Ei kai vaan perintöveroa aiota kokonaan poistaa Suomessa.
Sitten pitää saada pienet palkat verottomaksi niin on edes jotain oikeudenmukaisuutta asioissa. Työstä verotetaan ja kyllä pitää verottaa helpostakin rahasta. Rukoilen että ei mennä Ruotsin malliin.
Kommentit (27)
mielestäni perintövero pitäisi poistaa rintaperillisten osalta.
Ja perintövero todellakin kolahtaa pahiten juuri pieni- ja keskituloisille, jotka saavat perinnöksi pientä omaisuutta (suvun kesäpaikkaa jne). Suurituloisille asialla ei ole niin paljon merkitystä: perintöveroa osataan kiertää monin eri tavoin ja jäljelle jäävä perintövero on helppo maksaa joko omasta omaisuudesta tai perintöä realisoimalla.
Mutta juuri tämä moneen kertaan maksaminen ottaa päähän: vanhempani maksavat itse ansaitsemastaan omaisuudesta mielettömät verot ja aikanaan minä ja veljeni maksamme suuret perintöverot. Perintö on niin suuri, ettemme sitä elämämme aikana saa pienennettyä (muuta kuin mitä perintövero sitä pienentää). Olemme veljeni kanssa melko suurituloisia, lisäksi perinnön jälkeen pystyisimme elämään pelkästään perinnöstä saaduilla tuotoilla. Eli perintö siirtyy aikanaan kummankin lapsille - ja he taas maksavat siitä perintöveroa. Onneksi on monia eri keinoja vähentää maksettavien verojen määrää.
Joskus niitä veroja maksellaan jo yli kymmenettä kertaa. Esim. saman sukutilan periytyessä, jokainen polvi maksaa verot.
Pahimmassa pulassa on taas kerran keskiluokka, joka muutenkin maksaa kaikkien muiden lystin.
Säästys monta harmia sukulaisilta kun ei tartteis niistä vanhoista mööbeleistä kinastella ja miettiä kelle se mummo dementian kourissa sen lupasi.... kun se on todennäköisesti luvannut sen jokaiselle..
Ja se on niin ihmeellistä että kaikki vanhat rojutkin muuttuu perintötilanteessa kultaakin arvokkaammaksi ja saati sitten että nämä " arvo" tavarat tulisi nyt kenellekkään tarpeeseen. Ja onhan sitä täytynyt tulla toimeen ilman niitä siihenkin asti..
Perintöverossa todellisia häviäjiä ovat tavalliset, keskituloiset ja pienituloiset suomalaiset, joilla ei ole mahdollisuuksia esimerkiksi siirtää omaisuutta veroparatiisimaihin tai kikkailla pankinjohtajien ja verojuristien kanssa keinoja välttyäkseen veroilta...
Kaikki yritykset, metsät, pellot ja rakennukset vaan valtion omistukseen, niin johan meidän kaikkien elämä paranee!
Mä maksan kuussa veroja semmoiset 2000e ja risat. Mielelläni maksankin, koska sillä rahalla tehdään paljon hyvää: hoidetaan sairaita ja koulutetaan lapsia. Mutta sitä minä en ymmärrä, miksi tämä v***tun tasapäistämisyhteiskunta haluaa vielä verottaa siitä jäljelle jäävästäkin osasta? Jos minulla on varaa ostaa talo, mökki tms. ja kerätä lapselleni jotain perittävää, niin eikös se ole ihan minun omaa ansiotani, eikä kenenkään kadehtimisen asia...? Olenhan jo kovalla kädellä veroa ansioistani maksanut. Miksi lapseni pitäisi mökistä aikoinaan veroja enää maksaa, kun minä olen sen jo kertaalleen (tai itseässä usempaan otteeseen: tulovero, kiinteistövero, varainsiirtovero) maksanut? Tämä demariyhteiskunta pitää kyllä huolen siitä, että kukaan ei pääse omalla työllään rikastumaan! Eli ihan turha hyvätuloisia on kahdehtia.