Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulumaailma on järkyttäväö. Teinien pitää ostaa merkkivaatteita ettei kiusata, vaikkei ole varaa.

Vierailija
26.03.2022 |

Näin kertoi sen köyhän perheen tytär siinä Rikkaat ja Rahattomat-ohjelmassa 😟

Kommentit (128)

Vierailija
61/128 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan se on näin ollut - esim. ennen muinoin piti olla Levikset - julmempaa otusta kuin ihmislapsi saa hakea.

Vierailija
62/128 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Metsässäkö itse olet kasvanut ja koulusi käynnyt? Kauta aikojen koulu vaatetus on ollut tietty ja jos sitä ei ole ,sinut ulkoistetan ja eristetän uista.Etkö osaa käyttä kirpputorit? Niistä löytyy teineille ihan merkki vaateita halpaan hintaan!Mihin laitat lapsinlisät? Onko elatusmaksujakin? Turha ruikutaa ei rahaa.opetele halitsee rahan käyttö ja jätä omat kuteesi,menosi pois.Yhdessä mun perhen kanssa puloja,tölkejä kerää.Jos työtömiä otte sinne vaan ilmaseen ruokassi jako jonoon.Löytyy jo rahaa teinille kirppis ostaa merkki vaateita.

80-luku soitti ja pyysi koulupudokkaan takaisin tarkkikselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/128 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen sitä että miksi aina jokin tavara on näille köyhille se mikä tuo onnen.

Se yksi köyhä äiti Roihuvuoresta oli vakuuttunut että viulu olisi se avain, Kirkkonummen köyhä perhe haali kämpän täyteen lahjoitustavaraa, tämä uskoo merkkivaatteisiin.

Minä en usko että se jokin tietty rahalla saatava tavara ratkaisee yhtään mitään, pikemminkin sen saamiseen ja saamattomuutewn pysähtyy niiden oikeiden onnen avainten etsintä ja tavarasta tulee pelkkä este kehittymiselle.

Enkä usko hetkeäkään että esimerkiksi tää ohjelmassa esiintyminen ainakaan auttaa nyt siihen kiusaamiseen.

Aika paljon tuntuu kuluttaminen kiinnostavan hyvätuloisia ja varakkaitakin, joten ilmeisesti hekin uskovat, että tavara tuo onnen. Viulutunneilla käyvät myös hyvätuloisten lapset ja merkkivaatteita käytetään ylemmissäkin sosiaaliluokissa. Joten oliskohan syynä ihan vain länsimainen elämäntyyli...

Ei ole.

Eikä tämä juttu vaatteista kiusaamisesta ole totta. Varsinkaan kun tytöllä näytti olevan niitä merkkivaatteita.

Vierailija
64/128 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omina kouluvuosinanikin yhdenmukaisuuden paine oli tuntuva. Punk-kulttuuri toi siihen kuitenkin mielestäni lisää liikkumatilaa, mitä se olisi muuten ollut. Erilaisuutta ainakin hetkellisesti hyväksyttiin enemmän. En tiedä, onko tämä nostalgian värittämä muistikuva sitten... Ei kai?

Vierailija
65/128 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä en ole kuullut, että hyväkuntoisista vaatteista kiusattaisiin ketään. Ei vaatteiden tarvitse olla sitä kaikkein kalleinta lajia, mutta olisi suotavaa jos normaalit päällysvaatteet olisi jokaisella omat, eikä niissä nuukailtaisi liikaa.

Vierailija
66/128 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joitain ihmisiä on mahdoton miellyttää vaikka tekisit mitä.

Vierailija
67/128 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma 90-luvun lama-ajan lapsuuteni oli ihanan juntti kaupungissakin. Miltei kaikilla oli raitaverkkarit. Joillakin oli kalliimmat Adidaksen hienot raitanappiverkkarit, mutta hyvin pärjäsi niillä marketin halpisverkkareillakin. Lama-ajan vuoksi moni kävi kirpparilla, eikä sitä katsottu kieroon asuinpaikassani. Yhtälailla kirpparilta sai hienoja ysäriflanellipaitoja ja halpiskaupasta trendikkäitä napapaitoja. Lököreisitaskuhousut oli kyllä todella tavoiteltavat yhdessä vaiheessa ja kinusin itsellenikin kalliit sellaiset. Tunsin olevani todella muodikas napapaidassa ja lököhousuissani jossa oli päällä flanellipaita.. Pikkureppu oli saatava. Toteutin itseäni pukeutumalla niin kuin oikeastaan huvitti, en aina niin miten joku toinen pukeutui vaikka toki sitä inspiraatiota sai muiden pukeutumisesta.

Kaksituhattaluvun vaiheessa tuntui, ettei silloinkaan paineet pukeutumisesta olleet kovat. Ihan hyvin pärjäsi tennareilla ja farkuilla. Johonkin discoon toppi päälle :D Miss Sixtyt ja paksupohjakengät oli jossain vaiheessa kova juttu. En koe, että ketään olisi jätetty ulkopuolelle juuri pukeutumisen vuoksi.

Vierailija
68/128 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hahmota mistä hän puhuu, ei ainakaan Helsingin puolella ole ollut kenelläkään meidän lapsista tuollaista painetta.

Yhdeltä eilen vielä kysyin että hei, ootko huomannut että käyttääkö joku twidän koulussa leveelahkeisia farkkuja. Hän sanoi että ”ei, en huomaa mitä muilla on päällä”.

Mun teinit kulkee ihan tyytyväisinä niissä vaatteissa mitä minä kannan kirppikseltä😂

Ja minä luultavasti seuraam muotia enemmän kuin he.

Vanhojen tanssien mekotkin on jo kahdella ollut minun hankkimia ilmaisia jotka tuunasin…

Vierailija
69/128 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samanlaisia tasapäitä kaikkien pitää olla. Muuten kiusataan...

Kiusaajalla on Suomessa vahvat oikeudet.

Vierailija
70/128 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainahan se on näin ollut - esim. ennen muinoin piti olla Levikset - julmempaa otusta kuin ihmislapsi saa hakea.

Vaan pitikö oikeasti? En muista että kukaan olisi farkkumerkkiä toisilla niin tarkkaan tuijottanut. Ehkä se on enemmän sitä painetta itse olla kuin muut.

Vierailija
71/128 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen sitä että miksi aina jokin tavara on näille köyhille se mikä tuo onnen.

Se yksi köyhä äiti Roihuvuoresta oli vakuuttunut että viulu olisi se avain, Kirkkonummen köyhä perhe haali kämpän täyteen lahjoitustavaraa, tämä uskoo merkkivaatteisiin.

Minä en usko että se jokin tietty rahalla saatava tavara ratkaisee yhtään mitään, pikemminkin sen saamiseen ja saamattomuutewn pysähtyy niiden oikeiden onnen avainten etsintä ja tavarasta tulee pelkkä este kehittymiselle.

Enkä usko hetkeäkään että esimerkiksi tää ohjelmassa esiintyminen ainakaan auttaa nyt siihen kiusaamiseen.

Aika paljon tuntuu kuluttaminen kiinnostavan hyvätuloisia ja varakkaitakin, joten ilmeisesti hekin uskovat, että tavara tuo onnen. Viulutunneilla käyvät myös hyvätuloisten lapset ja merkkivaatteita käytetään ylemmissäkin sosiaaliluokissa. Joten oliskohan syynä ihan vain länsimainen elämäntyyli...

Ei ole.

Eikä tämä juttu vaatteista kiusaamisesta ole totta. Varsinkaan kun tytöllä näytti olevan niitä merkkivaatteita.

En ole kyseistä ohjelmaa katsonut, mutta voihan olla, että koska pienituloisen/köyhän kohdalla paheksuttaisiin kuitenkin valtavasti, jos teinille ostaa merkkivaatteita, että on pakko antaa jokin "hyväksyttävä selitys" ja se on nyt sitten se, että merkkivaatteilla ehkäistään kiusaamista. Vaikka oikea syy voikin olla sama, millä perusteella me muutkin ostamme teineillemme vaatteita: ostamme sen tyylisiä vaatteita, joista teini tykkää, ja jotta hän kokisi olevansa sen näköinen, mikä häntä kuvastaa.

En itsekään sanele oman teinini vaatteita, vaan annan hänen pukeutua juuri kuten hän haluaa. Hän tosin ei halua merkkivaatteita eikä edes tykkäisi niistä, koska kokee niiden "mainostavan" brändiä. Mutta hänellekin on tärkeää käyttää oman tyylinsä mukaisia vaatteita. Jollekin muulle se oma tyyli on merkkivaatteet.

En itsekään merkkivaatteista tykkää, mutta eivät ne loppujen lopuksi sen suurempaa massan mukana kulkemista ole kuin se, että useimmiten ihmiset tykkäävät sen tyylisistä vaatteista, mitä juuri siinä ajassa yleisesti käytetään. Esim. nykyteineillä on pääosin aivan erilainen maku kuin vaikka oman ikäluokkani ihmisillä - tykkäävät esim. erimallisista farkuista, jne. Aikakausi vaikuttaa mieltymyksiin, samoin kuin oma viiteryhmä. 

Vierailija
72/128 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täyttä höpönpöpöä.

Terveisin kolmen teinin äiti Helsingistä

Näin puhuvat vain kiusaajalasten vanhemmat.

Vierailija
73/128 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaan pitikö oikeasti? En muista että kukaan olisi farkkumerkkiä toisilla niin tarkkaan tuijottanut. Ehkä se on enemmän sitä painetta itse olla kuin muut.

Sekin voi olla tarpeellinen vaihe jossain vaiheessa nuoruutta. Kun on ensin "piiloutunut" tai maastoutunut sen yleisen tyylin ja ihanteen taakse ja "ollut kuin muut", voi sen jälkeen ponnistaa kohti oikeasti omaa tyyliä. Se, että voi "harjoitella" omia valintoja valitsemalla ensin oman nuorisoryhmän mukaisesti, oppii myöhemmin valitsemaan oman mielensä mukaan. Ihan eri asia kuin se, että äiti sanelee ja antaa ymmärtää, ettei nuoren omilla toiveilla ole mitään merkitystä.

Vierailija
74/128 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omina kouluvuosinanikin yhdenmukaisuuden paine oli tuntuva. Punk-kulttuuri toi siihen kuitenkin mielestäni lisää liikkumatilaa, mitä se olisi muuten ollut. Erilaisuutta ainakin hetkellisesti hyväksyttiin enemmän. En tiedä, onko tämä nostalgian värittämä muistikuva sitten... Ei kai?

Minulla on jäänyt itsellä mieleen aika 2000-2010 lukujen välissä, kun muodissa taisi olla suorastaan erilainen nuori eli ernu, emo mitä lie. Tästä teki ironista se, että niin moni oli erilaisen nuoren näköinen. Seurasin tätä lähinnä aikuisena ulkopuolelta joten en tiedä miten asiat oikeasti nuorten parissa olivat. Omina kouluaikoina monet oli enemmän samaa massaa, yksi luokasta pukeutui punkhenkisesti.

Vierailija
75/128 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhempiä lapsia on aina kiusattu koulussa. Syynä voi olla vaatetus tai mikä tahansa muu asia. Ja suurin osa ihmisistä ei suostu asiaa näkemään tai myöntämään. Ei meillä ainakaan... :(

Ei mitään uutta auringon alla.

Vierailija
76/128 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täyttä höpönpöpöä.

Terveisin kolmen teinin äiti Helsingistä

Näin puhuvat vain kiusaajalasten vanhemmat.

Lisää höpönpöpöä.

Vierailija
77/128 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhempiä lapsia on aina kiusattu koulussa. Syynä voi olla vaatetus tai mikä tahansa muu asia. Ja suurin osa ihmisistä ei suostu asiaa näkemään tai myöntämään. Ei meillä ainakaan... :(

Pk-seudulla on niin valtavat koulut että ei siellä kuule kukaan tiedä mikä on kenenkin varallisuus.

Vierailija
78/128 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan se on ollut niin. Kiusaamiseen kyllä keksitään mikä tahansa syy halutessaan, mutta kyllä merkkivaatteiden puute aiheuttaa kiusaamista tässä yhteiskunnassa ja sen osaavat ns. aikuisetkin.

Vierailija
79/128 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä kun itse en näe asiaa ihan suoraan näin. Olin itse siis köyhemmästä perheestä enkä kokenut köyhyyteni takia kiusaamista. Toisaalta minulla oli kyllä vanhemmat, jotka yrittivät aina vähistäkin rahoistaan kuitenkin aina pukea minut siististi, vaikka sitten lainaten isovanhemmilta rahaa. Mutta minun vaatteeni olivat myös kirpputoreilta ja marketeista.

Vierailija
80/128 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

M-muttajat ainakin va ras taa ne vaatteet ihan suoraan kaupasta tai sitten nuorilta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kolme