Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimeentulotukea paluumuuttajalle?

Vierailija
09.09.2015 |

Jos on asunut ulkomailla yli vuoden ja joutunut pois Kelan piiristä, mutta tuleekin takaisin Suomeen ilman työtä, voiko saada toimeentulotukea? Kuinka kauan kestää ennen kuin voi saada Kelalta tukia, kuten työmarkkinatukea ja asumistukea? Auttaako sosiaalivirasto asunnon saamisessa? 

Ilman tukiverkostoa harkitsen ulkomaille muuttamista, kun ei Suomesta löydy töitä. 

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
09.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/19 |
09.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko omaisuutta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
09.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On pieni asunto Suomessa, johon muutan.

Vierailija
4/19 |
09.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pääsin kelan piiriin heti mutta en tarvinnut tukia, mutta luulen et tulee 3kk karenssi (riippuu oletko sanoutunut irti töistäsi) .

Vierailija
5/19 |
09.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sano itseäni irti. Menisin miehen mukana, joka sai sieltä töitä. Jos tulee ero, niin saanko toimeentulotukea Suomessa?

Vierailija
6/19 |
09.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat , se on selvä, mutta en osa sanoa saatko heti vai vähän myöhemmin

Vierailija
7/19 |
09.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milläs sitten syö, jos ei ole yhtään rahaa?

Vierailija
8/19 |
09.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosi ulkomailla ei vaikuta mitenkään, sit tiput pois sosturvasta (voit hakea tietty uudesta asuinmaastasi) ja saattaa mennä hetki kun pääset tuen piiriin takas

Vierailija
9/19 |
09.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on omistusasunto, ei tuu toimeentulotukea

Vierailija
10/19 |
09.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 22:44"]En sano itseäni irti. Menisin miehen mukana, joka sai sieltä töitä. Jos tulee ero, niin saanko toimeentulotukea Suomessa?
[/quote]
Sinun pitää heti ilmottautua Kelaan ja sitten alkaa Karenssiaika joka on n. 4kk. Voi olla nyt pitempi kun on noita pakolaisia joista ne jotka saavat jäädä maahan ovat myös siinä jonossa. Jos olet yli vuoden tipahdat muutenkin pois Suomen sosiaaliturvasta, joten Kelaan ilmoittaminen kannattaa heti Suomeen palattaessa.

Vierailija
11/19 |
09.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hukkaa passisi ja muut paperit, niin saat kaiken ilmaiseksi.

Vierailija
12/19 |
09.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin tarvitset päätöksen sosiaaliturvan piiriin kuulumisesta. Itse olen saanut päätöksen keskimäärin neljässä kuukaudessa. Lähdin takaisin ulkomaille ja odotin päätöstä neljä kuukautta. Palasin takaisin ja odotin taas.

Olen hakenut päätöstä kaikkiaan kymmenisen kertaa. Kelan ulkomaanyksikön järjestelmä on hidas ja kankea, mutta ilmeisesti se työllistää. Ihmisten liikkumista sisämarkkinoilla se ei ainakaan tue.

Vierailija
13/19 |
09.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko käyttää Suomen terveyspalveluita kuitenkin, vaikkei olisi vielä Kelan piirissä?

Kai toimeentulotukea saa, jos muuttaa omistusasuntoon asumaan? Saahan omistusasujat nytkin toimeentulotukea, elleivät asu liian suuressa/kalliissa asunnossa?

Vierailija
14/19 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 22:54"]

Hukkaa passisi ja muut paperit, niin saat kaiken ilmaiseksi.

[/quote]Sano että olet Syyriasta, niin ne kaikki muutkin tekee.

15/19 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätös toimeentulotuesta on tehtävä 7 arkipäivässä, joten uskoisin että sitä saa vaikka ei olisi päätöstä sosiaaliturvan kuulumisesta.

Vierailija
16/19 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 23:02"]

Voiko käyttää Suomen terveyspalveluita kuitenkin, vaikkei olisi vielä Kelan piirissä?

Kai toimeentulotukea saa, jos muuttaa omistusasuntoon asumaan? Saahan omistusasujat nytkin toimeentulotukea, elleivät asu liian suuressa/kalliissa asunnossa?

[/quote]

Mikset ilmoittaudu työttömäksi ja hae työmarkkinatukea, vaan suoraan toimeentulotukea...? Itse olen ilmoittautunut Suomeen palattuani työttömäksi, eikä siihen ollut normaalia viikkoa pidempää karenssia. Se päätös, että on oikeutettu Suomen sosiaaliturvaan (ja siis myös siihen työmarkkinatukeen), kesti sen sijaan pari kuukautta. Lopulta piti soitella vähän perään. Paluumuuttajien hakemukset käsitellään samasta pinosta kuin ulkomaalaisten, siitä kesto. 

Terveyspalveluja saat, totta kai, mutta maksua vastaan. Ellei nykyisellä asuinmaallasi (kai sulla siellä on sos.turva?) ole sopimusta Suomen kanssa, eli kyse esim. EU-maasta.

Vierailija
17/19 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Anonyymi nihilisti" time="10.09.2015 klo 07:53"]

Päätös toimeentulotuesta on tehtävä 7 arkipäivässä, joten uskoisin että sitä saa vaikka ei olisi päätöstä sosiaaliturvan kuulumisesta.

[/quote]

Ei tietenkään saa. Kyllä ensisijaisesti pitää olla päätös siitä, että on ylipäänsä oikeutettu sosiaaliturvaan. Totta kai.

Vierailija
18/19 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako Kelan tuet takautuvasti? Miten sen ajan elää, jos ei ole edes asuntoa? Ei ole ketään avuliaita sukulaisia turvaverkostona :( 

Vierailija
19/19 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yksi