Neuvokaa tuoretta keliaakikkoa, mitä mä nyt syön?
Moi
Mulla todettiin keliakia ja nyt oon aivan pihalla että mitä söisin. Pääruoat nyt vielä menee, kun kokkaan itse, mutta kaipaisin kovasti vinkkejä aamu-, ilta- ja välipaloihin. Leivätönnä on yhtäkkiä kovin vaikeaa ja kaurapuuro ja maustamaton jogurtti eivät tunnu oikein pitävän nälkää ainakaan aamulla lounaaseen saakka. Mitä te kanssagluteenittomat syötte?
Mulla on tänään herkkupäivä ja ostin sipsejä ja Estrellan dippijauhetta ja nyt aloin miettiä että saankohan mä syödä edes noitakaan. Dippijauheessa on kaikenmaailman koodeja ja jotain maltodekstriiniä ja muunneltua maissitärkkelystä. Vastatkaa äkkiä, kuolaan tässä ja tuijotan tuota pussia ihan onnettomana!
Kommentit (36)
En vielä, tulossa on. Sain vaan tulokset tänään ja oon tässä jo jonkun aikaa koittanut välttää gluteenia. Ap
Olisiko aamiasmunakas mitään? Munissa on paljon proteiinia, jolloin pysyy nälkä loitolla.
On olemassa oikein hyviä gluteenittomia leipiä. Omia suosikkejani ovat Frian karkeat mini-patongit pakastealtaasta, ja Vuohelan herkun kaura-porkkanasämpylät.
Ja toki voi syödä vaikka jugurttia ja gluteenitonta mysliä. Tai munakasta (itse en vaan tykkää).
Tuoteselosteet kannattaa syynätä todella tarkkaan.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 17:58"]Moi
Mulla todettiin keliakia ja nyt oon aivan pihalla että mitä söisin. Pääruoat nyt vielä menee, kun kokkaan itse, mutta kaipaisin kovasti vinkkejä aamu-, ilta- ja välipaloihin. Leivätönnä on yhtäkkiä kovin vaikeaa ja kaurapuuro ja maustamaton jogurtti eivät tunnu oikein pitävän nälkää ainakaan aamulla lounaaseen saakka. Mitä te kanssagluteenittomat syötte?
Mulla on tänään herkkupäivä ja ostin sipsejä ja Estrellan dippijauhetta ja nyt aloin miettiä että saankohan mä syödä edes noitakaan. Dippijauheessa on kaikenmaailman koodeja ja jotain maltodekstriiniä ja muunneltua maissitärkkelystä. Vastatkaa äkkiä, kuolaan tässä ja tuijotan tuota pussia ihan onnettomana!
[/quote]
Maltodekstriini ja maissitärkkelys sopivat kyllä.
Oon nyt siis vielä niin pihalla, että kysyisin löytyykö netistä joku lista asioista, joita ei voi syödä. Tarkoitan esim. tällaisia juttuja, jotka eivät ihan maallikolle aukea, että mitä ovat, kuten maltodekstriini. Ap
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 18:05"]
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 17:58"]Moi Mulla todettiin keliakia ja nyt oon aivan pihalla että mitä söisin. Pääruoat nyt vielä menee, kun kokkaan itse, mutta kaipaisin kovasti vinkkejä aamu-, ilta- ja välipaloihin. Leivätönnä on yhtäkkiä kovin vaikeaa ja kaurapuuro ja maustamaton jogurtti eivät tunnu oikein pitävän nälkää ainakaan aamulla lounaaseen saakka. Mitä te kanssagluteenittomat syötte? Mulla on tänään herkkupäivä ja ostin sipsejä ja Estrellan dippijauhetta ja nyt aloin miettiä että saankohan mä syödä edes noitakaan. Dippijauheessa on kaikenmaailman koodeja ja jotain maltodekstriiniä ja muunneltua maissitärkkelystä. Vastatkaa äkkiä, kuolaan tässä ja tuijotan tuota pussia ihan onnettomana! [/quote] Maltodekstriini ja maissitärkkelys sopivat kyllä.
[/quote]
Kiitos <3 <3 <3 !!!
Itsekin vasta saanut keliakia-diagnoosin. Jos en tiedä, onko jokin aine gluteenitonta, yksinkertaisesti googletan sen. Keliakialiiton sivut ovat hyvät.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 18:05"][quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 17:58"]Moi
[/quote]
Maltodekstriini ja maissitärkkelys sopivat kyllä.
[/quote]
Niin ja gluteeni ei koskaan ole E-koodin takana.
Ei luulis olevan vaikeeta. Älä sure siitä, mistä jäät paitsi. Iloitse siitä, mitä saat syödä.
Teen teeleipää ite semperin gluteenittomasta kaurasta,auringonkukansiemenistä ja piimästä ja vähä suolaa.Sekotat vaan puuron niistä ja paistat.Nams:) Eikä oo niin kallista kun ostoleipä.
Minun ruokavalioon kuuluu pääasiassa kananmunat,banaani,edellä mainittu leipä ja tavallista kotiruokaa.
Kastikkeet voi suurustaa riisi tai maissijauholla ja samasista jauhoista saa hyvät letut ja pannarit ja maissijauho on tosi hyvä esim keksien ja kuivakakkujen tekoon.
Sitkoleivontaan jyttejauho tai semperin fin mix on hyviä ja sekaan psylliumia tuomaan kuohkeutta ja lisä sitkoo:)
T.Keliaakikko
Smoothie rahkasta ja marjoista tai hedelmistä? Mukaan jotain keliaakikolle sopivia leseitä, siemeniä tai pähkinöitä?
Lisäksi keitetty kananmuna niin on aika hyvä aamupala! :)
https://www.keliakialiitto.fi/liitto/gluteeniton_elama/tuotteet/gluteenia_vai_ei/ tässä linkin takana pdf-tiedosto gluteenittomaan ruokavalioon sopivista ja soveltumattomista aineista, ole hyvä!
Kannattaa googlata kaikki ainesosat, joita et tunne. :)
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 17:58"]
Moi
[/quote]
Leipää ja leivonnaisia saa ainakin isoimmista kaupoista gluteeinittomanakin, jos rahat ei riitä suosittelen opetteleen syömään maustamattomia riisikakkuja ja esim. pirkan maissinäkkäriä leivän sijaan. Katso pakastimilta ja leipäosastolta molemmissa on tarjontaa ( myös leivonnaisia, keksejä jne) Pastaa,makaroonia, jauhoja , puuroryynejä jne löydät myös erikseen gluteiinittomia.
Karkeissa, suklaassa, maitotuotteissa joissa viljaa mausteena ( esim jugurtti) voi olla gluteiinia ole tarkka samoin leikkeleissä ja valmisruoissa voi olla aineena esim vehnää.
Kaurassa on gluteiinia joten unohda se puuro ( elllet ole ostanut gluteiinitonta vaihtoehtoa) Hedelmiä voit syödä.
noodeleita jos tykkäät riisi/lasi/vermiseli-noodeli nimikkeellä riisistä tai pavuista tehtyä noodelia. Mausteitakin kannattaa syynätä vehnää pumpataan jopa niihin. Liha/kala tiskiltä ei mitään einestä mikä on kierretetty jauhoissa tai korppujauhoissa.
Vehnätärkkelys on muuten käypänen kelluille jos sitä jossain vaiheessa ihmettelet.
Ja kaupassa pyöriessä lue KAIKKI tuoteselosteet koska vehnää on ihan uskomattomissa paikoissa.
Ai niin ja vehnää ei saa piilottaa kuulemma e-koodien yms 'salanimien' taa vaan ne pitää olla selvästi ymmärrettävissä:)
Oma aamiaiseni koostuu 250 grammasta rahkaa, 200 grammasta marjoja, banaanista ja isosta määrästä pähkinöitä ja siemeniä (useimmiten pellavansiemenrouhetta, auringonkukansiemeniä tai seesaminsiemeniä). Viikonloppuisin saatan syödä munakasta ja/tai siemennäkkäriä rahka-annoksen tilalla.
Pellillisen hyvää siemennäkkäriä leivot seuraavista aineista:
4 kananmunaa
12,5 rkl seesaminsiemeniä
12,5 rkl auringonkukansiemeniä
8 rkl mantelijauhoa
1 tl merisuolaa
1 rkl unikonsiemeniä
Sekoita kaikki ainekset kulhossa. Levitä taikina leivinpaperille ohueksi levyksi siten, että asetat palan leivinpaperia taikinakasan alle ja toisen palan sen päälle. Massa on helppo levittää tasaiseksi levyksi ihan käsillä painelemalla leivinpaperien välissä. Paista 200 asteessa noin 20 minuuttia. Leikkaa näkkäri paloiksi heti paiston jälkeen.
No ei kai tuossa ole oikein vaihtoehtoja. Aamulla kalkkuna nakkeja ja kananmunia, päivälliseksi uunilenkkiä ja riisiä, lounaaksi hiillosmakkaroita ja kanamunia, iltapalaksi tuoremehua ja napsuvia nakkeja joko uunissa tai keitettyjä.
Etko sä ole saanut ravitsemusneuvontaa?