Sisäilmaongelma koulussa
Olen erityisopettaja, ja aikani taistellut rehtorini kanssa, sillä hän kiistää täysin kaikki ongelmat, joita saan luokkahuoneessani. Oirekirjo on pitkä, mutta rehtorin mielestä vika on vain korvieni välissä. Olen joutunut olemaan useammilla pitkillä sairaslomilla, jolloin oireet on saatu kuriin, mutta aina palattuani töihin ne palaavat, jopa pahentuen ja lisääntyen. Nyt osa oppilaistakin on alkanut oireilla, ja vanhemmat kyselevät, onko koulussa havaittu hometta tai sisäilmaongelmia. Ohjattuani kysymykset rehtorille, hän kääntyi taas minua vastaan, sillä olen kuulemma agitoinut vanhemmat kyselemään. Mitään en ole heille sanonut! Ehdotuksia, mitä tehdä? Tein niin tai näin, aina menee väärinpäin.
Kommentit (25)
Terkkarikin kautta noi asiat pitää hoitaa. Ei reksi niille mitään voi.
Nyt vaan iso pyörä pyörimään niin saavat lopetettua koulun. Vanhemmat lähtee helposti mukaan noihin asioihin, toivoen kallista remonttia ja puhdasta ilmaa. Pääsette kohta johonkin konttiin käymään koulua ja siellä on sitten vähän huonommat oltavat.
Samaa asiaa täällä mietin. Terveys on menossa ja saikkua saikun perään pukkaa. Rehtorit vähättelee, jotta kouluun ei tule oppilaspakoa. Aina on sama virsi kaikilla rehtoreilla :(
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 19:20"]Samaa asiaa täällä mietin. Terveys on menossa ja saikkua saikun perään pukkaa. Rehtorit vähättelee, jotta kouluun ei tule oppilaspakoa. Aina on sama virsi kaikilla rehtoreilla :(
[/quote]
Tottakai ne pelkää työpaikan puolesta koska vuoden päästä koulu on suljettu.
Ei ainakaan minun tapauksessa ole kyse Kanniston koulusta, mutta tuohon Kanniston koulun kohdalle saa kirjoittaa varmaan 70% kouluista, joten ihmekös tuo, jos epäilyttää, että olisi joku tuttu koulu kyseessä.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 19:22"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 19:20"]Samaa asiaa täällä mietin. Terveys on menossa ja saikkua saikun perään pukkaa. Rehtorit vähättelee, jotta kouluun ei tule oppilaspakoa. Aina on sama virsi kaikilla rehtoreilla :( [/quote] Tottakai ne pelkää työpaikan puolesta koska vuoden päästä koulu on suljettu.
[/quote]
Milloinkahan oikeasti joku koulu suljettaisiin homeen takia? Ei koskaan. Korkeintaan vuodeksi parakkeihin joutuu ja sen jälkeen on terveemmät oltavat. Kuka hullu tuollaista vastustaa?
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 19:49"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 19:22"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 19:20"]Samaa asiaa täällä mietin. Terveys on menossa ja saikkua saikun perään pukkaa. Rehtorit vähättelee, jotta kouluun ei tule oppilaspakoa. Aina on sama virsi kaikilla rehtoreilla :( [/quote] Tottakai ne pelkää työpaikan puolesta koska vuoden päästä koulu on suljettu.
[/quote]
Milloinkahan oikeasti joku koulu suljettaisiin homeen takia? Ei koskaan. Korkeintaan vuodeksi parakkeihin joutuu ja sen jälkeen on terveemmät oltavat. Kuka hullu tuollaista vastustaa?
[/quote]
No ainakin oman lapsen koulu suljettiin kiireellisesti ja lakkautettiin. Lapset siirrettiin toisiin kouluihin.
Mitä piti koulusta löytyä, että se suljettiin ja lakkautettiin ja millaisia määriä?
Meidän lapsen koulun reksi kyllä ajoi korjausasiaa tarmokkaasti.
Mä olin hometyöpaikassa, se maakellarin haju oli kamala ja tuli vastaan heti ulko-ovella. Onneksi sain uuden työpaikan. Joskus paras vaihtoehto olisi paikan vaihto.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 19:51"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 19:49"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 19:22"] [quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 19:20"]Samaa asiaa täällä mietin. Terveys on menossa ja saikkua saikun perään pukkaa. Rehtorit vähättelee, jotta kouluun ei tule oppilaspakoa. Aina on sama virsi kaikilla rehtoreilla :( [/quote] Tottakai ne pelkää työpaikan puolesta koska vuoden päästä koulu on suljettu. [/quote] Milloinkahan oikeasti joku koulu suljettaisiin homeen takia? Ei koskaan. Korkeintaan vuodeksi parakkeihin joutuu ja sen jälkeen on terveemmät oltavat. Kuka hullu tuollaista vastustaa? [/quote] No ainakin oman lapsen koulu suljettiin kiireellisesti ja lakkautettiin. Lapset siirrettiin toisiin kouluihin.
[/quote]
Meillä on käyty parakkikoulua jo kohta 3v! Koulu on ollut suljettuna ja odotettiin päätöksiä sen kohtalosta. Nyt päättivät että rakannetaan uusi koulu tilalle ja oppilaat jatkavat parakkikoulussa (mikä ei ole ollut mikään ongelma).
-ohis
Suomen vanhempailiitosta saa asiantuntevaa neuvoa, työterveyshuolto vastaa työntekijöiden osalta ja kouluterveydenhuolto oppilaiden osalta. Totuushan on että kaikki eivät oireile akuutisti- mutta kaikilla on oikeus puhtaaseen ja terveelliseen oppimisympäristöön. Sisäilmatyöryhmä selvittelemään asiaa sekä tarvittaessa voidaan tehdä oirekyselyitä. Avoimuus on tärkeintä. Tuula Putus on myös tutkinut asiaa.
Ei niitä ongelmia haluta nähdä minkään kunnallisen instanssin taholla koska kustannukset.
4 vuotta sitten poikani oli toisella luokalla. Astma paheni ja keuhkokuumeita oli useita. Yskää kesti 6kk joka pisti lapsen oksentamaan. Koulussa tehtiin sisäilmatutkimuksia, ei löytynyt mitään hälyttävää.
Nyt kyseinen rakennus on valtavassa remontissa. Suojapukuiset naamaripäiset miehet purkaa seinien välistä mustia villalevyjä. Ennen remonttin alkua kaikki koulusta myytiin, kun uuteen puhtaaseen rakennukseen ei saanut viedä edes kyniä vanhasta koulusta!
20. Jatkaa, että poika siirtyi kolmannella toiseen kouluun.
Meillä kävi just koululla työterveys jeesustelemassa, että onneksi on vain aikuisilla oireita et ei ne lapset oireile mitenkään. Eli älä 20 luulekaan, että teidän pojan oireetkaan olis mistään homerakennuksesta johtuneet. Lapsiparka :(
Kunnilla ei edes ole varaa rakentaa uusia kiinteistöjä . Kaikki rahat menee kunnan tyontekijöiden palkkoihin.
Sitten itketään että miksi ei rakenneta uusia tiloja ja itse ollaan syypäitä siihen että ei pystytä rakentamaan.
Ilmoitus vanhemmille, jotka kokevat lastensa oppimisympäristön vaaralliseksi. Vanhemmat ottavat yhteydes terveystarkastajaan ja sivistysjohtajaan. Et voi katsoa sivusta!