Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kauankohan kestää, että jaksan juosta 10km lenkin?

Vierailija
10.09.2015 |

Viimeksi olen juoksua "harrastanut" viime talvena. Aloitin lenkkini aivan liian vauhdilla ja jo 1,5kk päästä nilkkani tulehtui pahasti. Kipu oli kovaa, nilkka pahasti turvonnut ja saikulla olin 2vkoa.

Nyt olen käynyt viikon aikana kolme kertaa juoksemassa 3,5-4,5km lenkit. Aamulla juoksin tuon 4,5km ja aikaa meni 28min. Onko taas heti aluksi matkat liian pitkiä? Entä vauhti? Sporttrackeria seuraan ja en oikein osaa juosta tuon hitaampaa.

Pohjakunto kohtalainen, fillaroin työmatkani, jota tulee päivässä noin 14km ja kesällä vielä sen lisäksi tein 2-3 krt viikossa 20-25km pyöräilylenkkejä. Salilla käyn 4krt viikossa.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap jatkaa vielä. Lenkkeilyni siis jäi viime talvena tuohon vajaaseen kahteen kuukauteen nilkan kipeydyttyä. Sen jälkeen yritin muutaman kerran juosta, mutta nilkkaan sattui ja lopetin siihen. Nyt ei ole kipua tuntunut.

Vierailija
2/11 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2-3 kuukautta, kun tasaisesti pidennät matkaa. Tuokin arvioi voi olla yläkanttiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

et luultavasti ikinä. Nilkka ei tule kestämään.

Vierailija
4/11 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moro,

Varmaan jaksaisit nykykunnollakin juosta tuon 10km.
Itse jatkaisin 3xviikossa 4-5km ja sitten joka toinen viikko yksi lyhyt lenkki ja toinen pidempi hitaammalla vauhdillla.
Kannattaa tehdä myös voimaharjoittelua ja venytyksiä, ettei tule kipuja/rasitusvammoja.
Lisäksi kannattaa treenata vain sen verran, mikä tuntuu hyvältä.
Liika treeni voi tappaa motivaation.

Vierailija
5/11 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 09:55"]

Viimeksi olen juoksua "harrastanut" viime talvena. Aloitin lenkkini aivan liian vauhdilla ja jo 1,5kk päästä nilkkani tulehtui pahasti. Kipu oli kovaa, nilkka pahasti turvonnut ja saikulla olin 2vkoa.

Nyt olen käynyt viikon aikana kolme kertaa juoksemassa 3,5-4,5km lenkit. Aamulla juoksin tuon 4,5km ja aikaa meni 28min. Onko taas heti aluksi matkat liian pitkiä? Entä vauhti? Sporttrackeria seuraan ja en oikein osaa juosta tuon hitaampaa.

Pohjakunto kohtalainen, fillaroin työmatkani, jota tulee päivässä noin 14km ja kesällä vielä sen lisäksi tein 2-3 krt viikossa 20-25km pyöräilylenkkejä. Salilla käyn 4krt viikossa.

[/quote]

Pari kuukautta, jos lenkkeilet joka päivä.

Vierailija
6/11 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te oikein pystytte tuohon, vai onko niin että kaikki eivät vain voi koskaan? Olen nyt KAKSI VUOTTA yrittänyt juosta ja jalat eivät vain kestä puolta kilometriäkään, jalkapohjat tulevat niin kipeiksi. 10km kävelyä ei kyllä tunnu missään ja lenkkeilen muutenkin paljon, mutta kun ei niin ei. Alkaa vain mennä aikaa niin paljon tuohon ulkona haahuiluun ja juokseminen olisi tehokkaampaa ja nopeampaa..

Vierailija
7/11 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 10:10"]

et luultavasti ikinä. Nilkka ei tule kestämään.

[/quote]

Tämä johtuu ylipainosta.

Vierailija
8/11 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

8. Minulla ei ole ylipainoa. Pituus 173cm ja painan 68kg, joten nilkan kipeytyminen ei ainakaan ylipainosta johtunut.

Vierailija
9/11 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 10:25"]

8. Minulla ei ole ylipainoa. Pituus 173cm ja painan 68kg, joten nilkan kipeytyminen ei ainakaan ylipainosta johtunut.

[/quote]

Kokeile teipata nilkka enne lenkkiä, jospa ehkäisisi kipeytymistä. Uskoisin että jaksat juosta sen jo nyt. Vai tuntuuko nyt lenkkien jälkeen että olo on puolikuollut?

Vierailija
10/11 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 10:22"]

Miten te oikein pystytte tuohon, vai onko niin että kaikki eivät vain voi koskaan? Olen nyt KAKSI VUOTTA yrittänyt juosta ja jalat eivät vain kestä puolta kilometriäkään, jalkapohjat tulevat niin kipeiksi. 10km kävelyä ei kyllä tunnu missään ja lenkkeilen muutenkin paljon, mutta kun ei niin ei. Alkaa vain mennä aikaa niin paljon tuohon ulkona haahuiluun ja juokseminen olisi tehokkaampaa ja nopeampaa..

[/quote]

Vääränlaiset kengät? Monet juoksijat muuten treenaa jopa liikaa ja sitten tulee niitä rasitusvammoja. Parissa kuukaudessa aloittaja varmasti pääsisi siihen kuntoon että kymppi menisi. 2-3 lenkkiä  viikossa, yksi näistä pitempi 7-10 km. Pitkällä lenkillä voi alkuun joutua kävelemään pätkiä mutta se ei oo ongelma.

Vierailija
11/11 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 10:15"]

Moro,

Varmaan jaksaisit nykykunnollakin juosta tuon 10km.
Itse jatkaisin 3xviikossa 4-5km ja sitten joka toinen viikko yksi lyhyt lenkki ja toinen pidempi hitaammalla vauhdillla.
Kannattaa tehdä myös voimaharjoittelua ja venytyksiä, ettei tule kipuja/rasitusvammoja.
Lisäksi kannattaa treenata vain sen verran, mikä tuntuu hyvältä.
Liika treeni voi tappaa motivaation.

[/quote]

Samaa mieltä, ehdottomasti kannattaa pitää noita kahden lenkin viikkoja, jotta jalat saa lepoakin. Ja juoksualustaan kannattaa kiinnittää huomiota, etenkin jos on jo ollut ongelmia jaloissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi viisi