Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko raskaana pakko syödä vitamiineja? Siis multivita?

Vierailija
10.09.2015 |

Mulle tulee raskausajan multivitamiineista huono olo. Onko nimenomaan multivitamiinia pakko syödä? Ajattelin jos söisin vaikka pelkkää foolihappoa ja d vitamiinia.. Epäilen että se on rauta mikä vaivaa mua.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä söin pelkästään D-vitamiinia ja kalsiumia, ja alkuraskaudessa foolihappoa. Neuvolassa sanottiin että muuta ei tarvitse, rautaakin vain jos arvot laskee liian alas.

Vierailija
2/3 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

D-vitamiini, kalsiumi ja foolihappo ovat ne suositukset. Mutta toki jos esim käyttää paljon maitoa ja juustoa, niin sitä kalsiumia on aivan turha lisänä syödä.

Itselleni kyllä raskausajan monivitaamini oli aika pelastus alkuraskauden aikana, jolloin en vain kyennyt syömään terveellisesti. Kaikki vihannekset etoivat (paitsi joku tuore porkkana ja kurkku) ja himoitsin ihan kummallisia ei-niin-ravinteikkaita ruokia, mm. voileipäkeksejä hillolla. Lounasruokakin meni aikalailla perunalinjaisesti ja vihannekset olivat vain säälittävä osa annoksia. Eli jos tosissaan se ruokailu tuntuu muuttuvan huonoon suuntaan niin kannattaa syödä monivitamiinia, mutta sitten taas keskiraskaudessa jos ruokatavat paranee normaaliin terveeseen vaiheeseen, niin se d-vitamiinilisä varmasti riittää. Foolihappo on nimenomaan alkuraskaudessa tärkeää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niitä nyt pakko olisi syödä. Periaatehan on se, että kaikki vitamiinit saadaan normaalista ruokavaliosta. Vasta jos esim. voimakkaan pahoinvoinnin takia ei saa tarpeeksi vitamiineja, niin voi harkita pillereiden napsimista. Muutoin en suosittelisi turhaa pillerikuormitusta elimistölle. Itse selvisin aikoinaan raskaudesta ilman mitään vippaskonsteja, rautatabletteja lukuun ottamatta. En tiedä olisinko tarvinnut niitä oikeasti vai rutiinillako niitä minulle määrättiin, en hoksannut kysyä.