Minkälainen tausta on ihmisellä, joka pettää puolisoaan
Kommentit (48)
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 11:10"][quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 10:58"]
Veikkaisin, ettei ole itsenäistynyt eikä joutunut tulemaan yksin toimeen. Parisuhteessa kun alkaa mennä huonommin, niin alkaajo etsiä uutta puolisoa siinä pelossa ettei joutus jäämään yksin.
M39
[/quote]
Korkeakoulututkinto, duunissa, ihan normaalit perhesuhteet ja -olot lapsuudessa, mutta kun seksin määrän kotona pystyi laskemaan yhden käden sormilla vuodessa... eikä kyseessä ollut ensimmäinen tuollainen vuosi, niin tilanteen tullessa minä kyllä hyppäsin petiin peuhaamaan.
[/quote][quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 11:10"][quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 10:58"]
Veikkaisin, ettei ole itsenäistynyt eikä joutunut tulemaan yksin toimeen. Parisuhteessa kun alkaa mennä huonommin, niin alkaajo etsiä uutta puolisoa siinä pelossa ettei joutus jäämään yksin.
M39
[/quote]
Korkeakoulututkinto, duunissa, ihan normaalit perhesuhteet ja -olot lapsuudessa, mutta kun seksin määrän kotona pystyi laskemaan yhden käden sormilla vuodessa... eikä kyseessä ollut ensimmäinen tuollainen vuosi, niin tilanteen tullessa minä kyllä hyppäsin petiin peuhaamaan.
[/quote][quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 11:10"][quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 10:58"]
M39
[/quote]
M39
[/quote]
M39
[/quote]
[/quote]
Miksi et ottanut eroa, miksi mieluummin pettäminen?
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 13:49"]
Huono itsetunto, jota yritetään pönkittää sillä, että kokeillaan, kenelle vielä kelpaan.
Tämä pätee kaikkiin tuntemiini pettäjiin, myös itseeni.
[/quote]
Hmm.. Minä en allekirjoita tuota. En ole hakenut tai tarvinnut hyväksyntää vastakkaiselta sukupuolelta. Työni puolesta olen paljon esillä, ja sitä kautta saanut jos jonkinlaista kiinnostusta. Yli kymmeneen vuoteen en ole edes harkinnut pettämistä, mutta tämän yhden kanssa kemiat kohtasivat ja eteni kuten eteni.
-20
Luulen, että pettäjä saa erityistä boostia itsetunnolleen siitä, että panee kahta (tai useampaa). Siksi ei voi ensin jättää sitä ekaa, ennen kuin alkaa paneskella toista.
Sillä tavoin hän asettuu taviksen yläpuolelle ollen jotain erityistä. Tuo on toki sallittua vain hänelle - ei muille. Jos muut tekevät niin, he ovat sairaita ja halveksittavia. Itse hän on erityinen, ja tekee tuon kaiken tietäen täsmälleen, mitä on tekemässä ja nauttien joka hetkestä.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 13:57"]
Huono itsetunto, jota yritetään pönkittää sillä, että kokeillaan, kenelle vielä kelpaan.
[/quote]
Hmm.. Minä en allekirjoita tuota. En ole hakenut tai tarvinnut hyväksyntää vastakkaiselta sukupuolelta. Työni puolesta olen paljon esillä, ja sitä kautta saanut jos jonkinlaista kiinnostusta. Yli kymmeneen vuoteen en ole edes harkinnut pettämistä, mutta tämän yhden kanssa kemiat kohtasivat ja eteni kuten eteni.
-20
[/quote]
Ei olisi edennyt, jos sinulla olisi terve itsetunto. Silloin olisit ensin eronnut ja vasta sitten asiat olisivat edenneet.
Nyt sinun piti jättää itsellesi takaportti, eli puolisosi, jos tämä eteneminen ei sujukaan toivomallasi tavalla. Ja heikkoa itsetuntoasi hivelee, kun joku on kiinnostunut sinusta.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 14:01"]
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 13:57"]
[/quote]
-20
[/quote]
Ei olisi edennyt, jos sinulla olisi terve itsetunto. Silloin olisit ensin eronnut ja vasta sitten asiat olisivat edenneet.
Nyt sinun piti jättää itsellesi takaportti, eli puolisosi, jos tämä eteneminen ei sujukaan toivomallasi tavalla. Ja heikkoa itsetuntoasi hivelee, kun joku on kiinnostunut sinusta.
[/quote]
No jopas teet analyysia kahden kirjoituksen perusteella.:D Kadun tekoani, mutta ainoastaan sen vuoksi, että loukkasin aviomiestäni. En pitänyt mitään takaporttia auki. Pohdin avioeroa tekoni jälkeen, mutta avioliitossa oli enemmän syitä jatkaa kuin lopettaa. Ja aviomieheni halusi myös jatkaa.
Moni mies tosiaan petaa itselleen uuden suhteen ennen eroamista. Jututin muutama vuosi sitten erästä tällaista miestä. Hän tuli vastaan nettitreffeillä. Sen verran oli rehellinen, että kertoi heti olevansa naimisissa. Juttumme ei siis edennyt juttelua pidemmälle. Tälle miehelle sellainen tilanne, jossa hän olisi ensin eronnut ja vasta sitten alkanut etsiä uutta kumppania, oli täysi mahdottomuus. Hän ei edes osannut kertoa, mikä siinä niin pelotti. Seksiä hänen ja vaimonsa välillä ei enää ollut. Olin hänen kirjoittelukaverinsa sen verran kauan, että ennätin seurata hänen suhdekuvioidensa kehittymistä. Jossain välissä hän kertoi löytäneensä mahdollisen seurustelukumppanin ja valmistautui kertomaan vaimolleen halustaan erota. Mutta sitten tämä uusi nainen sanoikin suhteen poikki ja taas mies jatkoi avioliittoaan entiseen malliin. Nyt en ole enää kuullut hänestä, mutta arvelen saman pelin jatkuvan, jollei sitten mies jo ole luovuttanut.
Tämäkin mies oli tavannut tulevan vaimonsa jo nuorena opiskelijana eli koko aikuiselämän hän oli viettänyt kumppanin kanssa. Yksinäinen elämä tuntui olevan jotain aivan järkyttävän vaikeaa. Mutta pettämään hän olisi ollut valmis. Katsoi ilmeisesti, että pettäminen olisi ollut osin vaimon syytä.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 14:13"]
Moni mies tosiaan petaa itselleen uuden suhteen ennen eroamista. Jututin muutama vuosi sitten erästä tällaista miestä. Hän tuli vastaan nettitreffeillä. Sen verran oli rehellinen, että kertoi heti olevansa naimisissa. Juttumme ei siis edennyt juttelua pidemmälle. Tälle miehelle sellainen tilanne, jossa hän olisi ensin eronnut ja vasta sitten alkanut etsiä uutta kumppania, oli täysi mahdottomuus. Hän ei edes osannut kertoa, mikä siinä niin pelotti. Seksiä hänen ja vaimonsa välillä ei enää ollut. Olin hänen kirjoittelukaverinsa sen verran kauan, että ennätin seurata hänen suhdekuvioidensa kehittymistä. Jossain välissä hän kertoi löytäneensä mahdollisen seurustelukumppanin ja valmistautui kertomaan vaimolleen halustaan erota. Mutta sitten tämä uusi nainen sanoikin suhteen poikki ja taas mies jatkoi avioliittoaan entiseen malliin. Nyt en ole enää kuullut hänestä, mutta arvelen saman pelin jatkuvan, jollei sitten mies jo ole luovuttanut.
Tämäkin mies oli tavannut tulevan vaimonsa jo nuorena opiskelijana eli koko aikuiselämän hän oli viettänyt kumppanin kanssa. Yksinäinen elämä tuntui olevan jotain aivan järkyttävän vaikeaa. Mutta pettämään hän olisi ollut valmis. Katsoi ilmeisesti, että pettäminen olisi ollut osin vaimon syytä.
[/quote]Samaan törmännyt ollen itse se toinen, uusi nainen tietämättäni.
Minut esiteltiin miehen lapsille, mies halusi yhteiselle lomamatkalle ja ilmeisesti toivoi, että olisin kutsunut hänet kotiini ja jakanut elämäni hänen kanssaan. Jokin pieni epäilys takaraivossa pidätteli tuosta. Ja jonkin ajan kuluttua selvisikin, että mies piti yhteyttä entisellä kotipaikkakunnalla asuvaan naiseen, jonka kanssa oli asunutkin.
Jos olisin lisännyt kierroksia ja sitouttanut miehen itseeni, tuo nainen olisi ehkä aikaa myöten jäänyt vain satunnaissuhteeksi. Mutta ei sellaiseen mieheen kannata panostaa, joka ei osaa tehdä reiluja avoimia ratkaisuja. Koskaan ei voisi olla varma siitä, onko hän salaa valmistelemassa uutta käännettä elämäänsä.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 14:16"]
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 14:13"]
[/quote]Samaan törmännyt ollen itse se toinen, uusi nainen tietämättäni.
Minut esiteltiin miehen lapsille, mies halusi yhteiselle lomamatkalle ja ilmeisesti toivoi, että olisin kutsunut hänet kotiini ja jakanut elämäni hänen kanssaan. Jokin pieni epäilys takaraivossa pidätteli tuosta. Ja jonkin ajan kuluttua selvisikin, että mies piti yhteyttä entisellä kotipaikkakunnalla asuvaan naiseen, jonka kanssa oli asunutkin.
Jos olisin lisännyt kierroksia ja sitouttanut miehen itseeni, tuo nainen olisi ehkä aikaa myöten jäänyt vain satunnaissuhteeksi. Mutta ei sellaiseen mieheen kannata panostaa, joka ei osaa tehdä reiluja avoimia ratkaisuja. Koskaan ei voisi olla varma siitä, onko hän salaa valmistelemassa uutta käännettä elämäänsä.
[/quote]
Näin juuri. Yllättävän paljon miehissä on niitä, jotka pelaavat ikäviä ihmissuhdepelejä.
Nelikymppinen, jolla on meneillään keski-iän kriisi, eikä tiedä miten muuten ratkaista tyhjyyden tunne sisällään kuin rakastumalla.
Tohtorin tutkinto, onneton kulissiliitto, surkea itsetunto, ihailunkipeys, elämätön nuoruus, tunnetaitojen ja selkärangan puute, ja huonon ihmisen esimerkki lapsilleen.
Olisihan se ihan mielenkiintoista, jos pettäjien taustoissa olisi joku tieteellisesti "mitattava" yhteinen piirre, mutta tuskinpa tällaista tutkitaan. Tai ehkä kriminologiassa olisi tähän osviittaa; kysehän on eräänlaisesta "rikollisuudesta" joka joskus muinoin on ollut laissakin rikos.
No varmaan jonkinlaista hylätyksi tulemisen pelkoa. Säälittävää roikkua suhteessa jos ei osaa olla edes uskollinen.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 13:25"]
Mikä hemmetin tarve aloittajalla on lokeroida ihmisiä? Tuskin kaikilla pettäjillä ja eroajilla on samanlainen tausta. Kukin tekee omat ratkaisunsa miten parhaaksi näkee. Kukaan toinen ei ole oikea henkilö tuomitsemaan, ellei kyse ole rikoksesta.
[/quote]Useimmat pettäjät tuomitsevat itsekin tekonsa puheen tasolla, joten totta kai muutkin saavat sen tuomita, ja aivan erityisesti ne jotka itse osaavat elää paremmin. Pettäjät jotka haukkuvat muita tuomitsemisesta eivät ole kohdanneet tekojensa pahuutta, ottaneet niistä vastuuta ja kasvaneet ihmisinä. Pettäjä, joka on kunnolla työstänyt asian ja päässyt sinuiksi itsensä kanssa, käyttäytyy asian tiimoilta nöyrästi ja on kunnioittava niitä kohtaan jotka osaavat jättää tuollaiset kaikkein alhaisimmat teot tekemättä.
Kyllä moni nainenkin tekee tuota ihan samaa, eli uusi suhde ennen eroa. uskallan jopa väittää että useammin kuin miehet eli uusi suhde antaa ns. syyn erota.. ero tapahtuu siinä vaiheessa kun uusi suhde on ns. varmistettu ja taputeltu. Usein tälläinen nainen /mies ei ole elänyt yksin vaan on aina ollut suhteessa eikä uskalla erota reilusti ja katsoa kantaako jalat.Pitää olla tuli/turva valmiina. Ei haluta /uskalleta olla yksin. Epävarmuus? Läheisriippuvainen? Luonteenpiirteenä myös huono siinä ettei ole halukas selvittämään ongelmia ja kun taas arki iskee uudessa suhteessa, niin totuttu ratkaisumalli kehiin eli vanhalle kenkää ja uutta tilalle.
Veljeni on juoppo ja tunnevammainen. Pettää aina jos tilaisuus tulee eteen ja usein tuleekin kun baareissa istuu illat pitkät ja reissaa ympäri suomea. Luonteeltaan addikti, monia riippuvuuksia, vastuuton, epävarma ja itsekäs. Onneeksi suhteet ovat lyhyt kestoisia, mutta aina tuntuu löytyvän nainen joka tätä 'reppanaa ' yrittää parannella. Ja ikää tällä jo 40v eli muutosta tuskin tiedossa
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 20:48"]
Veljeni on juoppo ja tunnevammainen. Pettää aina jos tilaisuus tulee eteen ja usein tuleekin kun baareissa istuu illat pitkät ja reissaa ympäri suomea. Luonteeltaan addikti, monia riippuvuuksia, vastuuton, epävarma ja itsekäs. Onneeksi suhteet ovat lyhyt kestoisia, mutta aina tuntuu löytyvän nainen joka tätä 'reppanaa ' yrittää parannella. Ja ikää tällä jo 40v eli muutosta tuskin tiedossa
[/quote]Onko lapsuudessa tai muussa taustassa jotain, joka selittää tunnevammaisuuden ja addiktoituvuuden? Millainen veljesi oli lapsena? Nuorena? Saiko hän kotona erityiskohtelua ja vaadittiinko sinulta vastuullisuutta?
Kaksi tärkeää asiaa jäänyt oppimatta: mitä tarkoittaa sitoutuminen ja kuinka erottaa, mikä on minun ja mikä sinun.
70-luvun lapsi. Ihan ok lapsuus, vanhemmat ei eronneet. Isä alkoholisti, töissä kävi silti. Ei väkivaltaa, ei isompia riitoja. Itse menin nuorena avioon, ilman pakottavaa tarvetta, (raskaus). Petin omaa typeryyttäni, tylsyyttäni, lapsellisuuttani, mikä lie ollut syy.Se hyvä puoli nykyään, ei tarvitse pettää, olen vapaa tekemään oman pääni mukaan. Ikinä enää en mene suhteeseen, jossa pohditaan pettämisiä yms. Eli olen yksinäinen, mutta itsenäinen ja jopa onnellinen. Miestä saan, jos kaipaan. Muuta en tarvi.