Miten opetan 3-vuotiaan lapsen pissaamaan pottaan?
Hän ei millään käsitä, että pottaan pitää pissata. Istuu siinä mielellään, mutta ei pissaa. Välillä tekee niin, että istuu potalla, juoksee jonnekin pissalle ja tulee takaisin potalle...
Yhtään kertaa ei ole edes vahingossa tullut pottaan pissaa. Mua hävettää ja nolottaa, kun lapsi on jo noin iso eikä vieläkään osaa. Veljen 2v lapsi käy jo itse potalla pissalla.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Yllättäen varmaan joku erityislapsi
Mulle tulee tästä viestistä vahvat vibat, että sen kirjoittaja on erityisaikuinen.
Lahjomalla! Oikeasti. Tuon ikäisen kanssa se jo toimii. Vaikka pieni herkku tai muu asia, joka kerta kun pissa tulee pottaan tai pönttöön.
joskus aikain takaa istuttiin pojan kanssa molemmat vessassa hän potalla ja mä pytyllä kun itseltä tuli pissa kerroin siitä ja ajan kanssa poikakin ymmärsi ja sitten ihan taivaallinen kehuminen
mutta kolme- vuotias oppii kyllä jo pytyllekin(en suosittele aikuiselle kuitenkaan pottaa samaan aikaan 😁)
Mun silloin 2v 2kk esikoinen oppi kerrasta näin:
Otin potan olkkariin ja laitoin puuhapeten pyörimään telkkarista. Sitten annoin lapselle pillimehun käteen. Istuksi siinä tovin pillimehua juoden, ja kun sitten se pissa tuli pottaan, niin pistettiin pienet juhlat pystyyn. Sai herkun, soitettiin isovanhemmille, jotka kehui maasta taivaisiin.
Siinä se oli, sen jälkeen kävi omatoimisesti ja itsenäisesti potalla.
Mä en muuten ole ikinä komennellut yhtäkään kolmesta lapsestani käymään rutiininomaisesti tai varmuuden vuoksi vessassa. Vaan alusta asti opettanut, että käydään jos siltä tuntuu. Ja hyvin on toiminut, kukaan ei ole housuun tehnyt sen jälkeen kun 2-v2kk-2-v 6kk iässä ovat päätyneet täysin kuiviksi.
Lohdutan sinua kertomalla, että kyllä se oppii. Muistan tuskailleeni ihan samaa, kun omani olivat tuossa iässä. Molemmat myöhäisiä oppijoita. Lapsi oppii, kun on valmis. En ikinä ole ymmärtänyt sitä 1-vuotiaan istuttamista potalla. Sen ikäisen hermotus ei ole valmis rakon hallintaan. Jos lasta istutetaan tuntikausia potalla, totta helvetissä sinne jossain vaiheessa jotain tulee. Se on vain aikuisen päätös ajan käytöstä. Itse käytin sen muuhun.
Ja kyllä, nyt jo aikuiset/teinit lapseni oppivat kuivaksi ja käyvät nykyään itsenäisesti vessassa 😃
Pientä lasta pelottaa pöntöllä käyminen aluksi. Pidä lapsesta hellästi kiinni ja kerro että et anna hänen pudota pönttöön. Juttelet rauhallisesti hiljaisella äänellä ja katsot lempeästi. Yritä saada lapsi rentoutumaan ja tuntemaan olonsa turvalliseksi.
On ihan normaalia vielä että 3 vuotiaana ei ole kuiva. Normaali kuivaksi oppiminen tapahtuu 2-4 vuotiaana. Etenkin pojilla kestää kauemman. Vasta tuon jälkeen lähdetään miettimään ja tutkimaan.
Toisilla käy helposti oppiminen. Tuo on vähän sama kuin jotkut ihmettelisi sitä, että lapsi on huono nukkumaan omassa sängyssä. Miltä tuntuisi neuvo, laita lapsi sänkyyn ja sulje ovi.
Meillä lapsi on ollut todella hyvä nukkumaan aina. En ota tästä mitään kunniaa, enkä ole opettanut lasta koskaan. Yhden yhtä unikoulua ei olla käyty. Tiedän monia 3 vuotiaita, jotka eivät nukahda itsekseen, karkailevat, tulevat vanhempien sänkyyn.
Meillä sen sijaan pottailu ei vielä onnistu kunnolla. Kyseessä poika 3v 5kk. Kotona pidämme ilman vaippaa ja onnistumisia tulee lähes päivittäin. Ei kuitenkaan omatoimisesti osaa vielä mennä potalle. En ota asiasta stressiä, luulen että kesällä päästään vaipoista eroon. Pottaan tutustuminen aloitettu 1,5 vuotiaana.
Tässä ohje: äiti näyttää mallia miten potan kanssa toimitaan ja toimii siten esimerkkinä.
Vierailija kirjoitti:
Lohdutan sinua kertomalla, että kyllä se oppii. Muistan tuskailleeni ihan samaa, kun omani olivat tuossa iässä. Molemmat myöhäisiä oppijoita. Lapsi oppii, kun on valmis. En ikinä ole ymmärtänyt sitä 1-vuotiaan istuttamista potalla. Sen ikäisen hermotus ei ole valmis rakon hallintaan. Jos lasta istutetaan tuntikausia potalla, totta helvetissä sinne jossain vaiheessa jotain tulee. Se on vain aikuisen päätös ajan käytöstä. Itse käytin sen muuhun.
Ja kyllä, nyt jo aikuiset/teinit lapseni oppivat kuivaksi ja käyvät nykyään itsenäisesti vessassa 😃
Ei taida olla kokemusta vessahätäviestinnästä? Jo muutaman viikon ikäinen vauva tunnistaa hädän ja osaa pissata esim lavuaariin kun antaa merkkiäänen. Onhan se vauvalle miellyttävämpää, pissa tuppaa tulemaan juuri kun on ilman vaippaa hoitopöydällä. Miksi opettaa että vaippa on vessa, kun siitä on sitten niin vaikea oppia pois?
Moni on tälle nauranut, ja luulee sitä vaivalloiseksi. Kannattaa kuitenkin miettiä, kuinka uusi keksintö vaipat ovat. Ja varsinkin 3-4 v pitäminen housuvaipoissa. Muuaalla maailmassa ja esim Suomessa vielä pari vuosikymmentä sitten lapset oppineet kuiviksi aiemmin. Ketään ei tarvitse potalla istuttaa vaan lapsi opetetaan tunnistamaan hätä ja autetaan alkuun ajoissa potalle.
Meillä kolme lasta ja jokainen ollut täysin kuiva ja ilman vaippoja n 1,5v. Myös yöllä. Kakat tulleet pottaan siitä asti kun osanneet istua, ja sitä ennen kannattelin pöntöllä usein.
Vaippa pois kotona sisällä.
Kaksi lastani oppi n. kuukaudessa kuiviksi talvella, kun vaippa jätettiin sisällä pois. Ei ollut kivaa kun pissa kasteli kintut varpaisiin asti :D
Kun kesä tulee, niin ulkona pissaaminen onnistuu helposti. Jos on oma piha niin sitä nurmikkoa/kukkapenkkiä voi kastella vapaammin.
Kun vaipan jättää pois voi käydä yhdessä ostamassa (tai antaa lahjaksi) ihanat pikkarit tai tyylikkäät bokserit.
Olen nähnyt myös tarratauluja vessoissa. Kaikkia helposti toteutettavia kannustuskeinoja voi käyttää. Tuo edellä ollut pillimehukonsti oli hauska. Meillä toimi myös potalla lukeminen. Vessassa voi olla oma pieni kirjasto, johon voidaan mennä lapsen kanssa yhdessä "viihtymään".
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä joo, ei kukaan enää edes kouluikäisestä tiedä kuka oli vaipoissa kuinka pitkään, ketä imetettiin ja minkä ikäiseksi jne.
Mutta sitten noi hermotusasiat on kyllä ihan vaan länsimaista höpöhöpöä.
Aivan pienetkin vauvat osaa jo antaa merkkejä milloin ovat tekemässä tarpeensa, ja oppivat tosi pienenä jo myös itse ne tunnistamaan ja hakeutumaan potalle tms. Tarvittaessa. Vai luuleeko joku, että esim kansat, joissa lapsia kannetaan ja vaippoja ei ole, niin siellä äidit on yltä päältä pissassa ja kakassa, koska lapsen hermotukset ja blaablaa.
Potta olkkarin nurkkaan tai muuten näkyville. Meillä oli pottatarra eli potassa oli tarra johon ilmestyi iloinen kukka lämpimästä pissasta. Poika oli tosin alle 2v kun opetin. Ja kyllä, ihan aktiivisesti opettamalla opetin enkä odottanut mitään herkkyyskausia tms. Hermot meinasi mennä siihen kusien raivaukseen mutta se tunne kun oppi kuivaksi oli mahtava! Tämän vuoden riparilainen eikä näytä mitään traumoja olevan potalle opettamisesta.
Laita pottaan nami jonka saa sitten kun on ensin pissannut sinne.
Yllättäen varmaan joku erityislapsi