Rekrytoijat: kertokaa rehellisesti
Vaikuttaako ulkonäkö valintoihin? Jos halijoita koulutuksen ja työkokemuksen jälkeen samalla viivalla, vaikuttaako se onko ylipainoinen, kaunis, hoikka jne. Entä jos on asiakaspalvelua?
Kommentit (14)
Kyllä se valitettavasti taitaa vaikuttaa. Kun omaa rekrytointitapaani mietin, niin tekee mieli sanoa että kuitenkin hakijan tyyli vaikuttaa fyysistä ulkonäköä enemmän. Se kertoo myös persoonallisuudesta. Toki sekin jotain kertoo, jos hakija on vaikkapa aivan hirveän lihava tai hampaaton tmv., mutta tällaista hakijaa minulle ei ole tullut vielä kertaakaan kohdalle. Kaikki ovat olleet fyysisesti perusterveen näköisiä ja oloisia. Silloin huomioni kiinnittyy enemmän siihen, miten on pukeutunut, miten meikkaa, millainen hiustyyli on ja onko tautointeja / millaisia, jne. Se kertoo siitä, miten henkilö itsensä näkee.
Riippuu työtehtävästä, mutta ei se omissa rekrytoinneissani ole ainakaan tietoisesti paljoa vaikuttanut, vaikka olen palkannut asiakaspalvelutehtäviin. Jos on hirveän epäsiisti, sellaista ei voi ottaa asiakaspalveluun, mutta ns. duunarihommaan on tullut palkattua rikkinäisissä vaatteissa hiukset sekaisin oleva tyyppi. Ja oli muuten loistava työntekijä, ei häntä nätiltä näyttämään palkattukaan.
Asiakaspalveluunkin on silti paljon tärkeämpää se millaisen vaikutelman tekee, eli osaako palvella asiakkaita, käyttäytyy hyvin ja ennen kaikkea pystyykö vakuuttamaan saavansa tulosta aikaiseksi ja osaako alan. Ei se kauneus/komeus lopulta mitään myy, ja monen alaisen kokemuksella ei ole lopulta hirveästi kertonut ihmisen työskentelystä paljoakaan. Yksi ahkerin ja erinomainen uusien tekijöiden perehdyttäjä oli aina nuhjaantunut ja hieman saamattoman oloinen (ei kylläkään minun palkkaamani). Toisaalta siisteys, "perusterveen" oloinen (kuten aiempi sanoi) ja asiallisuus ovat toki parempia ja antavat vaikutelman aikaansaavudesta, piti se sitten paikkaansa tai ei.
Kyllä. Ulkoinenolemus kertoo yllättävän paljon elämänhallinnasta. esim. lihavuus vaikuttaa terveyteen, sormet keltaisina tupakasta, jos ei edes hiuksiaan jaksa pestä ennen haastatteluun tuloa.
Kyllä vaikuttaa. Olen itse johtavassa asemassa ja rekrytoinut työntekijöitä vuosittain. Jos osaamistaustaltaan, kolutukseltaan ja muulta historialtaan saman arvoiset kandidaatit ovat vastakkain, edustavamman näköinen tulee valittua.
Tälle on myös hyvä peruste, koska työntekijät edustavat organisaatiotamme, hyvän näköinen työntekijä mahdollistaa paremman julkisuuskuvan. Joissakin tehtävissä parempi ulkomuoto saattaa ajaa muutoin paremman kandoidaatin edelle. Työskentelen miesvaltaisella alalla ja kauniin naissukupuolen edustajan tuominen neuvotteluihin edesauttaa merkittävästi sopimusneuvotteluissa.
Tottakai vaikuttaa, onhan se selvä asia.
No kyllä se vähän vaikuttaa tietyissä tilanteissa. Jos hakija esim todella lihava, tulee heti mieleen onko hän usein saikulla erinäisten "sairauksien" takia. Lihavuus yhdistetään helposti laiskuuteen. Samoin epäsiisti ulkonäkö vaikuttaa negatiivisesti. Mutta muuten ei mulla ulkonäkö vaikuta valintaprosessiin vaan se olemus/luonne. Miten sopeutuu työpaikalle? Vaikuttaa ahkeralta? Jne :) en todellakaan palkkais ketään hyvän ulkonäön perusteella, se ei kerro mitään henkilön sopivuudesta työhön.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 13:07"]
Kyllä vaikuttaa. Olen itse johtavassa asemassa ja rekrytoinut työntekijöitä vuosittain. Jos osaamistaustaltaan, kolutukseltaan ja muulta historialtaan saman arvoiset kandidaatit ovat vastakkain, edustavamman näköinen tulee valittua.
Tälle on myös hyvä peruste, koska työntekijät edustavat organisaatiotamme, hyvän näköinen työntekijä mahdollistaa paremman julkisuuskuvan. Joissakin tehtävissä parempi ulkomuoto saattaa ajaa muutoin paremman kandoidaatin edelle. Työskentelen miesvaltaisella alalla ja kauniin naissukupuolen edustajan tuominen neuvotteluihin edesauttaa merkittävästi sopimusneuvotteluissa.
[/quote]
Toivottavasti tuollaisia sikoja ei ole maa pullollaan! Valitettavasti taitaa vain olla ja sen kyllä näkee. Tällainen tavallinen nainen ei saa töitä kun roiskeläppähameiset pissikset korkkareissaan tarjoavat antavaa kaula-aukkoa läskeille miespomoille! Että vituttaa tuollaiset ihmiset!
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 13:41"]
[/quote]
Toivottavasti tuollaisia sikoja ei ole maa pullollaan! Valitettavasti taitaa vain olla ja sen kyllä näkee. Tällainen tavallinen nainen ei saa töitä kun roiskeläppähameiset pissikset korkkareissaan tarjoavat antavaa kaula-aukkoa läskeille miespomoille! Että vituttaa tuollaiset ihmiset!
[/quote]
No, hohhoijaa. Kaunis ja edustava nainen on ihan, jotain muuta kuin tuollaiset tyrkyt. Kauniit ja edustavat naiset ovat ihan tavallisia naisia, jotka esiintyvät ryhdilkkäästi itsetuntoa huokuen arvokkaasti pukeutuen! Että vituttaa tuollaiset epävarmat ihmiset, jotka streotyypisesti pitävät yritysjohtajia lihavina sikoina, jotka kuolaa kaiken maailman bimbojen perään.
<3: lla nainen johtoportaasta
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 13:41"]
[/quote]
[/quote]
Kenen korkkareihin sinä olet kompastunut?! :D
Yksityinen sosiaalipalveluala: ei kyllä pahemmin vaikuta. Jos olisi aivan hirveä homssu, niin sitten ehkä, mutta sellaista ei ole tullut vastaan. Lihavuus ei ole ollut este. Ei hiukset, meikkaamattomuus, vaatevaliinat, ei edes lävistykset ja tatuoinnit, hevitukat; ketjut, lenkit ja niitit =). Kaikkea hauskaa peikkoa sitä on palkattu, mutta myös vaatimatonta hiirulaista, joilla on ammattitaito ollut kohdallaan. Ja useimmat ovat olleet tosi hyviä työntekijöitä. Ehkä harvemmin niitä jakkupukutätejä on valittu (onkohan niitä ollut edes hakemassa). Avonaisella kaula-aukolla sen sijaan ei ole päässyt pitkälle.
Ulkonäkö siinä mielessä ei vaikuta, että onko iso nenä tai pitkä selkä.
Tyyli ja asuvalinnat merkitsee. Itse arvostan "vaivatonta" oman näköistä, ei liian erikoista, tyyliä kaikkein eniten. Jos ei ole mitään omaa tyyliä niin kauluspaita ja farkut on oikea valinta. Farkkujen ja kauluspaidan tulee olla "tyylillisesti tältä vuosikymmeneltä" myös.
Ja epäsiisti ulkonäkö myös vaikuttaa negatiivisesti eli tosiaan jos ei ole vaivautunut hiuksia tai hampaita pesemään niin se ei tosiaankaan käy.
Sairaan yli- tai alipainoista en palkkaisi. Hoikka tai pullea, sillä ei ole väliä.
Epätodellisessa tilanteessa, jossa kaksi täysin samantasoista henkilöä kilpailevat työpaikasta, valitsisin omaan silmään kauniimman, mutta tämmöistä ei tosiaan tule varmasti eteen. Nimittäin ennen sitä tulee mm sosiaaliset taidot, joita ihmiset välittävät koko ajan kommunikoidessaan, ja kaikilla on oma tapa kommunikoida, valitsisin sujuvamman oloisen.
Samaa mieltä edellisen kanssa: pukeutuminen ja tyylikkyys vaikuttaa enemmän kuin vaikka kasvojen luuston rakenne. Jos ihminen ei osaa pukeutua huolitellusti ja tyylikkäästi, en halua palkata häntä, jos on muuten yhtä hyvä ehdokas tarjolla.
Pitääkö tuo nyt tulkita niin, että jos viisikymppinen haluaa töihin, hänen on oltava valmis pukeutumaan kolmikymppisille suunniteltuihin riepuihin? Vai onko tämä kiertoilmaus sille, että älä edes vaivaudu paikalle räähkä?
Tottakai vaikuttaa, vaikkei tietenkään ole korrektia anoa sitä virallisesti.