Muutettiin vuokrakämppään keskustaan, siivottu sotkuja ja nyt tulee viemärin paxkavedet kylppärin lattialle, putkari tulee, mutta meille tulee siivouskuluja. Halutaan kunnon korvaukset.
Muutettiin Hesan keskustaan kaksioon ja ollaan siskon kanssa siivottu asuntoa noin kahden viikon ajan. Keittiö siivottu melkein kokonaan ja vessasta vasta osa.
Ollaan siivottu ja maksettu siivousvälineet itse, koska vuokranantaja ei ole tarjonnut muuta vaihtoehtoa, esim ulkopuoliset siivoojat. Meiltä on mennyt aikaa ja rahaa ja olemme joutuneet kärsiä likaisessa kämpässä asumisesta.
Asunnonesittelyssä kun kysyimme välittäjältä, että onko asunnossa kaikki kunnossa, sanoi että se on. Olemme kuitenkin joutuneet pyytämään putkiasentajan jo kolmesti vessan viemärin takia. Suihkun lattialle tulee viemäristä paksavedet.
Putkiasentaja tulee taloyhtiön kautta ja on meille ilmainen, mutta joudumme maksamaan pesuaineet jolla pesemme sonnat pois suihkun lattialta.
Pakasveden peseminen on jo itsessään terveysriski ja joudumme ilmeisesti tekemään sitä vielä usein.
Ollaan todella pettyineitä ja väsyneitä tähän tilanteeseen, että joudumme olla kotona avaamassa ovea putkiasentajille.
Myös olla käyttämättä vessaa/suihkua jos putki pukkaa sontaa yöllä ja elää siinä hajussa aamua odottaen ja siivoamaan sontavettä.
Putkiasentajan kanssa keskusteltuamme, se sanoi että taloyhtiölle on annettu remonttitarjous joka on toistaiseksi ainakin hylätty. Todella huijattu olo.
Me vaaditaan nyt tuntuvaa korvausta ja haluamme tietää, että miten esimerkiksi mahdollinen terveyshaitta joka sontaveden siivoamisesta tulee korvataan.
Sitten myös liesituulettimen suodatin pitäisi vaihtaa ja se maksaa noin 25 euroo, netissä lukee ettei sitä voi puhdistaa, vaan se pitää vaihtaa. Siitä haluamme myös korvauksen.
Vuokrantantaja ei sano mitään, ollaan vasta muutettu siskon kanssa.
Mitä tehdä?
Kommentit (27)
Tyhmyydestä ei saa korvausta. Vuokranantaja olisi voinut takuuvuokrasta periä maksuja, jos asunto on jätetty siivottomaksi. Tämä kuitenkin pitää hoitaa välittömästi. Teille tästä ei mitään korvauksia makseta. Siivottomuudesta vastaa edellinen vuokraaja, mutta näyttövastuu on ei ole hänellä.
Vierailija kirjoitti:
Oppirahat pitää maksaa kantapään kautta : älkää vuokratko yksityisiltä ihmisiltä asuntoa ikinä. Aina tulee ylläreitä , yleensä ikäviä.
Tällä ei ole mitään tekemistä yksityiseltä vuokraamisen kanssa. Moni vuokrayhtiö ei tarkasta asuntoja muuton jälkeen, joten ilmoitus siivottomuudesta jää uudelle vuokraajalle. Sitten toisena juttuna on nämä ylitarkat firmat, jossa poismuuttaessasi maksat aina vakuudesta siivouksesta, koska tarkastaja löytää yhden pölyhiukkasen jostain katossa olevasta pukesta. Oikeasti asuntoa ei kuitenkaan siivota, vaan raha vain kelpaa. Tällaisia on esim. YH-kodit.
Vierailija kirjoitti:
Olen aina siivonnut asunnon sinne muuttaessani
Putket on joskus ongelma vanhoissa taloissa, olisitte muuttaneet Kalasatamaan
Päästävätkö siellä suoraan mereen??
Vierailija kirjoitti:
Oppirahat pitää maksaa kantapään kautta : älkää vuokratko yksityisiltä ihmisiltä asuntoa ikinä. Aina tulee ylläreitä , yleensä ikäviä.
Mulla on kolme sijoitusasuntoa. Jos loppusiivous on jäänyt tekemättä, se otetaan vuokravakuudesta ja asunto siivotaan. Jos uusi vuokralainen valittaa, on se ikävä kyllä niin, että hän ei ole tarkistanut asuntoa itse asianmukaisesti. Tämä on yksityisellä vuokrantajalla itse asiassa paremmin hoidettu kuin yhtiöllä. Kertaakaan ei ole tullut ongelmia uuden vuokralaisen kanssa, kerran olen vuokravakuuden pidättänyt.
Vierailija kirjoitti:
Ikävä nyt sanoa, mutta se menee niin, että vuokranantaja hoitaa asian sen edellisen vuokralaisen kanssa, mikä liittyy häneen ja te olette ottaneet vastaan asunnon siinä kunnossa kun se on silloin kun te olette vuokrasuhteen luonut, ollut. Putkihommat ovat taloyhtiön asia, ei vuokranantajan.
Olette hyväksyneet asunnon siinä kunnossa mikä se on ollut näytössä!Kun vuokra sopimuksen olette solmineet.Kun muutat asuntoon kuvaa se ennen siivoustasi.Kun muutata pois kuvaa se loppu siivouksesi jälkeen. Koko asunnon! Kun asutaan vuokralla on hyvä liittyä vuokralaisliitoon. Riita tilanteet saa apua ja muutenkin olisitte jo saanut asiasta tietoa jos on liitossa esim. kysyneet miten toimia?
Vierailija kirjoitti:
Olen aina siivonnut asunnon sinne muuttaessani
Putket on joskus ongelma vanhoissa taloissa, olisitte muuttaneet Kalasatamaan
Kalasatama on siitä kiva, että siellä saa pommeilla näkyvää jälkeä aikaan.
Me ilmoitettiin pskaisesta asunnosta muuton yhteydessä vuokranantajalle (ei nähty asuntoa etukäteen). Asuntoon tuli siivooja ja lasku lähti entiselle asukkaalle.