6v tyttö varasti sedältään posliinikoristeen, huomattiin vasta kotona, mikä olisi ok rangaistus?
Mitään väkivaltaa meillä ei käytetä. Puhelinta lapsi ei omista, joten sellaisen takavarikointi ei nyt auta. Viikkorahaa saa 4€
Kommentit (83)
Mikä olisi sopiva rangaistus 6v vanhemmille, jotka eivät osaa kasvattaa lastaan? Tuon ikäisen pitäisu jo tietää että mikä on oikein ja mikä väärin. Ja vielä se, että täältä haetaan "neuvoa" oman lapsen kasvatukseen, niin kertoo sinusta vanhempana kyllä aika paljon.
Vierailija kirjoitti:
Palauttaa sen itse sedälle ja pyytää samalla anteeksi. Kokee asian noloksi, ja siinä on rangaistus.
Tämä. Varastin itse Tiimarista tuon ikäisenä jonkun pikkutavaran ja voi sitä nöyryytystä kun joutui itse palauttamaan tavaran ja pyytämään anteeksi. Hävetti niin paljon, että taatusti ei tullut mieleen varastaa uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin vie koristeen takaisin ja pyytää sedältä kauniisti anteeksi.
Kotona voidaan sopia joku kotityö, jonka tekee mukisematta x kertaa rangaistuksena.Kotityö ei ole mikään rangaistus. Lapsen pitää oppia tekemään ikätasonsa mukaisia kotitöitä ihan normaalisti, eikä kokea niitä rangaistuksena.
No kerropa kyökkipsykologi sitten sopiva rangaistus, jonka saakin kokea rangaistuksena.
No tuo että joutuu pyytämään anteeksi. Ainakin itselleni se oli lapsena kauhea rangaistus.
Ei se kaikille ole mikään rangaistus. Rangaistuksen pitää olla sellainen, että se tuntuu tosi ikävältä. Riippuu ihan lapsesta, mikä sellainen on.
Vierailija kirjoitti:
Mikä olisi sopiva rangaistus 6v vanhemmille, jotka eivät osaa kasvattaa lastaan? Tuon ikäisen pitäisu jo tietää että mikä on oikein ja mikä väärin. Ja vielä se, että täältä haetaan "neuvoa" oman lapsen kasvatukseen, niin kertoo sinusta vanhempana kyllä aika paljon.
6v lapsi on kehitykseltään täysin kesken, ei todellakaan tuon ikäisenä ymmärrä vielä kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Sedän posliinikoriste? Oliko arvokaskin?
Ai, vähäarvoisten tavaroiden ottamisesta kohautellaan olkapäitä? Ett ei sillä niin väliä kun se oli niin pieni tai arvoton esine?
Varastettu esine palautettava välittömästi.Viikkoraha pois puoli vuotta.
Käytättekö oikeasti kotitöitä rangaistuksena? Ei ne ole rangaistus, vaan kodin yhteistä hyvää, jossa viihtyy kaikki. Itse olen ottanut lapset mukaan siivoukseen, ruuanlaittoon ja leipimiseen, ja vapaaehtoisesti ovat noita asiota halunneet tehdä.
Esineen palauttaminen, anteeksipyyntö ja karkkia ei kuukauteen.
Rankaise itseäsi idi..tti, kun et ole osannut opettaa lastasi ajoissa toimimaan oikein. Ei noin pieni vielä ehkä osaa ajatella, ettei sitä voi ottaa, jos ei ole opetettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
6v lapsi on kehitykseltään täysin kesken, ei todellakaan tuon ikäisenä ymmärrä vielä kaikkea.
Ei pidä paikkaansa. Lapsi oppii ja ymmärtää aika paljon kun jaksaa ja viitsii opettaa. Enkä väittänytkään että tuon ikäisen pitäisi kaikkea ymmärtää, vaan että ymmärtää oikean ja väärän. Riippuu vähän siitä mitä itse lapsillenne opetatte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palauttaa sen itse sedälle ja pyytää samalla anteeksi. Kokee asian noloksi, ja siinä on rangaistus.
Tämä. Varastin itse Tiimarista tuon ikäisenä jonkun pikkutavaran ja voi sitä nöyryytystä kun joutui itse palauttamaan tavaran ja pyytämään anteeksi. Hävetti niin paljon, että taatusti ei tullut mieleen varastaa uudestaan.
Vähän hei eri asia. Ei ne sukulaisilta saatavat asiat yleensä maksa. Milloin joku on antanut sinulle jotain kaupasta ilmaiseksi? Niih. Sen sijaan sukulainen on voinut antaa kaikenlaista lapselle, joka ei sitten hahmota, ettei voi itse vain valita, mitä ottaa. Takuulla ajatus ei ollut se, että varastaa. On voinut ajatella, että esine ei ole sedälle tärkeä.
Vierailija kirjoitti:
Käytättekö oikeasti kotitöitä rangaistuksena? Ei ne ole rangaistus, vaan kodin yhteistä hyvää, jossa viihtyy kaikki. Itse olen ottanut lapset mukaan siivoukseen, ruuanlaittoon ja leipimiseen, ja vapaaehtoisesti ovat noita asiota halunneet tehdä.
Voi sun lapset viihtyvät tietenkin lauleskellen wc-pöntön pesussa, viemärikaivojen putsauksessa ja biojäteastian tyhjennyksessä.
Meidän muiden normaaleissa perheissä osa kotitöistä on vastenmielisiä.
Älkää menkö suoraan rangaistukseen! Sillä kasvatetaan vain uhmamielisiä lapsia. Jossain vaiheessa lapset tajuaa ettei heitä voi rangaistuksilla estää. Opettakaa lapsianne toimimaan oikein ja palkitkaa siitä!
Vierailija kirjoitti:
Miksi edes viittasit väkivaltaan ap? Kummallinen aloitus
Niinpä. Luulisi vuonna 2022 kaikkien vanhempien tietävän, ettei rajatonta lasta kuriteta vaan lapsen tunnetaitoja kehitetään. Kuritus ei opeta lapselle mitään positiivista ja altistaa sitä paitsi perheen lastensuojeluilmoitukselle.
Jos äiti antaa sedälle korvaukseksi posliinia...?
Remeliä, tukka pois ja linnaan! Erään pyhän kirjan mukaan tosin katkaistaisiin käsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi sun lapset viihtyvät tietenkin lauleskellen wc-pöntön pesussa, viemärikaivojen putsauksessa ja biojäteastian tyhjennyksessä.
Meidän muiden normaaleissa perheissä osa kotitöistä on vastenmielisiä.
Ka sä parannat asiaa tekemällä kotitöistä rangaistuksia? Häpeä! Olet hirveä vanhempi, lapsiasi käy sääliksi. Tässäkin tapauksessa ainoa syyllinen on ap, koska lapsi ei tiennyt, ettei esinettä ole ok ottaa.
Mitä naurettavia vt:itä täällä on tänään taas paikalla, meillä ois varmaan naureskeltu, että otitko sä nyt tuon sieltä, voi hyvänen aika, pitääpä palauttaa ensi kerralla, soitettu sedälle, että hei tää on btw täällä jos etsitte ja sanottu lapselle, että koska se on toisen ja hän ei antanut lupaa ottaa sitä, sitä ei voi ottaa!
Mikään iso asia tuollainen lapsen ajattelu ei ole! 😅
Sedän pitää tästä nyt aivan ehdottomasti tehdä lasu.
Ei kannata kaunistella varastamista lapselle. Varkaus on varkaus ja sen tekijä on varas.