että sinulla on vielä kemian perus- ja aineopinnot suoritettuna. Ne "eläkevirat" on yleensä MAFYKE -yhdistelmiä.

Vierailija
24/30 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä taida pikkukunnissa olla enää kouluja.

Eipä taida olla enää niin pieniä kuntia, joissa ei olisi edes peruskoulun yläastetta.

Opettajan pedagogiset kannattaa ainakin suorittaa, niin pääsee opettajaksi ammattikouluun. Sitten voi suorittaa matematiikan, fysiikan ja kemian opintoja vaikka avoimessa yliopistossa tai PIA-opiskelijana, niin saa ainakin yläasteen opettajan kelpoisuuden. Ylempi korkeakoulututkinto sinulla jo onkin. Suoritat vain opetettavan aineen opintoja, jos niitä ei sisälly aikaisempaan tutkintoosi.

Vierailija
25/30 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ammatillisella puolella pääset DI-tutkinnolla opettamaan pakollisia matikan ja fysiikan ja kemian kursseja, kun teet pedagogiset. Se on noin vuoden projekti.

Itse olen DI ja opetan tietotekniikkaa amiksessa. Mutta siis minulla olisi laillisesti kelpoisuus myös mafyke-opettajaksi.

Hetkinen, ei YTO-matikkan/fysiikkan/kemian lehtoriksi pääse pelkällä DI-tutkinnolla ja opeopinnoilla. Pitää olla aineopintoja noista mafyke-aineista. Toki opettaa saa, mutta mafyke-opettajan virkaa ei saa.

Itse olen tekniikan puolen amisope ja DI. Opeopinnot tehty. Opetan omalla alalla joskus matikkaa ja säännöllisesti tietotekniikkaa. Mutta mafyke-lehtoriksi en ole pätevä.

Itse asiassa vähän riippuu. Esim jos on kemiantekniikasta tai teknillisestä fysiikasta DI, on kelpoinen sellaisenaan. Jostain tuotantotaloudesta ei tietenkään.

Vierailija
26/30 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilastokeskuksen mukaan näin:

Kunta:

Säännöllisen työajan ansion keskiarvo, e/kk Matemaattisten aineiden lehtori   4 329e

Yksityinen:

Säännöllisen työajan ansion keskiarvo  Diplomi-insinööri, prosessitekniikka ja materiaalitekniikka5 161e

-> Se minkä DI voittaa palkassa hän häviää vapaa-ajan määrässä. Elämä on valintoja.

Vierailija
27/30 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Opettajan pedagogiset opinnot 60op

- Matematiikan perus- ja aineopinnot 60op

- Fysiikan perus- ja aineopinnot 60op

Lisäksi jos töihin pikkukunnalle meinaat, niin suotavaa on, että sinulla on vielä kemian perus- ja aineopinnot suoritettuna. Ne "eläkevirat" on yleensä MAFYKE -yhdistelmiä.

Pikkukunnassa sorvataan sopivalle tyypille tuntiopettajuus vaikka matikan pätevyyden mukaan. DI:llä on hyvä maine opetusalalla, monesti sitten sivuun laitetaan erilaista TVT-vastaavaa ja projektijuttua sivuun jolloin tyypillisesti sitten palkka on hieman normiopea korkeampi ja työnkuva vaihtelevampi. Toki sitten pitää osata vaan kieltäytyä jos tuntuu että työtä on tarjolla liiasti

Toki sitten pikkukunta voi olla myös ihan h-vetti jos on huono rehtori tai taukki sivistysjohtaja mutta aina nekin voi vaihtua.

Vierailija
28/30 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippunee DI-tutkinnon sisällöstä. Itse kun suoritin opettajan pedagogisia, mukana oli kaksi dippainssiä. Saivat suoraan matikan ja fysiikan opinnot hyväksiluettua, eivät tarvinneet muuta kuin aineenopettajan pedagogiset opinnot (1 vuosi / 60 op) ja olivat sitten päteviä matematiikan ja fysiikan opettajia. Kasvatustieteellisen tiedekunnan kansliaan sähköpostia, siellä osaavat vastata kysymykseen paremmin. 

Vierailija
29/30 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilastokeskuksen mukaan näin:

Kunta:

Säännöllisen työajan ansion keskiarvo, e/kk Matemaattisten aineiden lehtori   4 329e

Yksityinen:

Säännöllisen työajan ansion keskiarvo  Diplomi-insinööri, prosessitekniikka ja materiaalitekniikka5 161e

-> Se minkä DI voittaa palkassa hän häviää vapaa-ajan määrässä. Elämä on valintoja.

Ja oppilaitoksesta riippuen tuosta keskiansiosta voi olla helppoa nostaa. Esim. itse tosiaan ammatillisella puolella opetan tietotekniikkaa ja lisäksi olen kehitysvastaavana verkko-opetuksen kehityksessä ja tuessa, palkka 5200.

Vierailija
30/30 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen törmännyt useampaan DI:n joka on vaihtanut aineenopettajaksi. Pari reittiä:

-DI:nä epäpäteväksi sijaiseksi, ammatilliseen opettajakorkeakouluun josta opettajapätevyys, matematiikan 60op opinnot ja sitten virka. En muista opiskeliko matikan avoimen kautta. Avoimen kautta voit opiskella ainakin perusopinnot matikasta, fysiikasta, kemiasta.

-DI:nä opiskelemaan aineenopen pätevyyttä hakemalla MAFYKE-aineenopekoulutukseen. Hakijoita on tosi vähän, voit päästä vanhan yo-todistuksesi pohjalta jos sulla on ainereaali. Opiskeluaikana jo pitkälti töissä.

Pikkukunnissa on jäätävä pula mafyke-aineenopettajista. Saat epäpätevänä sijaisuuden kyllä ja sitten näet vaikka puolen vuoden aikana onko se sun juttu. Jos olet hyvä tyyppi ja reksi on täyspäinen niin sulle kyllä räätälöidään mahdollisuuksia pätevöitymiseen.

Moneen paikkaan halutaan nykyään MAFYKE-pätevyys mutta kyllä etenkin pikkukunnassa voi riittää että sulla on se yksi aine. Varmaan kannattaa priorisoida niin että sulla on se opepätevyys + yksi aine ja sitten loppuja täydentelet tarpeen mukaan.

Palkan puolesta en tiedä iästäsi, ehditkö saamaan vuosisidonnaisia paljon mutta nähdäkseni palkka on työmäärään ja vapaa-aikaan suhteutettuna ok. 

Tsemppiä!

-Aineenopettaja, 15v työkokemus (ei mafyke)

” Moneen paikkaan halutaan nykyään MAFYKE-pätevyys mutta kyllä etenkin pikkukunnassa voi riittää että sulla on se yksi aine. Varmaan kannattaa priorisoida niin että sulla on se opepätevyys + yksi aine ja sitten loppuja täydentelet tarpeen mukaan.”

Menee kyllä toisin p-in, että pikkupaikoissa haluttaisiin 3 aineenpätevyys, mutta kun nykyään valmistutaan 2 aineen pätevyydellä. Eikä ole mitään järkeä suorittaa kolmatta, koska palkkaa enempää et tule saamaan ja meillä on edelleenkin koulussa yhden aineen opettajia, jotka saa saman palkan. Miksi siis toinen kouluttaisi kolmeen aineeseen?