Opettajia ei lomien lyhentäminen koske!
Kommentit (40)
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 21:09"][quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 20:57"]
Se on kesälomalla huonoa opettaa. Vai ilmoittautuisitko kurssille, kyllä minulle palkka kelpaa!
[/quote]
Eikö opettajilla lue sopparissa "velvollinen suorittamaan työnantajan hänelle määräämät tehtävät" tai "ja muut työnantajan määräämät työtehtävät" ?
Yksityisellä sektorilla lukee. Tehtävää ei ole siis määritelty turhan spesifisti, vaan voi joutua tekemään jotain muutakin kuin sitä pääasiallista työtä.
[/quote]
Lukee. Mutta työtä ei voi teettää, jos ei saa palkkaa. Jos tällainen lakimuutos tulee, niin kyllä se koskisi sinuakin.
Ne opettajat, joita tiedän niin he tekevät muita töitä silloin, kun lapsilla on kesäloma. Ei varmasti kaikki, mutta kyllä moni opettaja haluaa tehdä muutakin kuin maata reporankana kaksi ja puoli kuukautta kerrallaan. Ja tosiaan miten iskeä opettajien lomaan, kun ne ovat sidoksissa oppilaiden lomiin?
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 21:08"]
Opettajilla on oma työaikamalli.
[/quote]
Voisihan myös ajatella, että valtiolla ja kunnilla on oma työaikamalli. 15 vuoden työskentelystä ei palkitakaan palkankorotuksella, vaan lisälomalla. Jos lomaa lyhennetään, pitäisi tämä kompensoida korottamalla palkkaa.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 21:13"][quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 21:12"]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 21:08"]Vakituinen opettaja saa kesä-, heinä-, ja elokuulta palkkaa. Älytöntä alkaa tässä saivartelemaan, että kyseessä ei ole LOMA-AJAN palkka, ja siten yrittää ohjata keskustelua harhaan. Piste. [/quote] Ei saa. Opetuksellisen ajan palkka on jaettu koko vuodelle. Voit itsekin sopia työnantajan kanssa, että lomailet kaikki kesät, mutta palkka pienenee ja se maksetaan läpi vuoden. Neuvottelukysymys.
[/quote]
Kas, kun en voi. Olen katsos tarpeellinen ja tuottava yhteiskunnan jäsen myös kesäisin ;)
[/quote]
Osuit asian ytimeen. Minun ei tarvitse olla tuottava ja tarpeellinen, koska mitään ei loma-ajoilta maksetakaan.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 21:08"]
Vakituinen opettaja saa kesä-, heinä-, ja elokuulta palkkaa. Älytöntä alkaa tässä saivartelemaan, että kyseessä ei ole LOMA-AJAN palkka, ja siten yrittää ohjata keskustelua harhaan. Piste.
[/quote]
Sinä yrität väittää mustaa valkoiseksi.
Opettajilla on vuosipalkka. se oli ennen jaettu vähemmille kuukausille siten, että kesän ajalta ei maksettu mitään. Jossain vaiheessa se sama vuosipalkka jaettiin sitten kahdelletoista kuukaudelle.
Tunnen muutamia opeja. He käyttävät opetuksettomasta ajastaan eli kesäkuukausista useamman viikon täydennyskoulutukseen ja erilaisiin kursseihin parantaakseen osaamistaan opena entisestääänkin.
Koulutus on lastemme ainoa tulevaisuuden toivo. Annetaan siis opeille työrauha. Idioottimaista vainoamista ja kadehtimista. Itse en alkaisi opettajaksi triplapalkallakaan. sen verran veemäistä työtä se nykyään on.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 20:57"]
Se on kesälomalla huonoa opettaa.
[/quote]
Luultavasti myös palkattomina arkipyhinä koulut pysyvät kiinni? Eikö siis tuokaan palkattomuus kuulu opettajille? Eli kahdelta kuukaudelta (loppiainen ja helatorstai) palkkaa vähemmän?
Minun vaimo on opettaja ja se kyllä tekee säännöllisesti 12 tunnin päivää. Kyllä suon hänelle pitkän loman.
Opettajat päiväkotiin hommiin,saavat koulutettua mukuloita ennen kouluuntuloa ei tarvitse sitten valittaa että on huonokäytöksistä porukkaa ekaluokalla
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 21:23"]Opettajat päiväkotiin hommiin,saavat koulutettua mukuloita ennen kouluuntuloa ei tarvitse sitten valittaa että on huonokäytöksistä porukkaa ekaluokalla
[/quote]
Ehdotus: kokeile kotikasvatusta. Juu nou, asetat rajat ja silleen.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 20:58"]
Miksei opettajilla voi olla 30pvä lomaa, sillä silloinhan heitä voisi käyttää kesällä päiväkodeissa sijaisena? Kasvatusalan ammattilaisia kun kuitenkin ovat.
[/quote]
Kohta ei tarvitse päiväkodeissa sijaisia. 5 viikkoa lomaa vuodessa, siis lomalla ollaan vain kesäsulkuaika kun päiväkoti on kiinni. JIPPII!
Päätin juuri että kipeä selkäni alkaa tarvita vuodessa 2 viikkoa sairauslomaa. Tähän asti olen sinnitellyt. Ylityökorvaus on jatkossa 25%, kiitos, en tee enää ylitöitä.
t. hoitaja päiväkodista
Mua aina jaksaa naurattaa nämä kesäiset koulutukset, paperityöt, itsensä kehittäminen jne. Mun kaveripiirissä on älyttömästi opettajia. Naureskelevat itsekin lomalleen ja kesällä eivät kyllä tosiaan kouluttaudu tai tee töitä.
Jos palkka maksetaan vuosipalkkana, niin miten kesällä voi keskeyttää hoitovapaan ja "mennä töihin" vaikkei ole koko vuonna tehnyt päivääkään töitä? Näissä on niin järkyttäviä porsaanreikiä, että oikeasti asiaan pitäis puuttua.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 20:58"]Miksei opettajilla voi olla 30pvä lomaa, sillä silloinhan heitä voisi käyttää kesällä päiväkodeissa sijaisena? Kasvatusalan ammattilaisia kun kuitenkin ovat.
[/quote]
Ai aineenopettajat? Ne on oppiaineensa asiantuntijoita.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 21:14"]
Kyllä se leikkuri on käynyt jo kouluissa. Tervetuloa tutustumaan arkeen ihan milloin vain! Haluaisitko opettaa esim. 30 lapsen luokkaa, josta puolet on mamuja, muutama haistattelee paikalla ollessaan ja pari oireilee jotain diagnoosia. Opetustyöhön jää ehkä 5-10min aikaa yhdellä oppitunnilla. Ja joskus pelottaa oman turvallisuutensa puolesta.
[/quote]
Ja vanhemmatkin pelottais, jos ne ei arvostais naisopettajaa...
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 21:35"][quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 20:58"]Miksei opettajilla voi olla 30pvä lomaa, sillä silloinhan heitä voisi käyttää kesällä päiväkodeissa sijaisena? Kasvatusalan ammattilaisia kun kuitenkin ovat.
[/quote]
Ai aineenopettajat? Ne on oppiaineensa asiantuntijoita.
[/quote]
Päiväkotiin kesäksi?! Hei, olen ammatillinen opettaja enkä kyllä tiedä varhaiskasvatuksesta yhtään sen enempää kuin kuka tahansa maallikko.
Voiko tosiaan olla joku, joka kuvittelee, ettei leikkuri osu opettajiin?
Tuntikehyksestä leikataan kunnissa aina ensimmäisenä. Se tarkoittaa sitä, että oppilaita on saman verran, mutta oppitunteja vähemmän. Ryhmäkoot siis kasvavat, ja opettaja opettaa saman määrän mukeloita pienemmällä palkalla, koska palkka tulee tuntien mukaan.
Oma kuntani leikkasi tuntikehystä jo viime keväänä. Tämän vuoksi otan itse takkiin yli 3000 euroa kuluvana lukuvuonna. Siksi hieman korpeaa, kun lukee näitä juttuja, miten epäreilua on, kun ei opettajia lomauteta tms. Mielestäni olen tässä osallistunut talkoisiin ihan riittävästi tältä erää.
Opetusala ei ole vieläkään toipunut 90-luvun laman leikkauksista; tuolloin vietiin opettajilta mm. kerhojen pitämiseen tarkoitetut palkat. Siksi ei ole enää kerhoja lapsille eikä opella palkanlisää. Kun koulusta leikataan, se tuppaa olemaan pysyvää. Opettajathan ovat lama-aikana osoittaneet pystyvänsä opettamaan 30 oppilaan ryhmiä, joten miksi pienentää niitä parempinakaan aikoina?!
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 21:29"]
Jos palkka maksetaan vuosipalkkana, niin miten kesällä voi keskeyttää hoitovapaan ja "mennä töihin" vaikkei ole koko vuonna tehnyt päivääkään töitä? Näissä on niin järkyttäviä porsaanreikiä, että oikeasti asiaan pitäis puuttua.
[/quote]
Kaikilla on sama oikeus keskeyttää hoitovapaansa. Tästä ongelmasta päästäisiin, jos palkka maksettaisiin vain työssäolokuukausilta, eikä jaettaisi sitä tasaisesti läpi vuoden. Tämä ratkaisisi myös sijaisten ongelman, joiden työsuhde päättyy toukokuun lopussa, eivätkä he siis saa kesältä palkkaa, vaikka ovat tehneet saman verran töitä kuin vakituisetkin. Vaan luuletko, että työnantajapuoli suostuu tähän? Opetusala on naisvaltaista ja sijaisia tarvitaan paljon. Työnantajapuoli saa merkittävät säästöt siitä, että sijaisille ei makseta. Siksi tämä ei tule muuttumaan.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 09:47"]
Voiko tosiaan olla joku, joka kuvittelee, ettei leikkuri osu opettajiin?
Tuntikehyksestä leikataan kunnissa aina ensimmäisenä. Se tarkoittaa sitä, että oppilaita on saman verran, mutta oppitunteja vähemmän. Ryhmäkoot siis kasvavat, ja opettaja opettaa saman määrän mukeloita pienemmällä palkalla, koska palkka tulee tuntien mukaan.
Oma kuntani leikkasi tuntikehystä jo viime keväänä. Tämän vuoksi otan itse takkiin yli 3000 euroa kuluvana lukuvuonna. Siksi hieman korpeaa, kun lukee näitä juttuja, miten epäreilua on, kun ei opettajia lomauteta tms. Mielestäni olen tässä osallistunut talkoisiin ihan riittävästi tältä erää.
Opetusala ei ole vieläkään toipunut 90-luvun laman leikkauksista; tuolloin vietiin opettajilta mm. kerhojen pitämiseen tarkoitetut palkat. Siksi ei ole enää kerhoja lapsille eikä opella palkanlisää. Kun koulusta leikataan, se tuppaa olemaan pysyvää. Opettajathan ovat lama-aikana osoittaneet pystyvänsä opettamaan 30 oppilaan ryhmiä, joten miksi pienentää niitä parempinakaan aikoina?!
[/quote]
Näin on. Sama juttu ammatillisella puolella. Opintoviikosta (40 h) sai 90-luvulla jopa 38 h lähiopetusresurssia. Nyt saa enää 14-18 tuntia / osaamispiste. 1 ov = 1,5 osp.
Yksi luokanopettaja täällä haluaisi kommentoida. Opettajan kesäloma ei suinkaan ole meille palkallinen koko kesältä. Palkka on tasattu vuoden muilta kuukausilta niin, että osa niistä maksetaan kesällä. Eli meillä ei ole 10 viikon palkallista kesälomaa. : )
Kyllä se leikkuri on käynyt jo kouluissa. Tervetuloa tutustumaan arkeen ihan milloin vain! Haluaisitko opettaa esim. 30 lapsen luokkaa, josta puolet on mamuja, muutama haistattelee paikalla ollessaan ja pari oireilee jotain diagnoosia. Opetustyöhön jää ehkä 5-10min aikaa yhdellä oppitunnilla. Ja joskus pelottaa oman turvallisuutensa puolesta.