Verrataanpa mun ja äitini, suuren ikäluokan edustajan, elämää 35-vuotiaana!
Äitini, kun hän oli 37-vuotias: Käynyt lukion jälkeen opistoasteisen 4-vuotisen koulun ja löytänyt heti vakituisen työpaikan kunnan palveluksesta. Tehnyt töitä 15 vuotta. Saanut kaksi lasta, joille palkannut lastenhoitajan kotiin koulupäivien jälkeen. Omistaa mökin meren rannalla, toisen loma-asunnon Etelä-Euroopassa ja keskikokoisen perheasunnon Helsingin keskustassa. Avustusta vanhemmiltaan sen verran, että pystyi kustantamaan opiskelunsa ilman lainaa. Toki kiinteistöistä on velkaa, mutta maltillisesti.
Minä, 37-vuotiaana: Olen lukion jälkeen opiskellut yliopistossa ja valmistunut maisteriksi 5 vuodessa. Ei lapsia. Olen tehnyt pätkä- ja silpputöitä 10 vuotta. Vakituista työsuhdetta omalta alalta minulla ei ole koskaan ollut. Nyt olen työtön. Opintojen ohessa tehty kassaduuni oli toki vakituinen, mutta graduvuonna ei ollut enää aikaa siinä roikkua ja halusin oman alan hommiin. Omistan velattoman keskusta-asunnon, kiitos pienen perinnön ja tiukan lyhennysohjelman. En haaveile mökeistä saati kakkosasunnoista, vaan haluan edes jossain vaiheessa päästä tekemään töitä pitkäjänteisesti samassa paikassa edes muutaman vuoden. Vakituisesta työsuhteesta en enää edes haaveile, sillä se ei ole realistista.
Kyllä suurilla ikäluokilla oli asiat todella paljon paremmin silloin 80-luvulla, kun he olivat ikäisiäni. Varakkain sukupolvi koskaan, heidän lapsensa eivät tule yltämään samaan. Onneksi minulle (ja siskolleni) on toki tulossa perintönä sitten loputkin kesäasunnot ja merenrantatontit joskus tulevaisuudessa. Sitä ennen joutuu kituuttamaan pienellä palkalla ja työttömyyskorvauksella.
Kommentit (53)
En tule ikinä saavuttamaan vanhempieni elintasoa. Olen nyt 45v ja omistan puolet velkaisesta asunnosta. Tein 12 vuotta pätkätöitä ennen vakituista työpaikkaa. Ei ole kesämökkejä eikä sijoitusasuntoja. Jos perin vanhempieni kesämökin ei minulla ole varaa omistaa sitä.
Suuret ikäluokat sai kaiken.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 11:23"]
Suomen bkt oli 80-luvun alussa puolet pienempi kuin nyt.
Vuonna 2005 se oli 4% pienempi kuin nyt.
Oliko vuonna 2005 Suomessa huono elintaso?
[/quote]
Suomen BKT oli sekä 80-luvulla jakautunut tasaisemmin koko kansalle. 90-luvun laman jälkeen tuloerot lähtivät nousuun ja nykyään terveydenhoitaja ei todellakaan pysty kustantamaan itselleen samanlaista elintasoa kuin äitini antamassani esimerkissä. Terveydenhuollossa on edelleen paljon rahaa, mutta lähinnä vain lääkäriasemien veroparatiiseissa.
Isäni ei käynyt kouluja ja perusti oman yrityksen ja on pyörittänyt sitä yli 25vuotta jääden kohta eläkkeelle. Itse olen työttömänä ja ei minusta ole mitään yritystä perustamaan, saatika pyörittämään. En tiedä miten on omena näin kauas puusta pudonnut. Itse olen laiska ja saamaton, isäni on työnarkomaani ja tekee töitä kuin hullu edelleenkin. Ei minulla ole edes mitään haaveita tienata paljon rahaa. Minulle riittäisi ihan vaan ruoka ja katto pään päälle.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 11:28"]
En tule ikinä saavuttamaan vanhempieni elintasoa. Olen nyt 45v ja omistan puolet velkaisesta asunnosta. Tein 12 vuotta pätkätöitä ennen vakituista työpaikkaa. Ei ole kesämökkejä eikä sijoitusasuntoja. Jos perin vanhempieni kesämökin ei minulla ole varaa omistaa sitä.
[/quote]
Mä taas olen nyt 46-vuotiaana ohittanut vanhempieni elintason reilusti.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 11:35"]
[/quote]
Suomen BKT oli sekä 80-luvulla jakautunut tasaisemmin koko kansalle. 90-luvun laman jälkeen tuloerot lähtivät nousuun ja nykyään terveydenhoitaja ei todellakaan pysty kustantamaan itselleen samanlaista elintasoa kuin äitini antamassani esimerkissä. Terveydenhuollossa on edelleen paljon rahaa, mutta lähinnä vain lääkäriasemien veroparatiiseissa.
[/quote]
Köyhimmänkin 10%:n absoluuttiiset tulot ovat kasvaneet, esim. 90-luvun lopulla viidessä vuodessa viiden prossan kasvu.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 11:35"]Isäni ei käynyt kouluja ja perusti oman yrityksen ja on pyörittänyt sitä yli 25vuotta jääden kohta eläkkeelle. Itse olen työttömänä ja ei minusta ole mitään yritystä perustamaan, saatika pyörittämään. En tiedä miten on omena näin kauas puusta pudonnut. Itse olen laiska ja saamaton, isäni on työnarkomaani ja tekee töitä kuin hullu edelleenkin. Ei minulla ole edes mitään haaveita tienata paljon rahaa. Minulle riittäisi ihan vaan ruoka ja katto pään päälle.
[/quote]
Miksi et ole työskennellyt isäsi yrityksessä?
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 11:54"]
[/quote]
[/quote]
Köyhimmänkin 10%:n absoluuttiiset tulot ovat kasvaneet, esim. 90-luvun lopulla viidessä vuodessa viiden prossan kasvu.
[/quote]
Myös elinkustannukset ovat kasvaneet, etenkin asuntojen hinnat.
Olet itse jo vanha, työkyvytön ja kipeä saadessasi ne merenrantakiinteistöt ja muut mahdolliset perinnöt itsellesi. Nautipa niistä sitten.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 11:50"]
[/quote]
[/quote]
Sun vanhemmat taitaa ollakin pykälää vanhempia kuin suuret ikäluokat.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 11:54"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Tulolla ei ole merkitystä, ostovoimalla on. se ei ole nyt kovin häävi keskituloisellakaan, saati pienituloisella tai köyhyysrajan alapuolella sinnittelevillä.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 12:10"]
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 11:50"]
[/quote]
[/quote]
Sun vanhemmat taitaa ollakin pykälää vanhempia kuin suuret ikäluokat.
[/quote]
Suuret ikäluokat 1946-1949 syntyneet.
Suurilla ikäluokilla sattui kaksi hyvää asiaa: työtä yleensä sai ja inflaatio piti huolen lainojen kuolettumisesta.
Omat vanhempani olivat taloudellisesti kovilla silloin 35-vuotiaina. Lapset, asuntolaina, äiti kotona hoitolapsia hoitamassa ja isä vielä huonolla palkalla koska asunnon rakentamiset viivyttivät lopputyön tekemistä.
Oma lapsuus osui köyhään aikaan. Ei se niin herkkua ollut. Kun minä 70-luvun lapso, muitin kotoa, silloin vanhempieni elintaso alkoi nousta. Palkkataso nousi, asunto oli maksettu, ...
En voi kuvitellakaan, että ollessani 50v omaisin saman elintason kuin he. Meillä ei ole edes omistusasuntoon ollut varaa...
Oma äitini 30-vuotiaana. Oma kolmen makuuhuoneen rivitaloasunto Espoossa. Kansakoulupohja ja vakityössä valtiolla. Kesämökki järven rannalla järvi-Suomessa. Yksi lapsi ja toinen tulossa. Ulkomaanmatkoja kerran vuodessa.
Minä 30-vuotiaana. Pian maisteri, jolla 3-4 vuotta alan työkokemusta takana. Tällä hetkellä lapsen kanssa kotona työttömänä. Työsopimusta kun ei uusittu äitiysloman jälkeen. Töitä ei tunnu irtoavan mistään. Vuokralla asun ja tilillä hieman säästöjä. Ei omaisuutta.
On kyllä pitänyt aika hyvässä asemassa kunnalla jos on ulkomailtakin asunnon ostanut.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 11:28"]En tule ikinä saavuttamaan vanhempieni elintasoa. Olen nyt 45v ja omistan puolet velkaisesta asunnosta. Tein 12 vuotta pätkätöitä ennen vakituista työpaikkaa. Ei ole kesämökkejä eikä sijoitusasuntoja. Jos perin vanhempieni kesämökin ei minulla ole varaa omistaa sitä.
[/quote]Kesämökin verot äkkiä jopa 1500e vuodessa niinkuin meillä. Ihan jörjetöntä ja korotukset tulossa, jopa 40%.
Äitini ensimmäinen kesätyöpaikka lukioikäisenä oli pankki.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 11:56"]
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 11:35"]Isäni ei käynyt kouluja ja perusti oman yrityksen ja on pyörittänyt sitä yli 25vuotta jääden kohta eläkkeelle. Itse olen työttömänä ja ei minusta ole mitään yritystä perustamaan, saatika pyörittämään. En tiedä miten on omena näin kauas puusta pudonnut. Itse olen laiska ja saamaton, isäni on työnarkomaani ja tekee töitä kuin hullu edelleenkin. Ei minulla ole edes mitään haaveita tienata paljon rahaa. Minulle riittäisi ihan vaan ruoka ja katto pään päälle. [/quote] Miksi et ole työskennellyt isäsi yrityksessä?
[/quote]Niinpä! alasta riippuen olisitte hyödyntäneet, isäs olisi palkannut sut oppisopimuksella ja saanu susta kaikenmaailman tukiaisia ja sä olisit saanu töitä ja isäs mahdollisesti jatkajan firmalle!
Mun serkku on kuin sun äiti, mutta ei sillä ollut 37v iässä merenrantakiinteistöä tai kesämökkiä Euroopassa. Sillä oli 2 lasta ja omakotitalo yhdessä miehensä kanssa.
Sen sijaan minulla on yliopistotutkinto, mökki Hangossa ja Savonlinnassa, kesäpaikka Nizzassa ja pikkuinen kaupunkikoti Lontoossa, tietty oma koti Helsingissä. Lapsia 2, vuoroviikoin isällään.
Olisiko kuitenkin niin, että jokainen tekee elämänsä omanlaiseksi?
Äitini 35-vuotiaana. Kävi kansakoulun, ei mennyt oppikouluun, koska vanhemmilla ei ollut varaa kirjoihin. Meni töihin 15-vuotiaana kauppaan. Teki raskaita duunarihommia tehtaissa ja myöhemmin hoitajana. Ei koskaan olisi omistanut kuin pienen asunnon lähiössä ilman isääni, joka tienasi AMK-opintojen jälkeen ihan ok. Kaksi lasta, toinen aiemmasta suhteesta alkoholisoituneen hullun kanssa, toinen isäni kanssa. Ei perintöjä, vanhempansa kuolivat varhain. Ei koskaan autoa. Harvoin ulkomailla, ei mitään kielitaitoa.
Minä 35-vuotiaana. Valmistunut maisteriksi. Saanut heti oman alan hyvän vakituisen työn. Opintoajalta ei velkaa, koska vanhemmat auttoivat ja ostivat asunnon, joka nyt sijoitusasuntona. Yksi lapsi. Aviomies, joka tekee kotitöitä yhtä paljon kuin minä ja hoitaa lastaan. Iso uusi omakotitalo kaupungista, uusi auto, ulkomailla useasti vuodessa. Puhun 5 kieltä.
Kyllä minä olen saanut jo paljon enemmän kuin äitini ikinä, ainakaan maallisen mammonan ja koulutuksen saralla.