Onko totta, että pitkä kierto > ei ovulaatiota?
Onko se totta, että jos kuukautiskierto on yli 35 päivää niin ei tule ovulaatiota?
Kommentit (10)
Enpä tiedä, mulla on aina ollut pitkä kierto, kuukautiset alkoivat 16-vuotiaana heti säännöllisinä 32-36 pv:n kierrolla. Parikymppisenä ainakin tukin raskaaksi kolmesti ensimmäisestä yrityksestä. Tuskin kierto oli silloin ne ainoat kerrat tuota lyhyempi..?
Mutta limaa voi silti erittyä ja tulla kiima vaikka munasolu ei irtoaisikaan
Minulla on aina ollut pitkä kierto. Ja epäsäännöllinen. Silti kaksi raskautta luomusti. Vaikeus vain on tietää, milloin on otollinen aika.
Ovulaatio on 14 vrk ennen kuukautisia. Pitkässä kierrossa tuo ei osu siihen kohtaan, johon keskivertokierrossa osuu.
Jos ovulaatioita ei ole, miksi silloin tulisivat kuukautisetkaan.
Voi tietysti tulla, jos kohdun limakalvo paksuuntuu, mutta varsin tavallista se ei ole.
Raskauduin ensimmäisestä kierrosta yrityksen alettua, vaikka kuukautiskierto edellisen synnytyksen ja imetystaipaleen jäljiltä oli 40-44 vrk muutaman kierron ajan, mitä ehti tulla. Tosin plussa tuli kierto huomioiden varhaisessa vaiheessa, joten ovulaatio on täytynyt tulla melko normaaliin aikaan. Kenties siis kuukautiset olisivat tulleet normaaliin ajankohtaan myös, eikä kierto olisi ollut pitkittynyt. Yritin bongata ovista testeillä, mutta ensimmäinen positiivinen oli raskaustesti. Vielä vähän pelkään kohdunulkoisen raskauden mahdollisuutta aikaisemman pitkän kierron vuoksi, mutta mitään siihen viittaavia oireita ei ole ollut ja rv 10. Np-ultraa jännityksellä odotellen.
Ei kaikilta, joilla on pitkä kierto, puutu ovulaatiot. Se menee niin päin, että jos ovulaatiota ei tule, pitkittyy kierto helposti, koska silloin puuttuu myös ovulaatioon liittyvät hormonimuutokset, jotka taas johtaisivat kuukautisvuodon alkuun.
Vierailija kirjoitti:
Enpä tiedä, mulla on aina ollut pitkä kierto, kuukautiset alkoivat 16-vuotiaana heti säännöllisinä 32-36 pv:n kierrolla. Parikymppisenä ainakin tukin raskaaksi kolmesti ensimmäisestä yrityksestä. Tuskin kierto oli silloin ne ainoat kerrat tuota lyhyempi..?
Se onkin sulla ollut se luonnollinen normaali kierto sitten. Mutta jos naisella on normaalisti se keskimäärin 28 päivää tai lyhyempi, ja aina välillä pidempi, se ainakin minulla pidensi vuosia raskauden odottelua. Ja ilmeni sitten toista kymmentä vuotta jälkeenpäin että olin sekä raudanpuutteinen, että minulla oli endometrioosi.
Kierto välillä melkein 50 päivää ja välillä vain 29 päivää. Jälkimmäinen tuntuu ärsyttävän lyhyeltä enkä ymmärrä miten jaksatte niin lyhyttä kiertoa. Raskauduin puolessa vuodessa luonnollisesti.
"Pitkä kuukautiskierto tarkoittaa sitä, että kierto on toistuvasti yli 35 päivää. Tällöin on todennäköistä, että ovulaatio jää kokonaan tulematta tai se tulee hyvin harvoin."
https://vuokkoset.fi/oma-keho/huolettaako-kuukautiskierron-pituus-lue-l…