Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te muut äidit jaksatte työn ja lasten ja kodin hoidin lisäksi vielä harrastaa?

Vierailija
25.03.2022 |

Lisäksi kuskata lapsia harrastuksiin. Mulla on kalenteri IHAN TÄYNNÄ! Kävin työterveyslääkärillä uupumuksen takia. Kerroin, että olen ihan väsynyt, enkä jaksa joka päivä edes siivota, kun pitää töiden jälkeen tehdä ruokaa, kuskata lapsia harrastuksiin ja pestä ja laitella lasten ja miehen treenivaatteita.

Työterveyslääkäri ehdotti, että hankkisin ”jonkun kivan harrastuksen”, että saan ”omaa aikaa” ja jaksan paremmin. Suositteli jotain liikunnallista harrastusta, josta saa ”kivaa lisäenergiaa ja jaksamista arkeen”. Pitääkö mun nyt vielä yöunistakin karsia, että ehdin itsekin harrastaa?

Tähän nykyiseen verrattuna vauva-ja pikkulapsiarki oli rentoa ja leppoisaa! Edes koliikkiaika ei ollut näin uuvuttavaa!

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on selkeästi ajankäytön hallinnan ongelma.

Meillä lapset jo teinejä mutta silloin kun oli pieniä, hoidin ne kotona, tein vuorotyötä siis yövuoroa ja viikonloppuvuoroja, rakennettiin talo ja harrastettiin kaikki eri lajeja, myös minä. Edelleen teen 3 vuorotyötä, harrastetaan, kuskataan ja siivotaan ja aika riittää pelkään chillailuunkin.

Vierailija
2/34 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet siis yksinhuoltaja? Ei siinä tilanteessa voi mitään harrastaa ennen kuin lapset ovat yli 10-vuotiaita ja harrastuksiin on saatu hyvät kimppakyytikuviot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin oli harrastukset siihen aikaan kun lapset oli  kotona minimissä .Eihän sitä töiden päälle joka päivä jaksa kuskailla saatika itse harrastaa.

Vierailija
4/34 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sun miehen pitää tehdä enemmän

Vierailija
5/34 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän mistä puhut. Minulla on 2 lasta, 5v ja 10v. Molemmat lapset ovat saaneet valita kaksi mieluista harrastusta, mikäli haluavat. Molemmat siis harrastaa ja isommalla treenimäärät ovat jo päätä huimaavat. Meillä on joka päivä(!!!) 1-2 treenit kuskattavana. Lisäksi pelireissut. Mieheni on treenaamassa molempien poikien joukkueissa, ja minä huolehdin aina kotiin jäävästä lapsesta, ruuan laitosta, kouluasioista/päiväkotiasioista, pyykistä, siivouksesta jne.

Oma työni on henkisesti raskasti ja meluisaa, joten olen päivittäin ihan uupunut. Yhteistä aikaa miehen kanssa on ollut viimeksi pari vuotta sitten....

Vierailija
6/34 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla joidenkin ongelma, itselläni ei tuota ongelmaa ole ollut ikinä, aina on koti siisti ja omat harrastukset sujuu ja lasten myös.

Vierailija
7/34 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halitaan ajan käyttö ja aika taulut.Tv ja some eli insta ja F.B ei hallitse perhettämme.

Vierailija
8/34 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko miehelläsi jotain fyysisiä tai psyykkisiä rajoitteita, miksi hän ei voi osallistua pyykkihuoltoon ja pestä itse pasksiset treenivaatteensa?

Vierailija
9/34 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka päivä ei tarvii siivota. Pienen lapsenkin voi opettaa tekemään oman osansa kotitöistä. Tiskit koneeseen, tavaroita paikoilleen, pölyjä pyyhkimään jne. Kerralla voi tehdä niin ison ruokasatsin, että sitä voi syödä 2-3 päivää.

Itse suunnittelen ruokalistaa sen mukaan, onko lapsella harrastukset ja olenko iltavuorossa vai yövuorossa. Yövuorojen aikaan helppoja ruokia, uuni päälle ja ruoka uuniin. Jos olen iltavuorossa, teen ison satsin edellispäivänä, että lapset saa lämmitettyä mikrossa, kun ovat keskenään.

Vierailija
10/34 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on AP sellainen kuin pyykinpesukone, se pesee ne pyykit, hanki sellainen. SULLA on ongelma, ja se on ajankäytön ongelma.

Vierailija
11/34 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan kamalalta elämältä. Töitä, kotitöitä ja lasten harrastuksia. Mitä iloa tuollaisesta on?

Vierailija
12/34 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on harrastuksena kodin viherkasvit.

Vierailija
13/34 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ongelmaa ollut ikinä, teen 3 vuorotyötä, ja aikaa on aina kaikkeen, harrastan itse paljon ja lapset myös, teen kerralla parit eri ruuat ja koti on aina siisti kun ei ole ylimääräistä tavaraa ja jokainen laittaa tavarat omille paikoilleen.

Vierailija
14/34 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen luopunut kotitöistä :D toki ruokaa tehdään ja pyykkiä pestään, mutta kyllä itse käyn mielummin lenkillä/salilla kuin pesen lattioita.

Vierailija
15/34 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata verrata muihin vaan karsia menoja niin että jaksaa. Jos on jotain perussairauksia niin voi olla että pitää keskittyä olennaiseen kuten oma työ, lasten koulu ja ostaa palveluja jos on rahaa. Ruoka tilattuna kotiin jne.

Vierailija
16/34 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käy siivooja kaksi kertaa viikossa ja kodinhoitaja pesee pyykit ja tekee ruuuat valmiiksi kolme kertaa viikossa.

Vierailija
17/34 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän samassa tilanteessa, mutta minun henkireikä on se, että pääsen ulos metsään tai puistoon hiihtämään tai lenkkeilemään. Se on helppoa, kun lähtee vaan ovesta ulos jonain sopivana hetkenä. En jaksaisi mitään aikataulutetttua harrastusta, se ei rentouttaisi. Voisiko lasten harrastukset joskus hoitaa joku muu, vaikka sopia kimppakyydeistä. Eikö mies hoida ollenkaan lasten harrastuksia tai kotitöitä? Tuo taitaa kyllä olla ongelman ydin.

Vierailija
18/34 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan ruuat valmiina/ puolivalmiina. En juurikaan siivoa, meillä käy siivoaja kerran kuussa ja se riittää. Lapset saa harrastaa vaan asioita jotka on riittävän lähellä tai jotka mahdollistaa mun harrastamisen samalla kun ovat itse tunnilla ja joissa ei ole liikaa menoja. Enkä ota stressiä, juurikaan mistään. Lapset kyllä pärjää, vaikkei meillä ole tiptop siistiä ja vaikka ovat joitain iltoja viikosta ihan vaan kotona.

Mun mielenterveys on perheessä tärkeintä, koska jos sitä ei ole, ei mun lapsilla ole äitiä.

Vierailija
19/34 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klo. 6.30 ylös

Lapset ylös, pesulle, aamupalalle, pukemaan.. tekevät osittain itse mutta tarttevat vielä patistelua ja ohjaamista paljon. Koiran ruokinta ja aamupissalle.

7.30 kuopus päiväkotiin ja siitä itse töihin.

8-16 töissä. Raskasta päiväkotityötä teen.

16.30 kuopus päiväkodista ja kotiin. Koira lenkille, sit nopeesti jotain ruokaa pöytään ja harrastuksia kuskaamaan. Kotona klo. 18-19.30 välillä harrastuksesta riippuen, siinä sit iltatoimet, siivoilut, läksyissä auttelut… koira iltalenkille. Lapset petiin 20.30 ja ite sammun sen jälkeen kuin saunalyhty.

Lasten isästä olen eronnut ja lapset on isällä säännöllisen epäsäännöllisesti. Silloin teen rästihommia, hoidan juoksevia asioita Ja LEPÄÄN. Joskus näen kavereita.

Viikonloppuisin ollaan kaikki niin loppu ettei jakseta usein mitään. Perhetyö ehdotti että keksisin vielä viikonlopuille meille jotain mukavia harrastuksia tai voisi nähdä muita perheitä yms. Että joo, melkoinen suoritusyhteiskunta tämä on ja etenkin meille hieman erityisherkille aika raskas.

Vierailija
20/34 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään jaksa joka päivä siivota, vaikka ei ole mitään menoja. Lapsella on yksi aikataulutettu harrastus, lisäksi uimakoulu aina parin kuukauden pätkissä kerran keväällä ja syksyllä.

Mies tekee paljon ruokaa, usein niin että sitä on pariksi päiväksi kerrallaan tai että jää annos pakkaseen. Pakkasessa on aina myös jotain valmista, pinaattikeittoa tai pelmenejä jotka on hetkessä pöydässä.

Kaupalla käydään kerran viikossa hakemassa ruokatilaus. Viikon ruuat kerralla niin ei tarvitse sielläkään ravata jatkuvasti.

Ja siis mun vinkki on rutiinit. Ne ei ole tylsiä ja kahlitsevia vaan kun ne rutiinit hoitaa ajallaan niin pakka ei leviä. Esim. meillä on torstaina ruokien nouto ja siivouspäivä, viikonloppuna ei ole mitään harrastuksia niin voidaan tehdä mitä haluaa, sunnuntaina pyykkään kaiken pyykin niin on seuraavalle viikolle vaatetta. Sunnuntaina myös tehdään ruokaa niin että on maanantaille myös, koska maanantaina on harrastuksiin kuskaamista. Kehitä siis teille sopivat rutiinit niin elämä on helpompaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi neljä