G: milloin viimeksi luovutit verta?
Kommentit (27)
Itse luovutin viimeksi toukokuun lopussa. Yritin käydä viime kuussa, mutta oli taas kerran liian alhainen hemoglobiini, joulun aikaan sitten taas :)
Itsekin olen ollut Englannissa yli puoli vuotta, mutta kyllä vereni huolitaan.
Tiedättekös, ettei Jenkeissä hyväksytä ollenkaan Länsi-Euroopassa asuneiden verta hullun lehmän pelossa.
Sitä ennen holahti sektiossa 1,9L...
Käyn luovutuksissa säännöllisesti. VERESTÄ TODELLA ON Suomessa pulaa. Olen ollut pari kertaa tilanteessa, jossa olemme leikkauksessa joutuneet puntaroimaan kannattaako potilaalle enää tiputtaa verta, kun tilanne on jo toivottoman puolella ja joku toinen voisi hyötyä niistä vähäisistä varastossa olevista pusseista oikeasti enemmän. Tällöin on kyllä kyseessä ollut jo useamman kymmenen veripussin tiputus.
Luovuttakaa verta. Se on pieni asia luovuttajalle ja iso asia sitä tarvitsevalle. Itsekin olen saanut pari pussia verta vuodettuani 3l synnytyksessä, joten jotain henkilökohtaista iloa on ollut luovuttamisestakin.
Luovutan säännöllisesti kerran pari vuodessa aina jos en ole raskaana tai imetä. Luovutusten määrä/vuosi riippuu siitä hempasta, välillä se on hyvä ja voin luovuttaa pari kertaa vuodessa, välillä vain kerran vuodessa.
Mies luovuttaa noin 2kk välein...
Että eiköhän me oma osuutemme tehdä :)
Tuskin pääsisin muutenkaan, kun on kilpirauhasen vajaatoiminta ja lääkitys siihen.