Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

6v tyttö varasti sedältään posliinikoristeen, huomattiin vasta kotona, mikä olisi ok rangaistus?

Vierailija
27.03.2022 |

Mitään väkivaltaa meillä ei käytetä. Puhelinta lapsi ei omista, joten sellaisen takavarikointi ei nyt auta. Viikkorahaa saa 4€

Kommentit (83)

Vierailija
41/83 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palauttaa sen itse sedälle ja pyytää samalla anteeksi. Kokee asian noloksi, ja siinä on rangaistus.

Tämä. Varastin itse Tiimarista tuon ikäisenä jonkun pikkutavaran ja voi sitä nöyryytystä kun joutui itse palauttamaan tavaran ja pyytämään anteeksi. Hävetti niin paljon, että taatusti ei tullut mieleen varastaa uudestaan.

Vähän hei eri asia. Ei ne sukulaisilta saatavat asiat yleensä maksa. Milloin joku on antanut sinulle jotain kaupasta ilmaiseksi? Niih. Sen sijaan sukulainen on voinut antaa kaikenlaista lapselle, joka ei sitten hahmota, ettei voi itse vain valita, mitä ottaa. Takuulla ajatus ei ollut se, että varastaa. On voinut ajatella, että esine ei ole sedälle tärkeä.

Voi tosiaan olla, että lapsi ei täysin ymmärrä ettei toisen kodista voi vain ottaa esineitä, mutta sitä tärkeämpää se on nyt opettaa hänelle. Ja sen hän oppii parhaiten kun palauttaa tavaran ja pyytää anteeksi. Asian hyssyttely kuoliaaksi on vain karhunpalvelus lapselle, parempi että oppii asian nyt eikä myöhemmin kun seuraukset saattavat olla jo vähän ikävämpiä.

Vierailija
42/83 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytättekö oikeasti kotitöitä rangaistuksena? Ei ne ole rangaistus, vaan kodin yhteistä hyvää, jossa viihtyy kaikki. Itse olen ottanut lapset mukaan siivoukseen, ruuanlaittoon ja leipimiseen, ja vapaaehtoisesti ovat noita asiota halunneet tehdä.

Tässä ei nyt varmasti tarkoitettu rangaistuksella yhteistä pullanpaistoa äidin kanssa, vaan esimerkiksi roskapussin ulosvientivelvollisuutta tietyn ajan tms.

Se on vain hyvä, jos töllöilystä seuraa jotain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/83 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytättekö oikeasti kotitöitä rangaistuksena? Ei ne ol rangaistus, vaan kodin yhteistä hyvää, jossa viihtyy kaikki. Itse olen ottanut lapset mukaan siivoukseen, ruuanlaittoon ja leipimiseen, ja vapaaehtoisesti ovat noita asiota halunneet tehdä.

Voi sun lapset viihtyvät tietenkin lauleskellen wc-pöntön pesussa, viemärikaivojen putsauksessa ja biojäteastian tyhjennyksessä.

Meidän muiden normaaleissa perheissä osa kotitöistä on vastenmielisiä.

Juu, voi niin viihtyvätkin. Lauleskellaan yhdessä ja naureskellaan. Ja täällä voit kyllä esittää sitä "normi" perhettä ihan vapaasti. Niissä nykyajan "normi"perheissä ei ole mitään muuta normaalia kun lasten puhelimien räpläys ja ruutuajasta riiteleminen.

Vierailija
44/83 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää nyt viitsikö - etteikö kuusivuotias jo tietäisi, ettei muiden tavaroita saa ottaa ilman lupaa? Johan sen tietää kolmevuotiaskin.

Vierailija
45/83 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä olisi sopiva rangaistus 6v vanhemmille, jotka eivät osaa kasvattaa lastaan? Tuon ikäisen pitäisu jo tietää että mikä on oikein ja mikä väärin. Ja vielä se, että täältä haetaan "neuvoa" oman lapsen kasvatukseen, niin kertoo sinusta vanhempana kyllä aika paljon.

No ei vanhempien syyllistäminenkään tässä auta. Tällä palstalla on paljon nuoria vanhempia, jotka oppivat joka päivä vanhempina uutta. Kuten meistä kuka tahansa. Oppia ikä kaikki, vielä satavuotiaanakin tai miten vanhaksi sitten elääkään. Jos joku luulee olevansa jo täysin tietävä ja kaiken osaava on kehitys ihan taatusti pysähtynyt!

Armoa opin tiellä oleville vanhemmille! Ja ymmärrystä heille antaa armoa opin tiellä oleville lapsille!

Vierailija
46/83 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytättekö oikeasti kotitöitä rangaistuksena? Ei ne ole rangaistus, vaan kodin yhteistä hyvää, jossa viihtyy kaikki. Itse olen ottanut lapset mukaan siivoukseen, ruuanlaittoon ja leipimiseen, ja vapaaehtoisesti ovat noita asiota halunneet tehdä.

Voi sun lapset viihtyvät tietenkin lauleskellen wc-pöntön pesussa, viemärikaivojen putsauksessa ja biojäteastian tyhjennyksessä.

Ka sä parannat asiaa tekemällä kotitöistä rangaistuksia? Häpeä! Olet hirveä vanhempi, lapsiasi käy sääliksi. Tässäkin tapauksessa ainoa syyllinen on ap, koska lapsi ei tiennyt, ettei esinettä ole ok ottaa.

Mitä naurettavia vt:itä täällä on tänään taas paikalla, meillä ois varmaan naureskeltu, että otitko sä nyt tuon sieltä, voi hyvänen aika, pitääpä palauttaa ensi kerralla, soitettu sedälle, että hei tää on btw täällä jos etsitte ja sanottu lapselle, että koska se on toisen ja hän ei antanut lupaa ottaa sitä, sitä ei voi ottaa!

Mikään iso asia tuollainen lapsen ajattelu ei ole! 😅

Kerropa millä tavoin lasta saa rangaista? Ilman että siitä tulee alapeukkuja tai lasu.

Vierailija
47/83 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhtautuisitte asiaan sen vaatimalla vakavuudella. Lähes jokainen on joskus ottanut jotain joka ei hänelle kuulu. Mitä nuorempana sen tekee, sitä tärkeämpi on tehdä siitä mieleenpainuva tapahtuma. Anteeksipyyntö ja tavaran palauttaminen tuskin unohtuu lapselta, joten se on ihan riittävä rangaistus. Ja lapsen kanssa keskustelu asiasta on myöskin hyvä tehdä.

Vierailija
48/83 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ka sä parannat asiaa tekemällä kotitöistä rangaistuksia? Häpeä! Olet hirveä vanhempi, lapsiasi käy sääliksi. Tässäkin tapauksessa ainoa syyllinen on ap, koska lapsi ei tiennyt, ettei esinettä ole ok ottaa.

Mitä naurettavia vt:itä täällä on tänään taas paikalla, meillä ois varmaan naureskeltu, että otitko sä nyt tuon sieltä, voi hyvänen aika, pitääpä palauttaa ensi kerralla, soitettu sedälle, että hei tää on btw täällä jos etsitte ja sanottu lapselle, että koska se on toisen ja hän ei antanut lupaa ottaa sitä, sitä ei voi ottaa!

Sellainen Vuoden vanhempi siellä. Ihan naureskelee kun lapsi varastaa. Saattaa hymy hyytyä, kun lapsi varastaa isompanakin.

Vierailija
49/83 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää nyt viitsikö - etteikö kuusivuotias jo tietäisi, ettei muiden tavaroita saa ottaa ilman lupaa? Johan sen tietää kolmevuotiaskin.

Ootko ollut joku pikkuaikuinen? Mä en edes muista kun olin 6 v. saati 3 v.

Vierailija
50/83 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä diagnoosi sulla on? Aivovamma?

Vierailija
51/83 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lapsi voi kuitenkin hairahtaa varastamiseen tai valehteluun. Näpistelyn syynä voi olla jännityksen halu, vaikutuksen tekeminen kavereihin tai vain halu saada tietty tavara. On muistettava, että vaikka teko on väärä, lasta ei pidä tuomita liian jyrkästi: näpistäminen tapahtuu usein hetken mielijohteesta eikä tarkoita esimerkiksi sitä, että lapsi olisi epärehellinen ihminen. Arjen vaikeat tilanteet ovat myös ”onnenkantamoisia”: ne opettavat oikean ja väärän eroja todellisissa tilanteissa. Näpistetty tavara voidaan yhdessä palauttaa takaisin, ja lapsi saa pyytää anteeksi."

https://www.mll.fi/vanhemmille/lapsen-kasvu-ja-kehitys/6-7-v/6-7-vuotia…

Vierailija
52/83 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä olisi sopiva rangaistus 6v vanhemmille, jotka eivät osaa kasvattaa lastaan? Tuon ikäisen pitäisu jo tietää että mikä on oikein ja mikä väärin. Ja vielä se, että täältä haetaan "neuvoa" oman lapsen kasvatukseen, niin kertoo sinusta vanhempana kyllä aika paljon.

No ei vanhempien syyllistäminenkään tässä auta. Tällä palstalla on paljon nuoria vanhempia, jotka oppivat joka päivä vanhempina uutta. Kuten meistä kuka tahansa. Oppia ikä kaikki, vielä satavuotiaanakin tai miten vanhaksi sitten elääkään. Jos joku luulee olevansa jo täysin tietävä ja kaiken osaava on kehitys ihan taatusti pysähtynyt!

Armoa opin tiellä oleville vanhemmille! Ja ymmärrystä heille antaa armoa opin tiellä oleville lapsille!

No jo nyt on kumma jos ei lapsiaan rääkkääviä vanhempia saa opettaa?!! Heidän olisi mietittävä ennen kuin tekevät lapsia, että riittääkö näille rakkautta, vai onko lapsi hankittu vain varaventtiiliksi omille pahoille tunteille, jotka puretaan keskenkasvuiseen, joka näki asian täysin toisin, kuin paatunut vanhempi! Lapsi on ehkä saanut jonkin esineen sedältä aiemmin, eikä ajatellut, että setä ei tarkoita, että kaikki hänen esineensä ovat samanlaisia lahjoja. Voisin hyvin kuvitella, että lapsi on nähnyt, että jokin hänestä super hyper ihqu esine ei ole sedästä mitenkään erikoinen ja saatuaan sen on ollut ikionnellinen. Kuvitteli ehkä, että jos sedästä se posliiniesinekään ei ole YHTÄ ihana, kuin lapsesta, sedälle on ok ilahduttaa lasta sen ottamisella. Jollain tasolla on jo ymmärtänyt, että asia ei ihan näin ole, ehkä ei siksi ”riskeerannut” kysymällä 😁 Mutta se on täysin eri asia, kuin tietoinen varastaminen ja lapsille ihan neutraali tilanne. Siitä rankaisu on sadismia. Tämän pitäisi vain opettaa, ettei näin voi tehdä, ilman MITÄÄN rankaisua. Ennemmin lasta tarvitsisi lohduttaa, koska hän joutuu käsittämään tehneensä jotain ikävää vaikkei halunnut 😢😔❤️

Vierailija
53/83 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä diagnoosi sulla on? Aivovamma?

Sulla taitaa olla. Mistä edellinen tietää mitä kaikkien 6 vuotiaiden päässä liikkuu saati 3 vuotiaiden?

Vierailija
54/83 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Lapsi voi kuitenkin hairahtaa varastamiseen tai valehteluun. Näpistelyn syynä voi olla jännityksen halu, vaikutuksen tekeminen kavereihin tai vain halu saada tietty tavara. On muistettava, että vaikka teko on väärä, lasta ei pidä tuomita liian jyrkästi: näpistäminen tapahtuu usein hetken mielijohteesta eikä tarkoita esimerkiksi sitä, että lapsi olisi epärehellinen ihminen. Arjen vaikeat tilanteet ovat myös ”onnenkantamoisia”: ne opettavat oikean ja väärän eroja todellisissa tilanteissa. Näpistetty tavara voidaan yhdessä palauttaa takaisin, ja lapsi saa pyytää anteeksi."

Ei voida verrata, tuossa puhutaan kaupasta näpistyksestä. Siellä tavarat maksavat. Sukulaisilta saa asioita lahjoina. Lapsi on ajatellut esinettä lahjana.

Vierailija
55/83 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei liene aivan normaalia. Mistä iästä asti sitten muistat asioita ja ajatuksiasi?

Vierailija
56/83 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voida verrata, tuossa puhutaan kaupasta näpistyksestä. Siellä tavarat maksavat. Sukulaisilta saa asioita lahjoina. Lapsi on ajatellut esinettä lahjana.

Hahaha, no eikä ole! Ei lahjoja oteta toisten kotoa salaa.

Vierailija
57/83 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerropa millä tavoin lasta saa rangaista? Ilman että siitä tulee alapeukkuja tai lasu.

Ei tuossa tarvitse rangaista millään. Tilannehan on opetustilanne, jossa se, ettei näin kuulu toimia, opetetaan. Lasta pitää luultavasti lohduttaa, kun tajuaa mokanneensa, kun ei tajunnut mokaavansa.

Vierailija
58/83 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monessa kaupassa on se käytäntö, että kaikki näpistykset ilmoitetaan poliisille. Näpistetyn tavaran palauttava perhe joutuu siis tekemisiin sekä poliisin että lastensuojelun (alaikäisten rikokset ovat aina lastensuojeluasia) kanssa, mistä voi olla hyvinkin pitkäaikaista harmia perheelle.

Vierailija
59/83 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sedän posliinikoriste? Oliko arvokaskin?

Jos setä sitä pitää hyllyssään, on arvokas.

Vierailija
60/83 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuossa tarvitse rangaista millään. Tilannehan on opetustilanne, jossa se, ettei näin kuulu toimia, opetetaan. Lasta pitää luultavasti lohduttaa, kun tajuaa mokanneensa, kun ei tajunnut mokaavansa.

Entä jos lapsi ei halua noudattaa opetuksia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kolme